SSD dyrare, varför?

Permalänk
Medlem

SSD dyrare, varför?

Hej!

Är det ngn copyswede-skatt som slagit till senaste halvåret?

Ute efter 2st ssd 120-256Gb med minst 500Mb/s läshastighet...netonnet hade en för 399kr flera ggr i höstas...
Men nu har den inte varit under 549kr senaste månaderna...

Verkar vara så generellt...vad är det som hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoxvpn:

Hej!

Är det ngn copyswede-skatt som slagit till senaste halvåret?

Ute efter 2st ssd 120-256Gb med minst 500Mb/s läshastighet...netonnet hade en för 399kr flera ggr i höstas...
Men nu har den inte varit under 549kr senaste månaderna...

Verkar vara så generellt...vad är det som hänt?

Du har inte följt nyheterna på sweclockers http://www.sweclockers.com/nyhet/23429-priserna-pa-ssd-enhete...

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Tack så mkt! Det hade jag missat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är extrem SSD brist just nu. VI har väntat på några enterpirse diskar på jobbet i 6 månader nu.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det är extrem SSD brist just nu. VI har väntat på några enterpirse diskar på jobbet i 6 månader nu.

Yikes, det är rejäl väntan. Vet att vissa diskar flyger av hyllorna så fort de kommer in också, vilket inte direkt hjälper för lägre priser när ÅF/Leverantörer bara kan höja priset godtyckligt och folk bar behov och handlar ändå.

Själv hade jag "tur" i veckan... letade igenom lite gamla lådor och hittade lite SSDer. Så jag slipper köpa iaf. Inte var dag man hittar ca 750GB i SSDer i lådan

Permalänk
Avstängd

Brukar liksom alltid bli så kallat "tekniska problem" trasiga fabriker, etc på olika typer av minnen (olika typer av HD, RAM, eller annat) framåt sommaren, de måste verkligen ha otur med tillverkningen varje år, stackare...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Köpte min Samsung 850 500GB för 1190kr hos Webhallen förra sommaren. Billigast just nu är 1690kr
Samma visa med Intel 6700K. Köpte från Webhallen förra sommaren för 2890kr.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Köpte min Samsung 850 500GB för 1190kr hos Webhallen förra sommaren. Billigast just nu är 1690kr
Samma visa med Intel 6700K. Köpte från Webhallen förra sommaren för 2890kr.

Köpte en 850 500gb för 999kr @ Netonnet på Black Friday för 2 år sen. Man skulle köpt fler!!!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Brukar liksom alltid bli så kallat "tekniska problem" trasiga fabriker, etc på olika typer av minnen (olika typer av HD, RAM, eller annat) framåt sommaren, de måste verkligen ha otur med tillverkningen varje år, stackare...

I detta fallet är det faktiskt utvecklare som Intel/Micron och Toshiba/Sandisk som är "boven"... För deras 3D NAND har blivit sämre, eller inte i den mängd som marknaden förväntat sig. Samsung är den enda som lyckats, och de tillverkar så fort fabrikerna bara klarar av just nu...

Ibland blir det så när ny teknik ska göras, och alla "tror" att det är enkelt. Samsung har fått jobba för att få 3D NAND och TLC SSDer att fungera, så att andra nu har haft problem att "hänga med" är lite deras egen ignorans eller kanske arrogans att skylla.

Lägg till att mängden lagring i alla smartphones har fullständigt exploderat från 8/16/32 till 64/128+ sätter också sin press på samma marknad, och konstigt nog har folk inga problem med att betala 8kkr för en ny telefon som inte ens är mer än nån % bättre än deras nuvarande... men att handla en SSD för mer än HDD pris det svider så de kvider...

Skrivet av candybag:

Köpte en 850 500gb för 999kr @ Netonnet på Black Friday för 2 år sen. Man skulle köpt fler!!!

Något jag också rådde folk att göra på alla ställen jag kunde, då jag anade detta problem pga de misslyckade och försenade alternativen till Samsung.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

I detta fallet är det faktiskt utvecklare som Intel/Micron och Toshiba/Sandisk som är "boven"... För deras 3D NAND har blivit sämre, eller inte i den mängd som marknaden förväntat sig. Samsung är den enda som lyckats, och de tillverkar så fort fabrikerna bara klarar av just nu...

