Permalänk

Lenovo L24q-10

Tänkte köpa en ny datorskärm. Tänkte välja IPS-panel. Spelar mest Diablo 3 och Overwatch. Å en del programmering (men de kräver ju knappt en skärm).
Hittade denna skärmen, Lenovo L24q-10, på Webhallen:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/262306-...

Men om jag googlar den hittar jag inga reviews eller liknande. Vet ni möjligen nått om denna? Teknisk spec ok? Eller har ni förslag på andra skärmar? Har väl en maxbudget på 2.5k.

Tack på förhand!

Permalänk

@ettblomma:

Hittade också denna men precis som du hittar jag ingenting på nätet om denna...

Permalänk

@ettblomma: Jag har nu beställt en sådan här skärm (pris just nu 2290kr på webbhallen)

Återkommer om den är dålig eller bra!

Permalänk
Skrivet av ettblomma:

Tänkte köpa en ny datorskärm. Tänkte välja IPS-panel. Spelar mest Diablo 3 och Overwatch. Å en del programmering (men de kräver ju knappt en skärm).
Hittade denna skärmen, Lenovo L24q-10, på Webhallen:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/262306-...

Men om jag googlar den hittar jag inga reviews eller liknande. Vet ni möjligen nått om denna? Teknisk spec ok? Eller har ni förslag på andra skärmar? Har väl en maxbudget på 2.5k.

Tack på förhand!

Hittade en finsk recension från en användare, du får köra google translate (sannolikt). https://www.verkkokauppa.com/fi/reviews/8437/htgjc/

Permalänk

Har nu testkört skärmen på lunchen, skärmen andas premium och foten är helt i metall. Bilden är vad jag kunde avgöra mycket bra på den korta stund jag hann testa den.

Permalänk
Medlem

Så det är skärm med ips med ingen adaptive sync som ligger på 24" med hela 1440 i upplösning? Dock känns 24" med 1440 lite för litet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Bewise:

Så det är skärm med ips med ingen adaptive sync som ligger på 24" med hela 1440 i upplösning? Dock känns 24" med 1440 lite för litet

Skickades från m.sweclockers.com

Står inte "IPS" någonstans på kartongen, men får väl förutsätta att informationen är korrekt.

Jag tycker den är lagom stor, har använt en 32 tums skärm vilket blev alldeles för stort.

Har skrivit lite om skärmen på prisjakt om du är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Står inte "IPS" någonstans på kartongen, men får väl förutsätta att informationen är korrekt.

Jag tycker den är lagom stor, har använt en 32 tums skärm vilket blev alldeles för stort.

Har skrivit lite om skärmen på prisjakt om du är nyfiken.

Okej av det jag har läst så ska det vara ips men det kan ju vara fel, speciellt när du säger att det inte står på kartongen.

Okej, skall tillägga att jag inte har någon erfarenhet av 1440 så skulle ha varit mer tydlig att det var bara vad jag kände!

Okej ska titta in den!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Står inte "IPS" någonstans på kartongen, men får väl förutsätta att informationen är korrekt.

Jag tycker den är lagom stor, har använt en 32 tums skärm vilket blev alldeles för stort.

Har skrivit lite om skärmen på prisjakt om du är nyfiken.

Hej!
Intressant att du hitta denna, jag e sugen på att titta på den idag, var har de den på display? Vilken webhallen? Hur känns den jämfört med t ex en Ultrasharp IPS från Dell? Berätta gärna mer..

Hur är coatingen? Grynig? Ser vitt smutsig eller klar ut? Text på vit bakgrund?

Tror du 27" är bättre storlek för upplösningen?

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Hej!
Intressant att du hitta denna, jag e sugen på att titta på den idag, var har de den på display? Vilken webhallen? Hur känns den jämfört med t ex en Ultrasharp IPS från Dell? Berätta gärna mer..

Hur är coatingen? Grynig? Ser vitt smutsig eller klar ut? Text på vit bakgrund?

Tror du 27" är bättre storlek för upplösningen?

Jag är långt ifrån någon skrämexpert, däremot är jag mycket petig med att bilden ser bra ut. Jag har skrivit en del om skärmen på prisjakt (just nu enda användaromdömet). Tror Elgiganten och Webbhallen har dessa för beskådan, jag köpte dock från nätet så det var en vild chansning då det inte finns några recensioner.

Jag är tämligen övertygad om att det är svårt att få motsvarande (även snygg design) i denna prisklass.

