Permalänk

Ny redigeringsdator

Behöver hjälp och vet att ni är många där ute med långt mycket bättre kunskap än mig... Så...

Jag redigerar film.
Full HD till största delen.
Stora tunga komplexa projekt i Premiere Pro på PC med Windows.
Har gjort en långfilm som är färdig men nu behöver justeras lite - laddat hem senaste CC 11 till skitburken jag arbetat på i 2 år nu... (laptop Asus i5 Geforce 840m och med en sån där jävla U-processor - eller vad det heter - som sparar ström och stryper hastigheten!)

Nuvarande dator orkar inte längre mitt stora filmprojekt (ca 800 gb i material på en extern hårddisk!).

Mitt behov nu är en stationär burk med STOOOR ssd-disk (heter det väl?), som jag hyfsat lätt kan bära med mig under armen och kanske på nåt finurligt sätt koppla upp till tv, skärm eller laptopen och jobba med där jag befinner mig.

Framförallt behöver burken vara bra på att hantera mycket material under själva redigerings-arbetet, rendering och exportering kan jag fixa nattetid.

Praktisk före snygg.

Ihopmonterad och klar.

Och budget önskvärt runt 5 - 6000 kr om möjligt...

Ok.
Är det någon som har något klockrent tips?

Tack för hjälpen.

/ Bissen

Permalänk
Skrivet av Bissen Winroth:

Behöver hjälp och vet att ni är många där ute med långt mycket bättre kunskap än mig... Så...

Jag redigerar film.
Full HD till största delen.
Stora tunga komplexa projekt i Premiere Pro på PC med Windows.
Har gjort en långfilm som är färdig men nu behöver justeras lite - laddat hem senaste CC 11 till skitburken jag arbetat på i 2 år nu... (laptop Asus i5 Geforce 840m och med en sån där jävla U-processor - eller vad det heter - som sparar ström och stryper hastigheten!)

Nuvarande dator orkar inte längre mitt stora filmprojekt (ca 800 gb i material på en extern hårddisk!).

Mitt behov nu är en stationär burk med STOOOR ssd-disk (heter det väl?), som jag hyfsat lätt kan bära med mig under armen och kanske på nåt finurligt sätt koppla upp till tv, skärm eller laptopen och jobba med där jag befinner mig.

Framförallt behöver burken vara bra på att hantera mycket material under själva redigerings-arbetet, rendering och exportering kan jag fixa nattetid.

Praktisk före snygg.

Ihopmonterad och klar.

Och budget önskvärt runt 5 - 6000 kr om möjligt...

Ok.
Är det någon som har något klockrent tips?

Tack för hjälpen.

/ Bissen

för 5000-6000 kr får du bara en ssd som är tillräckligt stor för ditt projekt. ingen dator ryms inom budget.

Permalänk

@sixten9999:

Förslag på lösning är då...
(liten ssd med extra hårddisk i burken eller fortsätta med externa hårddiskar?)

Permalänk
Skrivet av Bissen Winroth:

@sixten9999:

Förslag på lösning är då...
(liten ssd med extra hårddisk i burken eller fortsätta med externa hårddiskar?)

om du vill öka starttiden för os och program så kan du sätta en mindre ssd i laptopen och fortsätta använda externa hårddiskar för större filer.

Permalänk

@sixten9999:

Känner hur som helst att min 2 år gamla laptop med "U-processor" som kostade 6000 kr är dags att byta ut.
Och fram till idag så har allt gått bra (om än segare och segare ju större projektet blivit).

Jag skulle ju kunna - som sist - vandra in på en stormarknad och gå hem med en ny konsumentdator för 6000 och få betydligt mycket bättre prestanda än vad jag har idag, men så tänker jag att det bör finnas folk här på forumet som kan peka på vilken konfiguration jag isåfall skall välja för ändamålet : )

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på följande
16GB RAM.
M-ITX eller M-ATX moderkort/chassi
6 kärnig Ryzen, men då låser du dig till M-ATX då det inte finns några M-ITX moderkort ännu för AM4 plattformen.
250 eller 500 GB SATA3 SSD (Kan skippas men då får du mycket längre laddningstider.)
En stor intern HDD på några TB
Ett enklare grafikkort med en hyfsad mängd VRAM

Detta är däremot utanför din budget, men detta är vad jag idag bedömer som en lämplig enklare videoredigerings dator idag.

