Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera! eller inte?

Hej,

Jag tänkte bara slänga ut frågan om jag bör uppgradera min rigg eller om det (som jag tror) är en fullt duglig rigg en bra bit framåt.
Jag använder datorn till endast hardcore gaming men gör ofta många saker samtidigt, siktar på grafik inställningar high-extra (om detta hjälper till?)
Såklart förstår jag att grafikkortet är bland det viktigaste men undrar om ni anser uppgraderingen på de andra komponenterna kan vara värt priset just nu idag eller om man bör vänta?

Man brukar ju börja med att presentera vad jag har i dagsläget:

PSU (från 2012) Cooler Master GX 750W PSU
Moderkort: ASUS Z87-PRO, Socket-1150
Processor: Intel I7 4770K 3.5 Ghz
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Grafikkort: Asus strix GTX 1070 (denna skall ej uppgraderas! endast för komplett info)

Jag har titta på att uppgradera endast 3 komponenter för runt 7000 kr:
LÄNK till paket Komplett paket

Det är alltså:

- Processor: Intel Core i7-7700 Kaby Lake-processor
- Moderkort: ASUS ROG Strix Z270H Gaming, Socket-1151 (vill gärna ha många usber då jag använder mkt tillbehör) men prestanda väger tyngre
- RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz 16 GB

Tack i förhand!

// Digiboy

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du och vilka spel?

Ser ingen anledning att uppgradera om du inte ska upp på ett 1080/ eller 1080ti. detta enbart för 1440p eller 4K.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Att uppgradera processorn kommer inte ge mycket, klocka upp den du har så du får bättre prestanda i enkeltrådade processer så får de en större förbättring.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@daskedennis: tack för snabbt svar!

jag kör de mesta spelen i upplösning 2560 x 1080 i 144 hz

spelen är i stort sett allt, BF1, total warhammer, Dayz, battlegrounds osv

Permalänk
Medlem

@Cruentusa: Tack för ditt svar!

Jag har faktiskt aldrig klockat en processor, men hört att det verkar ganska enkelt men tålmodigt. antar att man laddar hem någon mjukvara för de och sedan testar lite i taget tills tempen sätter stop ?

Skicka gärna tips på mjukvara eller dylikt som kan vara bra för en nybörjare, jag ska såklart läsa på om det också!

Permalänk

@Digiboy:

Finns en tråd i forumet som är bra att läsa (Under Kylning och överklockning av processorer). Kolla lite youtubeklipp och ditt moderkort. Behöver ingen mjukvara gör det i bios. Men behöver du inte och inte tycker det är kul känns det ju onödigt. 4770k är en bra cpu.

Permalänk
Skrivet av Digiboy:

@daskedennis: tack för snabbt svar!

jag kör de mesta spelen i upplösning 2560 x 1080 i 144 hz

spelen är i stort sett allt, BF1, total warhammer, Dayz, battlegrounds osv

nej definitivt inte..
din dator klarar väl av dina spel med råge, ska du uppgradera så är det väl om din dator behöver kämpa för att klara av high-extra settings & FPS.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Digiboy: Enda jag ser att du kan uppgradera är GPU som jag sa tidigare. en i7a som du har är i princip lika bra som nyare versioner, ffa om du klockar upp den så gott det går.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

okej, tack för Er hjälp!

Då blir det till att hålla i pengarna till något annat, det skulle inte ens vara värt att uppgradera moderkort samt RAM till DDR4 ?

mvh:
Digiboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digiboy:

okej, tack för Er hjälp!

Då blir det till att hålla i pengarna till något annat, det skulle inte ens vara värt att uppgradera moderkort samt RAM till DDR4 ?

mvh:
Digiboy

Detta skulle innebära att du får uppgradera CPU också.
Men du har så lite att vinna på en sådan uppgradering att det är bäst låta det vara.

En uppgradering till GTX 1080 eller 1080ti.
Det skulle ge lite bättre spelande.
Men GTX 1070 är ett nog bra kort.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti