Luktar äckligt när jag stänger av AC i bilen

Permalänk
Medlem

Luktar äckligt när jag stänger av AC i bilen

När jag använder AC och senare stänger av det för att bara köra på vanligt fläkt så luktar det jävligt äckligt i några minuter.. Filtret bytte jag för ca 1 månad sen..

Testade använda den här "Sonax AC Cleaner" men hjälpte inget förutom att det nu luktar skitmycket lime i bilen. Äckliga lukten som kommer när jag stänger av AC:n finns fortfarande.. https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/varme-kyla-och-komfo...

Hittade nu det här https://www.autoexperten.se/bilvard/ovrig-bilvard/specialprod...

Har sett några klipp på Youtube där folk använder sånt och sprejar in något skum via antingen dräneringsslangen eller ventilationsöppningarna. Tanken är att det ska ta sig till förångaren och döda bakterierna där..

Har någon här använt det, och hjälpte det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

hade samma problem innan, du måste göra en ac-rengöring

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Det är mögel i systemet. Det tar tid att döda, och det beror på var det sitter om en flaska med rengöring fungerar. Alt får du ta det till en verkstad så får de rengöra det invändigt på rätt sätt.

Vissa rengöringssystem fungerar som en "rökbomb" som man sätter i kupén och sen startar ACn med, och den dränker hela kupén i rengöringsmedel (gas), som då sugs in (med återcirkulerande luft igång). Detta gör att hela AC systemet får in detta mögeldödande medel ordentligt. Dessa fungerar, men lämnar ju också detta medel i hela bilen.

Problemet sker oftast pga att folk just stänger av ACn... så fuktig varm luft verkligen kommer in i systemet (enligt vad jag förstått). Så använd ACn, eller ge fan i fläkten och bara öppna rutorna.

Permalänk
Skrivet av RSX:

När jag använder AC och senare stänger av det för att bara köra på vanligt fläkt så luktar det jävligt äckligt i några minuter.. Filtret bytte jag för ca 1 månad sen..

Testade använda den här "Sonax AC Cleaner" men hjälpte inget förutom att det nu luktar skitmycket lime i bilen. Äckliga lukten som kommer när jag stänger av AC:n finns fortfarande.. https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/varme-kyla-och-komfo...

Hittade nu det här https://www.autoexperten.se/bilvard/ovrig-bilvard/specialprod...

Har sett några klipp på Youtube där folk använder sånt och sprejar in något skum via antingen dräneringsslangen eller ventilationsöppningarna. Tanken är att det ska ta sig till förångaren och döda bakterierna där..

Har någon här använt det, och hjälpte det?

det kan ha hänt att spjället till luften har fastnat så luften bara cirkulerar i bilen. det kan även vara smuts i luftkanalerna. under firltret i lådan kan kan det finnas dräneringshål på din bil och dem kan ha täpp igen.

Permalänk
Medlem

Billigaste lösningen : Näsklämma!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Som andra sagt så är det mögel som gör att det luktar gamla strumpor när man stänger av ACn.
Dessa "mirakelmedel" funkar inte utan ska lukten bort så är det verkstad som gäller.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

älskar beskrivningen vs databladet...

Motverkar allergiska reaktioner

i databladet.
Innehåller LIMONENE. Kan ge upphov till allergisk reaktion.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Hörde en prata om han fixade liknande med klorin men är rätt starkt så vet inte om det är bästa men kanske är värt att kolla för det brukar ta död på mögel och har inte koll på hur han gick tillväga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

älskar beskrivningen vs databladet...

Motverkar allergiska reaktioner

i databladet.
Innehåller LIMONENE. Kan ge upphov till allergisk reaktion.

Hehe

Beror väl på hur man använder det...
Använder man det som det är tänkt kanske det inte är någon fara, men skulle man få för sig att duscha eller ta en klunk av det kan man väl nästan räkna ut att det inte är lika bra

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Hade likvärdigt problem i min förra bil, luktade sur disktrasa när man stängde av AC.
Var byte av AC tork och påfyllnad av AC som gällde för mig där och då - kostade inte jätte många pengar har jag för mig.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk

kolla så det inte är stopp i dräneringen.
blir det stående vatten så kommer det lukta unket

Permalänk
Medlem

Det finns familjer av bakterier som trivs utmärkt i den fuktiga och omväxlande kalla och varma miljön som evaporatorn erbjuder (evaporatorn = den delen som kyler luften) - de i sin tur lever på pollen, damm och annat som fastnar på de fuktiga och kalla ytan och som de sedan mumsar och växer till sig till en biofilm på flänsarnas ytor när bilen står parkerad. En nyanvänd evaporator har decilitrar vatten kvar i sina lameller vilket gör att det är fuktigt och fint lång tid efter på parkeringen - kanske tom. hela dygn efter och bakteriern har god tid att växa till sig i den fuktiga miljön.

