Det finns familjer av bakterier som trivs utmärkt i den fuktiga och omväxlande kalla och varma miljön som evaporatorn erbjuder (evaporatorn = den delen som kyler luften) - de i sin tur lever på pollen, damm och annat som fastnar på de fuktiga och kalla ytan och som de sedan mumsar och växer till sig till en biofilm på flänsarnas ytor när bilen står parkerad. En nyanvänd evaporator har decilitrar vatten kvar i sina lameller vilket gör att det är fuktigt och fint lång tid efter på parkeringen - kanske tom. hela dygn efter och bakteriern har god tid att växa till sig i den fuktiga miljön.
Dom bakterierna tål också att torkas ut och ligger i dvala tills man slår på AC:n nästa gång.
Det viktigast att minska lukten och fördröja tiden innan lukten kommer tillbaka efter en AC-rengöring - är att se till att kupefiltret är bytt och byts regelbundet - det fuskas med detta och den som har köpt beg-bil och tar ut denna och ser hur den ser ut, förstår plötsligt varför det inte luktar alltid så gott.
Att tänka på är att en aldrig så noga genomförd AC-rengöring - håller inte dom här bakterierna borta - bakterierna och sporerna av dessa finns över allt i naturen, i luften etc. - 'maten' i form av damm och pollen finns också överallt, med andra ord även efter en väl genomförd rengöring så kommer dessa att återetablera sig på evaporatorns lameller igen, förr eller senare och det lukta apa.
---
Vad kan man göra för att minska det här rengöringsbehovet?.
Se till att kupefiltret är regelbundet bytt och är hyffsat ren och det är tätt runtomkring så att det inte är luftläckage förbi filtret - ju mindre med damm och pollen som tar sig förbi - ju mindre med mat för bakterierna på evaporatorns flänsar.
Stäng av AC kanske 10-15 minuter innan parkering av bilen vid varje körning, jo det tar så lång tid att torka ur allt vatten ur evaporatorpaketet även med ganska bra fläktdrag i ventilationen!
Långkörning i en fuktig, dimmig varm regnsommardag kan tvätta ur väldigt mycket av 'gojset' i evaporatorn av anledningen stor produktion av kondens som tvättar ur paketet. Det kan hålla sig acceptabel luktfritt resten av sommaren efter en sådan 'tur'.
Det är vår och höst som ofta ger mer 'doft' från AC-paketet av anledningen att det inte bildar å mycket kondens som tvättar ut evaporatorn, medans sommaren klarar det sig bättre.
---
DIY-rengöring:
Klorin är inte helt nyttigt att spruta in i en bil-AC, den är akalisk och akali är inte bra för aluminium som dagens AC-prylar är tillverkade i. Med dagens 'sk' klorin (som egentligen är en peroxid med tillsatt 'klorin-doft') så vetefasen... Bättre alternativ är att man åker till lantmännen etc. och skaffa Virkon S (desinfektionsmedel som används inom djurhållning och mjölkproduktion) och löser det i vatten enligt instruktion. Häller in i en blomspruta och ser till att det sprutar i dimmform - leta fram var kupéfiltret sitter och tar ut denna (och byt denna...) - startar ventilationfläkten på ganska hög hastighet, sticker in blomsprutans munstycke i glipan för kupéfiltret och trycker ett antal pumptag på blomsprutan och se att bildade dimman sugs in. Överdriv inte mängden som sprutas in.
Mycket av den här dimman som sugs in fastnar på lamellerna i evaporatorn - stäng av ventilationen - låt det stå ett tag (kanske en timme, medans du återställer (nya) kupefilter mm.) dra igång igen och låt AC arbeta med ganska lågt genomflöde av luft en tid (gör allt detta gärna en fuktig dag ute) så att bildade kondensen tvättar ur det mesta av virkon som fastnat på evaporatorns ytor.
Den bakteriedödande verkan med virkon är samma som gammal dags klorin (underklosyrligheter som den dominerade aktören) men är listigt utformad som en trippelsalt med äppelsyra och bärnstenssyra, smula koksalt mm. som gör att underklorsyrligheter kan agera fullt ut mot bakterier men det luktar knappt någon klor, inte speciellt akalisk (dvs. snällare mot aluminium) och tillsammans med tensider (som också minskar ytspänning och angriper och spräcker upp cellmembran på bakterier) och annat ökar på den desinficerande verkan ett snäpp till.
---
De kommersiella AC-rengöring som jag läst MSDS på baseras till stora delar på isopropanol (den modellen som sprejar gas i kupén), tensider, vatten, som nämnt limone som är annat namn för viss fraktion av citronolja ur citronskal (är man allergisk mot citroner och andra växter från citrus-familjen så skall man ha respekt för detta), vilket inte är så harmlöst som det låter (den används också inom rengöring för kretskort etc. och är ganska så aggressivt för att vara en lättflyktig olja...)
Men jag gissar att virkon gör jobbet minst lika bra som de kommersiella 'sprejburkarna' om man är bredd att anstränga sig en smula enligt ovan - och även med köpta sprejburkarna brukar man ofta ändå få gå in via kupéfiltret, så jobbet är samma.
---
Och som redan nämnt - kolla att dräneringen av kondensvattnet är ok (det droppar vatten under bilen när AC:n varit igång en stund), är det fukt/blött inne i kupén så är det med största sannolikhet igensatt kondensslang från evaporatorn som är orsaken och det flödar över inne i bilen istället - det kan bli många liter i klädsel och mattor på väldigt kort tid om man inte är uppmärksam - och det kan ta veckor att torka ut helt även med öppna fönster och kupé-fläkt som hjälp.