Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

@Bernd_P1: Väldigt bra video från LTT, lustigt när bla @Yoshman försvarade Intel med näbbar och klor och hävdade att det tidigare släppet av X299 inte var en reaktion av Intel på AMDs succé med Ryzen och kommande Threadripper.

Det är fantastiskt hur mycket AMD har rört om i grytan till det bättre för både entusiaster och konsumenter detta år.

Det ska trots allt bli spännande att se vad i9 för med sig, jag tror på högre IPC än TR men en prislapp som avskräcker, särskilt om AMD släpper Threadripper med 16 kärnor för 10 000 kr.

Härlig tid att leva i.

Mvh

Hur är X299 en reaktion på Ryzen och Threadripper begriper jag faktiskt inte alls. Första ryktena kring "Purley" (serverplattform för Skylake) och server Skylake-CPUn poppade upp på nätet våren 2015. Det enda man egentligen fick fram i det läget var att lanseringen planerades till sommaren 2017 och att plattformen skulle få sin största uppgradering sedan Nehalem.

X299 är konsumentversionen av Lewisburg (south bridge i Purley) och vid alla tidigare släpp av HEDT har E-serien släppts i princip samtidigt som LCC Xeon E5, alla läckta roadmaps har pekat på att samma sak skulle gälla för Skylake.

Lite mer än två år senare: Skylake Xeon LCC samt Skylake-X lanseras precis i skarven Q2/Q3 2017, känns inte det väldigt mycket mer som att saker gick rätt mycket enligt plan jämfört med att man "regerar" på AMDs jättesuccé?

Har aldrig gillat E-serien, den har helt enkelt inte varit vettig utanför extremt smala nischer. Har man verkligen behov av massiv I/O har jag svårt att se hur man kan ignorera något som DDIO (gav i praktiken 50-80 % högre högre I/O-kapacitet när det introducerades med Sandy Bridge Xeon E5), jobbar man med typiska desktopapplikationer låg alltid E-serien en mikroarkitektur efter S-serien och med väsentligt lägre frekvens.

Det har under längre tid gått att få tag i t.ex. E5 2690 (8 kärnor, max turbo 3,8 GHz)/2690v2 (10 kärnor, max turbo 3,6 GHz) för kaffepengar, ett långt bättre val än E-serien om man faktiskt har de behoven + möjligheten till dual-socket finns (fast NUMA är ett rejäl PITA på skrivbordet då i princip noll applikationer är NUMA-anpassade där, så lycka till med Threadripper som också är NUMA).

Personligen anser jag i7-7820X är det första HEDT modell som "make sense" (möjligen även i9-7900X). Man ger inte upp enkeltrådprestanda jämfört med S-serien (så man slipper att majoriteten av alla program man kommer köra går långsammare jämfört med en klart billigare modell), det är en rimlig mängd I/O för att hålla nere priset (Skylake-X saknar fortfarande DDIO så CPUn kommer knäa även om man maxar den I/O som finns här) och gör man något som faktiskt skalar med kärnor finns det ett gäng.

i7-7800X är totalt meningslös givet att Coffee Lake lär klockas lika högt som i7-7700K och i7-7820X, 6C/12T Coffee Lake kommer vara både en billigare plattform och prestera bättre jämfört med i7-7800X.

E-serien var egentligen inte högre klockad jämfört med motsvarande Xeon E5 modell. Även här är X-serien betydligt vettigare, de läckta frekvenserna för Skylake Xeon pekar på att man med X-serien faktiskt utnyttjat det faktum att man tagit bort en del finesser samt två minneskanaler till att skruva upp frekvenser och därmed den för skrivbordet kritiska enkeltrådprestandan.

De Skylake-X modeller med fler än 12 kärnor kan mycket väl vara ett svar på Threadripper, specifikt modellen med 18-kärnor då för PR-värdet att ha flest kärnor. Fast sett till användbarheten känns 14 till 18 kärniga X-modellerna rätt meningslösa, framförallt om de inte är klockade lika högt som 8-12 kärniga modellerna.

Alla Skylake-X saknar fortfarande DDIO så Xeon-plattformen är överlägsen om flaskhalsen är I/O. 4 kanaler DDR4-2666MT fungerar bra upp till 10-12 kärnor, men Xeon Broadwell fick i många fall problem med minnesbandbredd i de modeller med flest kärnor och Skylake är både högre klockad och har högre frekvens så RAM-bandbredd kommer bli en flaskhals tidigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Har man fått reda på något lite mer exakt datum när vi kan tänkas se dem i affär och vad det ungefära priset blir?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

i7-7800X är totalt meningslös givet att Coffee Lake lär klockas lika högt som i7-7700K och i7-7820X, 6C/12T Coffee Lake kommer vara både en billigare plattform och prestera bättre jämfört med i7-7800X.

Coffee Lakes 6/12-variant lär precis som du säger prestera minst lika bra som i7-7800X och kosta mindre (plattformen iaf), men hur hur lång tid kommer det gå mellan lanseringarna? Den största dragkraften för i7-7800X är ju att den kommer komma ut betydligt tidigare än Coffee Lakes 6/12-dito, och det är inte helt meningslöst.

Är väldigt sugen på att uppgradera min i7-3930k, och om i7-7800X kommer nu i juni och Coffee Lake kommer i ~oktober, då kan jag vänta, men om Coffee Lake kommer tidigast i Jan/Feb 2018, då kan det vara värt den relativt lilla extrasumman för att få tillgång till en ny CPU ett halvår tidigare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Coffee Lakes 6/12-variant lär precis som du säger prestera minst lika bra som i7-7800X och kosta mindre (plattformen iaf), men hur hur lång tid kommer det gå mellan lanseringarna? Den största dragkraften för i7-7800X är ju att den kommer komma ut betydligt tidigare än Coffee Lakes 6/12-dito, och det är inte helt meningslöst.

Är väldigt sugen på att uppgradera min i7-3930k, och om i7-7800X kommer nu i juni och Coffee Lake kommer i ~oktober, då kan jag vänta, men om Coffee Lake kommer tidigast i Jan/Feb 2018, då kan det vara värt den relativt lilla extrasumman för att få tillgång till en ny CPU ett halvår tidigare.

Rent logiskt lär det definitivt vara värt att vänta på Coffee Lake, men det kan vara svårt .... Lösningen är att köpa 7820X som har 8 kärnor, eftersom det inte kommer till Coffee Lake så har man en upp.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Rent logiskt lär det definitivt vara värt att vänta på Coffee Lake, men det kan vara svårt .... Lösningen är att köpa 7820X som har 8 kärnor, eftersom det inte kommer till Coffee Lake så har man en upp.

Mjo har också funderat i dom banorna, på så sätt blir uppgraderingen lite mer "värd det".
Samtidigt så är där rätt stor prisskillnad på 7800X och 7820X, och för min egen del är det egentligen inte värt det.
Skulle vara om det visar sig att 7820X överklockar betydligt bättre än 7800X då. (Är nyfiken på varför 7800X har bara har 4,0 GHz i boost medans 7820X har 4,5 GHz.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

hur är det får den nedbantade skylake-x stöd för optane på minnes-stickor?
Känns som en meningslös serie skylake-x (bara en lätt uppgraderad x99-3 generera mer pengar för mindre) ge oss skylake-e istället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om dessa tankar?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: #16847551
kanske kolla först sidan innan

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Har man fått reda på något lite mer exakt datum när vi kan tänkas se dem i affär och vad det ungefära priset blir?

I september/oktober har de nog hunnit droppa in i butikerna, och förhandsbokningarna har börjat jämnas ut gissar jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är X299 en reaktion på Ryzen och Threadripper begriper jag faktiskt inte alls. Första ryktena kring "Purley" (serverplattform för Skylake) och server Skylake-CPUn poppade upp på nätet våren 2015. Det enda man egentligen fick fram i det läget var att lanseringen planerades till sommaren 2017 och att plattformen skulle få sin största uppgradering sedan Nehalem.

X299 är konsumentversionen av Lewisburg (south bridge i Purley) och vid alla tidigare släpp av HEDT har E-serien släppts i princip samtidigt som LCC Xeon E5, alla läckta roadmaps har pekat på att samma sak skulle gälla för Skylake.

Lite mer än två år senare: Skylake Xeon LCC samt Skylake-X lanseras precis i skarven Q2/Q3 2017, känns inte det väldigt mycket mer som att saker gick rätt mycket enligt plan jämfört med att man "regerar" på AMDs jättesuccé?

Har aldrig gillat E-serien, den har helt enkelt inte varit vettig utanför extremt smala nischer. Har man verkligen behov av massiv I/O har jag svårt att se hur man kan ignorera något som DDIO (gav i praktiken 50-80 % högre högre I/O-kapacitet när det introducerades med Sandy Bridge Xeon E5), jobbar man med typiska desktopapplikationer låg alltid E-serien en mikroarkitektur efter S-serien och med väsentligt lägre frekvens.