Ibland blir det så när ny teknik ska göras, och alla "tror" att det är enkelt. Samsung har fått jobba för att få 3D NAND och TLC SSDer att fungera, så att andra nu har haft problem att "hänga med" är lite deras egen ignorans eller kanske arrogans att skylla.

Lägg till att mängden lagring i alla smartphones har fullständigt exploderat från 8/16/32 till 64/128+ sätter också sin press på samma marknad, och konstigt nog har folk inga problem med att betala 8kkr för en ny telefon som inte ens är mer än nån % bättre än deras nuvarande... men att handla en SSD för mer än HDD pris det svider så de kvider...

Tackar!
Ja det brukar inte vara konspirationsteorierna om världens korruption som är den egentliga förklaringen även om de är "oh så lockande" utan vanligen är det reella problem som är aningen mer komplexa. Så även i detta fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag köpte Samsung 850 PRO 2 TB för 9990:- för en vecka sedan. Vet inte hur billig den var för ett år sedan dock.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag köpte Samsung 850 PRO 2 TB för 9990:- för en vecka sedan. Vet inte hur billig den var för ett år sedan dock.

Prisjakt vet, den reades ut av Komplett för 7990kr under en helgrea för ganska precis ett år sedan. Annars har den legat runt 9k för det mesta. 9990kr är det dyraste den någonsin varit.

Permalänk
Medlem

fyfan 10k för 2TB. Har en känsla av att inom 5-10 år kommer en sån kosta 3k.

Någon som vet hur det står till för företagen? Är det några fabriker som håller på och byggs eller någonting som gör att framtiden ser ljusare ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Prisjakt vet, den reades ut av Komplett för 7990kr under en helgrea för ganska precis ett år sedan. Annars har den legat runt 9k för det mesta. 9990kr är det dyraste den någonsin varit.

Cool man kan se sådär, fast prisjakt listar ju ibland grekiska butiker som känns lite sisådär när man kollar deras omdömen

Mig spelar det ingen roll. Datorn kostade 52000:- och det var 22000:- under budget ändå

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

I detta fallet är det faktiskt utvecklare som Intel/Micron och Toshiba/Sandisk som är "boven"... För deras 3D NAND har blivit sämre, eller inte i den mängd som marknaden förväntat sig. Samsung är den enda som lyckats, och de tillverkar så fort fabrikerna bara klarar av just nu...

Ibland blir det så när ny teknik ska göras, och alla "tror" att det är enkelt. Samsung har fått jobba för att få 3D NAND och TLC SSDer att fungera, så att andra nu har haft problem att "hänga med" är lite deras egen ignorans eller kanske arrogans att skylla.

Lägg till att mängden lagring i alla smartphones har fullständigt exploderat från 8/16/32 till 64/128+ sätter också sin press på samma marknad, och konstigt nog har folk inga problem med att betala 8kkr för en ny telefon som inte ens är mer än nån % bättre än deras nuvarande... men att handla en SSD för mer än HDD pris det svider så de kvider...

Något jag också rådde folk att göra på alla ställen jag kunde, då jag anade detta problem pga de misslyckade och försenade alternativen till Samsung.

Allright, påminner mig om kriget mellan Intel och AMD för länge sedan då AMD lyckades ta fram en något snabbare processor så att de kunde motivera ett ännu högre pris än Intel, som då annars redan var dyrast på hela marknaden för vanliga konsumenter...

Är ju ännu smartare om de kan mjölka mer pengar denna väg, make sense...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag köpte Samsung 850 PRO 2 TB för 9990:- för en vecka sedan. Vet inte hur billig den var för ett år sedan dock.

Köpte 2st 2TB 850 PRO på auktion i jan 2017, helt nya, för 11333kr... så... inte "kanon pris" direkt.

850 Pro är helt klart en dyr SSD, och normalt köper man den bara om man behöver något utanför EVO disken, men å andra sidan har du köpt en 2TB SSD med 10 års garanti, så ser man det så är det 500kr/TB och per År... (där den troligen kommer överleva det mesta andra i din dator).

