750 ti + Intel i2 quad med en Hp Elite 8000

Permalänk
Medlem

750 ti + Intel i2 quad med en Hp Elite 8000

Hej! Jag tänkte upgradera min hp elite 8000 för att kunna spela csgo (1080p min 75fps) och kolla på youtube. Har kollat runt lite och tänkte mig en intel i2 quad och en gtx 750ti. Blir det ett bra val, eller vad finns det för andra komponenter som skulle vara bättre för prisklassen?

Har redan datorn så tänkte gpu o cpu skulle gå på 1500kr max.

Permalänk
Skrivet av sutiber:

Hej! Jag tänkte upgradera min hp elite 8000 för att kunna spela csgo (1080p min 75fps) och kolla på youtube. Har kollat runt lite och tänkte mig en intel i2 quad och en gtx 750ti. Blir det ett bra val, eller vad finns det för andra komponenter som skulle vara bättre för prisklassen?

Har redan datorn så tänkte gpu o cpu skulle gå på 1500kr max.

har du ett psu som klarar av att driva komponenterna. om du har psu med två st 6-pin kontakter, gpu GTX 580ti: http://www.tradera.com/item/341373/282356209/grafikkort

Permalänk
Medlem

cpun är på 300 watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sutiber:

cpun är på 300 watt.

Du menar PSU:n. Det är väl dåligt 300w, du kommer behöva ett nytt nätaggregat för att köra med grafikkort. Sen får du också kolla vilka expansionsmöjligheter som finns på moderkortet och chassit så att du får plats med grejerna. Det verkar ju vara en såndär liten burk du har? De är inte direkt gjorda för att uppgraderas.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen I2 quad du tänker antagligen på Core 2 quad och de ska du absolut inte köpa idag om du har möjlighet att välja. Core i3 är mycket bättre trots att de bara är en processor med två kärnor.

Skrivet av Flexon:

Du menar PSU:n. Det är väl dåligt 300w, du kommer behöva ett nytt nätaggregat för att köra med grafikkort. Sen får du också kolla vilka expansionsmöjligheter som finns på moderkortet och chassit så att du får plats med grejerna. Det verkar ju vara en såndär liten burk du har? De är inte direkt gjorda för att uppgraderas.

300w fungerar för mycket. Körde själv en Core i3 3100 8GB DDR 3 1TB 3,5" disk GTX 750 på ett 240w. Sweclockers testdator med GTX 1070 drar 300w och då är det ett överklockat X99 system de kör.

Så länge man håller sig till lite simplare grafikkort (typ GTX 1050) och en core i3 är det lugnt.

Men HP 8000 elite verkar inte ha expansionsmöjligheter för sådant i alla fall inte på de bilder jag fick upp när jag sökte lite snabbt.
@sutiber visa gärna bilder på baksidan (där du ansluter kontakter) och inuti datorn så vi kan se om det går ansluta nya grafikkort osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns ingen I2 quad du tänker antagligen på Core 2 quad och de ska du absolut inte köpa idag om du har möjlighet att välja. Core i3 är mycket bättre trots att de bara är en processor med två kärnor.300w fungerar för mycket. Körde själv en Core i3 3100 8GB DDR 3 1TB 3,5" disk GTX 750 på ett 240w. Sweclockers testdator med GTX 1070 drar 300w och då är det ett överklockat X99 system de kör.

Så länge man håller sig till lite simplare grafikkort (typ GTX 1050) och en core i3 är det lugnt.

Men HP 8000 elite verkar inte ha expansionsmöjligheter för sådant i alla fall inte på de bilder jag fick upp när jag sökte lite snabbt.
@sutiber visa gärna bilder på baksidan (där du ansluter kontakter) och inuti datorn så vi kan se om det går ansluta nya grafikkort osv.

Med ett bra nätaggregat på 300W kanske det skulle gå bra, men det lär vara billigaste möjliga som sitter i och jag skulle inte rekommendera det, det kommer få jobba hårt speciellt om han köper ett begagnat grafikkort som drar mer än de nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Med ett bra nätaggregat på 300W kanske det skulle gå bra, men det lär vara billigaste möjliga som sitter i och jag skulle inte rekommendera det, det kommer få jobba hårt speciellt om han köper ett begagnat grafikkort som drar mer än de nya.

GTX 750 ti GTX 1050ti klarar sig båda på 75w som matas direkt via PCIE anslutningen bara en tokig person skulle försöka montera ett GTX 780 eller R9 280x i en sådan dator. Nätdelarna i sådana datorer brukar det inte vara något större fel på(förutom låg effekt och dåligt med anslutningar då), detta är ju ingen HP riktad främst till privatpersoner utan företag. (lite som att jämföra HP pavilion mot Pro/elitebook när det kommer till bärbara)

Men det verkar ju som att chassit eller moderkortet saknar möjlighet till expansion, så jag avvaktar till jag sett bilder på datorn i fråga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Alltså det är en sff dator så det finns inte mycket att uppgradera med. Borde jag bygga en ny dator? eller vad är billigast? mina krav är bara att cs ska funka på 1080p 100fps low settings.

Efter lite surfning märkte jag att det heter intel core 2 quad och inte intel i2 quad.

Permalänk
Medlem

@sutiber: Ifall det ä HP Elite 8000 så går det inte att uppgradera grafikkortet det finns ingen plats för ett grafikkortet i chassit.

En ny dator ifall du inte kan montera själv eller inte har OS.
https://www.dustinhome.se/product/5011015360/ideacentre-510?s...

En kundvagn från Inet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10426241/

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att skaffa en i3 eller quad core istället? Vill helst ligga på högst 5 tusen. Os har jag så det behövs inte räknas in.

Permalänk
Medlem

@sutiber: G4560 är i princip en lite lägre klockad i3 den har sämre grafikdel men det kvittar när man har ett grafikkort ifall du vill ha en Quad core så måste du lägga ca 1200 kr mer.

Edit Välj GTX 1050 ifall du vill gå ner lite i pris finns för 1250 kr hos elgiganten.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

750 ti vs 1050 ti?

Permalänk
Medlem

@sutiber: 1050 Ti presterar ca 50-70% bättre så ganska stor skillnad mellan 750 Ti och 1050 Ti.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Då kommer jag spara ihop pengar för denna burk troligtvis kommer jag köpa den i slutet av denna skol termin. Många köper eller får moppe jag köper dator lol. Tack för hjälpen. Om det är något mer så är det bara att skriva.