Det har under längre tid gått att få tag i t.ex. E5 2690 (8 kärnor, max turbo 3,8 GHz)/2690v2 (10 kärnor, max turbo 3,6 GHz) för kaffepengar, ett långt bättre val än E-serien om man faktiskt har de behoven + möjligheten till dual-socket finns (fast NUMA är ett rejäl PITA på skrivbordet då i princip noll applikationer är NUMA-anpassade där, så lycka till med Threadripper som också är NUMA).

Personligen anser jag i7-7820X är det första HEDT modell som "make sense" (möjligen även i9-7900X). Man ger inte upp enkeltrådprestanda jämfört med S-serien (så man slipper att majoriteten av alla program man kommer köra går långsammare jämfört med en klart billigare modell), det är en rimlig mängd I/O för att hålla nere priset (Skylake-X saknar fortfarande DDIO så CPUn kommer knäa även om man maxar den I/O som finns här) och gör man något som faktiskt skalar med kärnor finns det ett gäng.

i7-7800X är totalt meningslös givet att Coffee Lake lär klockas lika högt som i7-7700K och i7-7820X, 6C/12T Coffee Lake kommer vara både en billigare plattform och prestera bättre jämfört med i7-7800X.

E-serien var egentligen inte högre klockad jämfört med motsvarande Xeon E5 modell. Även här är X-serien betydligt vettigare, de läckta frekvenserna för Skylake Xeon pekar på att man med X-serien faktiskt utnyttjat det faktum att man tagit bort en del finesser samt två minneskanaler till att skruva upp frekvenser och därmed den för skrivbordet kritiska enkeltrådprestandan.

De Skylake-X modeller med fler än 12 kärnor kan mycket väl vara ett svar på Threadripper, specifikt modellen med 18-kärnor då för PR-värdet att ha flest kärnor. Fast sett till användbarheten känns 14 till 18 kärniga X-modellerna rätt meningslösa, framförallt om de inte är klockade lika högt som 8-12 kärniga modellerna.

Alla Skylake-X saknar fortfarande DDIO så Xeon-plattformen är överlägsen om flaskhalsen är I/O. 4 kanaler DDR4-2666MT fungerar bra upp till 10-12 kärnor, men Xeon Broadwell fick i många fall problem med minnesbandbredd i de modeller med flest kärnor och Skylake är både högre klockad och har högre frekvens så RAM-bandbredd kommer bli en flaskhals tidigare.

Fast, det där kanske gällde igår. Nu meddelas det via rykten att Coffee Lake inte kommer förrän nästa år, enligt http://wccftech.com/intel-coffee-lake-delayed-2018-8th-gen-ka...

Kan du inte medge att det verkar som om Intels roadmap faktiskt kan ha förändrat sig pga konkurrensen?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Fast, det där kanske gällde igår. Nu meddelas det via rykten att Coffee Lake inte kommer förrän nästa år, enligt http://wccftech.com/intel-coffee-lake-delayed-2018-8th-gen-ka...

Kan du inte medge att det verkar som om Intels roadmap faktiskt kan ha förändrat sig pga konkurrensen?

Hoppas det inte stämmer. Väntat länge nog på coffee nu

Permalänk
Medlem

Jag hoppas min sandy bridge håller fram tills 10nm. Jag är inte speciellt sugen på det här att klämma in så många kärnor som möjligt med gammal grundarkitektur. Sen hoppas jag på bättre optimering för 8 trådar i spel. Spelar bara Quake Champions för tillfället. Ska man filma/streama så gör shadowplay underverk och är helt sjukt resurssnålt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Han har helt rätt. Trevligt med någon som vågar berätta vad det är Intel håller på med.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Om Coffee Lake inte kommer förräns Februari 2018 så lär man väl inte ha den i handen förräns tidigast i Mars.

Plötsligt lutar det åt en i7-7800X igen, såvida den lanseringen inte skjuts upp den med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Fast, det där kanske gällde igår. Nu meddelas det via rykten att Coffee Lake inte kommer förrän nästa år, enligt http://wccftech.com/intel-coffee-lake-delayed-2018-8th-gen-ka...

Kan du inte medge att det verkar som om Intels roadmap faktiskt kan ha förändrat sig pga konkurrensen?

