Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Skrivet av martinot:

Funderar på samma sak. Hade tänkt bygga om en original Mini-NES, men detta kanske är ett bra alternativ.

Har beställt två styckna nu, får se vad jag ska bygga in, antingen en pi, men skulle vilja ha i en H96 Pro+ android tv box i den som jag har liggande, men får se om den får plats, det kommer bli tajt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twelve Monkeys:

Har beställt två styckna nu, får se vad jag ska bygga in, antingen en pi, men skulle vilja ha i en H96 Pro+ android tv box i den som jag har liggande, men får se om den får plats, det kommer bli tajt.

Tänkte gå ännu mer avancerat; att knö in en hyfsat kraftfull i5 (eller tom. i7) NUC-kort i de.

Grymt för att kunna köra Wii-spel och annat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Tänkte gå ännu mer avancerat; att knö in en hyfsat kraftfull i5 (eller tom. i7) NUC-kort i de.

Grymt för att kunna köra Wii-spel och annat.

Ha ha ha grymt, hoppas den får plats jag är nöjd med nes å upp till n64

Permalänk
Medlem

Det är ju sagt att produktionen av NES classic mini avslutas (iaf i år). Men är det någon som vet något om kontrollerna? Kommer dessa också att sluta produceras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Det är ju sagt att produktionen av NES classic mini avslutas (iaf i år). Men är det någon som vet något om kontrollerna? Kommer dessa också att sluta produceras?

Det jag har hört är att ja, kontrollerna har slutat tillverkas dom också.

Jag tror att Nintendo kommer lansera något liknande inom ett par år igen, det är otroligt bra vinstmarginal på en sån här pryl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Det jag har hört är att ja, kontrollerna har slutat tillverkas dom också.

Jag tror att Nintendo kommer lansera något liknande inom ett par år igen, det är otroligt bra vinstmarginal på en sån här pryl.

Jo, fast det finns ju tredjepartskontroller, diverse adaptrar och så, så det är ju inte ett så stort problem egentligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Det jag har hört är att ja, kontrollerna har slutat tillverkas dom också.

Jag tror att Nintendo kommer lansera något liknande inom ett par år igen, det är otroligt bra vinstmarginal på en sån här pryl.

Tvärtom tror jag att det inte finns speciellt mycket till vinstmarginal med produktens korrekta pris. Annat med fulhandeln på auktionssidor och liknande där desperata människor kan betala flera tusenlappar på produkten.

För mycket jobb och för lite vinst för att det ska vara värt det troligen. Kan de få upp priset mer och dessutom möjliggöra merförsäljning i form av spel och tillbehör så vore det lättare att motivera en sån satsning förstås.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Personligen så tror jag de haft grymt bra marginaler på NES Mini sett till den grymt enkla hårdvaran.

Skulle misstänka att komponenterna inte går på mer än en hundralapp, och sedan lite plast/förpackning på det, och sedan kanske en 20-30 för kontroll och sladdar. Säg att kostnaden för tillverkning totalt med allt hamnar på klart under 150 spänn (kanske något högre i USA där en nätadapter ingår).

Resten av värderingen beror så på hur man ser på värdet, eller eventuell urholkning, av deras IP som de skickar med i form av de 30 inkluderade spelen.

Håller annars med att det borde gynnat både Nintendo, såväl som oss kunder, om det hade gått att köpa till mer spel, innehåll och kanske tillbehör (sälja SNES-emulering som DLC; och sedan sälja SNES-kontrollers som tillbehör).

Hoppas på en SNES Mini, även om man tyvärr får lite logistiska problem med alla lösa boxar och brist på HDMI-ingångar till slut om det skall fortsätta så. Samt det vanliga logistiska problemet med att kunna få lov att köpa en...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

@anders190:

Personligen så tror jag de haft grymt bra marginaler på NES Mini sett till den grymt enkla hårdvaran.

Skulle misstänka att komponenterna inte går på mer än en hundralapp, och sedan lite plast/förpackning på det, och sedan kanske en 20-30 för kontroll och sladdar. Säg att kostnaden för tillverkning totalt med allt hamnar på klart under 150 spänn (kanske något högre i USA där en nätadapter ingår).

Resten av värderingen beror så på hur man ser på värdet, eller eventuell urholkning, av deras IP som de skickar med i form av de 30 inkluderade spelen.

Håller annars med att det borde gynnat både Nintendo, såväl som oss kunder, om det hade gått att köpa till mer spel, innehåll och kanske tillbehör (sälja SNES-emulering som DLC; och sedan sälja SNES-kontrollers som tillbehör).

Hoppas på en SNES Mini, även om man tyvärr får lite logistiska problem med alla lösa boxar och brist på HDMI-ingångar till slut om det skall fortsätta så. Samt det vanliga logistiska problemet med att kunna få lov att köpa en...