Dom bakterierna tål också att torkas ut och ligger i dvala tills man slår på AC:n nästa gång.

Det viktigast att minska lukten och fördröja tiden innan lukten kommer tillbaka efter en AC-rengöring - är att se till att kupefiltret är bytt och byts regelbundet - det fuskas med detta och den som har köpt beg-bil och tar ut denna och ser hur den ser ut, förstår plötsligt varför det inte luktar alltid så gott.

Att tänka på är att en aldrig så noga genomförd AC-rengöring - håller inte dom här bakterierna borta - bakterierna och sporerna av dessa finns över allt i naturen, i luften etc. - 'maten' i form av damm och pollen finns också överallt, med andra ord även efter en väl genomförd rengöring så kommer dessa att återetablera sig på evaporatorns lameller igen, förr eller senare och det lukta apa.

---

Vad kan man göra för att minska det här rengöringsbehovet?.

Se till att kupefiltret är regelbundet bytt och är hyffsat ren och det är tätt runtomkring så att det inte är luftläckage förbi filtret - ju mindre med damm och pollen som tar sig förbi - ju mindre med mat för bakterierna på evaporatorns flänsar.

Stäng av AC kanske 10-15 minuter innan parkering av bilen vid varje körning, jo det tar så lång tid att torka ur allt vatten ur evaporatorpaketet även med ganska bra fläktdrag i ventilationen!

Långkörning i en fuktig, dimmig varm regnsommardag kan tvätta ur väldigt mycket av 'gojset' i evaporatorn av anledningen stor produktion av kondens som tvättar ur paketet. Det kan hålla sig acceptabel luktfritt resten av sommaren efter en sådan 'tur'.

Det är vår och höst som ofta ger mer 'doft' från AC-paketet av anledningen att det inte bildar å mycket kondens som tvättar ut evaporatorn, medans sommaren klarar det sig bättre.

---

DIY-rengöring:

Klorin är inte helt nyttigt att spruta in i en bil-AC, den är akalisk och akali är inte bra för aluminium som dagens AC-prylar är tillverkade i. Med dagens 'sk' klorin (som egentligen är en peroxid med tillsatt 'klorin-doft') så vetefasen... Bättre alternativ är att man åker till lantmännen etc. och skaffa Virkon S (desinfektionsmedel som används inom djurhållning och mjölkproduktion) och löser det i vatten enligt instruktion. Häller in i en blomspruta och ser till att det sprutar i dimmform - leta fram var kupéfiltret sitter och tar ut denna (och byt denna...) - startar ventilationfläkten på ganska hög hastighet, sticker in blomsprutans munstycke i glipan för kupéfiltret och trycker ett antal pumptag på blomsprutan och se att bildade dimman sugs in. Överdriv inte mängden som sprutas in.

Mycket av den här dimman som sugs in fastnar på lamellerna i evaporatorn - stäng av ventilationen - låt det stå ett tag (kanske en timme, medans du återställer (nya) kupefilter mm.) dra igång igen och låt AC arbeta med ganska lågt genomflöde av luft en tid (gör allt detta gärna en fuktig dag ute) så att bildade kondensen tvättar ur det mesta av virkon som fastnat på evaporatorns ytor.

Den bakteriedödande verkan med virkon är samma som gammal dags klorin (underklosyrligheter som den dominerade aktören) men är listigt utformad som en trippelsalt med äppelsyra och bärnstenssyra, smula koksalt mm. som gör att underklorsyrligheter kan agera fullt ut mot bakterier men det luktar knappt någon klor, inte speciellt akalisk (dvs. snällare mot aluminium) och tillsammans med tensider (som också minskar ytspänning och angriper och spräcker upp cellmembran på bakterier) och annat ökar på den desinficerande verkan ett snäpp till.