Var det inte precis det jag gjorde ovan? Där gissade jag att 14-18 kärnors versionen inte har funnits med i planerna speciellt länge, de verkar vara en reaktion mot AMD. Även om man redan har Xeon-kretsen som dessa modeller ska baseras på färdig tar det i alla fall ett halvår till ett år att skapa den nedskalade Skylake X varianten. Om så är fallet lär man nog inte hinna utnyttja det faktum att Skylake X är en nedskalad Xeon till högre frekvenser, något man faktiskt verkar gjort för Skylake X som är baserad på LCC kretsen.

Vad jag pekade på är att för X299 plattformen, Skylake X samt hela Skylake baserade server-plattformen tyder det mesta bara på att man följt den plan man verkar haft i lite över två år (kanske mer, var lite mer än två år sedan första interna roadmap med server Skylake dök upp).

Man får tänka på att allt är i bästa fall information från läckta interna dokument och i värsta fall rena gissningar från Wccftech. T.ex. så var den ursprungliga planen för Coffee Lake en lansering sen Q4 2017 alt. tidig Q1 2018, detta från läckta roadmaps. Då flera välrenommerade teknikwebbplatser tidigare i år hävdade att Coffe Lake var tidigarelagd till Q3 verkade det faktiskt finnas vikt bakom den utsagan. Det såg jag absolut som ett svar på Ryzen.

Fast samma sak gäller här. Officiellt har inte Intel sagt något alls om lansering av Coffee Lake utöver 2H 2017, vilket rent tekniskt innefattar sent Q4 och därmed fortfarande ursprunglig plan.

På Computex meddelade tydligen Intel att Coffee Lake kommer "second half of autumn 2017", något jag skulle säga är tidigt Q4.

Om det känns bättre: det är ju tidigare än det mest "officiella" tidigare datumet (läckt intern roadmap som sa sent Q4 / tidigt Q1 2018) så medger att lanseringen av Coffee Lake kan ha påverkats av Ryzen. Så vi får kanske inte se S-serien med 6C/12T i Q3 (om det händer bör AMD få medalj, helt deras förtjänst), mycket pekar på att den hamnar i Q4 (bara det är tidigt Q4 så kan vi alla vara rörande överens om det aldrig hänt utan AMDs blod, svett och tårar).

Det som verkar vara försenat (igen) är Cannon Lake, vilket pekar på att 10 nm är väsentligt mer komplicerat än 14 nm (surprise surprise). Cannon Lake var, precis som vanligt, tänkt att debutera i Y- och U-serien. Ryktet verkar nu vara att det även kommer en Cannon Lake för U-serien i höst medan Cannon Lake hamnar i 2018.

Linus har absolut en poäng, det X299 nu blivit känns väldigt spretig, både low-end svansen och high-end svansen känns som man bara slängde dit utan att ha någon större plan.

Det positiva, då tråden faktiskt handlar om Core i9 / Skylake X, är att de modeller som garanterat funnits med i Skylake X planen sedan start, de som är baserade på Xeon LCC, i min mening för första gången gör HEDT-plattformen intressant.

i7-7820X är den första HEDT-modell jag själv kan tänka mig köpa. E-serien kändes aldrig vettig, för lite skillnad mot Xeon E5 i pris och man offrade vettiga saker som t.ex. DDIO (vilket är en "killer feature" om man verkligen tänker utnyttja all I/O i plattformen) E-serien var också en generation efter, lägre klockad (så långsammare i majoriteten av alla applikationer) och väsentligt dyrare jämfört med S-serien.

Med i7-7820X har man samma prestanda som i7-7700K (lär vara viss varians p.g.a. cache-design, kommer slå åt olika håll i olika applikationer) men klart högre prestanda för saker som använder SIMD (AVX512), massor med RAM-bandbredd (quad-channel) och/eller många kärnor (dubbelt så många kärnor).

Angående Linux rant, håller med om

  • Vem köper en dyrt X299 och stoppar dit en CPU som redan finns på S-plattformen?

  • Vad är användningsområdet för en 18-kärnors Skylake X där man inte använder så mycket I/O att Xeon med DDIO kommer massakrera Skylake X (det med klart färre kärnor än 18 så det blir antagligen billigare) alt. har laster som utnyttjar alla kärnor och därmed blir bandbreddsbegränsade av Skylake X quad-channel RAM (Xeon har 6 kanaler per CPU-sockel)?

    Förstår PR-syftet med 18-kärnor Skylake X. Vidare kommer man köra massa korkade benchmarks som har väldigt nära 100 % cache-hit rate, där spelar det ingen roll om man så kör med en minneskanal mot RAM med 18 kärnor.

