Permalänk
Medlem

@Gruarn: Nej, det fungerar inte så (enligt lagen ivf.) att även om jag endast skulle streama så måste jag ändå betala även om antennsladden, som just nu, inte ens är inkopplad.

Idotiskt? Javisst, absolut - men det är så lagen är skriven.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@lord_vasagos: Inte ens två hundra i månaden. Det är inte mycket pengar. Det kan vem som helst få ihop bara genom att samla pantflaskor. Det är runt 6-7 kronor om dagen.
Jag vet inte hur din ekonomi ser ut, men för mig, och de flesta i min bekantskapskrets antar jag, är det precis ingenting.

Jag tycker 200 i månaden är någonting (och då har jag ändå en hyfsad inkomstnivå och förmögenhet).

Vad är det då inte för de som har betydligt modestare förhållanden och mindre resurser?

Känns som om du är något arrogant i ditt sätt att resonera om andras pengar.

Mitt förslag; låt sådana som dig betala 2000 i månaden (det kanske är någonting, åtminstone litet, för dig) för SVT, så kan vi andra som vill slippa (lagligt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

@martinot: Jo, men den målgruppen hänger nog inte här. Då har man nog inte stålar till varesig dator eller bredband, än mindre bil eller månadskort till kollektivtrafik.

Precis när man står det i valet, ska man skaffa ett busskort så man kan ta sig till och från jobbet eller betala för en propaganda spridade media, så är valet alltid det sista.

Alla personer har utgifter och man måste spara på pengarna, jag gissar på att du själv köper konsumentdatorprylar fast man egentligen skulle köpa riktiga. Hur mycket pengar man behöver utan att behöva tänka på utgifter är en bra fråga, men 2 340kr per år är mycket för många och det kan läggas på datorn så man slipper köra konsument-dritt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jag ger aldrig kontanter till tiggare. Har aldrig hänt. Jo, en gång på Mc Donalds, stod ett finskt fyllo bakom mig och salade till en hamburgare. Han fick en 20-lapp, det enda kontanta jag hade.

Men jag bidrar månatligen till olika välgörenhetsorganisationer. Mycket mer än 200:- dock.
Det är säkert bra för mitt ego, fast jag tänker inte riktigt så. Jag ser aldrig pengarna. Så Rumänska tiggare för att ta mitt exempel, får mycket mer än 200:- i månaden av mig.

Men det tycker jag är vettigt för då hjälper man men många slänger en hundring i koppen till affärs tiggare och känner sig som dagens goda samarit och var bilden jag såg då det ofta är romer som sitter vid affärer ..har faktiskt gjort samma till en finsk alkis som stod och svor över det fattades pengar till maten han ville ha och fick en tjuga och vart nöjd med sin hamburgare och jag vart hans bästa kompis

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bango79:

SVT är en vänstervriden pk media.

Dom får inte ett öre av mig.

Det var ju konstruktivt. Varför är den vänstervriden PK media enligt dig?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför är [SVT] vänstervriden PK media enligt dig?

”Bango79” syftar kanske till den studie som genomförts av Kent Asp vid JMG vilken visade att partisympatier hos journalister verksamma i bland annat statlig media till en överväldigande majoritet visade sig ligga hos vad allmänheten generellt betecknar såsom partier till vänster på en så kallad höger-vänster-skala. Både på SVT & SR hade Miljöpartiet över 50 % stöd, och hade således vid direkt överförande till populationen haft egen riksdagsmajoritet. Asp har, eller om det var hans forskarkollegor, vidare genomfört intressanta studier om huruvida Miljöpartiet särskilt gynnats av detta stöd.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Precis när man står det i valet, ska man skaffa ett busskort så man kan ta sig till och från jobbet eller betala för en propaganda spridade media, så är valet alltid det sista.

Alla personer har utgifter och man måste spara på pengarna, jag gissar på att du själv köper konsumentdatorprylar fast man egentligen skulle köpa riktiga. Hur mycket pengar man behöver utan att behöva tänka på utgifter är en bra fråga, men 2 340kr per år är mycket för många och det kan läggas på datorn så man slipper köra konsument-dritt.

