Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Hoppsan Kerstin. Jag inser nu att det är Btrfs jag tänker på. Bry dig inte om mig!

Tänkte väl.. ZFS har väl vart igång i över 10år? "ButterFS" var jag förvisso nyfiken på, då de verkade storsatsa de med, men ja.. Det är ju hyfsat nytt. Vilket kändes som en lite dum idé för nybörjare.

Permalänk
Medlem

Jag började testa btrfs 2012 och har satt det som permanent sedan 2015. Har sedan 2014 aldrig sett ett problem som är relaterat till filsystemet utan att någon hårdvara eller SBS har skapat det. Inte ens klantigheter som att rycka en USB vid fel tillfälle har orsakat något. Sedan mitten av 2015 har jag inte sett ett enda fel, så jag anser systemet är pålitligt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jag tänkte väl kanske inte formatera alla diskarna till ZFS medsamma, så det är endast operativet som kommer ligga där. Är det fortfarande en galen idé? Och i så fall får du gärna utveckla lite smått ang vad för problem jag kan stöta på Lät som att det fanns bra mycket vettigt med det, även om det är en avancerad variant.

är inte ZFS virtuell disk på en disk eller över flera, dvs en diskpool?
ungefär som Logical Volume Manager (LVM) fast där får man knacka terminal för att utöka. kör själv lvm men funderar på zfs.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Jag började testa btrfs 2012 och har satt det som permanent sedan 2015. Har sedan 2014 aldrig sett ett problem som är relaterat till filsystemet utan att någon hårdvara eller SBS har skapat det. Inte ens klantigheter som att rycka en USB vid fel tillfälle har orsakat något. Sedan mitten av 2015 har jag inte sett ett enda fel, så jag anser systemet är pålitligt.

Så, du skulle säga att jag inte bör vara rädd för att prova på det? Får väl i så fall läsa på lite om fördelar och nackdelar.

Skrivet av yrfhar:

är inte ZFS virtuell disk på en disk eller över flera, dvs en diskpool?
ungefär som Logical Volume Manager (LVM) fast där får man knacka terminal för att utöka. kör själv lvm men funderar på zfs.

Jupp. Lite annat smått och gott som jag fann intressant också. Deras och Btrfs sikte förstod jag som att man aldrig ska behöva byta ut dem. Jag har dock knappt provat på Unix förr, så det är nog smartare att fråga någon annan. Om du är intresserad av mer trovärdig/korrekt information dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Så, du skulle säga att jag inte bör vara rädd för att prova på det? Får väl i så fall läsa på lite om fördelar och nackdelar.

Absolut! Kontrollera att du använder version 4.4, följer med Linux Mint 18.1. Har du en partition som har en älde version än 4.4 bör du formatera om den med den senaste då just mellan version 3.x och 4.4 gjordes massiva uppdateringar vilket kan ge viss inkompatibilitet i båda riktningar.

Läs https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Main_Page

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Absolut! Kontrollera att du använder version 4.4, följer med Linux Mint 18.1. Har du en partition som har en älde version än 4.4 bör du formatera om den med den senaste då just mellan version 3.x och 4.4 gjordes massiva uppdateringar vilket kan ge viss inkompatibilitet i båda riktningar.

Läs https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Main_Page

Wow, lite delade meningar om det filsystemet Men det var ju kul att höra!
Ahh, Mint var tydligen också ett alternativ. Nu vart det dock än knepigare att välja vilken .deb distro jag ska försöka mig på.
Försöker fortfarande klura ut hur det funkar med paketen. Alltså om alla .deb distros kan använda samma paket eller om det måste kodas om för att det ska lira. Går man via denna sida så verkar det vara det senare alternativet. Kan det stämma, eller visar den snarare vad som är inbakat från scratch?

Permalänk
Avstängd

5 Myths About Linux That Scares Away New Users
https://itsfoss.com/myths-about-linux/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

5 Myths About Linux That Scares Away New Users
https://itsfoss.com/myths-about-linux/

Det ligger ju något i det, skulle inte vilja klassa det som myter, men...

Myth 1: Linux is very difficult to use
Håller inte med, det är bara något annorlunda än ex. Windows eller OSX i gränssnitt.

Myth 2: You need to know commands to use Linux
Behöver är ett starkt ord, men det kan underlätta många typer av uppgifter, det beror ju på vad man gör.

