Permalänk

Internt netverkskort (Accescard)

Hej, skal till en början be om ursäkt om jag lagt detta i fel kategori vilket jag troligtvis har.

Jag har lite frågetecken och så angående nåt som heter internt nätverkskort eller ID Acces Card som dom säger de heter på engelska.
Detta kort är ett personligt kort o kopplat till dig själv som man använder dels för att få acces till olika rum o avdelningar eller byggnader tex men oxå till husets skrivare o scannrar och så. Tex om ja vill skriva ut lite papper så skickas de till mitt kort som ja sen scannar i en liten dosa på skrivaren som loggar mig in och kan välja vad ja ska skriva ut.
Min fråga är, vad detta är egentligen och hur allt fungerar samt om det är till företag bara?

Ber igen om ursäkt om jag förklarat dåligt och så.

Mvh
Krille

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Hej, skal till en början be om ursäkt om jag lagt detta i fel kategori vilket jag troligtvis har.

Jag har lite frågetecken och så angående nåt som heter internt nätverkskort eller ID Acces Card som dom säger de heter på engelska.
Detta kort är ett personligt kort o kopplat till dig själv som man använder dels för att få acces till olika rum o avdelningar eller byggnader tex men oxå till husets skrivare o scannrar och så. Tex om ja vill skriva ut lite papper så skickas de till mitt kort som ja sen scannar i en liten dosa på skrivaren som loggar mig in och kan välja vad ja ska skriva ut.
Min fråga är, vad detta är egentligen och hur allt fungerar samt om det är till företag bara?

Ber igen om ursäkt om jag förklarat dåligt och så.

Mvh
Krille

Jag tror det är Safecom du tänker på.

Det är nog dyrt att skaffa för privat bruk.

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337:

Hur det fungerar kortfattat är att varje kort är knuten till en identitet. En applikation håller koll på alla identiteter och sparar dessa i en databas. Varje kortläsare är sedan även dessa kopplade till applikationen/databasen och du ställer in behörighet per identitet per kortläsare.

Kortläsare är i stort sätt alltid grupperade och behörighet ges genom att lägga till identiteter i grupper.
Kortläsaren skickar en förfrågan till applikationen om identiteten som drar/visar sitt kort har behörighet och får därefter en instruktion om att bevilja eller inte bevilja tillgång. Vanligtvis krävs lösenord för dörrar.

När man senare går vidare till skrivare osv så är det helt enkelt integration med andra system där du autentiserar med din identitet.

Behöver inte vara kort som används utan går även utmärkt med rfid brickor.

Du kan givetvis implementera detta hemma men det kräver installation, utrustning, servrar, underhåll, licenser osv och blir snabbt en kostsam historia.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Okej okej tusen takk för information, nej inga planer om att ha de hemma till en vanlig gaming dator o vanlig skrivare haha men var mest nyfiken på var det var o hur det fungerade, känns ganska ovärt att skaffa det för hemmabruk.