Permalänk

Byta kylpasta på pentium 3

hejsan

har en gammal pentium 3 som jag tänkte byta kylpasta på..

går det att ta vilken kylpasta som helst? eller måste man använda typ
thermal tejp/kudde?

vad låg ca idle temps å load temps på en sådan gammal prolle?

samt kylflänsen som sitter på gamla grafikkort... är det thermal tejp som gäller på dom? eller går det
att ta kyl pasta på dom även?

ser ut så här under kyl flänsen

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/GeF...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

på gpuer och cpuer använder du kylpasta för att ha en bättre värmeöverföring till en kylare, på minnesmoduler använder du kyltejp. Använd samma sak som fanns sen tidigare, är det kylpasta på så använder du kylpasta, är det kyltejp så använder du kyltejp.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano:

ok för på GPU:n så verkar det ha suttit tejp - den har ju inte den hära blanka ytan som nyare
GPU:er har utan... ja ser ut som ett chipset svart yta som på bilden jag länka.

CPU:n vet jag faktiskt inte såg ut typ som det hade suttit nå slags tejp/pad på den men kan ju ha varit
att dom använde mkt kylpasta på den tiden så det... ja såg ut som en pad.

så antar jag använder tejp på GPU:N å Pasta på CPU:N ?

Permalänk

skulle säga pasta mot gpu också. bara för att den ligger direkt mot chippet gör inget att använda pasta sålänge du har en icke konduktiv pasta.

kuddar är ganska värdelösa i jämförelse med pasta då de inte alls leder värme lika bra som en microskopisk film med pasta så de ska hälst endast användas på svalare komponenter t.ex minneskretsar osv eller där inget annat fungerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör på pasta på cpu och gpu

Permalänk
Medlem

Vanlig billig vit termisk pasta duger.

Många gammal kylare hade en aluminiumfilm med pasta på sig som kom färdigmonterad på kylaren men denna kan bara användas en gång och får sedan dras bort och ersättas med pasta.
Ända orsaken är väl enklare montering för användaren.

Man kan använda Artic Silver, jag och polarna körde alltid det på våra Pentium 3 och Athlon processorer, se bara till att inte få det överallt.

På gamla processorer med exponerat kisel så lägger du på lite pasta på kislet sedan drar du ut det med ett rakblad eller kreditkort tills det täcker kärnan men inte är onödigt tjockt, bara så mycket att man inte ser kislet genom pastan.

Senare Pentium 3 av Tualatin model har en IHS likt Pentium 4 men då är det riskorns metoden som gäller som vanligt.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga pasta mot gpu också. bara för att den ligger direkt mot chippet gör inget att använda pasta sålänge du har en icke konduktiv pasta.

kuddar är ganska värdelösa i jämförelse med pasta då de inte alls leder värme lika bra som en microskopisk film med pasta så de ska hälst endast användas på svalare komponenter t.ex minneskretsar osv eller där inget annat fungerar.

Skrivet av Fantomen:

Kör på pasta på cpu och gpu

Skrivet av pa1983:

Vanlig billig vit termisk pasta duger.

Många gammal kylare hade en aluminiumfilm med pasta på sig som kom färdigmonterad på kylaren men denna kan bara användas en gång och får sedan dras bort och ersättas med pasta.
Ända orsaken är väl enklare montering för användaren.

Man kan använda Artic Silver, jag och polarna körde alltid det på våra Pentium 3 och Athlon processorer, se bara till att inte få det överallt.

På gamla processorer med exponerat kisel så lägger du på lite pasta på kislet sedan drar du ut det med ett rakblad eller kreditkort tills det täcker kärnan men inte är onödigt tjockt, bara så mycket att man inte ser kislet genom pastan.

Senare Pentium 3 av Tualatin model har en IHS likt Pentium 4 men då är det riskorns metoden som gäller som vanligt.

Ok tack.

Så jag kan använda Arctic Silver 5 (har det hemma) på GPU:n som har en yta som på denna bild

https://www.google.se/search?q=GPU+chipset&source=lnms&tbm=is...:

samt på CPU?

Permalänk
Medlem

CPU'n är exponerat kisel alltså chipet. GPU:n är skyddat av en Epoxykapsel som ändå inte leder värme så bra så rätt mycket slöseri på en GPU tycker jag men det fungerar så klart men helt vanlig vit billig termisk pasta som kan köpas på stora tuber duger fint annars.

Finns epoxykappslar med en rund metall bricka i mitten på senare GPU:er.

Permalänk

@pa1983:

ok

men kan jag använda det jag har redan viket är artic silver 5?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blåbärspaj:

@pa1983:

ok

men kan jag använda det jag har redan viket är artic silver 5?

Ja, oavsett vilken kylpasta du använder blir skillnaden minimal.
Är det svårt att få bort den gamla pastan så kan det hjälpa att värma upp den och har du redan lossat kylflänsen så bör du inte ha delarna i gång men du kan ta en hårtork för att värma upp delarna.
Tvätta rent ordentligt bara innan du lägger på ny kylpasta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

mkt bra tips tack ^^

hade svårt att få bort kylflänsen men med en hårtork samt ett litet tryck under kylflänsen så kom den av.