Vad gör ett gaming-moderkort till ett gaming-moderkort?

Permalänk
Medlem

Vad gör ett gaming-moderkort till ett gaming-moderkort?

Sitter och kollar på moderkort till en Xeon E5-1620 v1, alltså 2011. Då jag är student och dessutom snål letar jag givetvis efter det billigaste och hittade detta på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1026991 Det viktiga här är inte moderkortet i sig, utan omdömena. Ett av dem säger att det inte är ett moderkort för gaming vilket fick mig att fundera på frågan i rubriken.

Vad är speciellt med gaming-moderkort?

Permalänk
Medlem

@erik7191: Marknadsföringsknep.
Det kan vara bättre förberett för LED och annat helt onödigt. Du kan gejma med vilken bräda som helst.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@erik7191: Marknadsföringsknep.
Det kan vara bättre förberett för LED och annat helt onödigt. Du kan gejma med vilken bräda som helst.

Så inga fördelar när det kommer till siffor alls?

Permalänk
Medlem

Enda grejen jag hade kunnat se hade varit typ förberett för sli/crossfire kanske lite fler utgångar.

Annars är det ingen skillnad.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Och jag antar då att det är samma sak med Xeon E5-1620 och motsvarande i7? Den ena är marknadsförd mot gamers och den andra mot workstations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Sitter och kollar på moderkort till en Xeon E5-1620 v1, alltså 2011. Då jag är student och dessutom snål letar jag givetvis efter det billigaste och hittade detta på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1026991 Det viktiga här är inte moderkortet i sig, utan omdömena. Ett av dem säger att det inte är ett moderkort för gaming vilket fick mig att fundera på frågan i rubriken.

Vad är speciellt med gaming-moderkort?

"Gaming" betyder att det tilltalar pojkar i undre tånåren. LED's som blinkar, kylflänsar med diverse kreativa utformingar osv osv. Finns inget som talar för att ett moderkort är ett dugg bättre till spel bara för att det heter "gaming".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Så inga fördelar när det kommer till siffor alls?

Nej, det är inte så att de stryper hastigheten mot komponeneter. Ett "gaming-moderkort" kan ha fler PCI-platser m.m. och lite flashigare färger m.m. men till 99% är det marknadsföring.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Stolarna som kallas för "gaming" är värre. Skulle aldrig köpa en sådan stol. Hellre något skönt ergonomiskt arbetsstol.

Permalänk
Medlem

"Coola" funktioner som massa rgb, drakar etc = gaming.

Permalänk
Medlem

99% av fallen är det massa lampor.
Dom sista 1% brukar inkludera typ "killer nic" (Nätverks med prioritering) och kanske grövre ljudkort.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Produkter som marknadsförs på gaming-temat och inriktas på de som anser sig vara gamers är så gott som alltid dåliga produkter. Marknadsförs produkten med ett namn, mitt favoritexempel är Fatal1ty, så undvik.
Personligen låter jag bli dessa så gott det går, även om (Logitechs) spelmöss är helt okej.

Vad gäller moderkort är det som någon skrev innan, Crossfire/SLI och att det ska lysa. Just RGB är det enda moderkortstillverkarna verkar vilja snacka om i dagsläget med...

Permalänk
Medlem

Ett "gaming-moderkort"

Ett annat moderkort som också går att gejma med

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Man får nog läsa sig till det. Skiljer sig från olika moderkort.
Skulle också tippa på att de kan ha lite vassare ljudkort och rgb belysning.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erik7191:

Och jag antar då att det är samma sak med Xeon E5-1620 och motsvarande i7? Den ena är marknadsförd mot gamers och den andra mot workstations.

Xeoner och i7or skiljer sig faktiskt i vad de stödjer för olika funktioner. Xeoner har stöd för exempelvis ECC-minne och annat som förmodligen inte intresserar privatpersoner men som är intressant för mer professionella användare. Samtidigt kan de sakna vissa funktioner som motsvarande i7:a har. Det är inget som påverkar råprestandan, en Xeon och i7:a av samma generation kommer vid samma klockfrekvens prestera identiskt men att säga att marknadsföringen är det enda som skiljer stämmer inte.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att få inblick i hur mycket av pengarna man betalar som går till kostnader bakom design och logotyper. Även reklam är ju sånt som kostar pengar när produkter tas fram och ska exponeras.