Jo, jag har ju sett lyxfällan och förstått hur männikor har det. Det är mest sorgligt tycker jag. Hade jag levt sådär och tagit lån, grejer på avbetalning och haft någon slags sinnessjuk kreditmentalitet hade jag också gnällt på en tvåhundring i månaden. Det finns folk som tar lån för att köpa resor och elektronik. Det gör mig häpen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Givetvis.

Än har staten inte infört tvångstittande eller tvångsläsning a la Clockwork Orange eller liknande.

Du tror att det är på gång eller?

Citat:

Vilket var den friheten jag kommenterade saknas.

Jag gillar inte SVT, men respekterar att du gör det.

Däremot så vill jag inte tvingas att finansiera ditt val och gillande av SVT, lika lite som jag vill tvinga dig att finansiera mina kanaler och mitt tittande på Eurosport och Discovery Science.

Du tvingas inte finansiera något, du kan, som jag nämnde men som du valde att inte besvara, skita i att ha en TV-mottagare.

Jag gillar SVT men det betyder inte att jag gillar hur avgiften är utformad. Idag kan man lagligt se hur mycket SVT som helst på nätet utan att betala men kan vara tvungen att betala för att man har en TV för att spela på, en gammal VHS-bandare av någon anledning eller liknande. Man får betala om man har en analog mottagare trots att ytterst få har analoga kanaler längre osv. Hade man kodat SVT och haft abonnemang så hade man kommit runt det men då hade det heller inte varit public service längre. Smartast är väl att lägga denna avgift på skatten i mina ögon. Då är det inte en avgift för vissa tekniska apparater längre utan en gemensam finansiering av den enda fria och oberoende journalistiken vi har i Sverige. För det är ju vad det är, ni kan gnälla på journalisternas sympatier hur mycket ni vill men till skillnad från all annan media så ligger det i public service uppdrag att vara oberoende och neutrala.

Varför journalister tenderar att luta åt en sida på höger-vänster skalan är inte så konstigt om man tänker efter lite. Journalist är ett ganska pissigt yrke, dåligt betalt, osäkra anställningsformer osv. så för att satsa så helhjärtat på det som man behöver för att komma upp på riksnivå så behöver man brinna för just journalistiken. Inte många pluggar i flera år för att sen vara praktikant i ytterligare många år för att sen kanske, om man har tur, få en projektanställning någonstans eller få jobba som frilansare för skitpengar för att det verkar häftigt att vara på teve eller så utan det kräver ett djupt engagemang liksom. Högermänniskor, i alla fall högutbildade sådana, tenderar att inte vara lika idealistiska på detta område utan väljer snarare utbildningar och karriär baserat på möjligheten att tjäna (stora) pengar och kanske möjligheten att hamna i en maktposition. Det är liksom inte medias fel att de som går på journalistprogrammet lutar åt vänster utan det beror på att det stora flertalet som söker utbildningen också gör det. Samma gäller flera andra utbildningar, som sjuksköterska-programmet eller konstutbildningar och likaledes är det mer högermänniskor som går på handelshögskolor, mäklarutbildningar eller pluggar till säljare.

Fördelen med att det är idealister som är journalister är ju att de ofta, i alla fall så gott de kan, sätter journalismens ideal före sina egna åsikter. Se exempelvis den väldigt publika diskussion Janne Josefsson hade med sin chef i Aktuellt (tror jag det var) om detta. Sen är det klart att journalisternas åsikter ändå påverkar förstås, men det är som sagt svårt att komma från det om man inte ska kvotera in människor i dessa roller och då låta sämre personer få förtur. Och kvotering är alltid väldigt komplext och kvotering baserat på politiska åsikter är i princip omöjligt att lösa, så det går ju inte. Fördelen med just public service är ju att de har ambitionen att vara neutrala och granskas också utifrån detta. Alla andra medier har ägare vars åsikter styr bra mycket mer än journalisternas egna. Exempelvis har GP svängt ganska tvärt åt höger på sistone trots att merparten av journalisterna där fortfarande lutar åt vänster. Detta på uppdrag av de kapitalstarka (well, från början i alla fall) ägarna som försöker fånga dagens populistiska svängningar.

