Nybyggd dator för 23.000 - bootloop! Blir galen!

Permalänk

Nybyggd dator för 23.000 - bootloop! Blir galen!

Skriver från mobilen och tog en aningen smug rast utan att klocka ut för att kunna skriva detta då jag gärna skulle vilja ha en lösning tills att jag kommer hem.

Komponenter:

1080 ti asus
H440 chassi (nzxt)
I7 7700k
Gigabyte z270 k5
16gb ram (corsair??) Röda lpx 3000mhz minnen
750w corsair psu rwx tror jag det hette
En noctua dh15 cpu fläkt

Det som händer är att datorn startar upp i 2-3 sekunder och startar sedan om sig själv, och fortsätter såhär tills jag bryter strömmen. Chassit kom med förmonterade distanser så det var redan klart. Har testat breadborda och blir samma problem där. Testat byta kylpasta, placera ramminnen i olika slots (1,3 2,4) inget hjälper. 8 pin kontakten för cpun är i. Alla kablar som ska vara i är i, I hope.

Har prövat det mesta, allt utom att byta ut psu och byta ut cpun. Vad ska jag göra? Satt uppe till 6 imorse och försökte fixa, gick inte.

Orkar inte skicka tillbaks allt och sitta datorlös i 1 vecka till ._.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad hinner hända på skärmen när datorn startar upp? Det är inte så att du råkat kortsluta din sw_reset på moderkortet?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Skriver från mobilen och tog en aningen smug rast utan att klocka ut för att kunna skriva detta då jag gärna skulle vilja ha en lösning tills att jag kommer hem.

Komponenter:

1080 ti asus
H440 chassi (nzxt)
I7 7700k
Gigabyte z270 k5
16gb ram (corsair??) Röda lpx 3000mhz minnen
750w corsair psu rwx tror jag det hette
En noctua dh15 cpu fläkt

Det som händer är att datorn startar upp i 2-3 sekunder och startar sedan om sig själv, och fortsätter såhär tills jag bryter strömmen. Chassit kom med förmonterade distanser så det var redan klart. Har testat breadborda och blir samma problem där. Testat byta kylpasta, placera ramminnen i olika slots (1,3 2,4) inget hjälper. 8 pin kontakten för cpun är i. Alla kablar som ska vara i är i, I hope.

Har prövat det mesta, allt utom att byta ut psu och byta ut cpun. Vad ska jag göra? Satt uppe till 6 imorse och försökte fixa, gick inte.

Orkar inte skicka tillbaks allt och sitta datorlös i 1 vecka till ._.

Jag hade tagit bort allt onödigt på moderkort såsom GTX 1080 Ti, sata kablar, usb kablar och bara kört med intern grafik och en minnesmodul.
Har du kollat så att det inte har blivit skadade pins i cpu sockel?
Den bootloopen som du beskriver brukar indikera problem med cpu.
Men det kan även vara att det är dina minnen som är själva problemet.
Kolla här och se om dina minnen finns med.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-z270...
Gigabyte har släppt en del uppdateringar gällande minnen.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vad hinner hända på skärmen när datorn startar upp? Det är inte så att du råkat kortsluta din sw_reset på moderkortet?

Har inte testat sätta i skärmen ännu, tänkte att det inte ens var värt att försöka när den inte ens hinner boota upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thomson:

Jag hade tagit bort allt onödigt på moderkort såsom GTX 1080 Ti, sata kablar, usb kablar och bara kört med intern grafik och en minnesmodul.
Har du kollat så att det inte har blivit skadade pins i cpu sockel?
Den bootloopen som du beskriver brukar indikera problem med cpu.
Men det kan även vara att det är dina minnen som är själva problemet.
Kolla här och se om dina minnen finns med.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-z270...
Gigabyte har släppt en del uppdateringar gällande minnen.

Antar att CM numret står på själva ramstickan? Eller står det på t.ex. inets hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Skriver från mobilen och tog en aningen smug rast utan att klocka ut för att kunna skriva detta då jag gärna skulle vilja ha en lösning tills att jag kommer hem.

Komponenter:

1080 ti asus
H440 chassi (nzxt)
I7 7700k
Gigabyte z270 k5
16gb ram (corsair??) Röda lpx 3000mhz minnen
750w corsair psu rwx tror jag det hette
En noctua dh15 cpu fläkt

Det som händer är att datorn startar upp i 2-3 sekunder och startar sedan om sig själv, och fortsätter såhär tills jag bryter strömmen. Chassit kom med förmonterade distanser så det var redan klart. Har testat breadborda och blir samma problem där. Testat byta kylpasta, placera ramminnen i olika slots (1,3 2,4) inget hjälper. 8 pin kontakten för cpun är i. Alla kablar som ska vara i är i, I hope.

Har prövat det mesta, allt utom att byta ut psu och byta ut cpun. Vad ska jag göra? Satt uppe till 6 imorse och försökte fixa, gick inte.

Orkar inte skicka tillbaks allt och sitta datorlös i 1 vecka till ._.

Stäng av datorn, ta ur det lilla batteriet som brukar sitta vid någon av pci slottarna (cmos batteriet), *vänta 30 sekunder*, sätt i batteriet igen, och starta datorn (glöm inte sätta i skärmen så du ser vad som händer!) Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Travhäst:

Stäng av datorn, ta ur det lilla batteriet som brukar sitta vid någon av pci slottarna (cmos batteriet), *vänta 30 sekunder*, sätt i batteriet igen, och starta datorn (glöm inte sätta i skärmen så du ser vad som händer!) Lycka till!

Låter avancerat. Är fortfarande ganska novis inom datorbygge, bara snickrat ihop 2 innan. Ska jag sätta på datorn under tiden batteriet är ute? Hur tar jag ens ut det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter också som en missad 8-pin. Har du kopplat den? Sitter uppe till vänster oftast, ovanför CPUn

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Antar att CM numret står på själva ramstickan? Eller står det på t.ex. inets hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det ska stå på själva stickan, har du kvar originalkartongen till minnena så ska det stå där också.
Kan även stå på Inets sida.
Om det är dessa minnena så står följande "Tillverkarens ArtNr: CMK16GX4M2B3000C15R "
https://www.inet.se/produkt/5310202/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Låter avancerat. Är fortfarande ganska novis inom datorbygge, bara snickrat ihop 2 innan. Ska jag sätta på datorn under tiden batteriet är ute? Hur tar jag ens ut det?

Skickades från m.sweclockers.com

När man nollställer CMOS genom att ta bort batteriet så ska datorn vara strömlös annars så kan moderkortet skadas.
Batteriet är ett så kallat knappcellsbatteri och det brukar sitta en liten flärp/lås som man bara trycker åt sidan för att få upp batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Skriver från mobilen och tog en aningen smug rast utan att klocka ut för att kunna skriva detta då jag gärna skulle vilja ha en lösning tills att jag kommer hem.

Komponenter:

1080 ti asus
H440 chassi (nzxt)
I7 7700k
Gigabyte z270 k5
16gb ram (corsair??) Röda lpx 3000mhz minnen
750w corsair psu rwx tror jag det hette
En noctua dh15 cpu fläkt

Det som händer är att datorn startar upp i 2-3 sekunder och startar sedan om sig själv, och fortsätter såhär tills jag bryter strömmen. Chassit kom med förmonterade distanser så det var redan klart. Har testat breadborda och blir samma problem där. Testat byta kylpasta, placera ramminnen i olika slots (1,3 2,4) inget hjälper. 8 pin kontakten för cpun är i. Alla kablar som ska vara i är i, I hope.

Har prövat det mesta, allt utom att byta ut psu och byta ut cpun. Vad ska jag göra? Satt uppe till 6 imorse och försökte fixa, gick inte.

Orkar inte skicka tillbaks allt och sitta datorlös i 1 vecka till ._.

Kanske en dum fråga här, men det är ett Z270 moderkort som du har och inte ett Z170?

Permalänk
Skrivet av thomson:

Kanske en dum fråga här, men det är ett Z270 moderkort som du har och inte ett Z170?

Ett z270 k5 har jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thomson:

När man nollställer CMOS genom att ta bort batteriet så ska datorn vara strömlös annars så kan moderkortet skadas.
Batteriet är ett så kallat knappcellsbatteri och det brukar sitta en liten flärp/lås som man bara trycker åt sidan för att få upp batteriet

Hm okay får pröva o se när jag kommer hem sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Låter också som en missad 8-pin. Har du kopplat den? Sitter uppe till vänster oftast, ovanför CPUn

8 pin äro ikopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Hm okay får pröva o se när jag kommer hem sen

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade precis på en bild och batteriet sitter under PCI-E 16 porten på moderkortet.

https://www.komplett.se/img/p/1200/bf86ab7b-e786-b08e-aaca-16...

Permalänk
Skrivet av thomson:

Kollade precis på en bild och batteriet sitter under PCI-E 16 porten på moderkortet.

https://www.komplett.se/img/p/1200/bf86ab7b-e786-b08e-aaca-16...

Hur skulle det dock hjälpa mot en boot loop? Kan batteri påverka det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Hur skulle det dock hjälpa mot en boot loop? Kan batteri påverka det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mest om det skulle vara något värde inne i biosen som är felaktigt och kan då skapa en bootloop.
Att ta bort batteriet nollställer alla dessa värden i biosen till default.
Om jag förstod dig rätt så är denna dator helt ny och den har inte varit igång tidigare?

Permalänk
Skrivet av thomson:

Det är mest om det skulle vara något värde inne i biosen som är felaktigt och kan då skapa en bootloop.
Att ta bort batteriet nollställer alla dessa värden i biosen till default.
Om jag förstod dig rätt så är denna dator helt ny och den har inte varit igång tidigare?

Korrekt. Tror inte ens den hinner komma in i bios, är igång 2 sekunder max sen startar den om automatiskt och håller på tills jag drar ur strömsladden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Korrekt. Tror inte ens den hinner komma in i bios, är igång 2 sekunder max sen startar den om automatiskt och håller på tills jag drar ur strömsladden

Skickades från m.sweclockers.com

Om detta inte löser ditt problem, kolla gärna cpu sockeln så att inte någon eller några pins har blivit böjda.

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderar folk jämt att ta UR batteriet? Finns väl en manual som talar om var CMOS jumpern sitter? Är det inte MYCKET enklare att använda avsedd jumper istället för att fippla med batterier?

Sedan har datorn ALDRIG bootat och moderkortet är flong nytt så borde det inte finnas några "inställningar" sparade oavset.

Sedan ska datorn vara helt strömlös när CMOS resetas eller CMOS batteriet byts ut, får ALDRIG starta med jumpern i CMOS reset läge eller batteriet är bortaget, ypperligt sätt att bricka sitt moderkort på.

Många moderkort, bland annat asus kräver att CMOS jumpern sitter monterad i ICKE reset läget, hittas inte en jumper där vägrar datorn starta, är enbart en fail-safe att försäkra sig om att jumpern inte sitter i RESET läget för då brickar man moderkortets bios. Händer dessutom att denna lossnar under transport vilket gör att moderkortet inte startar, dock aldrig hört att det leder till boot loop så tror inte det är felet.

Men ASUS tex skriver om allt detta i sin manual ändå.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Om detta inte löser ditt problem, kolla gärna cpu sockeln så att inte någon eller några pins har blivit böjda.

Om pins äro böjda, är jag körd då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Av egen erfarenhet så har RAM alltid varit problemet för mig, brukar testa med endast ett ram minne i och om den då startar (Förhoppningsvis) så är det bara att stänga av, slänga i den sista minnena och starta datorn på nytt!

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Sedan har datorn ALDRIG bootat och moderkortet är flong nytt så borde det inte finnas några "inställningar" sparade oavset.

Även om TS har handlat kortet som ett nytt så är det ju inte alltid 100% säkert att så är fallet.
ALLA större butiker som komplett/inet/cdon/webhallen/dustin/osv/osv har ju någon gång haft klagomål om att dom sålt begagnade produkter som nya.
Så det kan mycket väl vara nån halv idiot som haft kortet hemma och ställt in idiotiska inställningar som tex riktigt låg vcore heller extremt hög minnes hastighet vilket högst troligen skulle leda till en bootloop.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Även om TS har handlat kortet som ett nytt så är det ju inte alltid 100% säkert att så är fallet.
ALLA större butiker som komplett/inet/cdon/webhallen/dustin/osv/osv har ju någon gång haft klagomål om att dom sålt begagnade produkter som nya.
Så det kan mycket väl vara nån halv idiot som haft kortet hemma och ställt in idiotiska inställningar som tex riktigt låg vcore heller extremt hög minnes hastighet vilket högst troligen skulle leda till en bootloop.

Idk förpackningen såg ganska sprillans ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Även om TS har handlat kortet som ett nytt så är det ju inte alltid 100% säkert att så är fallet.
ALLA större butiker som komplett/inet/cdon/webhallen/dustin/osv/osv har ju någon gång haft klagomål om att dom sålt begagnade produkter som nya.
Så det kan mycket väl vara nån halv idiot som haft kortet hemma och ställt in idiotiska inställningar som tex riktigt låg vcore heller extremt hög minnes hastighet vilket högst troligen skulle leda till en bootloop.

Absolut sant men då borde ESD påsen varit bruten, den är ju allt som oftast förseglad med en sticker och det är ofta ett dead give away.

Poängen var att CMOS reset löser inte alla problem så man bör inte hänge upp sig för mycket på det och man bör läsa manualen och göra detta enligt anvisningarna, speciellt då moderna moderkort har lite fler fail-safes, tex kanske man upptäcker att jumpern lossnat och ligger i ESD påsen tex, detta har hänt flera här på swec.

ASUS har bra manualer vad det gäller CMOS enligt min erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Låter avancerat. Är fortfarande ganska novis inom datorbygge, bara snickrat ihop 2 innan. Ska jag sätta på datorn under tiden batteriet är ute? Hur tar jag ens ut det?

Skickades från m.sweclockers.com

Sök upp det "how to remove cmos battery", Sätt verkligen inte på datorn när cmos batteriet är ute, 1. Stäng av dator 2. Ta ur cmos batteri 3. håll cmos batteriet i 30 sek 4. sätt i batteriet igen 5. starta datorn. Detta återställer ditt bios/uefi, jag tror att problemet kan ligga där. Försöka duger iallafall. https://www.youtube.com/watch?v=ao866I9XpTo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Sök upp det "how to remove cmos battery", Sätt verkligen inte på datorn när cmos batteriet är ute, 1. Stäng av dator 2. Ta ur cmos batteri 3. håll cmos batteriet i 30 sek 4. sätt i batteriet igen 5. starta datorn. Detta återställer ditt bios/uefi, jag tror att problemet kan ligga där. Försöka duger iallafall. https://www.youtube.com/watch?v=ao866I9XpTo

Moderkortet ska var helt strömlöst så minimum slå av nätdelen på baksida, personligen drar jag ur kablen och sedan tryck på start knappen på datorn så laddas nätdelen ur så blir moderkortet helt strömlöst. Men som sagt CMOS reset enligt manualen, batteriet behöver normalt sett inte tas ur dock har jag hittat nåt moderkort utan CMOS jumper dock mer ovanligt än vanligt anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Om pins äro böjda, är jag körd då?

Skickades från m.sweclockers.com

Både ja och nej.
Det går att rätta till med lite tålamod om de inte helt tokböjda/skadade.
Vet att vissa butiker kan fixa det som ex Inet, men garantin är för det mesta förverkad då.

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet så är det inte alltid 30 sekunder som räcker strömlöst utan batteri. Snarare 120 sekunder om man vill vara säker. Däremot om du tar ur batterihållaren och kortsluter det i 10 sekunder så är du defintivt säker på att det är nollställt.

Vissa moderkortstillverkare fifflar och löder dit BIOS chippet sist, eller till och med att man löder loss det och installerar ett nytt istället för att behöva populera kortet med komponenter och manuellt behöva flasha om kortet. Eller hela hela batchen, det är ganska många sekunder snabbare med rätt verktyg. Av olika anledningar kan iaf innehållet i sparade inställningar vara korrput, mappa mot en tidigare inkompatibel version etc.. En nollställning gör att man hamnar i en safe/known to work-state.

Har moderkortet plats för PCSPKR kan det vara ett tipps att hoppla in en buzzer. Och lyssna på vilken typ av melodi som spelas.

Minne är enkelt att kontrollera, testa utan. Om du har en buzzer inkopplad skall det ju tjuta. Och frågan är om ljudet skiljer sig från tidigare? Om det är helt tyst brukar moderkortet vara så pass rökt att det inte klarar av och initialisera alls, eller att BIOS boot-block är korrupt.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Av erfarenhet så är det inte alltid 30 sekunder som räcker strömlöst utan batteri. Snarare 120 sekunder om man vill vara säker. Däremot om du tar ur batterihållaren och kortsluter det i 10 sekunder så är du defintivt säker på att det är nollställt.

Vissa moderkortstillverkare fifflar och löder dit BIOS chippet sist, eller till och med att man löder loss det och installerar ett nytt istället för att behöva populera kortet med komponenter och manuellt behöva flasha om kortet. Eller hela hela batchen, det är ganska många sekunder snabbare med rätt verktyg. Av olika anledningar kan iaf innehållet i sparade inställningar vara korrput, mappa mot en tidigare inkompatibel version etc.. En nollställning gör att man hamnar i en safe/known to work-state.

Har moderkortet plats för PCSPKR kan det vara ett tipps att hoppla in en buzzer. Och lyssna på vilken typ av melodi som spelas.

Minne är enkelt att kontrollera, testa utan. Om du har en buzzer inkopplad skall det ju tjuta. Och frågan är om ljudet skiljer sig från tidigare? Om det är helt tyst brukar moderkortet vara så pass rökt att det inte klarar av och initialisera alls, eller att BIOS boot-block är korrupt.

Sitter med breadboard atm, det sitter fortfarande och restartar, testat ta ut mboa batteriet, testat olika ram minnen och slots, med och utan gfx kort i, är det moderkortet som spökar då alltså?

Skickades från m.sweclockers.com