Med det sagt, detta är i princip det mest prispressade som går att göra som fortfarande är helt OK som video redigerings dator. Ingen SSD däremot, någonting jag starkt rekommenderar men tekniskt sett inte är ett krav.

Chassit är rätt så litet och rätt OK byggkvalité men framför allt väldigt billigt.
Hårddisken är på 3TB vilket jag höftade borde vara lämpligt för dig. Exakt vad du behöver kan ju bara du veta.
16 GB RAM är väldigt viktigt för videoredigering. Otroligt viktigt om den inte kör SSD.
Ryzen 1400 är rätt så bra även om jag hellre hade sett en Ryzen 1600 som har 6 istället för 4 kärnor. (Mao, för din uppgift i princip 50% snabbare för några hundralappar extra.) Båda är däremot väldigt mycket kraftfullare än din nuvarande U processor med en faktor.
Nätaggregatet är ingen höjdare men har inga större problem för den delen heller.
Moderkortet är billigt och bra, tillåter även viss överklockning vilket gör att du kan överklocka din processor och få ut en del extra prestanda.
Grafikkortet är inget speciellt men har 4GB VRAM vilket hjälper en hel del i scrubbing, alltså gå fram och tillbaka i videoklippet. Bör till och med fungera för spel i lägre inställningar.

Även detta extremt åtdragna systemet överskrider din budget även om du handlar från olika butiker. I min åsikt är en inte ens en OK videoredigerings dator möjlig idag för 5-6 kkr om du inte handlar begagnade delar. I den budgeten så är nästan alltid begagnat en bättre väg att gå. Visserligen så kanske du har lägre krav än vad jag har på en videoredigerinsdator, men arbetar du med det en del så lär pengarna vara värda det i tiden du sparar.

Den ovanstående bilden är bara ett exempel på vad även det billigaste hamnar på för pris och kanske inte någonting jag säger att du ska springa iväg och köpa direkt. Det är mer utav ett minimum pris exempel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Skulle satsat på följande
16GB RAM.
M-ITX eller M-ATX moderkort/chassi
6 kärnig Ryzen, men då låser du dig till M-ATX då det inte finns några M-ITX moderkort ännu för AM4 plattformen.
250 eller 500 GB SATA3 SSD (Kan skippas men då får du mycket längre laddningstider.)
En stor intern HDD på några TB
Ett enklare grafikkort med en hyfsad mängd VRAM

Detta är däremot utanför din budget, men detta är vad jag idag bedömer som en lämplig enklare videoredigerings dator idag.

Med det sagt, detta är i princip det mest prispressade som går att göra som fortfarande är helt OK som video redigerings dator. Ingen SSD däremot, någonting jag starkt rekommenderar men tekniskt sett inte är ett krav.
https://i.imgur.com/UIFRy9c.png
Chassit är rätt så litet och rätt OK byggkvalité men framför allt väldigt billigt.
Hårddisken är på 3TB vilket jag höftade borde vara lämpligt för dig. Exakt vad du behöver kan ju bara du veta.
16 GB RAM är väldigt viktigt för videoredigering. Otroligt viktigt om den inte kör SSD.
Ryzen 1400 är rätt så bra även om jag hellre hade sett en Ryzen 1600 som har 6 istället för 4 kärnor. (Mao, för din uppgift i princip 50% snabbare för några hundralappar extra.) Båda är däremot väldigt mycket kraftfullare än din nuvarande U processor med en faktor.
Nätaggregatet är ingen höjdare men har inga större problem för den delen heller.
Moderkortet är billigt och bra, tillåter även viss överklockning vilket gör att du kan överklocka din processor och få ut en del extra prestanda.
Grafikkortet är inget speciellt men har 4GB VRAM vilket hjälper en hel del i scrubbing, alltså gå fram och tillbaka i videoklippet. Bör till och med fungera för spel i lägre inställningar.

Även detta extremt åtdragna systemet överskrider din budget även om du handlar från olika butiker. I min åsikt är en inte ens en OK videoredigerings dator möjlig idag för 5-6 kkr om du inte handlar begagnade delar. I den budgeten så är nästan alltid begagnat en bättre väg att gå. Visserligen så kanske du har lägre krav än vad jag har på en videoredigerinsdator, men arbetar du med det en del så lär pengarna vara värda det i tiden du sparar.