Skrivet av Dassh:

fyfan 10k för 2TB. Har en känsla av att inom 5-10 år kommer en sån kosta 3k.

Någon som vet hur det står till för företagen? Är det några fabriker som håller på och byggs eller någonting som gör att framtiden ser ljusare ut?

2TB lär tyvärr inte se under 5k sträcket på ett bra tag, och notera att PRO är rätt dyr jämfört med EVO, som du kan hitta för 6000-7000kr.

Framtiden ser både ljus och mörk ut. Problem som gör det svårare och svårare för Samsung att lägga på fler lager (de satsar på 64-lager vad jag sett, men mer än det blir extremt svårt med deras nuvarande teknik).

Intel har redan problem med sitt 32-lager, så om de inte lyckas få tummen ur röva lär de inte kunna konkurrera länge till. De skänker ju redan bort sitt NAND med budget, och tvingas köra 20nm MLC 2D-NAND på high-end fortfarande.

Micron (Crucial) verkar också vara oense med Intel om hur de ska göra i framtiden, så frågan är om samarbetet bryts, eller om de hittar en lösning. MX300 är väl en okej SSD, men har långt under den kapacitet och prestanda som Crucial hoppades...

Toshiba/Sandisk (som numera ägs av WD), ser lovande ut dock, men de verkar inte komma till skott. Av vad jag sett lite hintar om så kan ev deras NAND ha hamnat i telefoner, bla Apples, men de måste ha rätt usel produktionstakt om de inte lyckas mätta mer än det när Samsung jobbar på både SSD, Telefoner och minneskort.

Tekniken som Toshiba/WD numera kör på ser bra ut för framtiden dock, där skalning i 100+ lager faktiskt ser ut att bli en möjlighet. De har nu gen 3 med 64-lager i produktion, men jag har än inte sett SSDer med det i nån skala direkt. De kör dock fortfarande 15nm TLC på de flesta diskar med OCZ, och även liknande 2D NAND i sina egna Q300 och liknande. Så lovande teknik eller inte, för SSD marknaden är de ett spöke än...

Och tills vi slutar ha folk som ska ha 128/256GB skräp SSDer, så lär de större inte bli aktuellt, för med fler lager, större kretsar så är det svårt att göra bra små diskar. MX300 275GB tex klarar inte ens läsa i 500MB/s sekv. Så till folk är villiga att satsa på bättre och dyrare SSDer, lär tillverkarna göra allt de kan för att göra små, billiga skräp SSDer istället.

@Mizzarrogh Tycka vad man vill om Samsung som märke, personligen tycker jag de är rätt skumma. Men... deras SSDer är generationer före allt annat idag, både hållbarhetsmässigt och prestandamässigt. De vet om detta... och de använder det för att sälja budget EVO diskar som konkurrerar mot andra tillverkares MLC diskar, och vinner ändå.

Så naturligtvis blir deras priser därefter. Men en sak kan man vara säker på... de tillverkar så mycket de bara kan, för just nu är det ren vinst på vinst i vad de gör, och varje disk/NAND-krets extra de kan sälja, är bara plus. De tom har 2D produktion igång än för att fylla ut behovet (bla med 750 EVO också).

Så vill man ha prestandan, får man också punga ut, för det är brist och folk vill ha prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Köpte 2st 2TB 850 PRO på auktion i jan 2017, helt nya, för 11333kr... så... inte "kanon pris" direkt.

850 Pro är helt klart en dyr SSD, och normalt köper man den bara om man behöver något utanför EVO disken, men å andra sidan har du köpt en 2TB SSD med 10 års garanti, så ser man det så är det 500kr/TB och per År... (där den troligen kommer överleva det mesta andra i din dator).

2TB lär tyvärr inte se under 5k sträcket på ett bra tag, och notera att PRO är rätt dyr jämfört med EVO, som du kan hitta för 6000-7000kr.

Framtiden ser både ljus och mörk ut. Problem som gör det svårare och svårare för Samsung att lägga på fler lager (de satsar på 64-lager vad jag sett, men mer än det blir extremt svårt med deras nuvarande teknik).