Permalänk
Medlem

Kollar på Bolibompa dagligen så jag får lite valuta för pengarna iaf.
I övrigt, not so much...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Kollar på Bolibompa dagligen så jag får lite valuta för pengarna iaf.
I övrigt, not so much...

Barnkanalen. Vilken jävla dynga.

Barnen hemma brukar tröttna efter en stund och väljer att spela eller glo på Youtube istället. Visst blir dom matade, men dom väljer iallafall aktivt istället för att passivt låta programavdelningen på SVT mata dom med skräpet. Passivt TV-tittande tillhör forntiden och kommer att dö ut som underhållningsform, sanna mina ord. Och jag kommer lyckligt att stå bredvid och se SVT långsamt dö i sin egen avföring, som den gamla uråldriga drake den/det/de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du tror att det är på gång eller?

Det är inte alltid så lätt med sarkasmer på nätet, tyvärr.

Skrivet av snajk:

Du tvingas inte finansiera något, du kan, som jag nämnde men som du valde att inte besvara, skita i att ha en TV-mottagare.

Problemet, som nämnts innan, är att det inte är så lätt att köpa stora TV-skärmar till vettiga priser som inte har inbyggda TV-mottagare.

Jag hade gärna även skippat allt vad SmartTV heter, och även skippat inbyggda högtalare (men det kanske är en lite annan diskussion).

Sedan känns det också lite onödigt rent ekonomiskt (och även miljömässigt) att kasta alla fungerande TV vi har i dag, bara för att tillfredställa en ganska förlegad lag.

Skrivet av snajk:

Jag gillar SVT men det betyder inte att jag gillar hur avgiften är utformad. Idag kan man lagligt se hur mycket SVT som helst på nätet utan att betala men kan vara tvungen att betala för att man har en TV för att spela på, en gammal VHS-bandare av någon anledning eller liknande. Man får betala om man har en analog mottagare trots att ytterst få har analoga kanaler längre osv. Hade man kodat SVT och haft abonnemang så hade man kommit runt det men då hade det heller inte varit public service längre. Smartast är väl att lägga denna avgift på skatten i mina ögon.

Jag hade helst sett att SVT gjorde som alla andra och kodade sändningarna för de som vill ha och betala för kanalerna, som du skriver ovan som alternativ.

I andra hand så hade det, precis som du föreslår, varit bättre enklare att finansiera det via skatten, precis som alla våra andra offentliga institutioner och tjänster.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vad som gör mig ledsen över detta är att man inte har ett val. Har man en TV så betalar man eller så bryter man emot lagen.
Jag har aldrig haft intresse av att kolla på smörjan på TV, utan jag kollar genom viaplay eller netflix eller liknande. Dock vill jag ha en TV eftersom skärmen är mycket större än en datorskärm och ljudet är bra mycket bättre än de inbyggda i datorskärmarna.

Men så fort jag skaffar en TV blir jag tvingad till att betala TV avgiften, trots att jag inte kollat på TV sen jag var 13. Är idag 26.
Dom borde sälja TV apparater utan mottagare som är exkluderade ur denna avgift

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jo, jag har ju sett lyxfällan och förstått hur männikor har det. Det är mest sorgligt tycker jag. Hade jag levt sådär och tagit lån, grejer på avbetalning och haft någon slags sinnessjuk kreditmentalitet hade jag också gnällt på en tvåhundring i månaden. Det finns folk som tar lån för att köpa resor och elektronik. Det gör mig häpen.

Jag håller med. Hade själv aldrig gjort det.

Däremot så uppmuntrar ju verkligen staten och samhället till att ta lån, bidrag, etc, i så stor utsträckning som möjligt, och till att jobba och förvärvsarbeta så lite som möjligt.

Ber dock om ursäkt vi hamnar lite OT för diskussionen, men håller faktiskt med dig om det ganska sjuka i just det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är dåligt att man inte kan välja.

Det går att ha en TV för att spela TV-spel eller koppla till datorn, streama etc.
Behöver inte användas för att se på TV överhuvudtaget, men ändå ska det betalas om den har en mottagare.

Egentligen ser jag inte ens varför man skulle behöva avstå från att se andra kanaler, om man vill, för att slippa betala "SVT avgiften" (vet att det inte heter så).

