Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den som är riktad till "Enterprise" användare ?
D.v.s. inte ens nära att konkurrera på något sätt med Intels Juni släpp.

Fel. "Threadripper" är en konsumentanpassad version av Enterprise plattformen, kommer bara att finnas med single socket men dock nästan likadan som Enterprise med 4096 pins fast lägre TDP spec och några andra mindre justeringar. Den konkurrerar direkt med X299.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

För AMD hade dom ju också kunnat ändra namn schemat.

T.ex:

1800, bas modell: 3GHz och 10MB cache pris 299$ msrp
1850, mellan modell: 3.8GHz och 10MB cache pris 349$ msrp
1850X, X modell: 3.8GHz och 20MB cache pris 499$ msrp

1600
1600x
1650x osv osv

1 för generation, 8 för antalet kärnor, 20,40,50 eller vad det nu kan vara för frekvens och "X" för mer cache typ och XFR.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast jämför du en U i7 mot en U i5 eller i3 så är ju i7 bättre än både i3 o i5 så inget jätteproblem. Ska du börja jämföra ur olika serier ja då får du ta och googla för att vara säker. Men visst hade de kunnat köra u3 u5 u7 och y3 y5 y7 osv istället så man inte kan missta en u i7 för att vara jämförbar med en hq i7.

Skrivet av babloo:

Intressant information. Källa?

Mvh.

Skrivet av DST:

@THB:
Det dära kallar jag ett super köttigt inlägg som verkligen besvarar det man vill veta.
Trodde först att Intel inte alls såg AMD som ett hot å helt enkelt släppte xenons med nerfade l3 cache fast med högre frekvenser till 299 plattformen(i9), för att kanske separera i9 å xenons prismässigt mer än vad de e nu, men nu vet man bättre.

Det inlägget förtjänar fett så många likes så det skriker

Den länk som saknades var

https://linustechtips.com/main/topic/778821-intel-core-i9-pro...

Den skickades av

lolfail9002
Member
3 posts

Det är alltid spännande med ny info från någon med ensiffrigt antal inlägg i ett forum!

Skrivet av anon5930:

Skillnaden var ganska liten, var inte så man sprang till närmaste butik och köpte en 45nm-baserad Wolfsdale CPU. Skillnaderna var ungefär lika små som mellan det Intel räknar som generationer idag, och då tänker jag speciellt på Skylake till Kaby.

Wolfsdale klockade säkert riktigt bra med, 9000-serien både i E och Q-varianter klockade rätt fint med vill jag minnas. Men det var det sista vi såg i prestandasegmenten till plattformen, Bloomfield kom ungefär samtidigt, eller om till och med Lynnfield låg i samma tidsperiod. Core 2 fick runt 4 år vilket är ganska långt ändå, även om floppen Pentium 4 förstås var "aktuell" längre.

Poängen var att det var livliga diskussioner även då över hur man skulle klassa en produkt. För att inte tala om alla självutnämnda experter som var så säkra på att man aldrig skulle behöva mer än två kärnor för (exempelvis) spel hehe.

Jag hade själv en Q6600 G0 vid tidpunkten, ångrat mig ett antal gånger att jag sålde den. För ny för att vara intressant som ett retro-system (även om 10 år är på gränsen) men ett par år till så.

Precis, riktigt synd när de kör slut på bra produktnamn. Pentium var fin fram tills Pentium 3 och många bra processorfamiljer har under åren gått under Athlon-namnet. Thunderbird är den Athlon-processor jag själv använt mest under åren och den var heller inte den bästa som lanserades under namnet.

Celeron och Sempron saknar båda klass men har även de fått bra processorer under vissa perioder. Speciellt förr i tiden när det fanns mycket att vinna på att överklocka vilken CPU som helst.

Det var fan bättre förr tror jag.

Jag använder min Q6600 fortfarande mest av mina datorer, men, suktar hårt efter Threadripper.