Intel har redan problem med sitt 32-lager, så om de inte lyckas få tummen ur röva lär de inte kunna konkurrera länge till. De skänker ju redan bort sitt NAND med budget, och tvingas köra 20nm MLC 2D-NAND på high-end fortfarande.

Micron (Crucial) verkar också vara oense med Intel om hur de ska göra i framtiden, så frågan är om samarbetet bryts, eller om de hittar en lösning. MX300 är väl en okej SSD, men har långt under den kapacitet och prestanda som Crucial hoppades...

Toshiba/Sandisk (som numera ägs av WD), ser lovande ut dock, men de verkar inte komma till skott. Av vad jag sett lite hintar om så kan ev deras NAND ha hamnat i telefoner, bla Apples, men de måste ha rätt usel produktionstakt om de inte lyckas mätta mer än det när Samsung jobbar på både SSD, Telefoner och minneskort.

Tekniken som Toshiba/WD numera kör på ser bra ut för framtiden dock, där skalning i 100+ lager faktiskt ser ut att bli en möjlighet. De har nu gen 3 med 64-lager i produktion, men jag har än inte sett SSDer med det i nån skala direkt. De kör dock fortfarande 15nm TLC på de flesta diskar med OCZ, och även liknande 2D NAND i sina egna Q300 och liknande. Så lovande teknik eller inte, för SSD marknaden är de ett spöke än...

Och tills vi slutar ha folk som ska ha 128/256GB skräp SSDer, så lär de större inte bli aktuellt, för med fler lager, större kretsar så är det svårt att göra bra små diskar. MX300 275GB tex klarar inte ens läsa i 500MB/s sekv. Så till folk är villiga att satsa på bättre och dyrare SSDer, lär tillverkarna göra allt de kan för att göra små, billiga skräp SSDer istället.

@Mizzarrogh Tycka vad man vill om Samsung som märke, personligen tycker jag de är rätt skumma. Men... deras SSDer är generationer före allt annat idag, både hållbarhetsmässigt och prestandamässigt. De vet om detta... och de använder det för att sälja budget EVO diskar som konkurrerar mot andra tillverkares MLC diskar, och vinner ändå.

Så naturligtvis blir deras priser därefter. Men en sak kan man vara säker på... de tillverkar så mycket de bara kan, för just nu är det ren vinst på vinst i vad de gör, och varje disk/NAND-krets extra de kan sälja, är bara plus. De tom har 2D produktion igång än för att fylla ut behovet (bla med 750 EVO också).

Så vill man ha prestandan, får man också punga ut, för det är brist och folk vill ha prestanda.

Som samsung som märke köper jag enbart deras ssd diskar dels efter 840 diskarna när dem inte ville ordna ny firmware och det andra är deras skärmar / tv apparater där det oftast sitter sämsta tänkbara kondensatorerna för å sparar några kronor. Nu är det väl fler en samsung som gör så är väl svårt å hitta information var det sitter i är väl ingen som öppnar upp å kollar vid tester.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Köpte 2st 2TB 850 PRO på auktion i jan 2017, helt nya, för 11333kr... så... inte "kanon pris" direkt.

850 Pro är helt klart en dyr SSD, och normalt köper man den bara om man behöver något utanför EVO disken, men å andra sidan har du köpt en 2TB SSD med 10 års garanti, så ser man det så är det 500kr/TB och per År... (där den troligen kommer överleva det mesta andra i din dator)...

Yes, har haft 850 PRO i alla möjliga storlekar, har en 1 TB och en 512 GB som ligger någonstans

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Allright, längre tillbaka i tiden var de knappast top of the line vad gällde långtids hållbarhet, men det kan ju ha förändrats för några år sedan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Allright, längre tillbaka i tiden var de knappast top of the line vad gällde långtids hållbarhet, men det kan ju ha förändrats för några år sedan.

Skulle säga tvärtom om man inte räknar med diskarna som hade problem med sina fw.

