Ny dator för arbete, spel och streaming (12k-15k)

Permalänk

Ny dator för arbete, spel och streaming (12k-15k)

Hej!

Bakgrund
Då har det äntligen blivit dags för mig att införskaffa en ny maskin. Sålde min tidigare gaming-dator för att köpa en macbook pro till plugget som jag klarat mig på hittills. Nu har det börjat klia i fingrarna och jag är riktigt sugen på att bygga ihop något själv vilket jag aldrig gjort innan. Har hängt på Sweclockers tidigare så det var ett naturligt val att söka sig hit för expert-råd. Har under våren tittat på liknande trådar men skulle gärna vilja ha lite skräddarsydd hjälp för just mina behov.

Budget
12 000 - 15 000 SEK - skall täcka datorns komponenter, operativsystem. Innefattar inte skärm, tangentbord, mus m.m.

Behovsområden

1. Arbete
Arbetar som digital strateg och grafisk formgivare. Skulle gärna vilja ha en bra och snabb upplevelse med samtliga program ur Adobe-suiten. Brukar ha ofantligt mycket flikar öppna i webbläsaren vilket min bärbara inte alltid klarat av. Jag kommer också behöva införskaffa en skärm till då jag gillar att arbeta på två skärmar. Vet inte om det spelar någon roll för komponentval men tänker att jag skriver ut det. Vill ha möjligheterna att kunna arbeta med animationer (after-effects) och video-redigering då detta är något jag vill börja utvecklas inom.

2. Spel
Är en gammal spelfantast och också en av anledningarna till att det blir en stationär PC (istället för en iMac). Jag behöver inte spela på någon 4K upplösning utan vill kunna ha en riktigt bra spelupplevelse utan lagg och hinder för kommande år. Exempel på spel som kan tänkas liras är GTAV, Battlefield, CS go, Cities skylines m.m.

3. Streaming
Har senaste åren funderat på att börja streama lite som hobby. Är en ganska erfaren FIFA-spelare på konsol och skulle vilja ha möjligheten att streama utan några som helst hinder. Detta hänger ihop med videoredigering och animering ovan där jag kommer klippa ihop content efter dessa sessioner.

4. Utseende
Utseende är viktigt men inget som ska kompromissa priset för mycket. Prestandan är det viktigaste och att komponenterna mår bra i sitt näste är prio 1. Finns det några schyssta chassi-alternativ får detta gärna presenteras som sekundära val separat.

5. Övrigt (exklusive ovan budget)
Skulle gärna ta emot tips på skärmar. I dagsläget har jag 1 st: https://www.komplett.se/product/775700#
Vill gärna att det ser snyggt ut och ha två likadana skärmar, kanske kan man uppgradera till en bättre AOC 27" som primär skärm. Alternativt tips på 2st nya 27" skärmar som hade kunnat bli ett bra team.

Skulle även vilja ha tips på ett capture card för streaming.

Detta är exklusive ovan budget.

---------------------

Stort tack på förhand! ***bort/mod***

§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Saknar vad du har tänkt för prisklass.
Har du nåt maxpris?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Inaktiv

Det här måste vara en av de bästa skapta trådar jag någonsin sätt på sweclockers på ett tag. Bra gjort!.

Eftersom du ska streama, arbeta med tyngre program och många samtidigt skulle jag nog skuma över Ryzen om jag inte är ute och cyklar.

Lycka till! Finns andra som är bättre på detta än jag så överlämnar resten till alla här på SweC 😊

Permalänk

@halojoy: 15 000 är maxtaket, det var nog slarvigt nämnt ovan så redigerade inlägget nu med. Tack för heads-up!

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Det här måste vara en av de bästa skapta trådar jag någonsin sätt på sweclockers på ett tag. Bra gjort!.

Eftersom du ska streama, arbeta med tyngre program och många samtidigt skulle jag nog skuma över Ryzen om jag inte är ute och cyklar.

Lycka till! Finns andra som är bättre på detta än jag så överlämnar resten till alla här på SweC 😊

Tack för feedbacken, värmer! Jag ska ta och titta på Ryzen under tiden. Ser fram emot de spännande byggen som förhoppningsvis trillar in!

Permalänk

Dator

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10387483/

satte ihop en kundvagn. uppskattas från andra också då jag ej är så insatt:)

Permalänk
Skrivet av breakingmad90:

Hej!

Bakgrund
Då har det äntligen blivit dags för mig att införskaffa en ny maskin. Sålde min tidigare gaming-dator för att köpa en macbook pro till plugget som jag klarat mig på hittills. Nu har det börjat klia i fingrarna och jag är riktigt sugen på att bygga ihop något själv vilket jag aldrig gjort innan. Har hängt på Sweclockers tidigare så det var ett naturligt val att söka sig hit för expert-råd. Har under våren tittat på liknande trådar men skulle gärna vilja ha lite skräddarsydd hjälp för just mina behov.