Det blir nog fan bättre i morgon ser det ut som

EDIT:

Mer av lollifails inlägg

https://linustechtips.com/main/topic/778821-intel-core-i9-pro...

Citat:

Is there a specific aspect of which you are skeptical? The information I provided is based on publicly available leaks and some common sense.

Factual claims:
Skylake-X/W/SP branding: look for the original leaked slides of Purley
L3 cache sizing: the Xeon Gold/Platinum lineup was leaked a while back, and it includes the cache size
L2 cache sizing: look for SiSoft benchmarks of Xeon Platinum 8180
Zen: read Anandtech or other review

Interpretations:
cache redesign reason: if you look at some old reviews of Haswell-EP, it's fairly clear that the L3 can't grow forever
Skylake-X/W/SP IPC: common sense, but you can also rent a virtual machine from Google and confirm it yourself

https://linustechtips.com/main/topic/778821-intel-core-i9-pro...

Citat:

If you don't want to believe, I can't make you. You can enter "Platinum 8180" into SiSoft and see most of the details. The reason the L3 cache needs to be reduced is because it was already too slow in Haswell-EP, which had only 18 cores. To overcome the L3 bottleneck, the L2 cache was increased to reduce the reliance on a single unified cache. Notice how the sum of L2 and L3 is almost exactly the same as the previous L3. The 5960X and other small cores are not proof of anything, as Intel only designs for the largest die and produces other processors by cutting it.

EDIT: It's even on the first page of results. Here.

Länken an ger

http://ranker.sisoftware.net/show_run.php?q=c2ffcdfcdabbdae7d...

EDIT 2:

Sjukt, för tio minuter sedan skrev han sitt fjärde inlägg

https://linustechtips.com/main/topic/778821-intel-core-i9-pro...

Citat:

lolfail9002
Member
4 posts
Posted 8 minutes ago

Citat:

1 hour ago, done12many2 said:

You should share this info along with your first post over on OCN. Those guys appreciate stuff like this!

The OCN folks seem more interested in arguing about whether it will reach 5 GHz, into which I have no insight. I just wanted to clear up the cache speculation/confusion that I have seen in several places now. I have nothing further to say, and this will probably be my last post on this matter."

My last post on the matter? Vi får se.

Lite dramatiskt blev det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb:

Jasså, bara ett rykte det med? meeeh
Trodde att det var bara ett urklipp från intel pr blad typ..
tråkigt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

För inte alls länge sedan sa det flesta att "du klarar dig på 4-kärnor för spel" och Core i7 var på gränsen till extremt med HT. Nu ska det vara 6-8 kärnor plötsligt + HT. Utvecklingen går väl framåt antar jag, men tycker mig ha sett releasen av Ryzen som en vattendelare i frågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Datavetare

Även om logiken ligger väl dold så finns det ändå viss logik i namngivningen av Intel CPUer. Dock är den bara konsekvent inom en viss SKU, vilket också betyder att i3/i5/i7 är en indelning inom en viss SKU. Är alltså meningslöst att försöka jämföra t.ex. i7-7650U (15 W TDP, 2-kärnor upp till 4,0 GHz med Iris Graphics) och i7-6950X (10 kärnors HEDT).

Några saker gäller ändå rakt igenom för vissa nivåer
i3: saknar alltid turbo boost
i5: har alltid mindre L3$ jämfört med i7
i7: är alltid de högst klockade och har mest L3$ inom sin SKU

Tar man t.ex. H-serien (högpresterande bärbara) så har dessa modeller "H", "HQ" eller "HK" på slutet. "H" är SKU (35-45 W bärbara), de med "Q" är fyrkärniga med låst frekvens och de med "K" är upplåsta (precis som "K" för desktop). Enbart "H" betyder i detta fall att den har två kärnor med låst frekvens.