För min del så hade de gärna fått börja koda SVT, så att endast de som betalar kan se det.
De som vill se SVT och är villiga att betala för det kan fortsätta att göra det.
Övriga som ändå av någon anledning har TV kan slippa den kostnaden och fortsätta att använda det till allt annat.

Återigen, som i alla sånna här trådar. Det är lagstiftat.
Det hänger kvar sen tiderna då SVT1/2 var ungefär allt som fanns och äga tv = se på SVT.

Problemet dom nu satt sig i är att dom hr en organisation som bränner stålar som fasen, samtidigt som dom öht inte alls står rustade för att vara ett bolag som är beroende utav att skaffa kunder på traditionellt vis.

Skulle man slå om SVT till att koda kanaler och bara visa för dom som frivilligt betalar skulle dom troligen dö en snabb död.

Så frågan man får ställa sig är, vill man ha public service eller inte? Tycker man att SVT är "oberoende"?
Är svaret nej så Sure, börja aktivera dig politiskt och se till att få till en förändring. Problemet är att detta har debatterats så länge jag kan minnas, iaf dom senaste 15 åren. Så det är föga troligt att det kommer ske några snabba förändringar.

Själv är jag kluven, ställer mig nog pt det negativa hållet dock.
Mitt förslag är att man fimpar SVT 2, så man bara har en kanal kvar. Sen slutar man köpa in dyra amerikanska serier då "alla" ändå ser dessa på eget håll, och istället börjar fokusera på kärnverksamhet, public service.

Men borde då lätt kunna kapa kostnaderna till 1/4 som man istället lägger på skatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vad som gör mig ledsen över detta är att man inte har ett val. Har man en TV så betalar man eller så bryter man emot lagen.
Jag har aldrig haft intresse av att kolla på smörjan på TV, utan jag kollar genom viaplay eller netflix eller liknande. Dock vill jag ha en TV eftersom skärmen är mycket större än en datorskärm och ljudet är bra mycket bättre än de inbyggda i datorskärmarna.

Men så fort jag skaffar en TV blir jag tvingad till att betala TV avgiften, trots att jag inte kollat på TV sen jag var 13. Är idag 26.
Dom borde sälja TV apparater utan mottagare som är exkluderade ur denna avgift

Är i nästan exakt samma situation (bortsett ifrån ålder), och misstänker att vi inte är ensamma om det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Problemet, som nämnts innan, är att det inte är så lätt att köpa stora TV-skärmar till vettiga priser som inte har inbyggda TV-mottagare.

Jag hade gärna även skippat allt vad SmartTV heter, och även skippat inbyggda högtalare (men det kanske är en lite annan diskussion).

Jag håller med, men det är så lagen ser ut. Har du en TV-mottagare måste du betala. Hade marknaden för "TV" utan mottagare varit tillräckligt stor så hade nog skärmtillverkarna satsat på den mer och så hade priserna varit mer rimliga, men uppenbarligen så är det inte så.

Citat:

Sedan känns det också lite onödigt rent ekonomiskt (och även miljömässigt) att kasta alla fungerande TV vi har i dag, bara för att tillfredställa en ganska förlegad lag.

Det finns väl ingen anledning att kasta apparaterna, de flesta vill ju ha en TV-mottagare i sin TV så sälj den till någon av dem om du vill undvika avgiften.

Citat:

Jag hade helst sett att SVT gjorde som alla andra och kodade sändningarna för de som vill ha och betala för kanalerna, som du skriver ovan som alternativ.

I andra hand så hade det, precis som du föreslår, varit bättre enklare att finansiera det via skatten, precis som alla våra andra offentliga institutioner och tjänster.

Jo precis, och då slipper studenter och andra som inte har någon beskattningsbar inkomst att betala och det handlar inte längre om ifall man är skriven hemma eller liknande. Och vi slipper hela kontrollapparaten som går runt och knackar dörr och gräver i folks privatliv.