Myth 3: Linux does not have enough applications
Linux har de facto inte samma flora av kommersiella applikationer som ex. Windows eller OSX
Kan man hitta program som gör det mesta dock, ja, absolut

Myth 4: Linux is not for gamers
Det är det inte om man ska köra moderna AAA-titlar, då gäller konsoll eller Windows typiskt
Men för casual gaming så finns det ju massvis

Myth 5: Linux is for servers, not for regular desktop usage
De flesta företag som använder Linux gör det för server-bruk, så på sätt och vis är det fel

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@anon12433: Bootar nu mest in i Ubuntu 17.04 Gnome. Vet inte varför men både skrivbordet och film ser bättre ut än i mitt Windows 10 på samma panel (lika bra eller bättre som det såg ut innan Creators Update). Ska bara försöka fixa ett bra sätt att nätverka över smb med min Linux-Server så är allt optimalt. Man kan lägga till bokmärke men jag vill automontera utdelningen utan att laborera med etc/fstab i terminal. Annars ett användarvänligt system som lirar bra på Ryzen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@veckans: Bootar nu mest in i Ubuntu 17.04 Gnome. Vet inte varför men både skrivbordet och film ser bättre ut än i mitt Windows 10 på samma panel (lika bra eller bättre som det såg ut innan Creators Update). Ska bara försöka fixa ett bra sätt att nätverka över smb med min Linux-Server så är allt optimalt. Man kan lägga till bokmärke men jag vill automontera utdelningen utan att laborera med etc/fstab i terminal. Annars ett användarvänligt system som lirar bra på Ryzen.

Kanske inte svaret du vill ha, men använd autofs och kom ihåg att använda --ghost, har du flera lösenord lär du behöva spara lösenord/konto i en credentials-fil. Med autofs så mountas först en nätverksutdelning när du försöker accessa/navigera till katalogen.

Permalänk
Medlem

Skulle starkt rekommendera Zorin.
Använt Ultimate 10, 11, och 12. Det är den enda versionen av Linux som jag kan säga att jag skulle kunna gå över till på ett "klick"(Förutom att jag vill kunna spela med hyffsad prestanda.)
Om jag inte minns fel så är den byggd på Ubuntu, så funktionaliteten och mjukvarorna är där.
Gränssnittet kan man göra så det liknar windows 7/Mac, eller lite andra distros med en enkel meny.
Tyvärr inte gratis för Ultimate, men de andra versionerna fungerar nog också bra. Dock ej testat dom.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Inget fel på det svaret
Men lyckades göra en work around/Bugg?. Gick till utdelningen och kopierade den delade mappen till nätverksplatser. Avbröt den 270 GB stora kopieringen, deletade mappen och volá så monteras nu hela utdelningen automatiskt vid boot.

Att tänka på om man vill ha Ubuntu GNOME 3 och har 4K skärm. Installera vanliga Ubunu med Unity och ställ in i egenskaper för skärm att Ubuntu ska skala upp 250-300%. Installera sedan GNOME 3 från terminal, ändra inget om installationen frågar om att byta grafikhanterare (eller vad det heter) och logga ut, logga in i GNOME så får man samma fördelar med DPI-skalningen som i standard Ubuntu och slipper pula med gnome-tweak-tool package.

Ubuntu + GNOME 3 tycker jag är läckert!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det ligger ju något i det, skulle inte vilja klassa det som myter, men...

Myth 1: Linux is very difficult to use
Håller inte med, det är bara något annorlunda än ex. Windows eller OSX i gränssnitt.

Myth 2: You need to know commands to use Linux
Behöver är ett starkt ord, men det kan underlätta många typer av uppgifter, det beror ju på vad man gör.

Myth 3: Linux does not have enough applications
Linux har de facto inte samma flora av kommersiella applikationer som ex. Windows eller OSX
Kan man hitta program som gör det mesta dock, ja, absolut

Myth 4: Linux is not for gamers
Det är det inte om man ska köra moderna AAA-titlar, då gäller konsoll eller Windows typiskt
Men för casual gaming så finns det ju massvis

Myth 5: Linux is for servers, not for regular desktop usage
De flesta företag som använder Linux gör det för server-bruk, så på sätt och vis är det fel

Stämmer helt in på detta, i grund och botten handlar mycket om en inbiten vana och hur man hanterar sin inställning till de alternativ som finns.
T.ex. "Myth 2: You need to know commands to use Linux" finns många saker jag hellre gör med via kommandotolken i Windows med, det går helt enkelt mycket snabbare än att klicka sig fram genom oändliga menyer i GUI:t.
Många brukar cementera sin rädsla för kommandotolkar p.g.a. ovana eller oerfarenhet, är de även skygga för ex. kortkommandon som Ctrl-C m.fl.?
Syftet är ju lite av detsamma, att slippa gå via ett omständigare GUI när du vet vad du vill och kan göra på ett snabbare och effektivare sätt.
Kort sagt: Vanan sätter sig ju mer du bekantar dig med systemet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Det ligger ju något i det, skulle inte vilja klassa det som myter, men...