U-serien är nog den som har mest information kodad i namnet. Första siffran är mikroarkitektur, 7 är Kaby Lake (notera: värdet är bara konsekvent inom en viss SKU!). Andra siffran är ett löpnummer som ihop med i3/i5/i7 avgör hur kraftfull modellen är inom denna SKU. Tredje siffran är 0 för "vanlig" iGPU och 5 för Iris Graphics (och därmed eDRAM). Fjärde siffran är 0 för 15 W TDP och 7 för 28 W TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Man har tagit bort L3 cache, men istället har man 4ggr mer L2 än föregångarna och L2 är ruskigt mycket snabbare än L3. Förmodligen vet man vad man gör.

Om vi antar att informationen som @THB och som @sAAb grävde fram ursprunget till stämmer har man gjort något som egentligen inte är jätteoväntat givet hur pass mycket bärbara/desktop och server designer divergerat de senaste åren.

Just nu är Intels CPU-designer i första hand helt designade kring att köra program som endera är enkeltrådade, en stor uniform L3$ är ju bra här då en enda tråd kan använda allt utrymme vid behov.

Man har också valt att offra viss bandbredd i L3$ mot att göra det så enkelt som möjligt för programmerare som vill skriva program som använder flera trådar till att jobba på ett och samma problem. Spel är ett exempel, men rent generellt hamnar alla saker som använder "work stealing scheduler" (vilket moderna spel använder) eller fork-join (som är en lite mer abstrakt metod, används t.ex. för att köra sortering, sökning och liknande över flera kärnor, ofta är fork-join i sig implementerat med "work stealing scheduler").

För att effektivt hantera problem som har viss parallellism men som inte är triviala att köra på många kärnor är cache-designen i Intels CPUer i det närmaste optimal. Väldigt låg kommunikationslatens, lägre kostnad för synkroniserade instruktioner än någon annan CPU-design och en inkluderande L3$ som delas av alla CPU-kärnor (detta är en stor del av förklaringen till de två första punkterna).

Det betyder INTE att Intel har den generellt sett mest optimala cache-designen. Många arbetslaster på serverplattformen består av väldigt många, sinsemellan i det närmaste oberoende, problem som är enkelt att köra parallellt på flera kärnor. Designen ovan skulle kunna vara ruggigt bra även här om alla de trevliga egenskaperna man får inte medförde kostnader. Men som med nästan all ingenjörskonst så handlar det om avvägningar.

Det som står i cache-FAQ:en är i stort korrekt. Är däremot inte sant att L3$, specifikt detta är fel "The L3 bandwidth is independent of the core count". I teorin så ökar faktiskt bandbredden linjärt med antal L3$-slices och de är i praktiken lika många som antal kärnor. Eller i teorin är det sant för de modeller med en enda ring-bus.

I praktiken börjar dock skalningen med bandbredd falla av någonstans vid 6-8 kärnor. Modeller med två ringbussar (12 kärnor och högre för Broadwell) ser inte i närheten av linjär bandbreddsskalning då perfekt skalning endast kan uppnås om alla CPU-kärnor jobbar mot olika L3$-slices.

AMDs lösning på att skala bandbredd var kluster om 4 CPU-kärnor. Sett till bandbredd har man här två L3$ öar så aggregerad bandbredd blir verkligen dubbelt för två laster i olika CCX. Så frågan är om Intel gjort samma sak, d.v.s. L3$ kanske inte ens är uniform? Min gissning här är att LCC (Xeon Low Core Count som verkar sträcka sig till 12 kärnor i Skylake) har en L3$ ö som dela av alla kärnor medan MCC/HCC (Medium/High Core Count) modellerna har två eller flera öar. Om så är fallet kan man se Xeon Skylake som CCX med 12 kärnor.