När det gäller storlek så skulle jag nog säga att 24 tum är ganska lagom, jag hade en 32 tum samsung (1080p) som är relativt nyinköpt, förutom att det blir väldigt dassig bild så är den storlek på monitor för stort i mitt tycke. 27 tum är nog ett bättre alternativ om man jagar större skärm. Det jag kan säga om denna är att 1440P är perfekt för 24 tum om du är petig och faktiskt vill ha en detaljrikedom i bilden, man ser faktiskt pixlarna om man sätter näsan mot skärmen så att gå upp till 27:an kan faktiskt vara lite vågat om man är petig och inte vill se pixlarna. Sen beror det ju på synskärpa (din egna) samt hur långt du sitter från skärmen.

Jag ska se om jag inte kan ge dig lite utförligare svar i helgen, har inte spenderat så mycket tid framför skärmen ännu att jag kan svara på alla frågor.

Jag kör en macbook pro på jobbet, det är en 13,3 tums skärm med 1440P, bilden är knivskarp och får vilket 1080P skärm som helst att kännas ganska detaljlös i jämförelse. Ska testa att koppla in skärmen till macen när jag kommer hem, lättare att jämföra om man har samma OS (Windows har många fönster/menyer och program som inte är anpassade för högre upplösning) och en i mångas tycke erkänt bra skärm att bechmarka mot.

Permalänk
Skrivet av Bewise:

Okej av det jag har läst så ska det vara ips men det kan ju vara fel, speciellt när du säger att det inte står på kartongen.

Okej, skall tillägga att jag inte har någon erfarenhet av 1440 så skulle ha varit mer tydlig att det var bara vad jag kände!

Okej ska titta in den!

Skickades från m.sweclockers.com

Det står "Led background lightning" eller något snarlikt på kartongen, men betraktningsvinklarna är mycket bra vilket borde indikera att "IPS" stämmer.

Allt är såklart relativt, jag har provat många olika storlekar på skärm och kommit fram till att 24 är lagom för mig, större är inte alltid lika med bättre (haha! var försiktig med i vilket sammanhang du vräker ur dig det bara).

Vi kör uteslutande Mac på jobbet, min macbook pro har 1440P på en 13,3 tum skärm, bilden är knivskarp och jag har svårt att titta på en 1080P eller koppla in extern skärm med den upplösningen när jag hela dagarna tittar på min macbook pro. Så är du inte fördärvad ännu av högupplösta skärmar kanske det är klokt att låta bli?

Permalänk
Medlem

Jag vågar nästan lova att det sitter samma panel i denna som det gör i modellen som heter P24q-10, enda skillnaden är utseendet och stativet. Alltså IPS med 6-bit + FRC
P24q-10 specifikationer

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Det står "Led background lightning" eller något snarlikt på kartongen, men betraktningsvinklarna är mycket bra vilket borde indikera att "IPS" stämmer.

Allt är såklart relativt, jag har provat många olika storlekar på skärm och kommit fram till att 24 är lagom för mig, större är inte alltid lika med bättre (haha! var försiktig med i vilket sammanhang du vräker ur dig det bara).

Vi kör uteslutande Mac på jobbet, min macbook pro har 1440P på en 13,3 tum skärm, bilden är knivskarp och jag har svårt att titta på en 1080P eller koppla in extern skärm med den upplösningen när jag hela dagarna tittar på min macbook pro. Så är du inte fördärvad ännu av högupplösta skärmar kanske det är klokt att låta bli?

Precis, verkar vara en rimlig observation.

Jo absolut, det är från person till person. Haha eller hur!

Imponerande upplösning på den skärmstorleken! Har inte provat något sånt men har liknande erfarenheter när jag för några år sen köpte en HP på 14" och 1080p, att gå tillbaka till en skärm med 15" och 1366x768 var inge vidare trevlig upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@ulanddanne: Har du (eller någon annan i tråden) lyckats lista ut om den har VESA-fäste eller inte?

Jag funderar på att köpa den här eller 27"-versionen av den, men har svårt att lista ut om det är VESA eller om den här foten är helt fast.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

@ulanddanne: Har du (eller någon annan i tråden) lyckats lista ut om den har VESA-fäste eller inte?

Jag funderar på att köpa den här eller 27"-versionen av den, men har svårt att lista ut om det är VESA eller om den här foten är helt fast.

