SSD:n blir överfull, vilka filer är OK att ta bort?

Permalänk
Medlem

SSD:n blir överfull, vilka filer är OK att ta bort?

Tja! Har på senaste tiden märkt att min SSD har fyllts upp orimligt mycket, det vill säga att jag har ~ 1,5 gig kvar av 128 trots att det enda jag har där är operativsystemet och några drivrutiner i princip.

Körde WinDirStat och det visar sig att det är främst är tre mappar som det ligger mycket i:

winsxs
Installer
System32

Sen tar hela Windowsmappen upp ungefär 33,1 gig och Users 10,6 gig.

Det jag undrar är vad jag kan ta bort för att lösgöra lite space? Det går inte att installera nya uppdateringar eller något för tillfället, och det är inte så där superbra ju.

Slänger med en Imgur också på WinDirStat: http://imgur.com/a/0QPYm

Tack!

/Colkholm

PS: Ber om ursäkt om det är fel forumdel, är inte på Sweclockers så ofta.

Edit: Har kört Ccleaner och gjort de vanligaste åtgärderna som att inaktivera hibernate och ändra virtuellt minne, tänkte inte på att nämna det!

Permalänk
Medlem

@Colkholm:
Ta inte bort några manuellt. Det du kan göra är att installera ccleaner och köra deras rens. Du kan också inaktivera vänteläget/hibernate. Är inte hundra på vad det heter nu mer på svenska. Men googla på det annars. Där sparar du några gigg, beroende på mängden RAM. Man kan också rensa wumappen. Men då kan man inte avinstallera ev uppdateringar. Men där kan man också spara en del.

EDIT: kolla här gällande winsxs:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn251565.aspx

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Jag har redan inaktiverat Hibernate och kört CCleaner (Rensade 1 gig). Känns som att det är något annat som äter mitt utrymme. Har rensat i temp och AppData också, men den är fortfarande full.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colkholm:

@fragwolf: Jag har redan inaktiverat Hibernate och kört CCleaner (Rensade 1 gig). Känns som att det är något annat som äter mitt utrymme. Har rensat i temp och AppData också, men den är fortfarande full.

Svara igen här så du ser jag svarat.
kolla här gällande winsxs:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn251565.aspx

Du kunde nämnt att du redan använt ccleaner och ville rensa mer

Edit: https://support.microsoft.com/en-us/help/2795190/how-to-addre...

https://www.howtogeek.com/174705/how-to-reduce-the-size-of-yo...

mer info om att rensa utrymme.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Vilket windows kör du?

Permalänk

Ställ in så att du även ser dolda filer och mappar och även system filer. Kan var så att din hibernate fil ligger kvar.
Du kan även minska din swap fil till 4gig eller vad du tycker är lämpligt.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Oj, jo ursäkta. Ska ta och läsa på de länkarna, tack!

@Legacy_wow_jon: Windows 7

Permalänk
Medlem

Är det jag som läser fel eller står det att din C:disk endast innehåller 55,5GB filer? Om du då har en ~128GB så är den ju endast halvfull?
För mig visar WinDirStat iaf 222,5GB fullt av 232GB.
Edit: Kan ju kanske vara så att det finns någon typ hiberfil, den brukar vara dubbelt av ditt ramminne (16GB ram ger 32GB virtuellt minne)

Permalänk
Medlem

@Miney: Du läser inte fel. Det är också något jag har funderat över. Så har det dock varit sen jag installerade SSD:n, mycket märkligt med det har inte varit något direkt problem förrän nu.

Permalänk
Medlem

In med Treesize eller liknande.
Då får du en bra överblick av vad som tar plats.
Nyinstallerat W7 tar normalt mellan 15 och 30 GB utrymme (skiljer mellan versioner).

Permalänk
Medlem

@Colkholm: Okej, och jag antar att det inte är någon konstig partitionering som delat upp disken?
Har du testat köra en diskrensning/disc cleanup, ifall du har uppgraderat till någon av de stora windowsuppdateringarna så ligger den gamla versionen kvar. Glöm inte bort att trycka "Rensa systemfiler" också.

Permalänk

Skriv diskmgmt.msc vid en dos prompt så får du upp disk management. Där kan du se om din system partion tar upp hela SSD eller om det ligger en del som inte används.

How to open disk management

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

@kdk_warhead: Det gjorde den inte. Den var satt att använda 55,6gig, precis som det visades. Varför har det varit så? Ändrade nu så att hela utrymmet ska vara tillgängligt.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colkholm:

@kdk_warhead: Det gjorde den inte. Den var satt att använda 55,6gig, precis som det visades. Varför har det varit så? Ändrade nu så att hela utrymmet ska vara tillgängligt.

Tack!

Vissa installationer delar ju upp så att halva enheten används som system och andra halvan ska vara "data", kan ju varit nåt sånt som råkat hända, men utan att Data-partitionen använts. Bara en teori...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid WinDirStat när jag ska rensa.

Permalänk
Skrivet av Colkholm:

@kdk_warhead: Det gjorde den inte. Den var satt att använda 55,6gig, precis som det visades. Varför har det varit så? Ändrade nu så att hela utrymmet ska vara tillgängligt.

Tack!

Kul att vi kunde hjälpa till

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

En annan sak du kan göra är att starta cmd.exe som administratör och skriva in
"powercfg -h off". Det ger dig några extra GB space från SSDn. Enbart hårddiskar har nytta av att powercfg är på.

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem

CMD (som admin)

cleanmgr /sageset:1024

Välj vad du vill slette, klicka ok

cleanmgr /sagerun:1024

Voila

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K