Den andra aspekten är inkluderande cache. Den är en klar fördel för t.ex. spel där spridning över CPU-kärnor kräver kommunikation, men en grundförutsättning för att L3$ ska kunna användas som s.k. "snoop filter" är att alla kärnor delar en uniform L3$. Har man flera L3$ ökar tippar nackdelarna med inkluderande cache över rätt snabbt mot icke-inkluderade cache. Den fördel med icke-inkluderande cache (data som ligger i L2$ ligger normalt inte i L3$ och vice versa) som rätt många känner till är att effektiv cache-storlek ökar, den blir L2$+L3$ för en strikt icke-inkluderande cache (en sådan kallas victim cache).

Zen har en victim cache för L3$, min gissning är att Intel inte kommer köra det utan köra samma modell man redan har mellan L1$ och L2$ i dagens Core, d.v.s. en "mostly exclusive cache". Viss data kan alltså både finnas i L2$ och L3$, men det mesta finns bara på ett ställe. Finns vissa fall när en sådan policy har fördelar över en victim cache, nackdelen är något lägre effektiv cache-storlek.

Skrivet av sAAb:

Den länk som saknades var

https://linustechtips.com/main/topic/778821-intel-core-i9-pro...

Den skickades av

lolfail9002
Member
3 posts

Det är alltid spännande med ny info från någon med ensiffrigt antal inlägg i ett forum!

Som du ser på väggen ovan tror jag inte alls det hen skriver är speciellt osannolikt. En sak jag tycker då borde bli en självklar konsekvens av detta är att i alla fall vissa Xeon-modeller borde få fyra CPU-trådar per kärna. En L2$ på 1 MB kommer betyda högre latens, icke-inkluderande L3$ som eventuellt inte är uniform över alla kärnor betyder också högre latens för kors-CPU kommunikation.

Ett välkänt sätt att "gömma" latens är fler CPU-trådar per kärna. I det läget blir den effektiva hastigheten lägre vilket betyder att latens sett i "hur många instruktioner måste man hitta som kan köras under latenstiden" minskar sett per CPU-tråd. Är också lättare att utnyttja en hög bandbredd med fler CPU-trådar.

Om nu detta är sant blir Xeon Skylake långt mer lik IBM POWER, i alla fall sett från 11.000 meters höjd. Det betyder också att SKL-X och även Xeon generellt sett blir en sämre design för skrivbordet! Som om det är sant ska det bli väldigt spännande att ställa 6C/12T Coffee Lake (som utan tvekan kommer behålla cache-designen från dagens Core) mot 6C/12T SKL-X. Den senare kommer prestera sämre i t.ex. spel, men blir väldigt kul att se exakt hur mycket sämre.

Om det är sant tycker jag Xeon E3 blir en mer användbar produkt. Ser inte riktigt poängen idag, men delar man designerna i just cache-nivå lär Xeon E3 behålla "konsument" designen. Finns ändå en del serverlaster som kommunicerar en hel del mellan kärnor, Xeon E3 blir ett bra val för dessa medan högre modeller passar laster där saker är oberoende.

Får då ännu svårare att se poängen med SKL-X. Den kommer ha en cache-nackdel (vill viss del samma nackdel som Ryzen) för många desktop-laster och de riktigt tunga sakerna lär hanteras bättre av Xeon än SKL-X (som trots allt saknar en del finesser från Xeon). Möjligen klockar inte Xeon alls lika högt, i det läget blir SLK-X nischen halvmånga CPU-kärnor som är riktigt högt klockade (finns absolut sådana laster, idag täcks de av den Xeon med "W" på slutet i modellnamnet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

i7 7640k = 4/4 !?

Är det ett skämt eller? Man tycker ju snarare att med tanke på Ryzen att Intel borde släppa minst en i5k 4/8. De måste ju helt sakna verklighetsförankring, när AMD sprutar ut 6/12 processorer för under 250€ så väljer alltså Intel att kontra med ÄNNU färre kärnor till ett högre pris, eller är jag helt ute och cyklar här nu? Efter Kaby-X kommer väl en Kaby-Y i7;a med 2/4 eller varför inte en 2/2.