Det ser mörkt ut med VESA-fäste är jag rädd, den har bara fäste för foten, vilket inte verkar följa någon standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ulanddanne: Tja, är du fortfarande nöjd med skärmen en månad senare? Jag går själv i tankarna att införskaffa en, eller två, av samma modell. Det finns dock fortfarande begränsad information att hämta på nätet och lite input från en ägare hade varit riktigt nice att ta del av!

Ha det gott!

Mvh Bernth

Permalänk
Skrivet av Bernth:

@ulanddanne: Tja, är du fortfarande nöjd med skärmen en månad senare? Jag går själv i tankarna att införskaffa en, eller två, av samma modell. Det finns dock fortfarande begränsad information att hämta på nätet och lite input från en ägare hade varit riktigt nice att ta del av!

Ha det gott!

Mvh Bernth

Visst är jag det! Den rullar på som förväntat, inget nämnvärt jag stört mig på. Skulle vara de ljusa partierna i botten på skärmen som lyser igenom när skärmen visar helsvart bild. Men det problemet dras väl de flesta skärmar med. Jag tycker det är en prisvärd skärm med både snygg design och bra bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan bara tipsa om att när jag var inne på Elgiganten för att titta på den så gick säljaren ner till 2490 utan att jag ens hade börjat prata om ett köp. Kanske kan vara värt att följa upp på för den köpsugne.

Permalänk
Medlem

@ulanddanne: Tack för svar! Jag har suttit och kikat på skärmar bra länge nu så det blir troligtvis ett köp av 27" Lenovon imorgon eller på fredag. Skulle det du beskriver störa så finns ju alltid möjligheten att utnyttja öppet köp. Skulle någon annan halka in i den här tråden och undra något om skärmen så hojta så kan jag göra ett tappert försök att beskriva eventuella brister/fördelar som ett tillägg till ulanddannes input om ett par veckor, när jag har hunnit använda den ett tag.

2490kr låter för övrigt som en riktigt bra deal. Var det på 27"? Får nog knalla in på Elgiganten och kika upp detta. Tack för tips!

Permalänk

@Bernth: Sorry, det var 24" tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernth:

@ulanddanne: Tack för svar! Jag har suttit och kikat på skärmar bra länge nu så det blir troligtvis ett köp av 27" Lenovon imorgon eller på fredag. Skulle det du beskriver störa så finns ju alltid möjligheten att utnyttja öppet köp. Skulle någon annan halka in i den här tråden och undra något om skärmen så hojta så kan jag göra ett tappert försök att beskriva eventuella brister/fördelar som ett tillägg till ulanddannes input om ett par veckor, när jag har hunnit använda den ett tag.

2490kr låter för övrigt som en riktigt bra deal. Var det på 27"? Får nog knalla in på Elgiganten och kika upp detta. Tack för tips!

Tjena! Har du testat 27" något mer? Några intryck du vill dela med dig?

Permalänk
Medlem

@Bewise: 1440 på 24" är perfekt i min mening.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

@Bewise: 1440 på 24" är perfekt i min mening.

Har aldrig provat det men kan tänka mig det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@oakar: Jag har haft skärmen(eller skärmarna rättare sagt då jag köpte två) ett par veckor nu och måste säga att jag är mycket nöjd. Jag har dock fått byta den ena av skärmarna ett par gånger då det har varit en död pixel som jävlats. Det var dessutom viss skillnad i färgskala mellan de första två skärmarna jag fick så jag valde att byta en av dem.

Positivt med skärmen:
Bra stabilt stativ som erbjuder många justeringsmöjligheter.
1440p till ett bra pris.
Ser hyfsat fräsch ut.
Väldigt lite backlight bleed.

Negativt med skärmen:
Har fått skärmar med döda pixlar så ta en ordentlig titt över hela skärmytan så du inte också får det.
Kanterna är betydligt större än vad de ser ut som på bild.
IPS-glow

Summa:
Jag rekommenderar verkligen den här skärmen. Köpte den främst till kontorsarbete men spelar på den också. För mig fungerar den utmärkt till båda delar. Jag spelar dock inga snabba fps-spel och liknande och kan därför inte svara för skärmens funktion i något sådant.

Undrar du något mer specifikt är det bara att skriva en rad.

Ha det gott!

