Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Kan ingenting om drönare, men blev sugen när min kusin köpte en DJI Mavic.
Får man inget meddelande eller nånting på displayen om man flyger på område som är förbjudet, t.ex. flygplatser ?

Tack på förhand

Ja DJI har lagt in en del No Fly Zones, men de stämmer inte med de faktiska kontrollzonerna runt svenska flygplatser och är inget att lita på.

Det som alla drönarflygare ska ha full koll på är Luftfartsverkets drönarkarta: http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Jag kommenterade en drönarvideo som lagts ut på FB och påpekade att han flög både i ett naturreservat med flygförbud OCH inom kontrollzonen för flygplats. Han tyckte jag var löjlig...

Permalänk
Skrivet av Frux:

Ja DJI har lagt in en del No Fly Zones, men de stämmer inte med de faktiska kontrollzonerna runt svenska flygplatser och är inget att lita på.

Det som alla drönarflygare ska ha full koll på är Luftfartsverkets drönarkarta: http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Jag kommenterade en drönarvideo som lagts ut på FB och påpekade att han flög både i ett naturreservat med flygförbud OCH inom kontrollzonen för flygplats. Han tyckte jag var löjlig...

Jag har som du också kommenterat ett par videor som jag sett brutit mot kontrollzon men inte fått gehör utan dagen efter nya filmer från samma område av samma användare.

Sen måste man ytterliggare ha koll på temporära flygförbud. Tror det var i Örebro i somras som en kille åkte dit. Han flög med drönare och Luftfartsverkets infördes en endagars förbud i och med någon demonstration tror jag det var. Det fanns ett pressrelease om just det endagars förbudet. Tror inte den var med på drönarkartan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara att länka filmerna i ett mail till luftfartsverket eller polisen, så kanske det blir ett par mindre dårar där ute...
Är flertalet idioter som åkt dit på det sättet bl.a. i USA, då det går att spåra den som laddat upp filmerna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

De har utökat zonen runt Västerås ser jag. Den har blivit ca 1km bredare i västlig riktning. Tidigare var Johannisbergs flygfält en egen liten zon (trafikzon) där man kunde flyga upp till 300m under uppsikt och aktsamhet för sportflygen runt Johannisberg, där behövde man inte kontakta flygledningen. Nu har denna uppgått i kontrollzonen så om någon utnyttjar små trafikzoner så kan det vara idé att kolla av kartan igen.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Skrivet av GauntMan:

De har utökat zonen runt Västerås ser jag. Den har blivit ca 1km bredare i västlig riktning. Tidigare var Johannisbergs flygfält en egen liten zon (trafikzon) där man kunde flyga upp till 300m under uppsikt och aktsamhet för sportflygen runt Johannisberg, där behövde man inte kontakta flygledningen. Nu har denna uppgått i kontrollzonen så om någon utnyttjar små trafikzoner så kan det vara idé att kolla av kartan igen.

Fick man flyga 300 meter upp, trodde Max i Sverige var 120 eller 122 meter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Fick man flyga 300 meter upp, trodde Max i Sverige var 120 eller 122 meter.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite slarvigt skrivet av mig. Trafikzonen sträcker sig upp till 300m. Bifogar vad flygledningen i Västerås sa:

"Om det är så att du ska fotografera strax sydväst om Barkarö så har du tur.
Runt Johannisbergs flygplats finns något som kallas Trafikzon (ATZ) som sträcker sig från marken upp till 300 meter. Den är till för att skydda trafiken runt Johannisberg och inom den zonen krävs inget tillstånd från flygtrafikledningen för att flyga.
Jag bifogar en kartbild där du ser Johannisberg ATZ markerat med prickad linje. Om ditt tilltänkta fotoobjekt ligger inom denna så kan du flyga med egen uppsikt och hänsyn till övrig flygtrafik."