Istället för att göra sina processorer mer prisvärda så lägger man till i7 namnet på en i5;a för att folk ska tro att de får en "äkta" i7;a till, kanske, ett lägre pris än de riktiga i7;orna? Vem går på den niten undrar man ju, facepalm Intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

i7 7640k = 4/4 !?

Är det ett skämt eller? Man tycker ju snarare att med tanke på Ryzen att Intel borde släppa minst en i5k 4/8. De måste ju helt sakna verklighetsförankring, när AMD sprutar ut 6/12 processorer för under 250€ så väljer alltså Intel att kontra med ÄNNU färre kärnor till ett högre pris, eller är jag helt ute och cyklar här nu? Efter Kaby-X kommer väl en Kaby-Y i7;a med 2/4 eller varför inte en 2/2.

Istället för att göra sina processorer mer prisvärda så lägger man till i7 namnet på en i5;a för att folk ska tro att de får en "äkta" i7;a till, kanske, ett lägre pris än de riktiga i7;orna? Vem går på den niten undrar man ju, facepalm Intel...

Ingen poäng att jaga upp sig över nåt som mycket väl kan vara helt felaktig information.
Men även om det skulle visa sig vara korrekt info så kan Intel med sin 80% marknadsandel kosta på sig att släppa lite udda modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

i7 7640k = 4/4 !?

Är det ett skämt eller? Man tycker ju snarare att med tanke på Ryzen att Intel borde släppa minst en i5k 4/8. De måste ju helt sakna verklighetsförankring, när AMD sprutar ut 6/12 processorer för under 250€ så väljer alltså Intel att kontra med ÄNNU färre kärnor till ett högre pris, eller är jag helt ute och cyklar här nu? Efter Kaby-X kommer väl en Kaby-Y i7;a med 2/4 eller varför inte en 2/2.

Istället för att göra sina processorer mer prisvärda så lägger man till i7 namnet på en i5;a för att folk ska tro att de får en "äkta" i7;a till, kanske, ett lägre pris än de riktiga i7;orna? Vem går på den niten undrar man ju, facepalm Intel...

De vill nog göra X299 mer tillgänglig för marknaden än vad X99 har varit, lägre pris på billigaste moderkort, lägre pris på instegsprocessor. Moar pins on the socket ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Får hoppas att detta stämmer för det var ett bra tag sen I7 kom till.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vilken socket kommer att användas? Har bara skummat igenom och såg inget direkt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StickanN:

Vilken socket kommer att användas? Har bara skummat igenom och såg inget direkt

2066 vad jag har hört.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yoshman:

Även om logiken ligger väl dold så finns det ändå viss logik i namngivningen av Intel CPUer. Dock är den bara konsekvent inom en viss SKU, vilket också betyder att i3/i5/i7 är en indelning inom en viss SKU. Är alltså meningslöst att försöka jämföra t.ex. i7-7650U (15 W TDP, 2-kärnor upp till 4,0 GHz med Iris Graphics) och i7-6950X (10 kärnors HEDT).

Några saker gäller ändå rakt igenom för vissa nivåer
i3: saknar alltid turbo boost
i5: har alltid mindre L3$ jämfört med i7
i7: är alltid de högst klockade och har mest L3$ inom sin SKU

Tar man t.ex. H-serien (högpresterande bärbara) så har dessa modeller "H", "HQ" eller "HK" på slutet. "H" är SKU (35-45 W bärbara), de med "Q" är fyrkärniga med låst frekvens och de med "K" är upplåsta (precis som "K" för desktop). Enbart "H" betyder i detta fall att den har två kärnor med låst frekvens.

U-serien är nog den som har mest information kodad i namnet. Första siffran är mikroarkitektur, 7 är Kaby Lake (notera: värdet är bara konsekvent inom en viss SKU!). Andra siffran är ett löpnummer som ihop med i3/i5/i7 avgör hur kraftfull modellen är inom denna SKU. Tredje siffran är 0 för "vanlig" iGPU och 5 för Iris Graphics (och därmed eDRAM). Fjärde siffran är 0 för 15 W TDP och 7 för 28 W TDP.