Inte x25 är tex en riktigt bra hållbar disk dagen tlc diskar är väll inget å ha jämfört med x25.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Som samsung som märke köper jag enbart deras ssd diskar dels efter 840 diskarna när dem inte ville ordna ny firmware och det andra är deras skärmar / tv apparater där det oftast sitter sämsta tänkbara kondensatorerna för å sparar några kronor. Nu är det väl fler en samsung som gör så är väl svårt å hitta information var det sitter i är väl ingen som öppnar upp å kollar vid tester.

Tycker samma om deras telefoner mm nu också. Ja de öser ut nya funktioner, men det är inte prisvärda enheter längre (som de en gång var) och med låst batteri, eget OS (på en del iaf), tveksamt snabbladdningssystem så är de inget speciellt.

De har en hand i mycket dock, och vissa underliggande delar som tex CPU tillverkning mm är de helt klart imponerande i hur snabbt de har börjat närma sig Intel, men problemet är att desto större man blir som företag, desto sämre blir man också på support.

Och de gör inte sämre kondensatorer för att spara pengar, utan för att du ska köpa en ny TV. Är lite samma som 1000 timmars glödlampan. Har på jobbet fortfarande 10 pack av 8000h vanliga 60W glödlampor, som håller bättre än LE och tom vissa LED... Det är planerad föråldring, som hela marknaden gör idag.

Bläckstråleskrivare är också ett ex på detta där enheten är designad för att sluka bläck och till slut "sluta fungera" efter ett tag, så du ska köpa en ny enhet. Det har tom gått så långt att man idag spenderar ingenjörstid för att designa saker så att de ska gå sönder efter en kontrollerad tid.

840 EVO fungerar dock helt okej idag med den senaste FW, även om jag också föredrar 850 diskarna.

Skrivet av Mizzarrogh:

Allright, längre tillbaka i tiden var de knappast top of the line vad gällde långtids hållbarhet, men det kan ju ha förändrats för några år sedan.

SSDer blir sämre och sämre (i generella drag), då tillverkarna kämpar för att göra dem billigare, för folk vill inte betala vad en bra SSD är värd.

Min gamla Mtron 32GB SLC disk hade 10 års "retention" tid... och jag hittade den liggande bakom en hylla med 3+ år gammal data (och damm) på sig, sedan 2014. Inga problem att läsa... låg en gammal Win2000 server på den, och allt gick att läsa utan problem.

Så vi har idag offrat allt vad kvalité på SSD är, för lite $$$, lite som kondensatorerna ovan. Där de designas för att hålla en begränsad kort tid, sen ska du köpa nytt. Jag vill inte se SSDer nå detta stadie, men folk vill inte betala, så det är dit vi är på väg.

Det finns än dock fåtal företag som verkar göra just bättre produkter, med generös garantitid och enormt marginal. Men frågan är hur länge...

Permalänk
Medlem

Komponentbrist, svensk straffskatt, dollarn har gått upp i värde, och sedan en och annat artificiellt "problem" som de hittar på för att driva upp priset när det blir för billigt. Inte bara SSD:n som blir dyrare, min dator idag är dyrare att köpa in än den var för 6 månader sedan... tur dock att man körde high end så att man klarar sig en stund.

Permalänk
Avstängd

Jag är ok med att betala mer om kvaliteten också blir bättre, inte annars.

Samma med skärmar och annat, tex döda pixlar och skit, fel som dyker upp efter 5-10 år osv.
Varför ens producera dylik skit, det är bara slöseri med råvaror som kunde gått till vettiga saker i stället.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag är ok med att betala mer om kvaliteten också blir bättre, inte annars.

Samma med skärmar och annat, tex döda pixlar och skit, fel som dyker upp efter 5-10 år osv.
Varför ens producera dylik skit, det är bara slöseri med råvaror som kunde gått till vettiga saker i stället.

Finns ju användare som kör Intels X25 SSDer än idag, och jag hade gärna kört MTRON SSDn också, om det inte var för dens storlek. Det går dock för en liten Win 7 bantad installation att köra, och snabbt nog också. Den har typ 10k IOPS i QD1... så den kan lätt tävla i klientmaskiner även med dagens SSDer.

Tittar du på highend 840 diskarna, specifikt 840 PRO (samt 830), så har du inte sett något bråk med dem. De har också haft typ högsta skrivtåligheten från sin generation, och jag vet två 830 och en 840 Pro som går utmärkt än idag. (Har även en 840 PRO 256GB som ligger just nu).