Myth 1: Linux is very difficult to use
Håller inte med, det är bara något annorlunda än ex. Windows eller OSX i gränssnitt.

En anledning till att jag bytte till Linux Mint på min laptop var för att den är mycket mer lik Windows 7 i handhavande än vad Windows 8 var. Det är också anledningen till att jag inte gillar Ubuntu.
I övrigt håller jag med vad du säger. Linux är lättanvänt, och så länge man inte kör på exotisk hårdvara funkar allt, men det är inte en drop-in replacement för Windows.
EDIT: en sak man bör vara medveten om när man testar Linux är att till skillnad från Windows finns det enormt mycket support tillgänglig på nätet. Får du ett felmeddelande när du gör något? En snabb google sökning hittar garanterat en lösning.

Permalänk
Medlem

Slänger in en länk, med något år på nacken, där man försöker tillämpa typiskt Windows-tänk på Ubuntu Desktop 16.04 LTS.
Som van Ubuntu användare lider man genom hela videon, men jag kan tänka mig att många från Windows lägret tycker att detta är precis vad Linux är:
https://www.youtube.com/watch?v=NfjeZJUvQI0

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Slänger in en länk, med något år på nacken, där man försöker tillämpa typiskt Windows-tänk på Ubuntu Desktop 16.04 LTS.
Som van Ubuntu användare lider man genom hela videon, men jag kan tänka mig att många från Windows lägret tycker att detta är precis vad Linux är:
https://www.youtube.com/watch?v=NfjeZJUvQI0

Känner igen mig så väl i dessa typer av problem och buggar i diverse Linux distar. Testade ett flertal på olika datorer för några år sedan, och förstod varför Linux på desktop bara ligger på knappt 2%.

Problemet här är inte "Windows-tänk", problemet är ju uppenbara buggar. Hur kan man bortförklara det?

En annan pärla som jag råkade ut för, var att min svenska tangentbordslayout helt slumpmässigt fick för sig att ändra till engelsk. Detta innebar att jag inte ens kunde komma in i operativet med mina svenska tecken i lösenordet.... Googlade runt på detta i timmar för att hitta en lösning. Visade sig att denna bugg funnits i ca 10 år!!

Fick krypa tillbaka till Windows igen efter nära ett halvår av seriösa försök med olika distar och hårdvarukombinationer.

Fällde nästan en tår när jag hörde introt från Xp Det var en trogen och saknad vapendragare som jag körde 2001-2010!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Känner igen mig så väl i dessa typer av problem och buggar i diverse Linux distar. Testade ett flertal på olika datorer för några år sedan, och förstod varför Linux på desktop bara ligger på knappt 2%.

Problemet här är inte "Windows-tänk", problemet är ju uppenbara buggar. Hur kan man bortförklara det?

En annan pärla som jag råkade ut för, var att min svenska tangentbordslayout helt slumpmässigt fick för sig att ändra till engelsk. Detta innebar att jag inte ens kunde komma in i operativet med mina svenska tecken i lösenordet.... Googlade runt på detta i timmar för att hitta en lösning. Visade sig att denna bugg funnits i ca 10 år!!

Fick krypa tillbaka till Windows igen efter nära ett halvår av seriösa försök med olika distar och hårdvarukombinationer.

Fällde nästan en tår när jag hörde introt från Xp Det var en trogen och saknad vapendragare som jag körde 2001-2010!

Svenska tecken i ett lösenord???? Det är ju big no-no även om man kör Windows.

Och jag hoppas verkligen inte du gick tillbaka till Windows XP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Svenska tecken i ett lösenord???? Det är ju big no-no även om man kör Windows.

Och jag hoppas verkligen inte du gick tillbaka till Windows XP

Nja, nu när jag tänker tillbaka så var det nog inte åäö, utan att specialtecken hamnade på fel ställe.