Lyckas trots upprepade försök inte få grepp om de fetade delarna. Vad menar du med "SKU"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Lyckas trots upprepade försök inte få grepp om de fetade delarna. Vad menar du med "SKU"?

Brukar användas en hel del i reviews på Youtube. Typ som ett regnummer för produktserien.
SKU - Stock Keeping Unit

"Stock Keeping Unit (SKU) är en produktidentitet som ges varje enskilt produktexemplar eller också ges till en kategori av produkter."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SpeedRebirth:

Brukar användas en hel del i reviews på Youtube. Typ som ett regnummer för produktserien.
SKU - Stock Keeping Unit

"Stock Keeping Unit (SKU) är en produktidentitet som ges varje enskilt produktexemplar eller också ges till en kategori av produkter."

Jag har alltid uppfattat en SKU som en enskild produkt (till exempel 5960X). Men begreppet saknar alltså (väldefinierad) betydelse (i våra sammanhang)?

Skrivet av Wikipedia:

[A] stock keeping unit (SKU) is a distinct type of item for sale, such as a product or service, and all attributes associated with the item type that distinguish it from other item types.

Stock keeping unit - Wikipedia

Skrivet av Lokad:

In the field of inventory management, a stock-keeping unit or SKU refers to a specific item stored to a specific location. The SKU is intended as the most disaggregated level when dealing with inventory. All units stored in the same SKU are supposed to be indistinguishable.

Stock-keeping unit (SKU) definition - Lokad

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Lyckas trots upprepade försök inte få grepp om de fetade delarna. Vad menar du med "SKU"?

SKU kan till och med vara mer specifik en viss modell. Det kan vara en viss modell som råkar ha en viss färg på inkapslingen. I Intels fall är en SKU en viss CPU-modell.

Blev alltså fel från min sida, vad jag borde skrivit är "produktserie". D.v.s. det finns en logik kring namngivning inom en viss serie. Exempel på serier är Y-serien för ultratunna fläktlösa enheter, U-serien för tunna laptops, H-serien för släpbara laptops samt S-serien för "normal" desktop.

Vissa suffix går igen, t.ex. så används suffixet "K" både i H-serien och S-serien (t.ex. i7-7700K) när det handlar om en upplåst modell, men det är inte universellt då E-serien (som byter namn till X-serien) inte har ett sådant suffix (gissningsvis då alla modeller är upplåsta där).

i3/i5/i7 är egentligen då helt logiskt, i7 betyder egentligen bara att det är den snabbaste gruppen modeller inom just den serien.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Puget Systems (ett företag som bl.a. säljer arbetsstationer, de gör också en hel del tester just för arbetsstationer) har gjort lite tester kring hur Adobe Permier Pro CC skalar med CPU-kärnor.

Rätt intressant med tanke på att det programmet brukar lyftas fram när det pratas om vad man ska ha massor med CPU-kärnor på skrivbordet till. Man beräknar "p-värdet" i Amdalhs för alla tester, deras beräknande skalning respektive faktiskt skalning med CPU-kärnor jämförs i flera lägen. Det teoretiska och praktiska resultatet ligger väldigt nära -> bara man vet "p-värdet" går det lysande att räkna ut effekten av skalning med CPU-kärnor.

Adobe Premier Pro CC skalar verkligen långt bättre än de flesta program, alla testade fall har ett p-värde >90 %. Det som är värt att notera är hur pass liten skalning det är efter 5-6 kärnor när man ligger i spannet 90-95 % parallellism.