Ser heller inte folk som har problem med Intel 750... S3700 eller liknande high-end. Så du får faktiskt bättre kvalité om man köper rätt disk.

Tyvärr dock så tillverkas "dylikt skit", då folk stirrar sig blinda på priset, och inte vad de får för det. Det är trevligt att höra att du är ett undantag, men du är tyvärr sällsynt. Titta bara på hur många som frågar efter den billigaste SSDn på forumet... istället för den bästa.

Permalänk
Avstängd

Jobbet med att återställa all min data efter krach är värt mer än de få kronor jag sparar...
Döda skärmpixlar är så extremt irriterande att jag knappt kan jobba vid en sådan skärm öht...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jobbet med att återställa all min data efter krach är värt mer än de få kronor jag sparar...
Döda skärmpixlar är så extremt irriterande att jag knappt kan jobba vid en sådan skärm öht...

*Ta i trä* Men jag har inte haft en enda Samsung Pro, eller Intel high-end disk kraschande för mig under alla år (och har i runda slänga 10 st). Har dock haft andra billigare diskar som bråkat, typ OCZ Octane x2 som dog, Corsair Force 3 som rasade, Intel 320 som fick 8MB fw bugg tex.

Men jag håller med... det är inte värt bråket att få problemen.

Dock är väl inte döda skärmpixlar så vanligt längre? (Vet det var satans vanligt förr när TFT var "nya")

Permalänk
Medlem

Ingen som minns Kingston drives på 128 GB? Lanserades med bra r/w och sedan bytte de något i driven så den blev usel. Riktigt dålig r/w prestanda. Finns på nätet. Men vem köper en 128 GB idag? Kan finnas en marknad men tveksamt. Linux förvisso då en full i stall ofta bara tar 5-10 GB om man har data drive någon annanstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ingen som minns Kingston drives på 128 GB? Lanserades med bra r/w och sedan bytte de något i driven så den blev usel. Riktigt dålig r/w prestanda. Finns på nätet. Men vem köper en 128 GB idag? Kan finnas en marknad men tveksamt. Linux förvisso då en full i stall ofta bara tar 5-10 GB om man har data drive någon annanstans.

Skickades från m.sweclockers.com

jodå dem böt nand kingston köper jag aldrig heller förutom deras ramminnen som är väldigt stabila.

Crucial v4 var även den en riktigt skit disk

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Är förvånad över att även priserna på begagnade mekaniska hårddiskar på 1 - 2 TB har stigit kraftigt på ex Tradera. För ett drygt år sedan kunde man ex köpa en felfri begagnad WD10EADS för under 200 kronor som snurrat under 10K timmar. Nu kostar samma disk uppåt 300 - 400 kronor - begagnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ingen som minns Kingston drives på 128 GB? Lanserades med bra r/w och sedan bytte de något i driven så den blev usel. Riktigt dålig r/w prestanda. Finns på nätet. Men vem köper en 128 GB idag? Kan finnas en marknad men tveksamt. Linux förvisso då en full i stall ofta bara tar 5-10 GB om man har data drive någon annanstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker på Kingston V300.

Det var gen 2 som hade riktigt usel skrivprestanda. Gen 3 hade helt okej prestanda igen. Tror disken säljs fortfarande, med gen 4...

Finns en del Sandisk SSDer som också är sånt "ihop-plock" av valfria delar. Det är sånt skit man får när folk stirrar på priset.

Skrivet av BlondBimbo:

Är förvånad över att även priserna på begagnade mekaniska hårddiskar på 1 - 2 TB har stigit kraftigt på ex Tradera. För ett drygt år sedan kunde man ex köpa en felfri begagnad WD10EADS för under 200 kronor som snurrat under 10K timmar. Nu kostar samma disk uppåt 300 - 400 kronor - begagnad?

Jag själv är förvånad över RAM minne... DDR3 behövde jag komplettera en 8GB (2x4GB) pack, med 2 till... 350kr?! för 8GB begagnat 4GB modulers RAM... w t f