Jag gick inte tillbaka till XP. Det körde jag mellan 2001-2010 som sagt. Det blev tillbaks till 8.1 med Classic shell.

Permalänk
Medlem

@Crockett

Ditt problem låter inte som en dealbreaker om det var det värsta som hände, men förstår inte varför en novis användare skulle få för sig att hoppa runt på flertalet olika communitydistar och att försöka köra det istället för Windows. Det enda som uppnås med det är väl irritation på skillnaderna i olika distar. Låter mer som du drabbades av att login managern tappade keyboard-layout, och det är ju tekniskt sett inte ett problem med Linux utan snarare specifika program i distributionen. Går ju fortfarande att logga in i konsolläge och fixa det då. Vad väntar sig folk av en fristående communitydist som inte är anslutet till något företag egentligen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Crockett

Ditt problem låter inte som en dealbreaker om det var det värsta som hände, men förstår inte varför en novis användare skulle få för sig att hoppa runt på flertalet olika communitydistar och att försöka köra det istället för Windows. Det enda som uppnås med det är väl irritation på skillnaderna i olika distar. Låter mer som du drabbades av att login managern tappade keyboard-layout, och det är ju tekniskt sett inte ett problem med Linux utan snarare specifika program i distributionen. Går ju fortfarande att logga in i konsolläge och fixa det då. Vad väntar sig folk av en fristående communitydist som inte är anslutet till något företag egentligen?

Kör en copy-paste från Youtubevideon: "It's sad that so many Linux users are literally living in denial - they just won't like any Linux critic even if obvious problems just shown plain and simple right in front of them."

Mitt problem var bara ett av dussinet jag råkade på. Min ambition var att slippa Microsoft med övervakning och rutten attityd mot sina användare.

Anledningen till att jag "hoppade runt" till olika distar, var för att ingen var buggfri eller fyllde mina behov lika bra som Windows.

Påstod aldrig att problemen var olösbara. Allt går att lösa med tid och tålamod. Mitt operativsystem skall inte vara experimentlåda, det skall fungera och vara pålitligt.

Vad hade du rekommenderat istället för "communitydistar"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Kör en copy-paste från Youtubevideon: "It's sad that so many Linux users are literally living in denial - they just won't like any Linux critic even if obvious problems just shown plain and simple right in front of them."

Mitt problem var bara ett av dussinet jag råkade på. Min ambition var att slippa Microsoft med övervakning och rutten attityd mot sina användare.

Anledningen till att jag "hoppade runt" till olika distar, var för att ingen var buggfri eller fyllde mina behov lika bra som Windows.

Påstod aldrig att problemen var olösbara. Allt går att lösa med tid och tålamod. Mitt operativsystem skall inte vara experimentlåda, det skall fungera och vara pålitligt.

Vad hade du rekommenderat istället för "communitydistar"?

Det finns fortfarande inga distributioner för konsumenter, vilket är vad som har diskuterats i tråden tidigare och behöver inte tas upp igen. Ingen kommer ta ansvar för att communitydistar alltid fungerar, ingen och åter ingen. Särskilt på desktop/skrivbordet! Ingen datortillverkare och ingen leverantör av distributioner. Communitydistar är ofta utvecklingsgrenen för serverdistar, så det säger sig självt att det kommer vara en hel del experimenterande. Meningen med communitydistar är ofta att utveckla nya saker eller köra senaste versionerna av all mjukvara, även om det är mitt under ett teknikskifte där full funktion inte finns. Vill du köra något utan support så får du köra något utan support, vill du ha support får du köra MacOS eller Windows. Ingen säljer dig GNU/Linux för desktop och ingen får pengar för att utveckla något för ditt syfte. Du kan ibland nästan likna det vid homebrew på hackade spelkonsoler. I andra fall kanske du kan likna det med att köra Windows som Insider där grejer kommer rasa ibland.

Faktum är att man inte ens får göra allt i en gratis distribution som du får i ett operativsystem du betalar för p.g.a. patent på programvara, eller udda upphovsrättsskyddade grejer. Det handlar om allt från video och ljudavkodare till typsnitt. Sånt som bara är viktigt vid desktopbruk och därför något som de som säljer serverdistributioner kan ignorera.

Permalänk
Inaktiv

@Petterk:

Tråkigt att höra. Det skulle verkligen behövas en konkurrent till Windows för konsumenter. Hoppas på att duktiga utvecklare/programmerare går samman i ett seriöst försök att utmana Microsoft.