Sen kan man förstås diskutera om vi behöver Public Service eller inte, vilket hade varit fallet ifall vi hade gjort det till en betalkanal. Jag tycker i alla fall det bör finnas en mediakanal som inte drivs av kommersiella intressen, varken reklamintäkter eller abonnenter, då det alltid riskerar att färga rapporteringen. Sen kan man förstås diskutera vad denna kanal bör ta upp. Personligen är jag inte intresserad av exempelvis sport eller melodifestivaler och jag hade förstås gärna sett att sådant lämnades till de kommersiella aktörerna, inte minst då det inte är public service i ordets rätta bemärkelse. Samtidigt ser jag ju gärna kulturprogram och dokumentärer exempelvis, vilka inte heller är public service egentligen, så det är svårt att tillfredsställa alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns väl ingen anledning att kasta apparaterna, de flesta vill ju ha en TV-mottagare i sin TV så sälj den till någon av dem om du vill undvika avgiften.

Vet inte om de har så stort värde med HD-TV nu när vi är påväg till 4K/UHD, men skulle inte heller tro att jag får så mycket för de.

Det stora problemet är dock inte det, utan att ha några vettiga alternativ att ersätta det med. Projektor passar av olika skäl inte för oss som det ser ut just nu, även om jag haft det tidigare.

Skrivet av snajk:

Sen kan man förstås diskutera om vi behöver Public Service eller inte, vilket hade varit fallet ifall vi hade gjort det till en betalkanal. Jag tycker i alla fall det bör finnas en mediakanal som inte drivs av kommersiella intressen, varken reklamintäkter eller abonnenter, då det alltid riskerar att färga rapporteringen. Sen kan man förstås diskutera vad denna kanal bör ta upp. Personligen är jag inte intresserad av exempelvis sport eller melodifestivaler och jag hade förstås gärna sett att sådant lämnades till de kommersiella aktörerna, inte minst då det inte är public service i ordets rätta bemärkelse. Samtidigt ser jag ju gärna kulturprogram och dokumentärer exempelvis, vilka inte heller är public service egentligen, så det är svårt att tillfredsställa alla.

Förstår att det är olika åsikter om det. Själv så ser jag inte poängen då inte ens denna typ av TV blir opartisk. All media, oavsett om styrt av slutanvändare/kunder/kommersiella intressen, eller styrt av statligt eller "välmenande" nära relaterade organisationer, är färgat på ett eller annat sätt av den kultur och de åsikter som vi bär med oss om vad vi anser om hur samhället bör fungera.

Sedan förstår jag inte varför vi skall skilja på i princip samma nyheter/media, oavsett om de transporteras fysiskt via tryckta tidningar, med rundkringkastande sändningar ifrån höga master, eller via TCP/IP via routrar?

Är det verkligen det transporterande tekniska mediet som är så himla intressant och avgörande gällande vad som skall vara statligt lagstiftad "Public Service", eller fria nyheter?

Känns något ologiskt, inkonsekvent (oavsett var på sidan om statliga nyheter/Public Service man står) och tekniskt/historiskt förlegat för min del.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Glömde säga; även om jag personligen inte är för statligt lagstiftade nyhetskanaler/"Public Service", så tycker jag (som även du verkar tycka) att de förlorar mycket av sin poäng så som SVT fungerar idag, där de i princip kör samma tablåinnehåll som många av de kommersiella kanalerna.

Hade haft en lite större respekt och förståelse för tanken bakom dess funktion om SVT fokuserat på att ha ett helt annat tablåinnehåll som särskiljer sig ifrån de vanligaste förekommande kommersiella "svensson"-kanalerna.

Själv så är det ungefär lika ointressant för mig att se på SVT1 och SVT2 som på TV3 och TV4.

Sport ser jag på andra dedikerade kanaler, och program som melodifestivalen, flamsiga frågesporter, etc, intresserar mig normalt inte alls.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Vet inte om de har så stort värde med HD-TV nu när vi är påväg till 4K/UHD, men skulle inte heller tro att jag får så mycket för de.

Det stora problemet är dock inte det, utan att ha några vettiga alternativ att ersätta det med. Projektor passar av olika skäl inte för oss som det ser ut just nu, även om jag haft det tidigare.

Nej, alternativet är ju att ljuga om det och på så sätt slippa avgiften. Vilket förstås är olagligt men lagen är som den är.

Citat:

Förstår att det är olika åsikter om det. Själv så ser jag inte poängen då inte ens denna typ av TV blir opartisk. All media, oavsett om styrt av slutanvändare/kunder/kommersiella intressen, eller styrt av statligt eller "välmenande" nära relaterade organisationer, är färgat på ett eller annat sätt av den kultur och de åsikter som vi bär med oss om vad vi anser om hur samhället bör fungera.