Permalänk

Jag har försökt googla lite på den här skärmen och den här tråden är typ det enda jag hittar

Tänkte tipsa om att webhallen har den för 1999 kr nu, jag har beställt en.
Hoppas det blir bra!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara gör ett tillägg till mitt tidigare inlägg. Jag köpte inte skärmen som tråden inledningsvis handlar om, alltså L24q-10. Jag testade(och köpte men sedan returnerade) 27" versionen av den, L27q-10, och stativet hade i mitt tycke stora brister. Dels var justeringsmöjligheterna få men det tenderade också att lossna när man vinklade skärmen inom de "tillåtna" gränserna. Jag köpte istället skärmen som heter P27q, den här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4118004. Den har ett betydligt bättre stativ, VESA, USB-hub m.m. Den kostar en hundring mer men är i mitt tycke betydligt bättre.

Så för att återigen förtydliga, min input handlar om skärmen P27q och inte L27q-10 eller L24q-10. Som någon skrev tidigare i tråden handlar det troligtvis om samma panel men med olika stativ/färg. Eftersom jag har kikat på båda vågar jag stötta det påståendet, utan att såklart veta säkert.

Om jag visste hur man redigerade inlägg skulle jag lägga till detta i mitt tidigare inlägg eller eventuellt ta bort det och kicka in i tråden som handlar om just P27q istället(Jag hade troligtvis uppe båda trådarna samtidigt och skrev helt enkelt i fel..).

@Herrmelit: Jag har inte testat 24" versionen om det var den du köpte men du blir säkert nöjd med den. Som tidigare nämnt är skärmen i sig riktigt schysst. Stativet är dock inte helt optimalt. Särskilt inte om du kanske i framtiden vill införskaffa fler och sätta upp dem på ett stativ tillsammans. P24q kostar just nu på Dustin 2712kr: https://www.dustinhome.se/product/5011012364/thinkvision-p24q. Med andra ord är den hela 700 spänn dyrare än L24q-10 nu vilket kanske ändå inte är värt att betala. 2k för 1440p är svårt att slå:)

Ha det gott och hoppas att du blir nöjd!

Permalänk

Nu har jag använt skärmen i typ en dag, samlar några tankar till nästa stackare som googlar igenom hela internetz.

Det är sjukt härligt med 1440p på 24 tum. Skärmen är snygg och kanterna är smala.

Som andra har skrivit ovan så är stativet inte helt optimalt. Den går att tilta lite men det går inte att justera höjd als. Jag har datorn i mitt vardagsrum och prioriterar dock att den är snygg framför p24q's lite bättre stativ.

Det finns overdrive för att få lägre ms, det får jag inte att fungera riktigt bra, det blir massa skum ghosting av det.

Mitt ex har en död pixel, vet inte hur vanligt det är på skärmar nuförtiden, funderar på att byta ut den.

Permalänk

@ulanddanne Jag har inte lyckats få den att presentera mer än 1080p kopplad till min MacBook Air 6,1 som enligt spec stöder 2560x1600. Any thoughts?

Permalänk
Bildexpert 📺

@rymdgreven: Adaptern du använder är troligtvis begränsad till 165 MHz pixelklocka, alltså maximalt 1920x1200. Kör du en DVI-adapter är det också en förväntade begränsningen.

Permalänk

Adapte-fel?

Skrivet av Laxpudding:

@rymdgreven: Adaptern du använder är troligtvis begränsad till 165 MHz pixelklocka, alltså maximalt 1920x1200. Kör du en DVI-adapter är det också en förväntade begränsningen.

Hej, jag kör Belkin "Mini-DVI till HDMI" och sen en hdmi-kabel in i skärmen. (edit: nej det är en MiniDP/Thunderbolt–HDMI-adapter)

[edit: då jag ser att det är legenden Ytterberg som svarar mig fyller jag på lite nedan]

Det verkar som att OSX Sierra plockade bort möjligheten att köra högre än 1920x1080 (!). Vissa i forum påstår att det kom tillbaka i 10.12.6, men jag uppdaterade just till den, och inget hände. Testat flera appar, SwitchRez, EasyRez etc, håller nere [alt] när jag klickar i Display inne i Settings, och får många options men ej högre än 1080p.

Lyckades i Terminal aktivera HiDPI och visst det blev vackert, men endast ca 900x600 så det fick ju inte plats med nånting.

Egentligen vill jag nog inte köra HiDPI, men jag vill köra skärmens native som är 2560x1440, och det är för mig obegripligt att det inte funkar rakt av. Ska jag bara testa annan hdmi-kabel – kan det fixa biffen?