Bärbar 5.5 k prestanda/kr värt det?

Permalänk
Inaktiv

Bärbar 5.5 k prestanda/kr värt det?

Hej Sweclockers.

Köpte denna idag till en kollega som ska arbete med utredning mm.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/259033-...

Tänkte dubbelkolla om det var värt det priset för just dem specsen? Jag hittade iaf inget som kunde slå det på 2 veckor. Tänkte se om någon "fynda" något annat innan jag öppnar denna senare ikväll!

Mvh
Darius

Permalänk
Avstängd

Plastik va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moltasman:

Plastik va?

Har ej öppnat den ännu!

Permalänk
Medlem

Det där var ingen rolig arbetsdator. Det där är mer en dator för någon som tar fram den lite då och då för att surfa och betala räkningar.

Satsa på en kvalitédator istället, thinkpad serien eller arbetsdatorerna från dell eller hp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skyw00lker:

Det där var ingen rolig arbetsdator. Det där är mer en dator för någon som tar fram den lite då och då för att surfa och betala räkningar.

Satsa på en kvalitédator istället, thinkpad serien eller arbetsdatorerna från dell eller hp

Ahh! Vad hade ni tänkt med en sådan budget?

Mvh
Darius

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Ahh! Vad hade ni tänkt med en sådan budget?

Mvh
Darius

Om det är ett arbetsredskap som någon ska sitta vid dag ut och dag och samtidigt kunna vara mobil med den så bör följande vara av bra kvalitet:
1) Skärm (IPS främst för betraktningsvinklar)
2) Tangentbord
3) Touchpad

En annan grej som är oumbärlig är möjligheten att kunna docka enkelt för extern skärm/mus/tangentbord.

Jag har något likt denna inkl docka:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3623609

Jobbade någon månad på en HP EliteBook med 14" TN-skärm och gammal touchpad osv, det var hemskt. Jag fick kräva en ny burk för att kunna utföra mitt jobb hos kund ordentligt.

Att jobba med dåliga prylar är varken bra för företaget eller den anställde. Alla hade tyckt det varit konstigt (och dåligt) med mekaniker som bara fick jobba med biltemaprylar eller skogsarbetare som bara fick jobba med motorsågar från Jula. Ser inte att det skulle vara någon skillnad för kontorsarbete.

EDIT: Glömde nämna. Många av de stora har mycket bättre support på sina "företagsdatorer". Ifall något går sönder så har du en utbytesdator inom 1-2 arbetsdagar oftast. I ditt fall är det möjligt den ska skickas tillbaka till webbhallen, sen därifrån till reparatör osv osv. Räkna med veckor.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Om det är ett arbetsredskap som någon ska sitta vid dag ut och dag och samtidigt kunna vara mobil med den så bör följande vara av bra kvalitet:
1) Skärm (IPS främst för betraktningsvinklar)
2) Tangentbord
3) Touchpad

En annan grej som är oumbärlig är möjligheten att kunna docka enkelt för extern skärm/mus/tangentbord.

Jag har något likt denna inkl docka:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3623609

Jobbade någon månad på en HP EliteBook med 14" TN-skärm och gammal touchpad osv, det var hemskt. Jag fick kräva en ny burk för att kunna utföra mitt jobb hos kund ordentligt.

Det är inte dag in och dag ut direkt. 50% deltids tjänst! Och budgeten ligger där typ! :/

Tack för all info och råd vännen. <3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Absolut inte gamla EliteBooks. De bör malas ned och förstöras omedelbart. Det var just en liknande sådan jag var tvungen att jobba med tidigare. De är fullkomligt värdelösa på allt förutom att förstöra dina ögon och göra dig förbannad.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Absolut inte gamla EliteBooks. De bör malas ned och förstöras omedelbart. Det var just en liknande sådan jag var tvungen att jobba med tidigare. De är fullkomligt värdelösa på allt förutom att förstöra dina ögon och göra dig förbannad.

Men vad skulle du typ valt för 5500 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Men vad skulle du typ valt för 5500 kr?

Om budgeten för en anställds primära arbetsredskap är så låg skulle jag fundera på om jag överhuvudtaget har råd att ens ha en anställd i första hand.

Om det nu ser så illa ut så hade jag hellre varit på jakt efter en begagnad maskin som uppfyller de krav jag nämnde ovan. Återigen, billig i inköp betyder inte nödvändigtvis lägre TCO. Kolla efter en begagnad sjysst Thinkpad T450s, jag vet dock inte ifall de går att få tag på så pass billigt som du vill ner, jag är tveksam till att man får något vettigt för de pengarna tyvärr (inkl service/garanti där man har ny burk inom dagar, inte veckor). För jag antar att en kraschad dator och en anställd utan arbetsredskapet i ett par veckor kommer kosta mer än vad du vill spara in på inköpet?

EDIT: Ser nu att du skapat en drös andra trådar i ämnet och att du själv skaffat en gaminglaptop som arbetsdator: #16823809

Jag tror inte jag kan vara till mer hjälp faktiskt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Om budgeten för en anställds primära arbetsredskap är så låg skulle jag fundera på om jag överhuvudtaget har råd att ens ha en anställd i första hand.