Tja, jag skulle nog vilja skilja på eventuell färgning av journalisters åsikter och påtvingad inriktning från ägarhållet. Man kan ju inte komma ifrån att det är människor som skriver nyheterna, väljer vad som ska tas upp och så, men man kan komma ifrån påtryckningar från ägarhållet genom att inte ha en ägare med makt över innehållet eller möjligheter att utöva påtryckningar. Vilket är vad Public Service är idag. Sen kan staten förstås ändå styra i viss mån genom att det är den som tillsätter chefer, sätter budget och liknande, men de får ju inte utnyttja detta för att föra fram sin agenda.

Citat:

Sedan förstår jag inte varför vi skall skilja på i princip samma nyheter/media, oavsett om de transporteras fysiskt via tryckta tidningar, med rundkringkastande sändningar ifrån höga master, eller via TCP/IP via routrar?

Är det verkligen det transporterande tekniska mediet som är så himla intressant och avgörande gällande vad som skall vara statligt lagstiftad "Public Service", eller fria nyheter?

Känns något ologiskt, inkonsekvent (oavsett var på sidan om statliga nyheter/Public Service man står) och tekniskt/historiskt förlegat för min del.

Jo fast SVT är ju en av de största förmedlarna av nyheter online idag och det är en del av deras uppdrag. Tidningar är ju värre då det förstås är en stor kostnad att trycka, distribuera osv. så det lämpar sig inte så väl för public service. Tanken eller poängen är ju att public service ska vara åtkomligt för alla i landet, ska man då distribuera tidningar överallt så blir det orimligt dyrt liksom.

Skrivet av martinot:

Glömde säga; även om jag personligen inte är för statligt lagstiftade nyhetskanaler/"Public Service", så tycker jag (som även du verkar tycka) att de förlorar mycket av sin poäng så som SVT fungerar idag, där de i princip kör samma tablåinnehåll som många av de kommersiella kanalerna.

Hade haft en lite större respekt och förståelse för tanken bakom dess funktion om SVT fokuserat på att ha ett helt annat tablåinnehåll som särskiljer sig ifrån de vanligaste förekommande kommersiella "svensson"-kanalerna.

Själv så är det ungefär lika ointressant för mig att se på SVT1 och SVT2 som på TV3 och TV4.

Sport ser jag på andra dedikerade kanaler, och program som melodifestivalen, flamsiga frågesporter, etc, intresserar mig normalt inte alls.

Nej visst är det så. Samtidigt tycker jag nog att SVT håller generellt en högre klass på många av deras program jämfört med kommersiella aktörer. Jag menar, debattprogram på TV3 med Aschberg kan ju exempelvis vara roliga men de håller inte så hög klass på vare sig deltagare eller debatten. Sen har ju SVT gått mer åt det kommersiella hållet samtidigt som några kommersiella aktörer har försökt bli mer seriösa i åtminstone några program (typ TV4 och kanske Axess).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Det var ju konstruktivt. Varför är den vänstervriden PK media enligt dig?

Kan ju vara som t.e.x

eller saker som att svt själv granskar om svt är vänstervridet till svt´s tips och råd som enligt mig känns ganska PK Svt tips och Råd

Sen kan det även vara låtar som den här som kan uppfattas som PK eller indoktrinerande

Finns i vilket fall ganska mycket att välja på och även av dom på plats som arbetar där finns det även klart starkare drag av extremare vänster Rekordsatsar på radikalfeministiska vänsterkvinnor

Så få en snigel på ögat för att inte sponsra det tycker jag inte är ok när det är politiskt bunden media som framställs som politiskt obunden och betala den med skattemedel är problemet större när det blir statsfinansierad politiskt vriden PK tv och kan grovt säga man betalar själv för att indoktrinera sina barn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag inser också att avgiften tar emot väldigt att betala om man har det tajt ekonomiskt och "ändå inte tittar på svt".

Trots det går det ändå att argumentera att avgiften är låg i förhållande till nyttan.

Det är olyckligt med orden radiotjänst, tv-licens osv. Det borde vara mer kopplat till begreppet public service eller något liknande utan att blanda in en särskild form av media.

Avgiften skulle vara så fett värd om det bara spreds ut på alla medborgare eller hem, på ett rättvist sätt och att Radiotjänst slapp den här administrationen.

OBS. Skatt är det sista jag vill ha då den är kopplad till staten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Dags att byta namn från "TV licens" till "Publiceservice avgift".
Avgiften skulle kunna appliceras på alla som äger en eller flera prylar som kan ta emot någon form av radio, internet, wifi eller tv signal.

För trots att programkvalitén ibland är sådär och de politiska färgerna skiner igenom emellanåt så föredrar jag SR/SVT framför att bli skedmatad kasinoreklam på samtliga andra källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, alternativet är ju att ljuga om det och på så sätt slippa avgiften. Vilket förstås är olagligt men lagen är som den är.

Japp. Det är så jag personligen gör idag. Av mest principskäl då jag tycker det är fel.

Skrivet av snajk:

Tja, jag skulle nog vilja skilja på eventuell färgning av journalisters åsikter och påtvingad inriktning från ägarhållet. Man kan ju inte komma ifrån att det är människor som skriver nyheterna, väljer vad som ska tas upp och så, men man kan komma ifrån påtryckningar från ägarhållet genom att inte ha en ägare med makt över innehållet eller möjligheter att utöva påtryckningar. Vilket är vad Public Service är idag. Sen kan staten förstås ändå styra i viss mån genom att det är den som tillsätter chefer, sätter budget och liknande, men de får ju inte utnyttja detta för att föra fram sin agenda.

Är personligen mer oroad när stat och politiker, direkt eller indirekt, styr agendan, än när fria media gör det.

Gällande ägarintressen så finns det säkert undantag som förekommit gällande vad du alluderar till (att ägarna själva går in och styr nyhetsflödet), men normalt så är det tittana och kunderna som styr, då de är normalt ute efter att maximera nöjdhet och andel tittare (det är det som ger företagen tittare, och därmed potentiella inkomster).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

@lord_vasagos: Inte ens två hundra i månaden. Det är inte mycket pengar. Det kan vem som helst få ihop bara genom att samla pantflaskor. Det är runt 6-7 kronor om dagen.
Jag vet inte hur din ekonomi ser ut, men för mig, och de flesta i min bekantskapskrets antar jag, är det precis ingenting.

Är även människor som tänker just så här som aldrig kommer att bli rika. De är inte de stora köpen som drar ner folks siffror på konton. De är alla mikroköpen som folk inte fattar blir större summor medans tiden går.

Oavsett om man tjänar 15k eller 40k brutto så blir man aldrig rik om man spenderar pengarna som ett arsel. Folk är som helt omedvetande att deras små mikroköp av en kaffe+annat krimskrams miniskräp summeras ihop till flera tusenkronor i månaden. Saker som dem egentligen inte behöver.

Jag antar att du aldrig levt efter en tajt budget och därför aldrig tänkt på hur du spenderar pengar. För oavsett om de enbart är 200kr i månaden så är de fortfarande 200kr i månaden. De är en kostnad som är helt onödig. Även om man har 500k+ om året. Tror ingen oavsett ekonomiskt inkomst skulle säga att 2400kr extra i fickan om året är lite.

De här tänket måste man ju fatta med allt. Annars kommer man aldrig bli bra på något. Oavsett om de gäller att optimera sitt gear i WoW eller att kasta handgranaterna på bäst timat vis i CS så handlar allt om optimering. Ska man gå runt och höfta allt i livet för att man har möjlighet att göra de så är man ju inte mer än lat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag inser också att avgiften tar emot väldigt att betala om man har det tajt ekonomiskt och "ändå inte tittar på svt".

Trots det går det ändå att argumentera att avgiften är låg i förhållande till nyttan.

Det intressanta är vem som avgör "nyttan". Detta är nyckeln.

Är det vi själva som får lov att avgöra detta, eller är det någon annan som skall avgöra detta för oss?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Jo, jag har ju sett lyxfällan och förstått hur männikor har det. Det är mest sorgligt tycker jag. Hade jag levt sådär och tagit lån, grejer på avbetalning och haft någon slags sinnessjuk kreditmentalitet hade jag också gnällt på en tvåhundring i månaden. Det finns folk som tar lån för att köpa resor och elektronik. Det gör mig häpen.

Och ändå förespråkar du att man ska lägga ut pengar på ren dritt som man inte på något sätt använder och man kanske tror att det är direkt skadligt för landet med den propaganda som de sprider. Betala för SVt är lite som att köpa olja för 2300kr för att direkt dumpa i Östersjön.

Nej 2300kr/år är mycket pengar för väldigt många, visst om man har en årsinkomst på över 10 mille så kanske man ej behöver bry sig om dessa summor, men en stor del av befolkningen tjänar mindre än så och då är 2300kr på ren dritt, 2300kr för mycket på dritten.

Jag jobbar emot företag som har omsättning på några miljarder i enbart sverige och inte ens där kommer ren 2300kr räkning på ren dritt igenom hur som helst. Och man kan ofta få förtydliga även småsummor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Är även människor som tänker just så här som aldrig kommer att bli rika. De är inte de stora köpen som drar ner folks siffror på konton. De är alla mikroköpen som folk inte fattar blir större summor medans tiden går.

Oavsett om man tjänar 15k eller 40k brutto så blir man aldrig rik om man spenderar pengarna som ett arsel. Folk är som hel omedvetande att deras små mikroköp av en kaffe+annat krimskrams miniskräp i månaden sumeras ihop till flera tusenkronor i månaden. Saker som dem egentligen inte behöver.

Jag antar att du aldrig levt efter en tajt budget och därför aldrig tänkt på hur du spenderar pengar. För oavsett om de enbart är 200kr i månaden så är de fortfarande 200kr i månaden. De är en kostnad som är helt onödig. Även om man med har 500k+ om året och tror ingen oavsett ekonomiskt inkomst skulle säga att 2400kr extra i fickan är lite om året är lite.

De här tänket måste man ju fatta med allt, annars kommer man ju aldrig bli bra på något, oavsett om de gäller att optimera sitt gear i WoW eller att kasta handgranaterna på bäst timat vis i CS så handlar allt om optimering, ska man gå runt och höfta allt i livet för att man har möjlighet att göra de så är man ju inte mer än lat.

Väldigt väl talat. Kan inte instämma mera.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Det mest patetiska i denna tråden är alla som säger att dom inte betalar tv Licens och att dom dessutom inte har en tv mottagare. Trots att dom har en mottagare hemma. För att på något sätt försöka övertyga sig själva att deras faktisk olagliga handling är ok. Jävla falska hycklare.. Dock till trådämnet, att licens avgiften går upp är väl inget i sig som är ovanligt. Alla får ju diverse löneökningar varje år vilket leder till dyrare avgifter för arbetsgivare, vilket leder till dyrare priser för den ena till det andra.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och ändå förespråkar du att man ska lägga ut pengar på ren dritt som man inte på något sätt använder och man kanske tror att det är direkt skadligt för landet den propaganda som de sprider.

Nej 2300kr/år är mycket pengar för väldigt många, visst om man har en årsinkomst på över 10 mille så kanske man ej behöver bry sig om dessa summor, men en stor del av befolkningen tjänar mindre än så och då är 2300kr på ren dritt, 2300kr för mycket på dritten.

Jag jobbar emot företag som har omsättning på några miljarder i enbart sverige och inte ens där kommer ren 2300kr räkning på ren dritt igenom hur som helst. Och man kan ofta få förtydliga även småsummor..

Japp. Det är en väldig slapphet och lättja uppfattar jag det när man säger att "200 kr per månad är ingenting".

Även gällande små belopp (speciellt löpande sådana så pågår månad efter månad, år efter år) så måste man oftast ändå försöka att se på nytto/kost-ration. Gör man inte liknande gällande allt, privat eller professionellt, så blir snabbt många bäckar små till en hel flod av onödiga kostnader som strömmar ut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag tror att det här beror mest på valutaförändringar. Det har blivit dyrare att köpa in program från utlandet därför att svenska kronan har gått ner.

Det är väl inte den svenska kronan som har gått ner. Det är väl den amerikanska dollarn som har gått upp

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500