Då vi inte vet kostnaden för komponenterna och vad tillverkning, distribution och liknande kostat ihop med kostnad för spellicenserna (det är inte enbart Nintendos egna spel trots allt) så är det svårt att avgöra. Det hårda trycket på att få ut fler NES Classic har uppenbart gjort det svårt att få tag i tillräckligt med komponenter vilket drivit upp priserna.

Hade marginalerna varit större hade troligen tillverkningen fortsatt. Nintendo (och alla andra) underskattade hur stort intresset faktiskt skulle bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tvärtom tror jag att det inte finns speciellt mycket till vinstmarginal med produktens korrekta pris.

En budget arm-plattform och lite plastskal går inte på många dollar i tillverkningskostnad.
Spel-licenserna äger dom redan helt själva.

60 dollar som försäljningspris var nog ganska goda vinstmarginaler.
Inte så mycket i absoluta pengar, men mycket goda marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Då vi inte vet kostnaden för komponenterna och vad tillverkning, distribution och liknande kostat ihop med kostnad för spellicenserna (det är inte enbart Nintendos egna spel trots allt) så är det svårt att avgöra. Det hårda trycket på att få ut fler NES Classic har uppenbart gjort det svårt att få tag i tillräckligt med komponenter vilket drivit upp priserna.

Hade marginalerna varit större hade troligen tillverkningen fortsatt. Nintendo (och alla andra) underskattade hur stort intresset faktiskt skulle bli.

Komponenterna är inte mycket mer avancerade än i en 200-400 kronors budget Androidtelefon, och då ingår ju både dyr touchskärm, nätadapter, mer minne (en sak som är riktigt dyrt just nu, och som är pyttelitet i NES Mini), batteri, blåtandssupport med antenn och 3G-modem med antenn i telefonen - och en massa annat som inte behövs i en NES Mini.

Däremot så har du rätt i att licenskostnaderna för externa IP (och värdering av deras egna) inte är med i ovan beräkning av mig som endast är en uppskattning av den hårdvarumässiga tillverkningskostnaden.

Naturligtvis så har de däremot garanterat räknat på IP-kostnader innan de sjösatt projekt och tillverkningen.

Att de lägger ner är nog mer en unik Nintendogrej som är sådana typiskt oförklarliga beslut de tar. Någonstans får man ändå beundra de för att köra sitt eget race, och inte alltid prioritera de kortsiktiga vinsterna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

En budget arm-plattform och lite plastskal går inte på många dollar i tillverkningskostnad.
Spel-licenserna äger dom redan helt själva.

60 dollar som försäljningspris var nog ganska goda vinstmarginaler.
Inte så mycket i absoluta pengar, men mycket goda marginaler.

Skrivet av martinot:

Komponenterna är inte mycket mer avancerade än i en 200-400 kronors budget Androidtelefon, och då ingår ju både dyr touchskärm, nätadapter, mer minne (en sak som är riktigt dyrt just nu, och som är pyttelitet i NES Mini), batteri, blåtandssupport med antenn och 3G-modem med antenn i telefonen - och en massa annat som inte behövs i en NES Mini.

Däremot så har du rätt i att licenskostnaderna för externa IP (och värdering av deras egna) inte är med i ovan beräkning av mig som endast är en uppskattning av den hårdvarumässiga tillverkningskostnaden.

Naturligtvis så har de däremot garanterat räknat på IP-kostnader innan de sjösatt projekt och tillverkningen.

Att de lägger ner är nog mer en unik Nintendogrej som är sådana typiskt oförklarliga beslut de tar. Någonstans får man ändå beundra de för att köra sitt eget race, och inte alltid prioritera de kortsiktiga vinsterna.

Återigen, utan att veta vad allt kostat är det svårt att påstå att det skulle ha funnits en hög vinstmarginal. Troligen har den, som jag redan påpekat, varit rätt låg och då Nintendo inte är ett företag på ruinens brant så har det inte varit motiverbart att fortsätta tillverkningen. För mycket jobb sett till vinsten.

Bör väl tilläggas att det är så jag ser på det hela. Nintendo hade inte gått minus på produkten vid lanseringen, isåfall hade MSRP höjts. Men kan hända att de ligger för nära eller kanske ligger på minus nu mot slutet vilket hjälpt till att motivera stoppet. Förhoppningsvis är det inte det sista vi får se av NES Classic eller denna typ av produkter. Men nästa aktör kommer nog förbereda sig mer på att hantera högt intresse om samma fenomen uppstår även då. De Sega-licensierade produkterna som tidigare släppts var något av en föregångare och mottogs minst sagt svalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Återigen, utan att veta vad allt kostat är det svårt att påstå att det skulle ha funnits en hög vinstmarginal. Troligen har den, som jag redan påpekat, varit rätt låg och då Nintendo inte är ett företag på ruinens brant så har det inte varit motiverbart att fortsätta tillverkningen. För mycket jobb sett till vinsten.