Jag ser nu att den även på denna karta ligger inom kontrollzonen så så länge man är inom trafikzonen får man flyga. Kan tänka mig att det finns liknande på andra ställen med sportfält.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Fick man flyga 300 meter upp, trodde Max i Sverige var 120 eller 122 meter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns vissa undantag, där modellflygklubbar håller till. De har kommit överens med flygledningen i området, om vissa områden där de får hålla till. Men oftast får man ringa ATC (Flygledartornet) och säga till när man flyger, så de har koll och att man måste kunna kontaktas om något skulle hända.
Sen måste man ringa när man avslutar flygandet...

Här är en klubb jag hittade lite snabbt, där de radar upp bestämmelserna...
http://idrottonline.se/RFKIkaros-Flygsport/Verksamhet/Flygreg...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hej! Jag tänkte köpa en Phantom 4 men har en fundering först. Tänkte höra hur lång range den har om man flyger i/över skog. Är det skillnad mellan om jag styr själv och om jag använder förprogrammerad flight path? Behöver iaf cirka 1000 meter range, går det? Måste jag köpa annan drönare då?

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

@Tom_Bombadill: Du måste flyga så du alltid kan se din drönare vilket i Sverige betyder Max 120m upp och 500m bort.

Sen ja rent tekniskt klarar den ju längre avstånd. Ca 3km i EU tror jag om du inte har något som skymmer sikten.

Permalänk
Skrivet av Lind78:

@Tom_Bombadill: Du måste flyga så du alltid kan se din drönare vilket i Sverige betyder Max 120m upp och 500m bort.

Sen ja rent tekniskt klarar den ju längre avstånd. Ca 3km i EU tror jag om du inte har något som skymmer sikten.

Antar att träd kan skymma sikten? Jo jag vet ang lagar men menade bara rent tekniskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Har fått prova DJI Sparken och den är riktigt trevlig för dom som vill ha en enklare, mindre drönare för typ semesterbruk och dylikt. Styra med handen fungerar riktigt bra, blir till att köpa när den kommer.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Antar att träd kan skymma sikten? Jo jag vet ang lagar men menade bara rent tekniskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Träd påverkar signalstyrkan rätt bra, men det är i första hand videoöverföringen som försvinner först och det kan gå rätt snabbt i tät skog.
Bästa är om det finns någon kulle/bergknalle man kan stå på, så man får lite mer överblick och även kommer över trädkronorna.

Tänk också på RTH-höjden, så den inte är inställd på typ 10m om du skulle tappa signalen helt.

Själv avråder jag från denna typ av flygningar, om du inte har skaffat tillstånd från luftfartsverket. Man ska alltid kunna se drönaren, för att kunna flyga säkert.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har någon av er någon aning om när DJI goggles blir tillgängliga igen? Amerikanerna kan ju förboka men inte vi, vill helst ha den innan en månad (innan min inspire 2 och mavic pro kommer)

Permalänk
Medlem

Polisen kommer få använda störsändare mot drönare till sommaren..

http://www.fotosidan.se/cldoc/lagochratt/polisen-far-stoppa-d...

Då gäller det att odågorna ställt in RTH på rätt höjd. Annars kanske det blir både en och annan som kan bli av med sin kalufs.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Polisen kommer få använda störsändare mot drönare till sommaren..

http://www.fotosidan.se/cldoc/lagochratt/polisen-far-stoppa-d...

Då gäller det att odågorna ställt in RTH på rätt höjd. Annars kanske det blir både en och annan som kan bli av med sin kalufs.

Vad kommer att hända med drönare?

Och varför kommer dom göra detta det finns väl inga flygplan där?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad kommer att hända med drönare?

Och varför kommer dom göra detta det finns väl inga flygplan där?

Säkerhetsrisk om det är mycket folk på plats kanske. Av beskrivningen att dömma så går drönarna i bästa fall in i RTH läget men dom skriver också att den kan slå ut drönarens manöverförmåga så vem vet. Kanske drar den iväg okontrollerat åt något håll och kraschar eller stänger av helt.

