AMD förbereder mikrokodsuppdatering till Ryzen för bättre minneskompatibilitet

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder mikrokodsuppdatering till Ryzen för bättre minneskompatibilitet

AMD fortsätter arbetet med att finslipa sin processorfamilj Ryzen och näst på tur är en framtida mikrokodsuppdatering ska ge kraftigt förbättrat minnesstöd ihop med plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Gött även om jag hade föredraget öppen källkod när det gäller mikrokod, då de lite mer händiga datanissarna är där och skräddarsyr den ena och det andra.

För min del låter jag dock andra vara försökskaniner innan jag uppgraderar mikrokoden i min Ryzen.

Permalänk
Medlem

Gött! Då kanske jag äntligen kan köra mina Corsair Vengeance LPX 2933Mhz i rätt hastighet. Kommer inte över 2666Mhz oavsett vad jag gör just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gött! Då kanske jag äntligen kan köra mina Corsair Vengeance LPX 2933Mhz i rätt hastighet. Kommer inte över 2666Mhz oavsett vad jag gör just nu.

Intressant, jag köpte samma minne fast 3200 och kör dom i 2933 just nu utan problem. Msi gaming pro carbon Ryzen 1700X med bios version 1.4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Intressant, jag köpte samma minne fast 3200 och kör dom i 2933 just nu utan problem. Msi gaming pro carbon Ryzen 1700X med bios version 1.4.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har Asus Prime X370 Pro. BIOS 0604. Kan vara så att de högre hastigheterna beror på bättre binnade chip.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samma problem med mina lpx 3000, kommer inte över 2667, och det ostabilt. Msi pro carbon med ryzen 1700. Dessutom piper moderkortet och postar långsamt med minnesöverklockning 😕

Permalänk
Medlem

Får hoppas ASUS trycker ut denna bios snart, hade varit gött att klocka förbi 2133mhz, kan inte ens få 2666mhz stabilt som det är just nu.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gött! Då kanske jag äntligen kan köra mina Corsair Vengeance LPX 2933Mhz i rätt hastighet. Kommer inte över 2666Mhz oavsett vad jag gör just nu.

Har exakt samma problem. Har ett Asus X370 Prime och testade senaste bios (0604) med Agesa 1.0.0.4a, men det enda den gjorde för mig var att slumpmässigt blåskärma systemet, så jag backade till äldre bios. Hoppas Asus släpper nytt bios med 1.0.0.6 snart.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hoppas jag kan få mina över 3200 med nya versionen.

Något jag såg här om dagen när jag kollade på en video om revisiting gamla phenom II X6
I denna video https://youtu.be/Ew4A5fYyKv4 "runt 8.30 börjar spel tester."
Så såg jag hur mycket bättre deras amd ryzen 1700x stock clock med ram på 3466MHz fick i många utav spelen. Hoppet var sjukt stort i dom flesta spelen. Har vetat att ram speed gör skillnad. Men trodde aldrig det var sån stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Hoppas den kommer snart då mina Corsair LPX 3000 MHz inte går över 2600 MHz med mitt Asus X370-prime och Ryzen 1700.

Permalänk
Medlem

Mina G. Skill Samsung B die tuffar på i 3404 MHz, jag hoppas få upp dem till 3600+ efter denna uppdatering, de får gärna slänga med den nya 3500 strapen med.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Jag kan bara köra mina G.Skill 3200 (cl14) i 2666. Hoppas verkligen detta löser problemet. Kör en C6H kaka

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har Asus Prime X370 Pro. BIOS 0604. Kan vara så att de högre hastigheterna beror på bättre binnade chip.

Tror det är pga av chippen, läst om att vissa personer med b350 tomahawk kommer över 3000mhz vilket också andra inte gör med samma bios version.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Uppgraderade datorn mitten av april & mina 3200 CL16 Vengeance LED har från början gått med på 2933Mhz, CL14. Med senaste bios, 7A37vA3 från 26 april, funkar 3200Mhz, CL16.
Dock inte via xmp, däremot när jag kör bios-funktionen "try it".

Har vart jelfigt nöjd med detta & inte pillat manuellt med spännings- & timingsinställningar, finns det någon större poäng att göra klockeriet manuellt i mitt fall?

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Har vart jelfigt nöjd med detta & inte pillat manuellt med spännings- & timingsinställningar, finns det någon större poäng att göra klockeriet manuellt i mitt fall?

Nä. If it works, don't fuck with it.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kanske kan nå 3600mhz då. Ligger just nu fast på 3200mhz

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gött! Då kanske jag äntligen kan köra mina Corsair Vengeance LPX 2933Mhz i rätt hastighet. Kommer inte över 2666Mhz oavsett vad jag gör just nu.