Brukar själv inte gå på den här typen av produkter i första hand om jag själv har möjlighet att välja.
Tycker mest det visar på en slags trend som blivit vanlig under de sista åren, ungefär som 4K, mobiler och annat.

Men visst, det kan väl kanske finnas någon sanning bakom varför vissa moderkort kallas för gaming.
Att en del av dem har lite bättre stöd för den typen situationer får man väl utgå ifrån.

Knasigt vore det ju annars om det mest bara handlar om att få trendkänsliga individer att handla.
Men de klart, det är ju ett sätt att göra omsättning de också och sker ju varje dag.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

+Bättre BIOS
+ Killer Networking
+ Bättre ljudkort (DAC & AMP)
+Bättre I/O
+Fler SATA portar ibland
+Bättre strömförsörjning (power phases)
+Bättre kylning (heatsinks) på strömförsörjningen (power phases)
(+På grund av de två tidigare nämnda, bättre OC)

-De är ofta röda och fula
-Massa LED belysning som ibland är omöjlig att stänga av
-Högre pris

Om du inte satsar på att överklocka din Xeon till sitt max så behövs det antagligen inte.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

99% av fallen är det massa lampor.
Dom sista 1% brukar inkludera typ "killer nic" (Nätverks med prioritering) och kanske grövre ljudkort.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

+ Killer Networking

Med tanke på hur Killer NIC läcker minne och hur många som har haft problem med det skulle jag snarare säga att det är en klar nackdel att ha på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Med tanke på hur Killer NIC läcker minne och hur många som har haft problem med det skulle jag snarare säga att det är en klar nackdel att ha på moderkortet.

Jupp och ställt emot Intel Ethernet så verkar dagens fördelar vara försumbara ändå

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Som flera har nämnt så handlar det om marknadsföring och det är som mycket annat, vad gör en Pro produkt till Pro ?
Ju "bättre märke" ju högre krav ställer de på sina produkter för att få vissa titlar.

Annars angående Gaming så är det tyvärr så att detta säljer väldigt mycket, vilket leder till att man kan tvingas köpa produkter med denna utmärkning och betala för spel som ingår på köpet. Allra värst är det på grafikkort, på andra plats kommer moderkort.
Möss och tangentbord är lite så, bara det att gaming ofta inte betyder stilrent.

Permalänk
Medlem

Det finns alltså, utöver design och marknadsföring, små faktiska skillnader mellan dem, men rent praktiskt sett påverkar inte dessa användandet. Bortsett från de fall där viss I/O saknas dvs.

Permalänk

"Gaming kort" brukar ju ha bättre strömförsörjning till överklockning. Annars på senaste tiden har väl bättre ljud varit i luften de senaste åren.

Men som alltid så ska du kolla på specsen och se om det är något du behöver. Det är ju bara ett namn.

Permalänk
Medlem

Gaming är endast marknadsföring inget annat, enligt mig. Själv föredrar jag gamingmoderkort eftersom desginen oftast är lite coolare med populära färgtema (röd/svart/silver/orange/vit), det finns LED och annat som ökar det estetiska. Oftast brukar det också finnas vattenblock till "gaming" moderkort.

Själv valde jag ett Asus pro gaming eftersom det estetiska tilltalade mig samt att specifikationerna var ett av de bästa för priset på den tiden. Ett plus är också att vattenblock från watercool fanns till just mitt moderkort.

Gamingmoderkort är absolut inte till tonåringar utan det är till dem som vill ha ett unikt och coolt system som står ut och inte ser tråkigt ut.

Jag själv gillade inte lampor och färgema innan, men nu har jag börjat gilla det och vill gärna ha ett svart/rött eller svart/orangt färgtema med LED fläktar. Självklart ska det se stilrent och high-end ut och det ska se ut som ett system som används till spel och inte till pannrynkning (arbete).

Z170 Pro gaming:

Vs. Z170-A

Enda skillnaden är färgtema och LED, men moderkorten har samma funktioner och om jag inte minns fel kostade dem lika mycket.