Klippt ur artikeln.
"Det fungerar även med programmerade drönare och den elektroniska impulsen stör även då ut drönarens manöverförmåga"

Vore intressant att se hur den ser ut. Om det är en stor pjäs eller liten manick.
Man höll jue på med endel "dumheter" som ung och tänkte bygga en EMP av en 50Kw radarmagnetron men med risk att bli blind var det ingen bra idé haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Säkerhetsrisk om det är mycket folk på plats kanske. Av beskrivningen att dömma så går drönarna i bästa fall in i RTH läget men dom skriver också att den kan slå ut drönarens manöverförmåga så vem vet. Kanske drar den iväg okontrollerat åt något håll och kraschar eller stänger av helt.

Klippt ur artikeln.
"Det fungerar även med programmerade drönare och den elektroniska impulsen stör även då ut drönarens manöverförmåga"

Vore intressant att se hur den ser ut. Om det är en stor pjäs eller liten manick.
Man höll jue på med endel "dumheter" som ung och tänkte bygga en EMP av en 50Kw radarmagnetron men med risk att bli blind var det ingen bra idé haha.

Tar dom inte ansvar om dom ta sönder en eller flera drönare?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tar dom inte ansvar om dom ta sönder en eller flera drönare?

Ingen aning. Det måste nog prövas i domstol först. Typ drönarflygarn stämmer polisen eller nått

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Ingen aning. Det måste nog prövas i domstol först. Typ drönarflygarn stämmer polisen eller nått

Hmm undra vad man skulle säga till ett försäkringsbolaget min drönare bliv nedskjuten?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad kommer att hända med drönare?

Och varför kommer dom göra detta det finns väl inga flygplan där?

Om du menar under Almedalsveckan, så är det SÄPO som säger nej. Det kanske inte är så konstigt, när i stort sett alla toppolitiker är där just då. SVT flög ju för några år sedan under den veckan och blev förbjudna att fortsätta...

Om man stör ut signalen, så triggas vanligtvis RTH.. Så drönaren återvänder dit den startade ifrån. Men sen finns det tydligen andra varianter också.. där de går rätt ner och landar istället. Då kan drönaren beslagtas..

http://makezine.com/2015/10/16/research-company-takes-aim-uav...

Här är ytterligare en variant..
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-01-18/swiss-poli...

Är det en billigare drönare utan GPS och annat lullull, så kommer den nog störta i backen. För det är vad som händer om du släpper kontrollerna på en sådan.

Om drönaren beslagtagits vid en flygplats, så tror jag nog det blir billigare att köpa en ny, än att ta boten och skadeståndet från flygplatsen när man hämtar ut den. Men å andra sidan kanske polisen kollar fingeravtryck etc.. på drönaren.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Polisen kommer få använda störsändare mot drönare till sommaren..

http://www.fotosidan.se/cldoc/lagochratt/polisen-far-stoppa-d...

Då gäller det att odågorna ställt in RTH på rätt höjd. Annars kanske det blir både en och annan som kan bli av med sin kalufs.

Detta kommer väl endast göras inom flygplatszoner, alltså inom de zonerna som blev länkade ett par inlägg upp?

Kan tänka mig att misstag kommer ske och även lagliga piloter får sina drönare i värsta fall förstörda.

Oavsett har polisen mycket värre saker än drönare att ha o göra med, helt otroligt hur fel polisens resurser läggs i detta land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Detta kommer väl endast göras inom flygplatszoner, alltså inom de zonerna som blev länkade ett par inlägg upp?

Kan tänka mig att misstag kommer ske och även lagliga piloter får sina drönare i värsta fall förstörda.

Oavsett har polisen mycket värre saker än drönare att ha o göra med, helt otroligt hur fel polisens resurser läggs i detta land.

Polisen kommer tydligen att få använda dessa störsändare vart än det är förbud på att flyga drönare. Sen kan man ju få tillstånd att flyga inom flygzonen utanför en flygplats och där tror jag att det kan bli lite problem..
Bättre att flygplatspersonal har tillgång till dessa prylar, så håller med om att polisen bör göra andra saker i första hand. Men sen kan ju polisen spåra idioterna, genom att följa drönaren tillbaka dit den landar om det skulle vara så...