Har du provat höja volten på minnena till 1.5v? Ska vara safe
källa: http://wccftech.com/amd-ryzen-memory-support-to-be-expanded-w...
Fungerade för mig och kör mina i full hastighet på ASUS CH6

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Byggde färdigt min maskin i fredags, har ett MSI B350 Gaming Pro och kör Corsair Vengeance LPX 3200mhz på just 3200mhz, 1.35v.

Det enda jag gjorde i bios vara att byta A-XMP-profile till 2.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att många upplever problem att nå högre hastigheter är pga att AMD har främst kompatibilitet med Samsung B die minnen, och corsair kör oftast inte dom minnena. Enligt AMD själva, men dom säger även att denna uppdatering ska ge mer stöd för även Hynix minnen.

G.Skill är bäst val för ryzen men i Sverige så är dom inte lika stora som Corsair och därför tror jag en stor del ryzen användare upplever problemet med minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara trevligt om de lyckas göra det så att man får 32GB kit upp i 3200MHz. 16GB är väldigt lite för en 8 core 16 thread CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Har du provat höja volten på minnena till 1.5v? Ska vara safe
källa: http://wccftech.com/amd-ryzen-memory-support-to-be-expanded-w...
Fungerade för mig och kör mina i full hastighet på ASUS CH6

Japp. Har testat med 1.5. SoC-volten så högt som 1.1, riktigt lösa timings, testat varenda termineringsmotstånd mellan 30-40Ohm, men 2666 är max just nu vad det verkar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

1.0.0.3 istället för 1.0.0.4a
Men nu kommer 1.0.0.5 "which should help with memory compatibility."

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skäggig legend

Känns bra att jag inte drog till med att köpa tidigt. Ryzen och Vega... heja heja!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Hoppas detta löser problemen en gång för alla då det varit till mycket frustration för många.

Egentligen ska man bara kunna köra minnet man köpt i utannonserad hastighet utan krångel. Står det t.ex. "3200" på minnet ska det fungera i 3200, utan att man ska behöva bry sig om ranks, vilken typ av IC den har o.s.v. Det där ska bara fungera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Hoppas detta löser problemen en gång för alla då det varit till mycket frustration för många.

Egentligen ska man bara kunna köra minnet man köpt i utannonserad hastighet utan krångel. Står det t.ex. "3200" på minnet ska det fungera i 3200, utan att man ska behöva bry sig om ranks, vilken typ av IC den har o.s.v. Det där ska bara fungera.

Det är nog inte så jätte enkelt att få till det. Många olika saker som ska fungera ihop och väldigt snäva marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hoppas detta löser problemen en gång för alla då det varit till mycket frustration för många.

Egentligen ska man bara kunna köra minnet man köpt i utannonserad hastighet utan krångel. Står det t.ex. "3200" på minnet ska det fungera i 3200, utan att man ska behöva bry sig om ranks, vilken typ av IC den har o.s.v. Det där ska bara fungera.

Minneskontroller begränsningar går alltid före minnest utannonserad hastighet. Inget nytt med det!
Sedan vilken hastighet man kan köra påverkas av hur många minnesmoduler du har i datorn och om de är enkel eller dubbelsidiga.

Officiellt stöd för Ryzen från AMD är:
DDR4 Speed (MT/s)
Memory Ranks DIMM Quantities
2667 Single 2
2400 Dual 2
2133 Single 4
1866 Dual 4

Vill man köra snabbare så är det överklockning som gäller.

Intel's XMP och AMD's AMP är båda en utbyggnad av SPD och bara en sparad profil i minnet som talar om vad för inställninga minnet fungerar med. Däremot hade jag gärna sett fler minnen med stöd för AMD's AMP (motsvarighet till Intel's XMP).
Men så blir det ju när ett företag dominerar marknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Egentligen ska man bara kunna köra minnet man köpt i utannonserad hastighet utan krångel. Står det t.ex. "3200" på minnet ska det fungera i 3200, utan att man ska behöva bry sig om ranks, vilken typ av IC den har o.s.v. Det där ska bara fungera.

Man kan tycka det ja, men i realiteten får man nog acceptera att om man är tidig kund med höga krav blir det litet stökigt inledningsvis.

När jag köpte min Intel haswell-propp för flera år sedan (när processorn nyligen introducerats) funkade inte mina Corsair Dominator-minnen i 2400MHz. Jag fick klocka ner dem en bra bit för att spel och annat (7Zip till exempel) skulle bli stabilt.

Ett antal BIOS senare flöt allt på mycket mjukare, och jag kunde dra på farten igen.

Permalänk
Medlem

Som någon längre upp nämnt så verka g.skill minnen med samsung b-die fungera ypperligt. Kör mina i 3200 med msi bräda också (dock inte via XMP då går datorn bananas). Ska bli skoj och se om man får upp dom i över 3600 i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Detta är en efterlängtad uppdatering, hoppas på att man kan komma upp i 3600MHz och uppåt efter denna uppdateringen.