Budget
12 000 - 15 000 SEK - skall täcka datorns komponenter, operativsystem. Innefattar inte skärm, tangentbord, mus m.m.

Behovsområden

1. Arbete
Arbetar som digital strateg och grafisk formgivare. Skulle gärna vilja ha en bra och snabb upplevelse med samtliga program ur Adobe-suiten. Brukar ha ofantligt mycket flikar öppna i webbläsaren vilket min bärbara inte alltid klarat av. Jag kommer också behöva införskaffa en skärm till då jag gillar att arbeta på två skärmar. Vet inte om det spelar någon roll för komponentval men tänker att jag skriver ut det. Vill ha möjligheterna att kunna arbeta med animationer (after-effects) och video-redigering då detta är något jag vill börja utvecklas inom.

2. Spel
Är en gammal spelfantast och också en av anledningarna till att det blir en stationär PC (istället för en iMac). Jag behöver inte spela på någon 4K upplösning utan vill kunna ha en riktigt bra spelupplevelse utan lagg och hinder för kommande år. Exempel på spel som kan tänkas liras är GTAV, Battlefield, CS go, Cities skylines m.m.

3. Streaming
Har senaste åren funderat på att börja streama lite som hobby. Är en ganska erfaren FIFA-spelare på konsol och skulle vilja ha möjligheten att streama utan några som helst hinder. Detta hänger ihop med videoredigering och animering ovan där jag kommer klippa ihop content efter dessa sessioner.

4. Utseende
Utseende är viktigt men inget som ska kompromissa priset för mycket. Prestandan är det viktigaste och att komponenterna mår bra i sitt näste är prio 1. Finns det några schyssta chassi-alternativ får detta gärna presenteras som sekundära val separat.

5. Övrigt (exklusive ovan budget)
Skulle gärna ta emot tips på skärmar. I dagsläget har jag 1 st: https://www.komplett.se/product/775700#
Vill gärna att det ser snyggt ut och ha två likadana skärmar, kanske kan man uppgradera till en bättre AOC 27" som primär skärm. Alternativt tips på 2st nya 27" skärmar som hade kunnat bli ett bra team.

Skulle även vilja ha tips på ett capture card för streaming.

Detta är exklusive ovan budget.

---------------------

Stort tack på förhand! Vinnande bidrag får ett glassogram på sms som tack för hjälpen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10387773/

Permalänk

Tack för modden! Ser sjukt spännande ut. Några kommentarer till bygget du vill dela med dig av? Som relativt novis inom området på komponenter hade det varit intressant om du hade lust att motivera dina val lite.

Permalänk

@breakingmad90:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10387716/

Permalänk
Medlem

@breakingmad90

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10387728/

en 8 kärnig r7 1700 och en 1080 för 15k
Edit: såg att ram minnena var 2666, byt dom till 3000 istället

8 kärniga cpun för arbetet och streaming, 1080 för 1440p60fps gaming eller 1080p144fps gaming

du kan även köpa win10home eller pro på nätet för 200 ish kr

angående monitor, satsa på en 27"s 1440p monitor eftersom din andra monitor är 27", dessutom så bör du inte köra 2 monitors vid olika uppdaterings hastigheter då jag har hört att det kan leda till screentearing
en monitor för gaming (1440p monitoren) och en monitor för annat
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tror det är onödigt att lägga för mycket på processorn. I de flesta fall kommer grafikkortet vara "flaskhalsen" med ett GTX 1070. Ryzen känner jag inte till så mycket om men med 8 kärnor skjuter du högt över målet. I de instanser då snabbhet spelar roll (det vill säga när du spelar) kommer den absolut största andelen av spelen du spelar inte nyttja flera kärnor än en - fortfarande. Då är det bättre att satsa på ett chip som har bra prestanda när det kommer till single-core. Med andra ord är Ryzen som länkats ovan ett arbetsstationschip och i5 är bättre lämpat för gaming.

(Jag valde att plocka med Carbide 270R istället för 200R, eftersom det var sjukt mycket snyggare).

Länk till jämförelse av processorerna. Notera att jag bara gjorde en Googling dock så kan inte tala för huruvida källan är pålitlig eller ej...
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7600K-vs-A...

PS. Du kan köra alla produktionsapplikationer, hands down, utan problem med denna nivå på hårdvaran. Ska du inte rendera filmer i 4K på ett tag så är det helt lugnt!