Den ovanstående bilden är bara ett exempel på vad även det billigaste hamnar på för pris och kanske inte någonting jag säger att du ska springa iväg och köpa direkt. Det är mer utav ett minimum pris exempel.

Det är som hos bilhandlaren du vet ; )
(Den där extra växeln är jävligt läcker men kanske inte spelar någon roll när jag ändå bara kör 90-vägar)

Tack för ett bra argumenterade förslag 👍

Har du möjlighet att göra samma uppställning och trycka in en ssd och även gå upp till 6 kärnor?

Permalänk
Medlem

Din budget är för låg för att få datorn monterad och klar. Personligt råd är att du ökar den, annars kommer du bara bli missnöjd.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Din budget är för låg för att få datorn monterad och klar. Personligt råd är att du ökar den, annars kommer du bara bli missnöjd.

Vill man så klart... Erfarenheten säger mig bara att ett billigt vin är roligare än inget vin alls ; )

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Skulle satsat på följande
16GB RAM.
M-ITX eller M-ATX moderkort/chassi
6 kärnig Ryzen, men då låser du dig till M-ATX då det inte finns några M-ITX moderkort ännu för AM4 plattformen.
250 eller 500 GB SATA3 SSD (Kan skippas men då får du mycket längre laddningstider.)
En stor intern HDD på några TB
Ett enklare grafikkort med en hyfsad mängd VRAM

Detta är däremot utanför din budget, men detta är vad jag idag bedömer som en lämplig enklare videoredigerings dator idag.

Med det sagt, detta är i princip det mest prispressade som går att göra som fortfarande är helt OK som video redigerings dator. Ingen SSD däremot, någonting jag starkt rekommenderar men tekniskt sett inte är ett krav.
https://i.imgur.com/UIFRy9c.png
Chassit är rätt så litet och rätt OK byggkvalité men framför allt väldigt billigt.
Hårddisken är på 3TB vilket jag höftade borde vara lämpligt för dig. Exakt vad du behöver kan ju bara du veta.
16 GB RAM är väldigt viktigt för videoredigering. Otroligt viktigt om den inte kör SSD.
Ryzen 1400 är rätt så bra även om jag hellre hade sett en Ryzen 1600 som har 6 istället för 4 kärnor. (Mao, för din uppgift i princip 50% snabbare för några hundralappar extra.) Båda är däremot väldigt mycket kraftfullare än din nuvarande U processor med en faktor.
Nätaggregatet är ingen höjdare men har inga större problem för den delen heller.
Moderkortet är billigt och bra, tillåter även viss överklockning vilket gör att du kan överklocka din processor och få ut en del extra prestanda.
Grafikkortet är inget speciellt men har 4GB VRAM vilket hjälper en hel del i scrubbing, alltså gå fram och tillbaka i videoklippet. Bör till och med fungera för spel i lägre inställningar.

Även detta extremt åtdragna systemet överskrider din budget även om du handlar från olika butiker. I min åsikt är en inte ens en OK videoredigerings dator möjlig idag för 5-6 kkr om du inte handlar begagnade delar. I den budgeten så är nästan alltid begagnat en bättre väg att gå. Visserligen så kanske du har lägre krav än vad jag har på en videoredigerinsdator, men arbetar du med det en del så lär pengarna vara värda det i tiden du sparar.

Den ovanstående bilden är bara ett exempel på vad även det billigaste hamnar på för pris och kanske inte någonting jag säger att du ska springa iväg och köpa direkt. Det är mer utav ett minimum pris exempel.

Om du inte hinner jobba vidare på exemplet så tar jag gärna länk till sidan du knappat in delarna på.
Tack för vägledningen.

Permalänk
Medlem

@Bissen Winroth: Plockade ihop ett paket som kommer fungera super för redigering
Mitt tips är att bygga den själv, det är superenkelt och finns massvis med videos på youtube om hur man gör. Det är inte svårt. Men la till montering i kundvagnen för 690kr
Sälj din nuvarande dator för några tusen på blocket så har du lite extra budget och fortsätt använda dina externa HDD.

Chassit på det jag satte ihop har handtag som gör det enkelt att ta med den ut på produktionerna.
RAM-minnet är endast en sticka, så det kan du uppgradera senare när du vill snabba på redigeringstiderna något.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10391907/

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bissen Winroth:

Om du inte hinner jobba vidare på exemplet så tar jag gärna länk till sidan du knappat in delarna på.
Tack för vägledningen.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1243

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Skrivet av solhasse:

@Bissen Winroth: Plockade ihop ett paket som kommer fungera super för redigering
Mitt tips är att bygga den själv, det är superenkelt och finns massvis med videos på youtube om hur man gör. Det är inte svårt. Men la till montering i kundvagnen för 690kr
Sälj din nuvarande dator för några tusen på blocket så har du lite extra budget och fortsätt använda dina externa HDD.

Chassit på det jag satte ihop har handtag som gör det enkelt att ta med den ut på produktionerna.
RAM-minnet är endast en sticka, så det kan du uppgradera senare när du vill snabba på redigeringstiderna något.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10391907/
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10391907/

Tack för ett bra tips till.

Ja, sätta ihop grejerna är ju inte så jättekrångligt (även om det är 15 år sedan sist) 😃

Men det där med ram-minnet på sticka var nåt nytt för mig...

Detta paket är utan OS misstänker jag..?

Permalänk
Medlem

Här är de billigaste du kan komma undan och fortfarande ha OK komponenter, mest krut lagt på cpun såklart.
När du får ihop lite mer cash så kan du utöka RAM till 16GB och kanske tom byta till tex 3000MHz. Detta är budget budget budget så de skriker om de.
Och nej, Windows ingår inte. Det kan du köpa på ebay för 35kr, funkar perfekt.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3372991

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@SpeedRebirth:

Där fick du med en ssd-disk såg det ut som också 👍

(Inväntar nåt mer förslag på 5 - 8000 kr och får sedan nästan be om en öppen "omröstning" 😉)

Tack.

Permalänk
Medlem

@Bissen Winroth: Ja @Speedrebirth kopierade i stort sett min lista och lade till sämre RAM då bl.a Ryzen egentligen gillar jämna CL och så tog han mindre ssd samt ett inte ljudisolerat chassi med mindre bra luftflöde.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle kika på något liknande detta, då får du Windows I7:a, 256GB SSD och 8GB ram och LITET chassi som jag skulle värdera högt om den ska släpas på. Stoppa i en passade GPU så får du en perfekt liten redigeringsdator.

https://www.dustinhome.se/product/5010992802/thinkcentre-e73-...

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att välja en Nvidia GPU då premiere har stöd för GPU accelerering med cuda vilket kan ge en ganska bra boost i uppspelningen i projektet. Sen kan du även ta en mindre ssd disk som cache till de filerna du behöver för stunden så kan du ha arkivet på billigare diskar.

Sen exakt vilka komponenter som ger bäst prestanda vet jag inte rakt av och har inte tid att kolla upp benchmarks just nu men kan vara värt att kolla upp först. Ger mig en väldigt annan upplevelse när jag aktiverar cuda motorn i premiere jämfört med om jag inte kör med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

RAM-minnet är endast en sticka, så det kan du uppgradera senare när du vill snabba på redigeringstiderna något.

Det där är en ingen bra idé. Då Ryzen har dual channel så får man bara halva bandbredden men en sticka. Mao, det lär skära rejält i prestandan. Skulle även kört ett B350 moderkort och ett som har 4 RAM slots. Kostar en hundralapp mer men man får ett rätt mycket bättre moderkort.

@Bissen Winroth
Det är prisjakt som jag visade en bild utav, vilket betyder att handla från flera butiker för att få ner priset till den nivån. För att få det till en 6-kärnig dator så byter du bara ut Ryzen 1400 till Ryzen 1600, allting fungerar lika bra med den. För SSD så lägger du bara till en SSD och möjligen tar bort HDDn om du vill. Vill du ha tipps på lämpliga budget SSDs?

Kan ändra runt lite till andra komponenter så du kan minimera antalet butiker om du vill.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Jag skulle kika på något liknande detta, då får du Windows I7:a, 256GB SSD och 8GB ram och LITET chassi som jag skulle värdera högt om den ska släpas på. Stoppa i en passade GPU så får du en perfekt liten redigeringsdator.

https://www.dustinhome.se/product/5010992802/thinkcentre-e73-...

Gillar utformning och pris. Vilken GPU är lagom (några förslag?).

Vad förlorar jag på ett sådant färdigt bygge jämfört ett eget ihopplock med exenpelvis RyZen?

Synpunkter därute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Skulle rekommendera att välja en Nvidia GPU då premiere har stöd för GPU accelerering med cuda vilket kan ge en ganska bra boost i uppspelningen i projektet. Sen kan du även ta en mindre ssd disk som cache till de filerna du behöver för stunden så kan du ha arkivet på billigare diskar.

Jag är nästan helt säker på att dem även har GPU accelerering med OpenCL och därav AMD GPU accelerering.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Det där är en ingen bra idé. Då Ryzen har dual channel så får man bara halva bandbredden men en sticka. Mao, det lär skära rejält i prestandan. Skulle även kört ett B350 moderkort och ett som har 4 RAM slots. Kostar en hundralapp mer men man får ett rätt mycket bättre moderkort.

@Bissen Winroth
Det är prisjakt som jag visade en bild utav, vilket betyder att handla från flera butiker för att få ner priset till den nivån. För att få det till en 6-kärnig dator så byter du bara ut Ryzen 1400 till Ryzen 1600, allting fungerar lika bra med den. För SSD så lägger du bara till en SSD och möjligen tar bort HDDn om du vill. Vill du ha tipps på lämpliga budget SSDs?

Kan ändra runt lite till andra komponenter så du kan minimera antalet butiker om du vill.

Absolut fler tips 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag är nästan helt säker på att dem även har GPU accelerering med OpenCL och därav AMD GPU accelerering.

Absolut, däremot mycket bättre prestanda när jag kollade sist med cuda. Kan dock ändrats nu och fått bättre stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av virre567:

Absolut, däremot mycket bättre prestanda när jag kollade sist med cuda. Kan dock ändrats nu och fått bättre stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Är även min erfarenhet. CUDA renderar snabbare än Metal och OPENCL. Iaf senast jag testade. Men det är längesen så nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det där är en ingen bra idé. Då Ryzen har dual channel så får man bara halva bandbredden men en sticka. Mao, det lär skära rejält i prestandan. Skulle även kört ett B350 moderkort och ett som har 4 RAM slots. Kostar en hundralapp mer men man får ett rätt mycket bättre moderkort.

Kommer knappt märka skillnad (men det kanske bara är för gaming)
Men det kommer def inte "skära rejält"på långa vägar

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk

Nu har det breddats rejält i synpunkterna (vilket är bra - men också gör att man gnager lite på naglarna av beslutsångest 😅).

Börjar i alla fall få en bild av mina valmöjligheter och en del nya facktermer att läsa på om också... "GPU accelerering med OpenCL"... Lika bra att nån kunnig vaskar igenom det som sagt och helt enkelt listar vad jag ska beställa 😂

Känns i alla fall som att det ska gå bra att leta upp rätt konfiguration efter mina specifika parametrar och slippa gå i "U-processor"-fällan igen.

Och om nån har några fler förslag så tar dem fortfarande tacksamt emot 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

@Bissen Winroth: Plockade ihop ett paket som kommer fungera super för redigering
Mitt tips är att bygga den själv, det är superenkelt och finns massvis med videos på youtube om hur man gör. Det är inte svårt. Men la till montering i kundvagnen för 690kr
Sälj din nuvarande dator för några tusen på blocket så har du lite extra budget och fortsätt använda dina externa HDD.

Chassit på det jag satte ihop har handtag som gör det enkelt att ta med den ut på produktionerna.
RAM-minnet är endast en sticka, så det kan du uppgradera senare när du vill snabba på redigeringstiderna något.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10391907/
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10391907/

Detta är ett utmärkt förslag. Chassit är riktigt najs för bärbara äventyr. Jag skulle dock hellre tagit detta RX 550 för att få 4GB VRAM till scrubbing. https://www.inet.se/produkt/5403328/asus-radeon-rx-550-4gb#sp...
RX 560 kommer någon gång nu i maj och kan kanske vara nåt att vänta på och lägga 200 spänn mer på om det kan tänkas spelas lite spel emellanåt.

Sedan tycker jag definitivt att paketet borde ha 2x8 GB RAM för totalt 16GB för 700 riksdaler mer, då är datorn helt komplett utan kompromisser. Förutom Windows då. Personligen tycker jag att detta, inklusive mina justeringar, är det bästa valet. Chassit går förresten att fås i olika balla färger om så önskas

Skrivet av SpeedRebirth:

Här är de billigaste du kan komma undan och fortfarande ha OK komponenter, mest krut lagt på cpun såklart.
När du får ihop lite mer cash så kan du utöka RAM till 16GB och kanske tom byta till tex 3000MHz. Detta är budget budget budget så de skriker om de.
Och nej, Windows ingår inte. Det kan du köpa på ebay för 35kr, funkar perfekt.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3372991

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är också ett utmärkt förslag om budgeten är asviktig. Tänkt dock på att chassit däri är lite mer otympligt och saknar handtag.

Skrivet av solhasse:

@Bissen Winroth: Ja @Speedrebirth kopierade i stort sett min lista och lade till sämre RAM då bl.a Ryzen egentligen gillar jämna CL och så tog han mindre ssd samt ett inte ljudisolerat chassi med mindre bra luftflöde.

Har Prodigy M verkligen ljuddämpning?

Skrivet av Hugligan:

Jag skulle kika på något liknande detta, då får du Windows I7:a, 256GB SSD och 8GB ram och LITET chassi som jag skulle värdera högt om den ska släpas på. Stoppa i en passade GPU så får du en perfekt liten redigeringsdator.

https://www.dustinhome.se/product/5010992802/thinkcentre-e73-...

Vill upplysa TS om att litenheten sker på bekostnad av en förhållandevis gammal (Haswell, 3 generationer gammal) och något strypt processor pga begränsad kylning. Ryzen ger klart bättre prestanda då dess 6 kärnor med 12 trådar är något som kan nyttjas för fullt i videoredigering. Men det får TS avgöra.

Sweclockers har recenserat Prodigy M-chassit, ta en titt på videon för att få en uppfattning om storleken.

Skrivet av virre567:

Skulle rekommendera att välja en Nvidia GPU då premiere har stöd för GPU accelerering med cuda vilket kan ge en ganska bra boost i uppspelningen i projektet. Sen kan du även ta en mindre ssd disk som cache till de filerna du behöver för stunden så kan du ha arkivet på billigare diskar.

Sen exakt vilka komponenter som ger bäst prestanda vet jag inte rakt av och har inte tid att kolla upp benchmarks just nu men kan vara värt att kolla upp först. Ger mig en väldigt annan upplevelse när jag aktiverar cuda motorn i premiere jämfört med om jag inte kör med det.

Premiere har stöd för OpenCL också. Och OpenCL har kommit ikapp och är i vissa fall förbi CUDA i prestanda. Inte i Premiere kanske, men möjligheten finns där numer.
https://twitter.com/tonroosendaal/status/851850578112151556

Skrivet av virre567:

Absolut, däremot mycket bättre prestanda när jag kollade sist med cuda. Kan dock ändrats nu och fått bättre stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon193054:

Är även min erfarenhet. CUDA renderar snabbare än Metal och OPENCL. Iaf senast jag testade. Men det är längesen så nypa salt

Det går inte att göra båda test med samma kort, för Nvidia har alltid haft dåligt OpenCL-stöd och presterar klart sämre där, så det går inte att dra någon slutsats av hur OpenCL skulle presterat på ett AMD-kort baserat på ett test med Nvidia. OpenCL är väl också något som passar väldigt bra på GCN-arkitekturen som AMD har.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Det går inte att göra båda test med samma kort, för Nvidia har alltid haft dåligt OpenCL-stöd och presterar klart sämre där, så det går inte att dra någon slutsats av hur OpenCL skulle presterat på ett AMD-kort baserat på ett test med Nvidia. OpenCL är väl också något som passar väldigt bra på GCN-arkitekturen som AMD har.

Mina tester gjordes med ett AMD-kort (som sedan returnerades till fördel för ett Nvidia-kort). Kan tillägga att anledningen till bytet var en annan och att detta mest var kul att testa. Jag bytte till Mac OS/Hackintosh efter ett tag och där var det inget snack om vad som funkade bäst.

Om inte annat kan du köpa AMD för konkurrensens skull.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bissen Winroth:

Tack för ett bra tips till.

Ja, sätta ihop grejerna är ju inte så jättekrångligt (även om det är 15 år sedan sist) 😃

Men det där med ram-minnet på sticka var nåt nytt för mig...

Detta paket är utan OS misstänker jag..?

Du kan ladda hem windows 10 från microsoft sida och köra utan cd key, det du får leva med vad jag vet är att det står activate överallt och att du inte kan ändra utseende på skrivbordet.

Permalänk

@GilbertG:

Tack för alla synpunkter kring de förslag som givits 👍
(Tänk om man fick samma hjälp inne i på stormarknaden 😉)