Vinstmarginal och vinst är inte samma sak, även om vinstmarginalen varit hög kan vinsten i sig ha varit relativt liten och därmed inte värd att fortsätta produceras på samma sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tokas:

Har du länk? Blev grymt sugen på att göra samma sak..

EDIT: NVM, hittade.

Tack! Beställde också en

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Nintendo Classic Mini: Famicom för 995 kr inkl. frakt från Japan på Ebay!

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Beställde precis en Nintendo Classic Mini: Famicom för 995 kr inkl. frakt från Japan på Ebay!

Var bara medveten om att kontrollerna är väldigt små, och extremt korta kablar. Klar nackdel med FC-varianten att dessa varken kan bytas eller förlängas.

Annars; grattis!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Var bara medveten om att kontrollerna är väldigt små, och extremt korta kablar. Klar nackdel med FC-varianten att dessa varken kan bytas eller förlängas.

Annars; grattis!

Japp! Såg nästan inte spelbar med dess ultra lilla kontroller Har faktiskt inte ens tänkt öppna kartongen, utan ska ställa den i bokhyllan bredvid min Nintendo Mini.

Nu gäller det bara att avvakta tills de annonserar ut snes mini för att bygga på samlingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Skrivet av ClubT:

Det är ju sagt att produktionen av NES classic mini avslutas (iaf i år). Men är det någon som vet något om kontrollerna? Kommer dessa också att sluta produceras?

Ja, jag beställde 2 originalkontroller samtidigt som mina 2 konsoler (sep 2016) och har inte sett röken av dem. Det verkar dock som det finns ett klart överskott av kontroller från andrapartstillverkare (Steel-Play Retro line är bättre än Nintendos original). Det går att fynda, och snart kommer de att reas ut kraftigt tror jag iom att vi fått så begränsad tilldelning av konsoler i Sverige. Jag tror tillbehörstillverkarna också blev tagna på sängen av Nintendos produktionsstopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det jag har hört är att ja, kontrollerna har slutat tillverkas dom också.

Jag tror att Nintendo kommer lansera något liknande inom ett par år igen, det är otroligt bra vinstmarginal på en sån här pryl.

Jag kan säga (inside info) att lanseringen (dvs förbokning) av SNES Mini Classic är MYCKET nära förestående...den släpps till jul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem

Fick sms från Elgiganten om att de har skjutit fram leveransen av orginal Nintendo kontrollen till 7 juni.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EquinoXXX:

Jag kan säga (inside info) att lanseringen (dvs förbokning) av SNES Mini Classic är MYCKET nära förestående...den släpps till jul.

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt! Håll oss gärna uppdaterade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Fick sms från Elgiganten om att de har skjutit fram leveransen av orginal Nintendo kontrollen till 7 juni.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Trist, men hoppas fortfarande på leverans.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EquinoXXX:

Jag kan säga (inside info) att lanseringen (dvs förbokning) av SNES Mini Classic är MYCKET nära förestående...den släpps till jul.

Intressant...

Någon av er som köpte den där kinakopian som fått den ännu och kan säga något om kvaliten?

Permalänk
Skrivet av Naki:

Intressant...

Någon av er som köpte den där kinakopian som fått den ännu och kan säga något om kvaliten?

Har beställt men har ej fått den än

Här är en som gjort en youtube video om den:

Permalänk
Skrivet av Twelve Monkeys:

Har beställt men har ej fått den än

Här är en som gjort en youtube video om den:

https://www.youtube.com/watch?v=Iydk60Nf1Ig&t=1s

Famicom Varianten...
http://www.tradera.com/item/300806/281600749/nintendo-famicom-mini-med-500-spel-nytt-

Lagom besviken personen blir som budar och tror att det är äkta varan xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoneWerewolf:

Famicom Varianten...
http://www.tradera.com/item/300806/281600749/nintendo-famicom-mini-med-500-spel-nytt-

Lagom besviken personen blir som budar och tror att det är äkta varan xD

Har rapporterat den där då det är en kopia.
Tips är att om ni ser något som är kopia, rapportera det till säljsidan så slipper någon okunnig bli lurad i onödan.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av LoneWerewolf:

Famicom Varianten...
http://www.tradera.com/item/300806/281600749/nintendo-famicom-mini-med-500-spel-nytt-

Lagom besviken personen blir som budar och tror att det är äkta varan xD

Såg det också "Ett äkta japanskt famicom mini" 😅 jag skulle säga "Ett äkta Kinaclone mini" 😆

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Har rapporterat den där då det är en kopia.
Tips är att om ni ser något som är kopia, rapportera det till säljsidan så slipper någon okunnig bli lurad i onödan.

Har också rapporterat som kopia när jag också såg denna.

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinet har fått in kontroller för 199:-
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/kons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Beställt - tack för tipset!