För många USB-enheter? Nytt moderkort? Drivrutinsstrul?

Permalänk
Medlem

För många USB-enheter? Nytt moderkort? Drivrutinsstrul?

Har bekymmer med alla mina USB-enheter. Vill ju gärna ha allting inkopplat samtidigt så man inte behöver trassla när man ska byta spel, men det är ofta någon pryl som fallerar. Vanligast är att ratten eller Rift-kamerorna dör. Har testat att byta portar fram och tillbaka, kan ibland få igång allting men sen är det något som slumpmässigt fallerar ändå. Moderkortet börjar bli till åren, men tycker systemet rullar på bra i övrigt. Kan ju tänka mig att byta ut MB/CPU/RAM om det verkligen skulle hjälpa, men om problemen är mjukvarurelaterade så är det onödigt att lägga pengar på hårdvaran. Inte nog med att det är många USB-enheter, i prinicp alla har ju sin egen programvara för alla extrafunktioner som kanske krockar?

Någon som har tips på hur man kan lösa sina USB-bekymmer? Nå'n annan som har många prylar inkopplade och har fått det att fungera smärtfritt.

Har för tillfället:
Asus z77-v pro
Ett extra PCIe-kort med 4 USB3 portar
2500K
4x4GB ram
980Ti

Kringutrustning via USB:
Mus (Mad Catz RAT9, trådlös)
Tangentbord (Logitech DiNovo, Blåtand)
"Minitangentbord" (Razer Nostromo)
Spelkontroll (Xbox Elite, trådlös)
Ratt+pedaler (Logitech G27)
Flygspak+gasreglage (Thrustmaster HOTAS Warthog)
VR (Oculus Rift + 2 kameror + Touch)
Webkamera (logitech nå'nting)

Räknar jag rätt blir det 11 USB-enheter...
Har också 2x4 USB-hubbar + inbyggd hubb i skärmen. Har kopplat ur dem nu men det gör ingen skillnad.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

@Cyne:
Har du provat stänga av att USB ska gå ner i "suspend" i power options? (Control Panel\All Control Panel Items\Power Options)

Denna inställning är bl.a för att externa diskar ska gå ner i sömn läge, och det kan kanske orsaka ditt problem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader
Jepp, har stängt av alla strömsparlägen jag hittat, men kan vara värt att kolla en gång till!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

kan vara så att allt ditt stuff drar för mycket ström och går i skyddsläge?

Borde gå att lösa med en usbhub med extern matning som kan leverera minst 500mA per port.

har för mig de på moderkortet och på expansionskort till datorer ofta har sina utgångar parkopplade så de klarar 500mA på en använd port eller typ 250mA med belastning på bägge

usb 3.0 är 1A single port eller 500mA på 2 portar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Vet inte hur mycket moderkortet orkar kräma ut, men USB-hubbarma och expansionskortet har separat strömmatning, troligtvis även skärmen?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED