Helautomatiskt kaffe/espressomaskin

Permalänk

Helautomatiskt kaffe/espressomaskin

Hej,

Jag är sugen på att införskaffa en helautomatiskt kaffe/espressomaskin. Och när jag menar helautomatisk, så vill jag att man ska kunna ställa en kopp under och trycka på en knapp för att få tex. en cappucino eller andra mjökbaserade kaffedrycker. Inte behöva skumma mjölk själv osv. Får gärna ha möjlighet att suga upp mjölken direkt från vanlig mjölkförpackning.

Jag hade helst inte vilja lägga mer än cirka 5000 kr, men finns det någon maskin som är avsevärt mycket bättre och kostar en slant till, kan det vara värt att överväga. Får man över huvud taget en vettig maskin för 5000?

Någon som har något bra tips?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

En helautomatisk kaffe maskin som gör bra svart kaffe och espresso finns. Problemet kommer när mjölk skall skummas, det finns maskiner som gör detta bra men går aldrig jämför med att göra det själv. Detta främst för att när man skummar mjölk blåser man in het luft från botten (av mjölken) vilket blir lite svårt att göra med en maskin. Sen är det en mängd andra viktiga faktorer som spelar roll, men blir snabbt lite över kurs ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Skrivet av Duktig:

En helautomatisk kaffe maskin som gör bra svart kaffe och espresso finns. Problemet kommer när mjölk skall skummas, det finns maskiner som gör detta bra men går aldrig jämför med att göra det själv. Detta främst för att när man skummar mjölk blåser man in het luft från botten (av mjölken) vilket blir lite svårt att göra med en maskin. Sen är det en mängd andra viktiga faktorer som spelar roll, men blir snabbt lite över kurs ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar!

Intressant. Jag har aldrig tänkt på att det skulle bli olika bra om man skummar det själv, eller om en maskin gör det åt en.

Har du några tips på vettiga maskiner? Om du orkar får du gärna rekommendera någon med manuell mjölkskum som du tycker är prisvärd!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Tänk på att de flesta mjölkskummare för hemma bruk vispar in luft med någon form av rotor medan du på en riktig espresso maskin blåser varm ånga genom mjölken. Resultaten blir väldigt olika. Jag har en Krups Xl2000 skummare hemma. Den är väldigt bra för att vara hemmapryl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som testat denna?
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/esp...

Siemens eq5 var ju på Black Friday hos Elgiganten för samma pris. Är det en bättre maskin?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men kan rekommendera Siemens EQ5.
Vi fick en i julas och jag fullkomligt älskar den.
http://www.rigtigkaffe.se/sv/helautomatiska-espressomaskiner/...

Permalänk
Medlem

Skulle vilja väcka tråden ytterligare en gång.

Finns det några experter som kan hjälpa?
Har nu fått för mig att investera i en riktig kaffemaskin. Helautomatisk. Vill ha en ordentlig latte varje morgon.

Kollat lite granna på olika maskiner. Men kan ingenting om vad man ska. Även läst olika recensioner osv. Kollat youtube.

Fastnat för denna nu. Något att ha?
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Vill helst ha en inbyggd mjölkbehållare samt minimal rengöring för hand. Maskin ska ta hand om allt. Ville inte hålla på o kladda själv. Bara trycka på knappen o köra.

Vill heller inte ha något halvdant utan vill ha det bästa ska ha den ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Vill helst ha en inbyggd mjölkbehållare samt minimal rengöring för hand. Maskin ska ta hand om allt. Ville inte hålla på o kladda själv. Bara trycka på knappen o köra.

Vill heller inte ha något halvdant utan vill ha det bästa ska ha den ett par år.

Jura Z6 - den första helautomaten som jag sett göra en ok cappuccino (fast de kallar den "Flat White"). (Som referens kör jag en manuell (eller mer korrekt halvautomatisk) maskin med E61-bryggrupp och separat kvarn, dvs jag är kräsen.) Mycket enkelt rengöringsprogram för mjölkskummaren och har tillbehör i form av mjölkkyl om man vill ha mjölken framme en hel dag. Kostar en del men den kommer följa dig bra många år. Går något sönder efter garantitiden har de fasta servicekostnader med ett maxtak på ca 3000 kr.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Jura Z6 - den första helautomaten som jag sett göra en ok cappuccino (fast de kallar den "Flat White"). (Som referens kör jag en manuell (eller mer korrekt halvautomatisk) maskin med E61-bryggrupp och separat kvarn, dvs jag är kräsen.) Mycket enkelt rengöringsprogram för mjölkskummaren och har tillbehör i form av mjölkkyl om man vill ha mjölken framme en hel dag. Kostar en del men den kommer följa dig bra många år. Går något sönder efter garantitiden har de fasta servicekostnader med ett maxtak på ca 3000 kr.

Det är en maskin jag kollat mycket på

Siemens, Jura med fler, förstår mig inte på skillnaden mellan maskinerna förutom prislappen. De ser någelunda lika ut ifrån samma tillverkare men kostar olika. Som Jura, de heter F, Z, E och allt möjligt.

Är det en maskin du provat?