Som vanligt så har polisen många olika sysslor.. allt från trafikövervakning, stölder och mord.. till alla lagbrott som uppkommer. Flyga drönare utanför flygplatser är farligt och blir dessutom en ekonomisk förlust för flygbolag och flygplats och ett lagbrott, utan tillstånd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Om du menar under Almedalsveckan, så är det SÄPO som säger nej. Det kanske inte är så konstigt, när i stort sett alla toppolitiker är där just då. SVT flög ju för några år sedan under den veckan och blev förbjudna att fortsätta...

Om man stör ut signalen, så triggas vanligtvis RTH.. Så drönaren återvänder dit den startade ifrån. Men sen finns det tydligen andra varianter också.. där de går rätt ner och landar istället. Då kan drönaren beslagtas..

http://makezine.com/2015/10/16/research-company-takes-aim-uav...

Här är ytterligare en variant..
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-01-18/swiss-poli...

Är det en billigare drönare utan GPS och annat lullull, så kommer den nog störta i backen. För det är vad som händer om du släpper kontrollerna på en sådan.

Om drönaren beslagtagits vid en flygplats, så tror jag nog det blir billigare att köpa en ny, än att ta boten och skadeståndet från flygplatsen när man hämtar ut den. Men å andra sidan kanske polisen kollar fingeravtryck etc.. på drönaren.

Jag tänker mest på dom som har köpte en svin dyr drönaren och då vill man inte att den ska gå sönder på något sätt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag tänker mest på dom som har köpte en svin dyr drönaren och då vill man inte att den ska gå sönder på något sätt.

Flyg inte där man inte får då... svårt?

För egen del kunde de gärna få använda hagelbössa, om det vore riskfritt i övrigt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Flyg inte där man inte får då... svårt?

Jag har inte koll men det är väl ingen flygförbud i Visby förutom just detta tillfälle?

Om det inte uppdateras i kartan så vet man ju inte om man inte läser media.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hmm undra vad man skulle säga till ett försäkringsbolaget min drönare bliv nedskjuten?

Försäkringsbolag gör väl ingenting med drönare eller har det ändrats?
Förra året när jag kollade så var man helt ansvarig och betalningsskyldig om nånting hände med drönaren så den tex kraschade in i någon bil eller dylikt​

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Eget ansvar att veta när o var man får flyga. Sen är man rätt blind om man missar politikerveckan. Förstår att SÄPO inte vill ha flygande saker i luften över folkmassorna. Hur svårt vore det lixom att sätta på något som säger boom tex.
Rent generellt så är det förbud att flyger över stora mängder människor i flera andra länder om jag inte är fel ute. Även om det inte är det så är det jäkla oansvarigt. Något kan alltid gå fel med en krasch som resultat (en fågel som dyker upp tex o flyger in i drönaren) och ned i ett folkhav är inte lyckat. Då blir det snart totalförbud för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har inte koll men det är väl ingen flygförbud i Visby förutom just detta tillfälle?

Om det inte uppdateras i kartan så vet man ju inte om man inte läser media.

Hela Visby ligger inom en kontrollzon, då det finns en flygplats där. Så tillstånd måste ansökas, om man vill flyga där och runt omkring.

Kolla här..
http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Försäkringsbolag gör väl ingenting med drönare eller har det ändrats?
Förra året när jag kollade så var man helt ansvarig och betalningsskyldig om nånting hände med drönaren så den tex kraschade in i någon bil eller dylikt​

Skickades från m.sweclockers.com

Länsförsäkringars ansvarsförsäkring täcker skador orsakade av din drönare, dock inte skador på själva drönaren. Om jag tolkat deras villkor rätt? Tänkte ringa drm till veckan och fråga om detta.

Permalänk
Medlem

DJI-drönare används redan till att släppa små bomber i krig både av ISIS-terrorister och militärer som kämpar mot dem. Så terrorhotet från drönare är inte bara ett teoretiskt.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/05/kan-terrorister-anvanda...

Skickades från m.sweclockers.com