Permalänk
Medlem

Köp av begagnad dator

Jag har blivit erbjuden att köpa följande dator av en vän. Vad skulle ni sätta för prislapp på denna? Det mesta på datorn är ca 3 år gammalt så det finns inga kvitton elelr grantier kvar. Jag spelar inga avancerade spel men det är dags att byta från bärbar till stationär. Han skulle släppa den till mig för 10k

Processor: Intel I7 4790K
Modekort: Msi krait 1155 slot
Grafikkort 1 : Msi twin frozr 980 4gb
Grafikkort 2 : Msi twin frozr 980 4gb
Minne: Corsair Dominator 32gb 1600hz
Kylare: Corsair Hydro i80
SSD 1 : Samsung Evo 120gb
SSD 2 : Samsung Evo 500gb
Chassi: Nzxt h440 vit
Mods 1: Nzxt grid+
Mods 2: Nzxt hue+
Fläkt bak: 140mm Noctua fan,
Fläkt fram: 3X 120mm Noctua fan,
Fläkt top radiator: 2X 120mm Fractal design
Övrigt: Cable mod från corsair vit sleeve och sli bridge från EVGA

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du ska med 980 i SLI till om du inte spelar några avancerade spel. Men visst, han kan nog få ut 10,000kr för den datorn - men det är absolut inget kompispris, skulle säga att det är på gränsen att han skulle få det här på forumet.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

@haggert: Absolut så är datorn mer än vad jag behöver. Därför ställer jag mig frågan om det kanske vore bättre att köpa en ny dator med sämre prestanda för ungefär samma pengar men då med fulla garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

@haggert: Absolut så är datorn mer än vad jag behöver. Därför ställer jag mig frågan om det kanske vore bättre att köpa en ny dator med sämre prestanda för ungefär samma pengar men då med fulla garantier.

För 10,000 kr får du ju en hyfsat bra ny dator speciellt om du inte behöver lägga så mycket pengar på ett bra grafikkort (eftersom du säger att du inte spelar något avancerat).

Men med det sagt så är ju till exempel vardera av grafikkorten han har värda minst 1500-2000 kr idag även begagnade, samt processorn säkert 2000 kr begagnad. 500 GB SSD:n är värd säkert minst 1100 kr begagnad. Så det är ju en 6000-7000 kr minst där. Sen är det massa gammalt DDR3 minne och Windows 10, och CPU kylare, chassi osv. så visst blir det några tusenlappar till där men frågan är om man vill ge så mycket som 10,000 kr för en begagnad dator som idag inte längre har några uppgraderingsmöjligheter.

Du kommer inte kunna få en lika bra dator om du köper nytt för 10,000 kr. Men det blir ju nytt i alla fall.

Skulle du köpa hans dator kan du ju fundera på om du inte ska sälja av ett GTX 980 kort med en gång. Om du kan få nära 2000 kr för det så är ju det bra och ett GTX 980 räcker ju fortfarande till en hel del spelande.