Error 0x8007025D vid nyinstallation av win 10!

Permalänk
Medlem

Error 0x8007025D vid nyinstallation av win 10!

Hej.

Har hållt på många timmar nu men löser inte problemet så nu vänder jag mig till er.

Har köpt nytt moderkort, cpu och minnen. Ska installera win 10. Får upp error "Windows cannot install required files. Make sure that all files required for installation are available and restart the installation. Error code: 0x8007025D.

Felet kommer runt 95% av första "delen" när man börjar installera.

Jag har provat:
Ta ut ett minne i taget(har två)
Hämta win 10 från windows egna program som skapar USB bootable.
Hämta win 10 från annat ställe.
Uppdaterat BIOS.
Stängt av något som hette CMS i bios efter tips på något forum.
Kopplat ur alla hårddiskar och sånt jag inte behöver ha i datorn vid isntallation.
Formatera ssd flera gånger i bios.
Försökt installera både Pro och Home.
Raderar alla partitioner på SSD och formaterar innan jag skapar en ny.
Googlat som en idiot och försökt allt jag kan med det jag har hemma.

Har någon nått mer förslag på vad jag kan göra?

Min dator står i signatur och dom nya komponenterna är:
Moderkort: Asus Z270H
Cpu: intel i7 7700
Minnen: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8)

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

@Husmus:

Har du testat med annan usbsticka? Provat installera på annan hårddisk?

Kolla även i din Bios - advanced och leta upp Satacontroller,(kan skilja sig lite beroende på bios) Se omden står på IDE, AHCI,
Står den på IDE så teata AHCi, och vise versa, Vet att det hjälpt mig men är dock osäker om jag ens kom så långt att jag kunde starta installationen.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

@Husmus:

Har du testat med annan usbsticka? Provat installera på annan hårddisk?

Kolla även i din Bios - advanced och leta upp Satacontroller,(kan skilja sig lite beroende på bios) Se om den står på IDE, AHCI,
Står den på IDE så teata AHCi, och vise versa, Vet att det hjälpt mig men är dock osäker om jag ens kom så långt att jag kunde starta installationen.

Har försökt med två andra minneskort. Tyvärr får jag inte datorn jag använder att kunna öppna dom. Det är två microSD, den som fungerar är vanligt SD. Vet inte vad problemet är men datorn jag har att använda är riktigt gammal skit med vista.

Har tyvärr bara en SSD som jag kan formatera, den andra är större(1TB) men där har jag mycke jag inte vill slänga. Och nu kommer jag ju inte åt windows så jag kan flytta filerna. I bios ser status ut att vara ok på SSD.

Ska kolla det där med satakontroller.

Ska lägga till en sak på listan av saker jag provat. Läste att man kunde partitionerna halva SSD disken så minskade risken att en dålig sektion förstör. Har gjort det och provat på båda partitonerna men det hjälte inte.

Edit, hittade SATA mode selection i BIOS men det fanns inte som alternativ att välja IDE. Bara AHCI eller Intel RST Premium..blabla(RAID).

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Googlade lite o hittade en som hade samma felkod som hjälptes med att uppdatera bios.
En annan löste det med att byta USB sticka.
En tredje löste det med att byta ramminne,
En fjärde kopplade ut en trålös mus?

Så det verkar som ditt fel kan bero på ganska breda saker. Jag hade börjat med att skaffa ett nytt USBminne (inte något Sdkort) och försökt med den.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Googlade lite o hittade en som hade samma felkod som hjälptes med att uppdatera bios.
En annan löste det med att byta USB sticka.
En tredje löste det med att byta ramminne,
En fjärde kopplade ut en trålös mus?

Så det verkar som ditt fel kan bero på ganska breda saker. Jag hade börjat med att skaffa ett nytt USBminne (inte något Sdkort) och försökt med den.

Tack.

Har ju som sagt 2 andra sd kort, och jag har använt dom förut för att installera win 7 och 10. Men visst är det ett alternativ.

Minnena är helt nya och jag har provat ett i taget med samma resultat, tyvärr har jag ingen dator för att köra memtest just nu.

Allt onödigt är urkopplat ur datorn.

Var precis på webhallen och köpte en sata-usb kontakt. Ska titta på min ssd i den andra datorn och se hur den mår.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Tack.

Har ju som sagt 2 andra sd kort, och jag har använt dom förut för att installera win 7 och 10. Men visst är det ett alternativ.

Minnena är helt nya och jag har provat ett i taget med samma resultat, tyvärr har jag ingen dator för att köra memtest just nu.

Allt onödigt är urkopplat ur datorn.

Var precis på webhallen och köpte en sata-usb kontakt. Ska titta på min ssd i den andra datorn och se hur den mår.

Memtest kan du köra i den burken som strular, Ladda bara ner Bootable memtest till usbsticka och boota upp den.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Memtest kan du köra i den burken som strular, Ladda bara ner Bootable memtest till usbsticka och boota upp den.

Visst ja, det har du rätt i. Ska testa det efter allt jag har på kö att testa just nu.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Ifall du installerar Windows i så kallat "UEFI mode" så är något som alltid trilskas för mig (och frekvent genererar det här felmeddelandet) att disken inte blir rensad/GPT-konverterad ordentligt. Innehållet i den här länken kan eventuellt hjälpa (saxar dock den viktiga biten här nedanför då det är en del text och bilder):

Citat:

6. Before Windows setup is started we will manually erase the disk to be 100% sure it has full compatibility and any hardware features (such as eDrive and greater than 2TB boot volumes) are fully enabled.

  1. Select advanced options from the Windows 8 setup main menu.

  2. Open a command prompt, enter “diskpart”.

  3. Enter “list disk” then identify the disk to install on (the size is a good guide) and its number is usually the lowest, e.g. disk 0.

  4. Enter “select disk #” where # is the disk number.

  5. Enter “list disk” again and double-check the currently selected disk (with an “*” asterisk next to it) is the drive you want to completely erase!

  6. Enter “clean” which deletes EVERYTHING on that disk.

  7. The most important part, enter “convert gpt” to prepare the disk with a GUID Partition Table, which the UEFI boot mode requires to access the full (greater than 2TB) storage.

  8. Enter “exit” to quit DiskPart.

  9. Enter “setup” to continue the Windows setup procedure. If for any reason Windows cannot see the drive, reboot and try again.

  10. Note: we do not bother creating a primary partition or formatting because Windows will do that, we just need the bare disk with the right partition table.

  11. Windows setup will complete as usual, there is virtually no difference between UEFI and BIOS setup routines except sometimes the Windows logo being replaced by your manufacturer’s logo (optional as discussed earlier).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johen:

Ifall du installerar Windows i så kallat "UEFI mode" så är något som alltid trilskas för mig (och frekvent genererar det här felmeddelandet) att disken inte blir rensad/GPT-konverterad ordentligt. Innehållet i den här länken kan eventuellt hjälpa (saxar dock den viktiga biten här nedanför då det är en del text och bilder):

Tack! Det löste sig nära jag gjorde enligt din länk!

Stort tack för hjälpen båda två!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Härligt att höra! Hoppas du får många timmar spelglädje

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Drabbades av samma fel... som tur var hadde jag sparat en äldre installation 1903 fungerade utmärkt...