Permalänk
Medlem

X99 minnen till Z270?

Hepp!

Undrar om jag ställt till det för mig.

Beställde glad i hågen en omgång
corsair minne

Som jag tänkte stoppa in i mitt kommande z270 bygge (Asus Strix E Gaming)

Enligt kompatibilitetslistan på Asus hemsida så fungerar CMK16GX4M4BC16 ver4.24 men jag sitter på CMK16GX4M4BC16R ver5.29

Är jag helt fetkörd nu?

/C

Permalänk
Medlem

De som står på kompatibilitetslistan är bara de som är 100% testade av företaget. Ofta är det bara från ett märke dessutom.

Så länge det är DDR4 och inte ECC så borde det inte vara några problem

EDIT: Detta är vad som står på corsairs hemsida: "The DDR4 form factor is optimized for the latest Intel X99 Series..."
Troligtvis fanns det bara x99 processorer som stödde DDR4 när de skrevs.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@theo0019:
Tack!

Efter att värsta paniken lagt sig inser jag att R antagligen står för Red...
Läste igenom noggrannare på Corsairs hemsida och insåg att det mesta av informationen var närmare två år gammal..

Fungerar ver4.24 kan man ju tycka att ver5.29 borde gå.

Följde till min stora förvåning med fläktar till minnena

Då kanske jag vågar öppna paketet och testa stickorna till helgen.

C

Permalänk
Medlem

Att minnena marknadsförs för X99 har endast att göra med att de säljs i ett paket med 4 minnen, och X99 kör quad-channel. Det är alltså inget speciellt med minnena som gör dem mindre lämpade för andra styrkretsar.

Med det sagt så hade det varit bättre för dig att välja 2x8GB istället, eftersom det ger samma prestanda på Z270 men lämnar minnesplatser lediga ifall man vill stoppa i mer minne senare. Men minnena du köpt kommer troligtvis fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

..
Med det sagt så hade det varit bättre för dig att välja 2x8GB istället, eftersom det ger samma prestanda på Z270 men lämnar minnesplatser lediga ifall man vill stoppa i mer minne senare. Men minnena du köpt kommer troligtvis fungera utmärkt.

Dom var billiga.....,
(rea på webhallen)

Har fått slippa på mina google-fu kunskaper under kvällen i alla fall.

/C

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

@theo0019:
Tack!

Efter att värsta paniken lagt sig inser jag att R antagligen står för Red...
Läste igenom noggrannare på Corsairs hemsida och insåg att det mesta av informationen var närmare två år gammal..

Fungerar ver4.24 kan man ju tycka att ver5.29 borde gå.

Följde till min stora förvåning med fläktar till minnena

Då kanske jag vågar öppna paketet och testa stickorna till helgen.

C

Jaha, klart att det står för färgen

Versionen borde verkligen inte vara några problem, det brukar inte finnas några problem så länge du inte använder flera stickor från olika märken med olika latency och liknande. Dessutom är corsair vengeance några av de vanligaste stickorna så om moderkortet inte fungerar med dem är det garanterat något annat fel än dem.

Du lär inte behöva fläktarna om du inte ska överklocka minnena, om ens då. Men det kan kanske vara coolt

Som @perost skrev så kan x99 ta nytta av quadchannel dvs 4 stickor medans z270 bara tar nytta av 2 stickor. Dock innebär mindre minne per modul i de flesta fall att latens är mindre. (Påverkar inte spelprestanda märkbart men ändå )

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

CMK16GX4M4BC16R

Kan även flika in och meddela att "R" i modellnamnet är en förkortning på red, dvs färgen på minnena

EDIT: crilloan var snabbare...

Visa signatur

Nytt hela tiden