Service är inget jag tänkt på. Men gissar att de inte är skottsäkra, så kanske något man skulle kolla noggrannare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Det är en maskin jag kollat mycket på

Siemens, Jura med fler, förstår mig inte på skillnaden mellan maskinerna förutom prislappen. De ser någelunda lika ut ifrån samma tillverkare men kostar olika. Som Jura, de heter F, Z, E och allt möjligt.

Är det en maskin du provat?

Service är inget jag tänkt på. Men gissar att de inte är skottsäkra, så kanske något man skulle kolla noggrannare på.

Har stor erfarenhet av både Z6 och E6 samt viss erfarenhet av E8. Har du pengarna är Z6 (eller nya, häftigare z8) det givna valet. Mycket kompetent mjölkskumning och otroligt enkel rengöring av mjölksystemet. Du ställer en speciell plastbytta under utloppet och kopplar mjölkslangen till byttan samt slår i en skvätt rengöringsmedel. Maskinen spär då ut rengöringsmedlet, rengör och backspolar mjölksystemet.

Dyrare juramaskiner har fler inställningar, ex fler val när det gäller styrka på kaffet, temperatur med mera. Enklare att få till en riktigt bra kopp.

När det gäller service har Jura, som jag skrev, fasta priser efter garantitiden. Är inget trasigt utan felet avhjälps med rengöring eller liknande alternativt byte av packningar och liknande smådelar kostar det ca 1000 kr. Behöver någon eller några större komponenter (kvarn, bryggverk, elektronik mm) bytas kostar det drygt 3000 kr för de stora maskinerna (ex Z6). Dvs det kan absolut vara värt att reparera en maskin med 8-9 år på nacken.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har stor erfarenhet av både Z6 och E6 samt viss erfarenhet av E8. Har du pengarna är Z6 (eller nya, häftigare z8) det givna valet. Mycket kompetent mjölkskumning och otroligt enkel rengöring av mjölksystemet. Du ställer en speciell plastbytta under utloppet och kopplar mjölkslangen till byttan samt slår i en skvätt rengöringsmedel. Maskinen spär då ut rengöringsmedlet, rengör och backspolar mjölksystemet.

Dyrare juramaskiner har fler inställningar, ex fler val när det gäller styrka på kaffet, temperatur med mera. Enklare att få till en riktigt bra kopp.

När det gäller service har Jura, som jag skrev, fasta priser efter garantitiden. Är inget trasigt utan felet avhjälps med rengöring eller liknande alternativt byte av packningar och liknande smådelar kostar det ca 1000 kr. Behöver någon eller några större komponenter (kvarn, bryggverk, elektronik mm) bytas kostar det drygt 3000 kr för de stora maskinerna (ex Z6). Dvs det kan absolut vara värt att reparera en maskin med 8-9 år på nacken.

Har verkligen inte fallit för Jura, men man blir ju sugen efter att du talar så gott för dem.

Magkänslan säger Siemens

Blir ju såklart fundersam när man inte ens får med en mjölkbehållare hos Jura när man köper en maskin för över 20 000kr....

Det som lockar med Z8 är att det är en 2017 års modell. Vill ha det allra senaste om man man ändå ska lägga ned pengarna.

Vad skulle få dig att välja Z8 framför exempelvis Z6?

Kanske inte har nämnt att jag är en ganska ensam kaffedrickare, kommer bli en kopp på morgonen och ev. ett par på eftermiddagen. Så blir inget fullt ös för min del...

Permalänk
Medlem

Vi har en Jura Z5 (har jag för mig) som vi haft i 7-8 år. Är sjukt nöjda med den både funktionalitet, rengöring och gott kaffe.
Något högt pris för en kaffemaskin kan man tycka men helt klart värt det ur kvalitet.

Jag har ställt in den på att starta automatiskt på morgonen så den är klar när man vaknar. Och likaså stänga av sig själv på eftermiddagen. Mycket smidigt

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Får köpa denna Siemens maskin för 15 550kr. Får fundera lite om en Jura Z8 är värt de extra tusenlapparna.
På Amazon har denna fått mycket bra recensioner.
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Har verkligen inte fallit för Jura, men man blir ju sugen efter att du talar så gott för dem.

Magkänslan säger Siemens

Blir ju såklart fundersam när man inte ens får med en mjölkbehållare hos Jura när man köper en maskin för över 20 000kr....

Det som lockar med Z8 är att det är en 2017 års modell. Vill ha det allra senaste om man man ändå ska lägga ned pengarna.

Vad skulle få dig att välja Z8 framför exempelvis Z6?

Kanske inte har nämnt att jag är en ganska ensam kaffedrickare, kommer bli en kopp på morgonen och ev. ett par på eftermiddagen. Så blir inget fullt ös för min del...

Om man gillar vanligt bryggkaffe väldigt mycket kan det vara ett argument för Z8, den har några specialprogram för det. Kan bland annat brygga en kanna kaffe, har dock inte provsmakat dessa varianter. Den är även ett bättre val för teentusiasten då den kan leverera varmvatten i olika temperaturer för att passa ex grönt te.

Z8 är annars en upphottad Z6 som fått touchdisplay och några extra drycker i menyn. Du kan jämföra här. De bygger på den plattform som lanserades med Z6.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]