PPS. Mitt förslag har en lite tystare (bättre?) processorfläkt, som också går på några hundralappar mer. Teoretiskt innebär det att man kan överklocka processorn enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Jag tror det är onödigt att lägga för mycket på processorn. I de flesta fall kommer grafikkortet vara "flaskhalsen" med ett GTX 1070. Ryzen känner jag inte till så mycket om men med 8 kärnor skjuter du högt över målet. I de instanser då snabbhet spelar roll (det vill säga när du spelar) kommer den absolut största andelen av spelen du spelar inte nyttja flera kärnor än en - fortfarande. Då är det bättre att satsa på ett chip som har bra prestanda när det kommer till single-core. Med andra ord är Ryzen som länkats ovan ett arbetsstationschip och i5 är bättre lämpat för gaming.

(Jag valde att plocka med Carbide 270R istället för 200R, eftersom det var sjukt mycket snyggare).

Länk till jämförelse av processorerna. Notera att jag bara gjorde en Googling dock så kan inte tala för huruvida källan är pålitlig eller ej...
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7600K-vs-A...

PS. Du kan köra alla produktionsapplikationer, hands down, utan problem med denna nivå på hårdvaran. Ska du inte rendera filmer i 4K på ett tag så är det helt lugnt!

datorn skulle användas för streaming, arbete, spel och eftersom både streaming av spel och eventuelt arbete kommer att vilja ha mer än 4 kärnor så är ryzen ett bättre val, 7600k och 7700k är bättre för spel
desutom kan du få en 1700 och en gtx 1080 för dryga 15k
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Såg att ALLA (?) missat Windows licens i datorerna de länkat, ska försöka dra ihop ett paket där det är inkluderat när jag har lite tid över.
Dock är det ju tveklöst så att du ska ha en Ryzen, av den simpla anledningen av streaming och redigering.
Så jag skulle säga något i denna stilen.
Cpu - R7 (?) 1700/x
Moderkort av egen smak!
GPU - 1070 om budget tillåter
PSU - ca 700W går nog utan att kolla på hur hungrigt allt är, med 550 - 650 med.
Minnen - 16 GB eller mer, beroende på vad budget tillåter, DDR4. 2 stickor!
Ta ett snyggt chassi och läs recensioner! - låter det bra? Är det snyggt? Gillar du det? BRA köp det då!

Ta och gör ett eget paket utefter vad folk har länkat och se vad du kommer fram till!
Lycka till! @breakingmad90

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Såg att ALLA (?) missat Windows licens i datorerna de länkat, ska försöka dra ihop ett paket där det är inkluderat när jag har lite tid över.
Dock är det ju tveklöst så att du ska ha en Ryzen, av den simpla anledningen av streaming och redigering.
Så jag skulle säga något i denna stilen.
Cpu - R7 (?) 1700/x
Moderkort av egen smak!
GPU - 1070 om budget tillåter
PSU - ca 700W går nog utan att kolla på hur hungrigt allt är, med 550 - 650 med.
Minnen - 16 GB eller mer, beroende på vad budget tillåter, DDR4. 2 stickor!
Ta ett snyggt chassi och läs recensioner! - låter det bra? Är det snyggt? Gillar du det? BRA köp det då!

Ta och gör ett eget paket utefter vad folk har länkat och se vad du kommer fram till!
Lycka till! @breakingmad90

Tycker det här är ett bra inlägg/sammanfattning.

Jag är också inne på att ta ett GTX 1070 grafikkort.
Tycker det ska klara spelen utomordentligt.
Du sparar då in några tusen att lägga på annan kvalitet.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Såg att ALLA (?) missat Windows licens i datorerna de länkat, ska försöka dra ihop ett paket där det är inkluderat när jag har lite tid över.
Dock är det ju tveklöst så att du ska ha en Ryzen, av den simpla anledningen av streaming och redigering.
Så jag skulle säga något i denna stilen.
Cpu - R7 (?) 1700/x
Moderkort av egen smak!
GPU - 1070 om budget tillåter
PSU - ca 700W går nog utan att kolla på hur hungrigt allt är, med 550 - 650 med.
Minnen - 16 GB eller mer, beroende på vad budget tillåter, DDR4. 2 stickor!
Ta ett snyggt chassi och läs recensioner! - låter det bra? Är det snyggt? Gillar du det? BRA köp det då!

Ta och gör ett eget paket utefter vad folk har länkat och se vad du kommer fram till!
Lycka till! @breakingmad90

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10387844/

fixade med win 10 nu, känns dock lite tråkigt med en 1070 istället för en 1080

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Tycker det här är ett bra inlägg/sammanfattning.

Jag är också inne på att ta ett GTX 1070 grafikkort.
Tycker det ska klara spelen utomordentligt.
Du sparar då in några tusen att lägga på annan kvalitet.

Jag har själv börjat resonera så att det inte är "lönt" att köpa topp kort, speciellt inte från nvidia. (780TI vs 290x, gameworks 970 osv)
Men jag tvekar på att 1070 blir så dåligt så fort men man vet ju aldrig.
Jag tycker ju själv att mitt 390x fungerar helt perfekt för mig, så enligt mina standader är ju 1070 extremt bra!

Skrivet av Jokis:

Vet inte varför du citerade mig men iaf, om man har ett 1080 i budgeten fungerar det JA, MEN du får det roliga dilemmat att dina spel som du faktiskt kan utnyttja ett 1080 med, får inte plats på din SSD på 250 GB.
Så jag står fast vid 1070 faktiskt eftersom man kan spara lite pengar och köpa något bättre av något annat t.ex:
1st HDD
1x större ssd
2x mindre ssd
Bättre PSU (kvallitet inte W bara)
Chassi - estik i stortsätt endast.
Bättre CPU kylare + fläkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Jag har själv börjat resonera så att det inte är "lönt" att köpa topp kort, speciellt inte från nvidia. (780TI vs 290x, gameworks 970 osv)
Men jag tvekar på att 1070 blir så dåligt så fort men man vet ju aldrig.
Jag tycker ju själv att mitt 390x fungerar helt perfekt för mig, så enligt mina standader är ju 1070 extremt bra!
Vet inte varför du citerade mig men iaf, om man har ett 1080 i budgeten fungerar det JA, MEN du får det roliga dilemmat att dina spel som du faktiskt kan utnyttja ett 1080 med, får inte plats på din SSD på 250 GB.
Så jag står fast vid 1070 faktiskt eftersom man kan spara lite pengar och köpa något bättre av något annat t.ex:
1st HDD
1x större ssd
2x mindre ssd
Bättre PSU (kvallitet inte W bara)
Chassi - estik i stortsätt endast.
Bättre CPU kylare + fläkt!

då kommer den stora frågan, är det värt 1k till för en 1080 eller ej? allt jag gjorde var att byta till en 1070 och la till windows, men kostnaden är typ samma

Edit: kollade upp skillnaden mellan 1070 och 1080, det är typ 20% mer fps:
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1080-vs-Nvidi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Såg att ALLA (?) missat Windows licens i datorerna de länkat, ska försöka dra ihop ett paket där det är inkluderat när jag har lite tid över.
Dock är det ju tveklöst så att du ska ha en Ryzen, av den simpla anledningen av streaming och redigering.
Så jag skulle säga något i denna stilen.
Cpu - R7 (?) 1700/x
Moderkort av egen smak!
GPU - 1070 om budget tillåter
PSU - ca 700W går nog utan att kolla på hur hungrigt allt är, med 550 - 650 med.
Minnen - 16 GB eller mer, beroende på vad budget tillåter, DDR4. 2 stickor!
Ta ett snyggt chassi och läs recensioner! - låter det bra? Är det snyggt? Gillar du det? BRA köp det då!

Ta och gör ett eget paket utefter vad folk har länkat och se vad du kommer fram till!
Lycka till! @breakingmad90

Tack för svaret!

Du skriver att jag tveklöst borde köra på ett Ryzen, har du lust att utveckla det? Har försökt leta runt för att hitta lite olika benchmarks men alla sidor jag vart på visar olika resultat.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in lite, skummat tråden och ser att folk bygger med ganska snålt lagringsutrymme. Ha det i åtanke, allt under 500gb går bort om du ska redigera video osv. Många av dagens spel ligger på 60gb+. Så utrymmet käkas upp snabbt. Jag använder min maskin till ungefär samma saker som du, du ser min lagring i signaturen nedanför och det är snart fyllt

I övrigt tycker jag att rätt saker lyfts fram, en rejäl Ryzen samt ett 1070/80. Kanske 32gb minne, men det kan du uppgradera vid senare tillfälle om det behövs. Ta även en titt på trådarna om Ryzens minneskompatiblitetsproblem, kan vara bra att referera till innan du beställer. Lycka till

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakingmad90:

Tack för svaret!

Du skriver att jag tveklöst borde köra på ett Ryzen, har du lust att utveckla det? Har försökt leta runt för att hitta lite olika benchmarks men alla sidor jag vart på visar olika resultat.

Tjena!

Kom du fram till en komplett dator som funkade bra till dina krav?

Försöker hjälpa min bror att hitta en dator som han kan spela och streama på samtidigt.

Visa signatur

Fractal Design Define S | Kolink Enclave 700W | Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 7 5800X | Gigabyte Radeon RX 5600 XT 6GB WINDFORCE OC | SSD Samsung 850 Evo 250GB + M.2 Samsung 970 Evo 500GB | 16 GB |