    Men är inte typiska HEDT köpare nog tekniskt kompetenta att kunna analysera på plattformen bakom antal kärnor, det är t.ex. en viss skillnad på quad-channel och 2 st dual-channel över två NUMA-noder. Att ha massor med PCIe-linor löser ena delen av ekvationen, men man ska ha den interna kretsdesignen att leverera och hantera all denna I/O-data på sin CPU också så det måste finnas nog bandbredd hela vägen samt CPU måste få tag i data på ett effektivt sätt (DDIO gör DMA möjligt direkt till/från CPU-cache)

  • Varför har man inte Turbo boost 3.0 (och når 4,5 GHz på två kärnor) för i7-7800X? Det hade gjort denna modell betydligt vettigare jämfört med kommande Coffee Lake 6C/12T.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Att ha massor med PCIe-linor löser ena delen av ekvationen, men man ska ha den interna kretsdesignen att leverera och hantera all denna I/O-data på sin CPU också så det måste finnas nog bandbredd hela vägen samt CPU måste få tag i data på ett effektivt sätt (DDIO gör DMA möjligt direkt till/från CPU-cache)[/li]

Mycket prat om DDIO, men är det inte främst för nätverkkort? Alltså något som inte brukar vara något större problem på hos klienter.
Däremot är hårddisken något som börjar svacka när man kommer upp i 18 kärnor och det gäller att tänka till, jag ser minst 3st Samsumg 960 Evo m.2 diskar som minimum när när man pratar om denna cpu. (ingen raid, men man kör olika saker från olika diskar.

Är problemet utan DDIO att man kanske sänker cpun? Lite som jag gör med min ramdrive, som presterar skapligt, men så fort cpun får börja arbeta så sjunker den som en sten. Runt 1000MB/s åt 18 core skulle flaska rejält vid många laster och det är då bättre att köpa 2st 8 cores som kör lasten var för sig:

Jag ser annars 18 coren som speciell, folk köper nog den för att ha det de anser är det bästa. Men går man ner lite till 12 core eller något, så ser jag inga konstigheter att belasta en vanlig dator så. Jag anser också att 3st Samsumg 960 Evo m.2 borde klara av att levera så det räcker för de flesta, rädslan jag har är interna saker som gör att det flaskar ändå. Där kanske DDIO är en lösning? 12 coren lär få en helt annan prisklass än 18 coren, säkerligen halva priset.

Permalänk
Datavetare

@anon159643: har du massor med I/O transaktioner per tidsenhet så kommer flaskhalsen rätt snabbt bli hur snabbt data kan nå CPUn så man kan jobba på den. Inte fullt lika viktigt när man skriver data, är mycket lättare att "gömma" latens för skrivning än för läsning.

I fallet nätverk så har man nästan alltid den typen av last, d.v.s. relativt små transaktioner (för paket som går över Internet är ju storleken normalt 1500 minus nätverk- och transportheader) och med hög kapacitet blir det väldigt många transaktioner per tidsenhet.

Men samma sak gäller ju om man har väldigt många diskar, framförallt om/när Optane når vettiga storlekar (Optane når ju väldigt många IOPS redan vid mycket låga ködjup). För ett par SATA3-diskar spelar det inte så stor roll, men finns ju många här på forumet som verkar se massor med PCIe-linor som guds gåva. Har man bara tillräckligt med diskar kommer det bli väldigt många I/O-transaktioner per tidsenhet.

Ska alla dessa transaktioner vänta på RAM-latens är det svårt att utnyttja alla sina fina kärnor. Vidare, har man transaktioner av modellen "läs -> transform som får plats i cache -> skriv" (också vanligt för vissa nätverksapplikationer, men kan mycket väl även vara fallet för t.ex. disk I/O) så sparar man även en hel del RAM-bandbredd med DDIO.

Är man lite mer realist så är det precis som du skriver: HEDT-plattformen är inte bara något folk behöver, det är rätt mycket raggarbil också. D.v.s. köparna är de som tycker det är kul med en stor motor, även om de egentligen inte behöver den. I det läget kvittar systemdesignen, precis som en gammal amerikansk muskelbil är det viktigaste att det låter "rätt" och att man kan göra fina burnouts (benchmarks)