Antalet distributioner i nuläget är ju enormt. Har haft ögonen på ReactOs projektet en längre tid nu. De verkar dock sakna resurser och har trots att de funnits i 20 år, bara kommit till alpha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Känner igen mig så väl i dessa typer av problem och buggar i diverse Linux distar. Testade ett flertal på olika datorer för några år sedan, och förstod varför Linux på desktop bara ligger på knappt 2%.

Problemet här är inte "Windows-tänk", problemet är ju uppenbara buggar. Hur kan man bortförklara det?

En annan pärla som jag råkade ut för, var att min svenska tangentbordslayout helt slumpmässigt fick för sig att ändra till engelsk. Detta innebar att jag inte ens kunde komma in i operativet med mina svenska tecken i lösenordet.... Googlade runt på detta i timmar för att hitta en lösning. Visade sig att denna bugg funnits i ca 10 år!!

Fick krypa tillbaka till Windows igen efter nära ett halvår av seriösa försök med olika distar och hårdvarukombinationer.

Fällde nästan en tår när jag hörde introt från Xp Det var en trogen och saknad vapendragare som jag körde 2001-2010!

Det är faktiskt en hel del användarfel i videon. Precis vad man skulle kunna kalla för ett Windows-tänk.
För att bara ta ett exempel: Grejen att han går in på Adobe's hemsida för att ladda ner Flash-player visar att användaren saknar Linux-vana. I Windows scenarion är det helt klart så det gick till innan W8.1-tiden (efter det sköter Windows update den biffen för det mesta). För Linux gör man flash-installation på ett helt annorlunda sätt. Adobes väg är den krångligaste i jämförelse. Mycket tack vare att Adobe slutade stödja Linux som OS för flertalet år sedan fram till att de nyligen c:a 3-4 månader tillbaka, helt plötsligt började släppa uppdateringar för Linux igen. Du kan skymta det i videon, Adobe Flash Player v.11.2.202.616 rekommenderar Adobe... -Det var inte igår det!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Det finns ingenting jag behöver kunna göra som jag inte kan göra i linux, för egen del.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Allmänt erkänt som ett nybörjarvänlig Linux Distro är Ubuntu med diverse varianter (Ubuntu / Xubuntu / Kubuntu / Ubuntu Gnome / Lubuntu etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

@Petterk:

Tråkigt att höra. Det skulle verkligen behövas en konkurrent till Windows för konsumenter. Hoppas på att duktiga utvecklare/programmerare går samman i ett seriöst försök att utmana Microsoft.

Antalet distributioner i nuläget är ju enormt. Har haft ögonen på ReactOs projektet en längre tid nu. De verkar dock sakna resurser och har trots att de funnits i 20 år, bara kommit till alpha.

Att försöka återimplementera Windows som ReactOS är bara dumt, för 20+ år sedan hade du ju dessutom Windows-kompatiblitetslager baserat på Microsofts källkod på Unixsystem. Det är ju inte heller en dist, utan ett arbete på en klon. En klon kommer man aldrig kunna hålla up to date. En klon som inte har med Linux att göra. Idag har vi dessutom virtualisering, så behöver man något värre än WINE så är det bara att köra en Windows-instans. GNU/Linux finns inte för att vara en klon av Windows.

För en konsument i ett hemmabygge kostar en laglig Windows-licens ca 1000 kr, oavsett om du väljer att enbart köra Windows, dualboot eller köra Linux primärt och Windows i en virtuell maskin. I företagsvärlden är det bara att köra en terminalserver (RemoteApp, Citrix) eller VDI, och man behöver inte köra något lokalt och kan komma åt Windows-program från MacOS, Linux, ChromeOS, Android o.s.v.

I grunden finns det inte så värst många distributioner, det är typ rpm-baserade, deb-baserade, arch-baserade eller gentoo-baserade. Alltså 4-5 större distributioner i grunden för alla varianter som finns.

Vad utvecklare gör är skit samma, det är avsaknaden av en kommersiell variant med support för skrivbordet, så som t.ex. Red Hats RHEL på server som gör att det inte fungerar där och för att det ska fungera med en kommersiell variant så måste ju också datortillverkarna vilja ta ansvar, i Windowsvärlden (och Android-världen för den delen) är ju t.ex. OEM-tillverkaren ansvarig för att fixa problem och ge support på Windows, inte som så att Microsoft själva stödjer all hårdvara som finns. Det är OEM-tillverkarens ansvar att se till så drivrutiner fungerar(generiska drivrutiner fungerar inte alltid med OEM-system), att leverera BIOS/UEFI som fungerar o.s.v. De som väljer komponenter och har ett samarbete med komponenttillverkarna för att få till drivrutiner som fungerar för deras specifika maskiner, en leverantör kan inte bryta avtal hur som helst när de faktiskt bestämt att en viss version av Windows ska stödjas, eller om det är en server, en viss serverdist av GNU/Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@Petterk: Det finns ingenting jag behöver kunna göra som jag inte kan göra i linux, för egen del.

