Passar IKEA gardinstänger i standardbeslag?

Permalänk

Passar IKEA gardinstänger i standardbeslag?

Hej,

Tänkte sätta upp gardiner i lägenhet och undrar om någon vet om IKEAs gardinstänger, tex "Räcka", passar i ett sådant här beslag https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=814...

Frågade på supporten och de trodde att det skulle fungera, och Google ger mig gamla svar. Så är det någon som vet säkert om det fungerar eller inte?

Tack

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

Hej,

Tänkte sätta upp gardiner i lägenhet och undrar om någon vet om IKEAs gardinstänger, tex "Räcka", passar i ett sådant här beslag https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=814...

Frågade på supporten och de trodde att det skulle fungera, och Google ger mig gamla svar. Så är det någon som vet säkert om det fungerar eller inte?

Tack

det passar inte, men det skulle kunna passa om du hittar någon slags adapter.

Permalänk
Medlem

RÄCKA funkar inte för sig själv, men du kan köpa IRJA samtidigt och använda hållarna. De stoppar du i hålen som finns till höger och vänster i fästet. Det blir inte perfekt och du kanske måste böja fästena lite om du inte använder stången som följer med, men det funkar absolut. Har testat detta själv så jag vet att det funkar

Det finns mig veterligen inga andra hållare på IKEA som är tunna nog att gå ner i de hålen.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hej,

Tänkte sätta upp gardiner i lägenhet och undrar om någon vet om IKEAs gardinstänger, tex "Räcka", passar i ett sådant här beslag https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=814...

Frågade på supporten och de trodde att det skulle fungera, och Google ger mig gamla svar. Så är det någon som vet säkert om det fungerar eller inte?

Tack

Jo, det passar..

Du kan sticka ner konsollen (den du skruvar i väggen och hänger stången på) i dom två springorna som finns på gardinbeslaget, jag har själv gjort det på samtliga fönster här hemma

EDIT, men det kräver ju BETYDLIG, gardinstångshållaren, som kostar 5,- styck, verkar inte ingå när man läser produktbeskrivningen..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Skrivet av johanruda:

RÄCKA funkar inte för sig själv, men du kan köpa IRJA samtidigt och använda hållarna. De stoppar du i hålen som finns till höger och vänster i fästet. Det blir inte perfekt och du kanske måste böja fästena lite om du inte använder stången som följer med, men det funkar absolut. Har testat detta själv så jag vet att det funkar

Det finns mig veterligen inga andra hållare på IKEA som är tunna nog att gå ner i de hålen.

Tack.

Om jag förstod dig rätt så kan jag alltså använda IRJA-hållarna för att sätta upp en RÄCKAstång? Annars borde det ju eventuellt fungera med fästen från jysk.

Min hyresvärd tvingar mig att använda de befintliga beslagen, annars hade jag gladeligen satt upp nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av b0bber:

Jo, det passar..

Du kan sticka ner konsollen (den du skruvar i väggen och hänger stången på) i dom två springorna som finns på gardinbeslaget, jag har själv gjort det på samtliga fönster här hemma
https://static.byggmax.com/media/!Item!7270190!productImage!0_7270190.jpg/large/Gardinbeslag.jpg

Tack. Får helt enkelt chansa. Går det så går det, annars får jag köpa fästen från Jysk/rusta etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Tack. Får helt enkelt chansa. Går det så går det, annars får jag köpa fästen från Jysk/rusta etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gjorde en edit på mitt inlägg, det ingår inga hållare till din valda stång, utan måste kompleteras med BETYDLIG som kostar en femma styck..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Tack.

Om jag förstod dig rätt så kan jag alltså använda IRJA-hållarna för att sätta upp en RÄCKAstång? Annars borde det ju eventuellt fungera med fästen från jysk.

Min hyresvärd tvingar mig att använda de befintliga beslagen, annars hade jag gladeligen satt upp nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, om du inte använder stången som ingår i IRJA.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

Jag var inne på IKEA i dag och tog med mig mitt beslag dit. Det visade sig att det inte passade. Jag köpte ändå prylarna i hopp om att kunna modifiera beslaget. Efter 45 minuters filande hade jag inte ens lyckats ordna ett av hålen.

Men det löste sig ändå. Jag lossade lite på skruvarna till beslagen, la sedan in BETYDLIG gardinstångshållaren så att den hamnade mellan väggen och beslaget, och sedan skruvade jag fast beslaget igen. Så nu är den fastklämd. Jag tror det kommer att hålla bra, då beslagen satt med spårskruv (det var någon sorts gängad plugg som satt i väggen).