Angående ditt RAM-disk test. En fundamental anledning att du får löjligt hög hastighet är just att CPUn kan använda sin cache väldigt effektivt här (t.ex. prefetching, något som är rätt hopplöst med DMA när man tänker på den processen...). Fast TomsHardware visade att med Optane i RAID-0 så når man i princip RAM-disk hastighet även där, flaskhalsen är alltså Windows I/O-system i det läget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Istället för att man ska sitta och spekulera kring icke-släppta produkter med endast specsen som grund, så kan man hålla inne med sina slutsatser och argument och helt enkelt vänta till release för att se faktiskt prestanda Varför överhuvudtaget sitta och fundera på om man ska byta eller inte redan nu? Låt oss helt enkelt se hur Threadripper presterar gentemot Intel samt hur den prissätts. Då kan man börja argumentera runt ett byte eller inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Huvidet på spiken. Intel har haft huvudet bland molnen och nu har de panik. Till dubbla priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Istället för att man ska sitta och spekulera kring icke-släppta produkter med endast specsen som grund, så kan man hålla inne med sina slutsatser och argument och helt enkelt vänta till release för att se faktiskt prestanda Varför överhuvudtaget sitta och fundera på om man ska byta eller inte redan nu? Låt oss helt enkelt se hur Threadripper presterar gentemot Intel samt hur den prissätts. Då kan man börja argumentera runt ett byte eller inte.

Fast varför skulle man låta bli att diskutera och spekulera om just i9 när man gjort det med varenda produkt och serie tidigare? Personligen bryr jag mig inte om vad youtubers tycker men deras syn på saken är ändå intressant, många väljer av olika anledningar att lyssna på dessa.

Är diskussionen inte intressant är det bara att återvända vid lanseringen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tycker Linus video sammanfattar Intels reaktion på Threadripper bra. https://m.youtube.com/watch?v=TWFzWRoVNnE

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker ni kan sluta spamma denna film nu. Finns för 3e gången i denna tråd.

Vill man köpa Intel så gör man det, likaså Amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Tycker ni kan sluta spamma denna film nu. Finns för 3e gången i denna tråd.

Vill man köpa Intel så gör man det, likaså Amd.

Råkade missa det i all hast på mobilen på väg till jobbet. Ber så mycket om ursäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Coffe Lake är det 18/36 processorn? Eller är det Kaby Lake-X? Eller hur är det? Finns det någon sammanställning på alla dessa med klocka och pris någonstans, lite fragmenterat när jag söker.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Coffe Lake är det 18/36 processorn? Eller är det Kaby Lake-X? Eller hur är det? Finns det någon sammanställning på alla dessa med klocka och pris någonstans, lite fragmenterat när jag söker.

Det är Skylake-X som är 18/36 processorn till X299-sockeln.

Kaby Lake-X är dom nya (och meningslösa?) 4-kärniga processorerna till X299-sockeln (i5-7640X och i7-7740X).

Coffee Lake är nästa generation (tänk i5-8670k, i7-8770k etc.) från Intel.
Dock kommer nästa generations "i7-7700k" att utrustas med 6/12 istället för 4/8, och det är väl det som gör den extra intressant. 6-kärnig Intel till ett (förhoppningsvis) betydligt lägre pris.

Mer info hittar du här.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är Skylake-X som är 18/36 processorn till X299-sockeln.

Kaby Lake-X är dom nya (och meningslösa?) 4-kärniga processorerna till X299-sockeln (i5-7640X och i7-7740X).

Coffee Lake är nästa generation (tänk i5-8670k, i7-8770k etc.) från Intel.
Dock kommer nästa generations "i7-7700k" att utrustas med 6/12 istället för 4/8, och det är väl det som gör den extra intressant. 6-kärnig Intel till ett (förhoppningsvis) betydligt lägre pris.

Mer info hittar du här.

Tack för sammanfattning. Det är bara Skylake-X som är intressant för egen del, om jag skulle köpa nytt. Det andra verkar vara leksaker, för gamers och liknande.
E:

Skylake-X

Skylake-X och Kabylake-X

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Skrattade mig fördärvad här

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för sammanfattning. Det är bara Skylake-X som är intressant för egen del, om jag skulle köpa nytt. Det andra verkar vara leksaker, för gamers och liknande.
E:

Skylake-X

http://i.imgur.com/wpNGUy8.png

Skylake-X och Kabylake-X

http://i.imgur.com/NG32THa.png

Måste vara fel info på senaste bilden 28 och 16 PCI express kanaler (2st grafikkort behöver 32PCI expresskanaler??)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Måste vara fel info på senaste bilden 28 och 16 PCI express kanaler (2st grafikkort behöver 32PCI expresskanaler??)

Ah, jag saxade från sweclockers artikel

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K