Permalänk

Är elektronikrengöring bra för datorn??

Hej! Jag var inne på Clas Ohlson igår och skulle köpa tryckluft på burk att göra rent datorn med men dom rekommenderade att jag skulle köpa något som hette elektronikrengöring istället
http://m.clasohlson.com/se/Elektronikrengörare-CRC/Pr34604900...

När jag skulle rengöra datorn så märkte jag att det var mer som en vätska, alltså ingen luft som sprutades ut ur burken. Kan väll inte vara så bra att spruta in det i datorn eller??

Ville bara fråga er om det är säkert att rengöra med

Permalänk
Medlem

@Noob_To_Computers: Vanlig tryckluft funkar bra så tror inte det behövs användas något annat. Har själv alltid använt det och det har funkat

Permalänk
Medlem

@Noob_To_Computers: Mot damm i fläktar och på komponenter är elektronikrengöring nog ingen höjdare, det använder jag personligen för att rengöra kontaktytor, torka av kylpasta, rengöra sensorer etc.

Visa signatur

1. ASRock P67 Extreme4 - i5 2500k - Corsair 8Gb DDR3 1600Mhz -AMD R9 390 - 120gb + 500gb SSD - Noctua NH U12p SE2 - HAF 912 - Win7, Benq XF240H

2. ASUS ROG STRIX Z270H - Intel I7 7700k - Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 - Corsair Vengeance 16gb DDR4 3000Mhz - EVGA SuperNOVA 750 G2 -Fractal Design Define S - Crucial MX300 525GB - HyperX Fury 120GB - Noctua NH-D15 - win 10 pro - AOC G2460 PF

3. MSI Z97-G43 - i5 4690K - AMD r9 290 crossfire - Corsair vengeance 16gb, EVGA SuperNOVA 750 - Fraactal Design Difine R5 - win 10 pro - 120 + 500gb ssd - Qnix QX2710@96 Hz

Permalänk
Medlem

Det är för mig två olika produkter för olika ändamål !
Tryckluft är för att blåsa rent från damm mm
Elektronik rengöring användes vis rengöring innan och efter lödning eller reparation typ vridpottar mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Jag skulle säg att personalen du fick hjälp av på Claes Olsson har ingen aning vad Han/Hon snackade om.

Luft på burk = Rengörning av damm o så.
Elektronikrengörning = Rengöra kontaktytor vid eventuell lödning osv, Går även att spruta in i fläktlager osv för att smörja upp dom om de börjar kärva men man inte har möjlighet att byta ut fläkten

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Elektronikrengörning = Rengöra kontaktytor vid eventuell lödning osv, Går även att spruta in i fläktlager osv för att smörja upp dom om de börjar kärva men man inte har möjlighet att byta ut fläkten

Elektronikrengöring för att smörja fläktlager? Skulle inte tro det. Elektronikrengöring löser fett och oljor, så efter det skulle jag tro att fläktarna snart stannar.

Permalänk
Medlem

Någon borde ta ett snack med den anställdes chef. Det här är ju katastrof!

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Elektronikrengöring för att smörja fläktlager? Skulle inte tro det. Elektronikrengöring löser fett och oljor, så efter det skulle jag tro att fläktarna snart stannar.

Tänkte säga samma sak... om det 2-26 eller liknande är det mer eller mindre bara lösningsmedel inte läst på behållaren men typ aceton eller annat lättflyktigt lösningsmedel troligen som dunstar bort fort.

Inte en uns av smörjande effekt...
Ska de smörjas används fett eller olja i nödfall 5-56/wd40 men inte att rekommendera då det är rätt värdelöst för just smörjning det också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows