Bios mode, UEFI, Legacy eller UEFI+Legacy

Permalänk

Bios mode, UEFI, Legacy eller UEFI+Legacy

Hejsan,

Har precis installerat en ny dator (windows 10) och har i efterhand börjat fundera på om jag gjort rätt eftersom jag som först i efterhand har lekt runt i BIOS och testat bland annat fast boot osv.

Jag har installerat i UEFI+Legacy mode och allt verkar fungera bra i windows men jag undrar vad jag skulle ev vinna på att installera om i endast UEFI mode.

I BIOS finner jag även inställningar som indikerar på vilket OS jag ska boota in i, "windows os configuration".
"Windows 8.1/ 10 WHQL Support"
Här har jag inte Windows 10 tyvärr.

Så min fråga är igentligen om jag kan vinna något på att installera om i Windows 10 WHQL/Pure UEFI mode istället för det jag använder idag, Windows 8.1/UEFI+Legacy mode?

Tack på förhand

Specs om det hjälper (läste något om att hårdvaran måste ha UEFI support??):
Moderkort: MSI z270 Carbon Pro
Ram: Corsair DDR4 16GB
CPU: Intel I7 7700K
GFX: MSI GTX1070 Gaming X
SFX: Soundblaster ZX
Systemdisk: Samsung 960 Evo M2
Lagring: 3.5¨standard SATA disk

Permalänk

Vad är det du tänker att du ska tjäna på att byta? Om du inte planerar att överklocka eller göra andra tweaks i UEFI kommer du inte märka någon skillnad, eftersom det inte påverkar Windows alls.

Permalänk
Skrivet av Maldergho:

Vad är det du tänker att du ska tjäna på att byta? Om du inte planerar att överklocka eller göra andra tweaks i UEFI kommer du inte märka någon skillnad, eftersom det inte påverkar Windows alls.

Ja vad jag tänker mig tjäna är ju det jag hoppas få svar på hehe, jag vet helt enkelt för lite om de olika "modesen" för att ens veta vad som kan påverkas.

Man absolut, överklocka hade inte varit en omöjlighet även om det inte är det första jag tänker göra, har ju läst en hel del om att det varit strul med höga temperaturer på 7700K cpuerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellwheels:

Ja vad jag tänker mig tjäna är ju det jag hoppas få svar på hehe, jag vet helt enkelt för lite om de olika "modesen" för att ens veta vad som kan påverkas.

Man absolut, överklocka hade inte varit en omöjlighet även om det inte är det första jag tänker göra, har ju läst en hel del om att det varit strul med höga temperaturer på 7700K cpuerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Ändra till endast UEFI mode. I fall Windows inte längre går att starta så har det blivit installerat i BIOS (legacy) mode. Då får du installera om.

Permalänk
Medlem

Även jag har UEFI+Legacy i BIOS och då har jag installerat Windows 7 i Legacy och Windows 10 i UEFI.

Jag kan välja mellan UEFI eller Legacy windows installation när jag bootar USB minnet som innehåller installationsfilerna och det kan nog även du.

Du kan kolla om du har en UEFI windows installation genom att skriva in systeminformation i sök nere till vänster på skrivbordet och klicka på sökresultatet och kolla om det UEFI som BIOS-läge.

Om man vill vara säker på att windows installationen blir UEFI så kan man ställa in detta i programmet Rufus https://rufus.akeo.ie/

Jag valde GPT och UEFI som är nya standard installationen för Windows 10

Jag har kört Windows 10 i både UEFI och Legacy men hittar ingen fördel med UEFI, men om man installerar windows på en hårddisk som är större än 2TB så GPT en fördel.

Visa signatur

janee