Om det nu ser så illa ut så hade jag hellre varit på jakt efter en begagnad maskin som uppfyller de krav jag nämnde ovan. Återigen, billig i inköp betyder inte nödvändigtvis lägre TCO. Kolla efter en begagnad sjysst Thinkpad T450s, jag vet dock inte ifall de går att få tag på så pass billigt som du vill ner, jag är tveksam till att man får något vettigt för de pengarna tyvärr (inkl service/garanti där man har ny burk inom dagar, inte veckor). För jag antar att en kraschad dator och en anställd utan arbetsredskapet i ett par veckor kommer kosta mer än vad du vill spara in på inköpet?

Jo, jag förstår. Vi har reserv datorer och vi lägger upp allt arbete digitalt i ett krypterad moln så det finns tillgänglig.

Ska jag byta ut den mot detta istället annars?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252255-...

Jag själv ville ha en DELL XPS, men det var för dyrt.

Men vårt arbete kräver inte så pass mycket datorer. Vi har två konsulenter som skriver mest på sina datorer då deras uppdrag är mest socialt och dokumentation kring uppdragen vi får från kommunen gällande vård och omsorg av olika klienter. Annars är det mest pappers arbete då tjänsten kräver det p.g.a. sekretess. I övrigt är det att vi måste dokumentera och spara det vi gör digitalt i en låst server för backup!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Jo, jag förstår. Vi har reserv datorer och vi lägger upp allt arbete digitalt i ett krypterad moln så det finns tillgänglig.

Ska jag byta ut den mot detta istället annars?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252255-...

Jag själv ville ha en DELL XPS, men det var för dyrt.

Men vårt arbete kräver inte så pass mycket datorer. Vi har två konsulenter som skriver mest på sina datorer då deras uppdrag är mest socialt och dokumentation kring uppdragen vi får från kommunen gällande vård och omsorg av olika klienter. Annars är det mest pappers arbete då tjänsten kräver det p.g.a. sekretess. I övrigt är det att vi måste dokumentera och spara det vi gör digitalt i en låst server för backup!

Då är det inte en "företagsdator" du är ute efter utan helt enkelt bara en "billig dator" utan direkta krav. Kör på den du skaffade, det är ingen dålig dator (bara inte optimal som "arbetsdator" enligt mina definitioner).

Saken är den att arbetsgivaren är ansvarig för din arbetsmiljö, sen hur mycket det efterlevs kan ju variera. Alla är vi olika, jag har lagt fram mina förslag/krav ovan

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Då är det inte en "företagsdator" du är ute efter utan helt enkelt bara en "billig dator" utan direkta krav.

Saken är den att arbetsgivaren är ansvarig för din arbetsmiljö, sen hur mycket det efterlevs kan ju variera. Alla är vi olika, jag har lagt fram mina förslag/krav ovan

Jag förstår, tack iaf för att du klar gjorde vissa viktiga aspekter här. Fick lära mig en del faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Jag förstår, tack iaf för att du klar gjorde vissa viktiga aspekter här. Fick lära mig en del faktiskt.

Jag måste ha kollat fel flik, den datorn du länkade ser ut att ha IPS-skärm och inte TN-skärm så det är ett stort plus enligt mig. Jag vidhåller dock att jag inte ser den som en optimal arbetsdator, men jag tror inte du får bättre för pengarna. Mitt råd är att du behåller den.

Jag som yrar, sorry. Ja enligt mig så är Lenovon med IPS-skärm bättre lämpad.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Jag måste ha kollat fel flik, den datorn du länkade ser ut att ha IPS-skärm och inte TN-skärm så det är ett stort plus enligt mig. Jag vidhåller dock att jag inte ser den som en optimal arbetsdator, men jag tror inte du får bättre för pengarna. Mitt råd är att du behåller den.

Tack snälla. Jag försöker göra mitt bästa med de verktygen jag får. Det är Lenovo som har IPS skärmen, som jag länka senast, och jag köpte Asusen, den såg inte ha något IPS skärm, vad jag läste på specsen iaf. Bara byta ut den imorgon annars

Mvh
Darius

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Tack snälla. Jag försöker göra mitt bästa med de verktygen jag får. Det är Lenovo som har IPS skärmen, som jag länka senast, och jag köpte Asusen, den såg inte ha något IPS skärm, vad jag läste på specsen iaf. Bara byta ut den imorgon annars

Mvh
Darius

Yes, sorry det är jag som blandat ihop flikarna. Jag hade bytt ut den du köpte mot den Lenovon du länkade, den är enligt mig bättre lämpad att arbeta på.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Yes, sorry det är jag som blandat ihop flikarna. Jag hade bytt ut den du köpte mot den Lenovon du länkade, den är enligt mig bättre lämpad att arbeta på.

Tusen tack Dimman! <3 haha Du är bäst och tack ska du ha för att du tog din tid för att lära mig nya saker. Samtidigt har jag också läxat upp ekonomi ansvarige för företaget som ger ut budgeten till oss. vår verksamhetschef har försökt kört över dem några gånger, men utan att lyckas 100%. Men jag stannar för att det är så sjukt roligt jobb (egna tider för det mesta) och arbetsplats (kollegor) men verktygen är inte dem bästa för närvarande. ganska ny företag och vår nya chef har precis börjat omstrukturera hela verksamheten.

Permalänk