Och jag har inte sagt något som skulle kunna tolkas som att du inte kunde göra det.

Däremot är sånt som Kodi, VLC o.s.v. tekniskt sett olagliga att distribuera eftersom de inte licensierar patenten som täcker det de använder. Sånt som MakeMKV (eller libbd+ och libaacs) bryter dessutom mot förbudet om kringgående av tekniska åtgärder i URL. Därför det inte bara är att paketera ihop allt och skicka ut till konsument, en produkt med dessa programvaror förinstallerade eller andra programvaror som täcks av patent skulle t.ex. tullen kunna ta, och då blir det svårt att sälja något. Mobiltillverkare betalar för att använda all möjlig teknik i sina mobiler, licensierar tusentals patent, rena datortillverkare som gör PCs tenderar att inte göra det utan lägger ansvaret på t.ex. Microsoft, vilket är varför Microsoft inte implementerar stöd för t.ex. alla video- och ljudformat, varför de inte har någon blu-rayspelare o.s.v. Det får datortillverkarna inkludera från en annan part om de vill ha den funktionaliteten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Det är faktiskt en hel del användarfel i videon. Precis vad man skulle kunna kalla för ett Windows-tänk.
För att bara ta ett exempel: Grejen att han går in på Adobe's hemsida för att ladda ner Flash-player visar att användaren saknar Linux-vana. I Windows scenarion är det helt klart så det gick till innan W8.1-tiden (efter det sköter Windows update den biffen för det mesta). För Linux gör man flash-installation på ett helt annorlunda sätt. Adobes väg är den krångligaste i jämförelse. Mycket tack vare att Adobe slutade stödja Linux som OS för flertalet år sedan fram till att de nyligen c:a 3-4 månader tillbaka, helt plötsligt började släppa uppdateringar för Linux igen. Du kan skymta det i videon, Adobe Flash Player v.11.2.202.616 rekommenderar Adobe... -Det var inte igår det!

Jag är inte så förvånad över att du belyser användarfel. Det brukar många Linux entusiaster göra, trots att buggar och fel i operativsystemet är helt uppenbara. Killen i videon är ovan Linux användare helt klart, men hur förklarar du buggarna i en LTS utgåva som är helt rent installerad? Det gick ju inte att uppgradera ens om han ville.

Sålänge Linux-communityn har denna arroganta inställning så är det inte konstigt att man aldrig kommer över 2%.

Ska vi vara helt ärliga, så har Linux funnits i snart 30 år. Har man inte lyckats attrahera mer än 2% hos desktop användarna, så måste det ju betraktas som ett misslyckande i sig. Eller?

Bra skit säljer sig själv. Skit stannar kvar i minoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Allmänt erkänt som ett nybörjarvänlig Linux Distro är Ubuntu med diverse varianter (Ubuntu / Xubuntu / Kubuntu / Ubuntu Gnome / Lubuntu etc.

Sedan ska man inte glömma Linux Mint. Är lättare att hantera än både Ubuntu och Windows XP. Eftersom Linux Mint bygger på Ubuntu så fungerar allt som fungerar i Ubuntu även i Linux Mint, men är lättare och mer självförklarande än Windows XP. Speciellt Cinnamon.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag håller med dig. Jag har aldrig förstått det där med licencing. Konceptuellt begriper jag, att Fedora exempelvis fram till nyligen inte fick skeppa med mp3-stöd hade med licensiering att göra. Jag köper argumentet. OS X, Windows X bakar väl in detta i priset för deras mjukvara antar jag. Någon har rätten till stålar för licensen antar jag. Men varför kan jag installera codecs och typsnitt gratis på linux då?
Det i sig är inte olagligt misstänker jag. Exempelvis ms-core-fonts, då poppar det upp en ruta där jag måste godkänna licensavtalet, men det är bara klicka ok, och ride on.
Det förstår jag dock inte. I min värld är det gratis, eller inte gratis.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K