Och notera också att denna mätning inte är samma sak som att titta i aktivitetshanteraren och kolla genomsnittlig CPU-last. Här kommer man i de flesta fall ha nära 100 % last på alla CPU-trådar (är också den abstraktion Amdahls lag bygger på, d.v.s. alla kärnor är fullt lastade). Ju fler kärnor man lägger på ju mer cykler försvinner i ren overhead, finns ju några fall där prestanda till slut börja minska när man lägger på fler kärnor (något som är rätt vanligt, sättet att hantera detta är att lägga in en spärr i sitt program så det inte använder över en viss mängd CPU-trådar, specifikt spel bör göra detta om allt fler sitter på CPU-modeller med riktigt många kärnor).

Så här ser det ut i alla tester, exakt nivåer varierar dock lite granna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/news-story/computex-2017-intel-to-relea...

Detta är bara rykten som dem själva nämner, men intressant oavsett.

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus besöker Gskills bås på Computex 17 där dom deliddar en i9-7900X och ser tyvärr ut som att skylake-x använder sig av kylpasta till IHSen och inte fastlödd.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Gamers Nexus besöker Gskills bås på Computex 17 där dom deliddar en i9-7900X och ser tyvärr ut som att skylake-x använder sig av kylpasta till IHSen och inte fastlödd.

Heter det verkligen "delid" om den inte är fastlödd?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Heter det verkligen "delid" om den inte är fastlödd?

Vad annars? Går det alltså att "delidda" en processor med fastlödd IHS?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: ja, fast du få värma upp cpu'n innan då så att lödningen släpper.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Andreaz1: ja, fast du få värma upp cpu'n innan då så att lödningen släpper.
https://www.youtube.com/watch?v=lOZbK3tP7EU

Ja just det, den videon har jag ju till och med tittat på. Minnet alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad annars? Går det alltså att "delidda" en processor med fastlödd IHS?

Haha, jag trodde "lid" var "lödd" men det är ju "lock"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Väldigt bra video från LTT, lustigt när bla @Yoshman försvarade Intel med näbbar och klor och hävdade att det tidigare släppet av X299 inte var en reaktion av Intel på AMDs succé med Ryzen och kommande Threadripper.

Det är fantastiskt hur mycket AMD har rört om i grytan till det bättre för både entusiaster och konsumenter detta år.

Det ska trots allt bli spännande att se vad i9 för med sig, jag tror på högre IPC än TR men en prislapp som avskräcker, särskilt om AMD släpper Threadripper med 16 kärnor för 10 000 kr.

Härlig tid att leva i.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/intels-skylake-x-core-i9-7980x-wont-be-av...
Detta ser ju hyffsat bra ut för AMD. Spännande att se hur det blir!

*Edit:

Citat:

It doesn’t take a genius to realize that Intel had always intended to continue its incrementalism had it got the chance. To date and for the past decade we had only seen Intel leverage its LCC dies for its high-end desktop platform. The fact that the company is going to be leveraging an HCC Xeon die for its high-end desktop platform for the first time, nearly doubling the core count of its flagship CPU after years of incrementalism, speaks volumes. And the fact that these parts will see delayed availability tells us Intel was caught off guard and was clearly not ready for AMD’s Threadripper surprise.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Intel har virrat bort sig i produktplacering totalt, entusiaster vill inte bli produktplacerade, entusiaster vill köpa de bästa prylarna som för närvarande går att tillverka. Xeons som är totalköttade från alla håll och kanter ger noll entusiastkänsla, och produktinlåsning som att NVMe raid bara fungerar med Intel diskar och att allt över raid 0 kräver inköp av dyra hårdvarulås skriker ut vad Intel håller på med. En PC får INTE bli så bra att den går att använda som en content creation workstation, även fast de kostar exakt lika mycket att tillverka. Entusiastovänligt så det räcker.

Visst, Intel vill tjäna pengar inget fel i det men det blir smått löjligt som dom håller på. Räcker det inte med att det är single socket?

Mycket talar för att communityn kommer att kasta sig över Threadripper med hull och hår, ska bli mycket spännande med det släppet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||