---

De kommersiella AC-rengöring som jag läst MSDS på baseras till stora delar på isopropanol (den modellen som sprejar gas i kupén), tensider, vatten, som nämnt limone som är annat namn för viss fraktion av citronolja ur citronskal (är man allergisk mot citroner och andra växter från citrus-familjen så skall man ha respekt för detta), vilket inte är så harmlöst som det låter (den används också inom rengöring för kretskort etc. och är ganska så aggressivt för att vara en lättflyktig olja...)

Men jag gissar att virkon gör jobbet minst lika bra som de kommersiella 'sprejburkarna' om man är bredd att anstränga sig en smula enligt ovan - och även med köpta sprejburkarna brukar man ofta ändå få gå in via kupéfiltret, så jobbet är samma.

---

Och som redan nämnt - kolla att dräneringen av kondensvattnet är ok (det droppar vatten under bilen när AC:n varit igång en stund), är det fukt/blött inne i kupén så är det med största sannolikhet igensatt kondensslang från evaporatorn som är orsaken och det flödar över inne i bilen istället - det kan bli många liter i klädsel och mattor på väldigt kort tid om man inte är uppmärksam - och det kan ta veckor att torka ut helt även med öppna fönster och kupé-fläkt som hjälp.

Permalänk
Medlem

Har hört att man ska ha AC:n på hela tiden så slipper man vissa problem. Problemfritt sedan 2011 på min volvo iaf. Kan de ha med det att göra eller har jag bara haft "tur"?

Permalänk
Medlem

Fick samma problem med min AC i höstas. bakteriekultur som bildas i rören. Lämnade in min på verkstan för ordentlig rengöring, kostade 800spänn, men blev kanon.

VIlle få det gjort innan vintern, för ACn stängs av om yttertemperaturen är under 5C enligt verkstan, och då hade bakterierna kunnat växa till sig ännu mer till våren.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Man skall ha AC-knappen intryckt så fort man kör - sommar som vinter, ja undantaget att man trycker ut den 10-15 minuter innan parkering just för att få evaporatorn torr.

Varför man skall ha den intryck alltid när man kör är för att kompressorn skall motioneras även vintertid och den vägen håller sina packningar täta (det är en tunn oljefilm som står för tätandet axellagret i slutändan - gastrycket inne i kompressorn försöker hela tiden trycka igenom kanaler genom oljefilmen och når denna ända ut så tappar system gasen mycket snabbare, och genom att kompressoraxeln snurrar ett antal hundra varv kort efter start vid varje körning så förstörs de påbörjade 'kanalerna' var gång och 'läckaget' får börja på ruta 1 igen. den här tendensen att pressa kanaler i tätningen ökar allt eftersom kompressorn och dess lager och tätningar slits och kompressormotionen är allt viktigare och måste göras med allt kortare intervaller ju fler mil bilen har rullat.

I modern elektronik som sköter AC/klimatanläggningen så brukar den köra kompressorn en kort stund efter motorstart även på vintern, om det inte är riktigt kallt (typ under -6 - -8 grader C) om AC-knappen är intryckt, medans är AC-knappen avstängd så görs inte dessa körningar och det kan kosta ett besök hos AC-nisse på vårkanten istället pga. att gasen har läckt ut, och förutom kostnaden så är läckaget också en onödig miljöbelastning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

älskar beskrivningen vs databladet...

Motverkar allergiska reaktioner

i databladet.
Innehåller LIMONENE. Kan ge upphov till allergisk reaktion.

Har du någonsin läst huvudvärkstabletters info?
"kan orsaka huvudvärk"... ja tack ja.

Skrivet av xxargs:

Det finns familjer av bakterier som trivs utmärkt i den fuktiga och omväxlande kalla och varma miljön som evaporatorn erbjuder (evaporatorn = den delen som kyler luften) - de i sin tur lever på pollen, damm och annat som fastnar på de fuktiga och kalla ytan och som de sedan mumsar och växer till sig till en biofilm på flänsarnas ytor när bilen står parkerad.

O jag som tänkte gå på lunch... tack, nu tappade jag aptiten
ewww

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har du någonsin läst huvudvärkstabletters info?
"kan orsaka huvudvärk"... ja tack ja.

nej det har jag inte. har nog aldrig ägt ett paket öht de går ändå över av sig självt efter ett par timmar och man fått i en flottplätt i magen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows