åkte 28 mil och fick ingen telefon (netonnet)

Permalänk
Medlem

åkte 28 mil och fick ingen telefon (netonnet)

Så trött

Paxade en samsung galaxy s7 edge på netonnet fick sms om att den var paxxad

Var en fyndvara
"
Vad är en fyndvara?
En fyndvara är en produkt som vi av olika anledningar har fått i retur. Det kan bero på att försändelsen inte har lösts ut, har returnerats inom ångerrättsperioden eller att produkten är ett reparationsexemplar. Vissa produkter kan ha skadad eller helt sakna originalförpackning eller inneremballage.

Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats.Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor.
"

Frågade över disk varför telefonen var fyndvara
"kunden har ENDAST öppnat och ångrat sig den är i topp skick"

Jag betalade och gick ut.

Öppnade lådan och det fanns några repor på baksidan. Gick tillbaka och sa att jag inte accepterar det. De skulle ersätta milersättning men tyckte jag hade kört för långt så jag fick INGET alls.

Tycker Netonnet gjorde bort sig rejält

Dragit av ytterligare några hundra?
Skickat med ett skal?

Besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

De skulle ersätta milersättning men tyckte jag hade kört för långt så jag fick INGET alls.

Detta låter konstigt. Visst okej att de har något att de betalar max för 10 mil eller liknande men de borde fortfarande betala dig för 10 mil även om du kört 28 inte att ersättningen uteblir ?

I övrigt så är det ju inget fel. De sålde en begagnad vara som inte var i det skick som de påstod och tog då tillbaka den?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vissa produkter kan ha skadad eller helt sakna originalförpackning eller inneremballage.

Jag läste visst för fort! Emballage stod det ju

Nej men då kan jag tycka att de ersätter dig för en viss milersättning..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta låter konstigt. Visst okej att de har något att de betalar max för 10 mil eller liknande men de borde fortfarande betala dig för 10 mil även om du kört 28 inte att ersättningen uteblir ?

I övrigt så är det ju inget fel. De sålde en begagnad vara som inte var i det skick som de påstod och tog då tillbaka den?

De sålde mig en vara som skulle vara orörd. Bara öppnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

De sålde mig en vara som skulle vara orörd. Bara öppnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var antagligen en slarver som kontrollerade varan när de fick tillbaka den. Men de tog ju tillbaka telefonen och gav dig pengarna tillbaka? Och kunden som lämnat tillbaka den efter att bara öppnat och kollat har är säkert en sån "jävel" som "köper" saker på nätet, för att skicka tillbaka på ångerrätten efter att ha använt den i 13 dagar och sedan upprepa det. Typ som vissa gör med processorer för att de tycker sig ha rätt till ett exemplar som klockar bra.

Visst är det tråkigt men man kan ju räkna med att risken är lite större att det finns skador när man köper fyndvaror.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast

Det är såklart surt och jag förstår att de inte kan ersätta 28 mils körning men varför kunde de åtminstone inte ersätta lite av det? Låter ju helskumt.

Sedan är ju frågan hur du orkade köra totalt 28 mil bara för att hämta en fyndvara du lika gärna kunde ha beställt?
Inte för att vara dryg alltså men det är ju dedikering! Eller var det en sådan där vara man var tvungen att hämta fysiskt?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Fyndvara är väl en produkt som är använd i dagligt bruk i 2 veckor, kunden kan sedan ha vilka ursäkter som helst att byta den genom distansköplagen om köptes distans.
Jag tror inte butiker har koll på hur länge varje specifik vara har varit använd.

Angående reseersättning så åkte du verkligen 28 mil för att enbart hämta en telefon? Varför inte istället köpa den på internet. Troligen gjorde du som alla andra och handlade annat, nu uppstår dock problemet med att du behöver resa en gång dit extra i onödan, visst går det handla annat. Men för mycket handla annat som man egentligen inte skulle göra blir dyrt.

Permalänk
Avstängd

Ska butiker numera betala människor för deras resväg? Jag förstår inte tråden alls om jag skall vara ärlig, TS har uppenbarligen inget koncept av vad som krävs av honom enbart att alla andra skall betala.

Permalänk
Inaktiv

28 mil? Måste varit ett jävla bra pris på telefonen om det skulle motivera den bilresan

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alls varför dom skulle ersätta dig för resan du valde att göra. Inte ens nästan.

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ens ha lovat dig att den "bara skulle vara öppnad" innan du valde att åka dit, jag förstår inte alls varför du skulle få någon ersättning.

Om de har erbjudit dig någonting är det goodwill, de har inte gjort något fel.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Varför skulle de betala dig för att du kör genom halva landet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Ska butiker numera betala människor för deras resväg? Jag förstår inte tråden alls om jag skall vara ärlig, TS har uppenbarligen inget koncept av vad som krävs av honom enbart att alla andra skall betala.

Skrivet av anon193054:

28 mil? Måste varit ett jävla bra pris på telefonen om det skulle motivera den bilresan

Skrivet av lorgix:

Jag förstår inte alls varför dom skulle ersätta dig för resan du valde att göra. Inte ens nästan.

Han åkte för att köpa en telefon som enligt Netonnet var i toppskick, men det stämde inte. Om butiken ljuger så känns det väl rimligt att han ska få nån typ av ersättning, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Han åkte för att köpa en telefon som enligt Netonnet var i nyskick, men det stämde inte. Om butiken ljuger så känns det väl rimligt att han ska få nån typ av ersättning, eller?

De har inte lovat honom det, han bokade en fyndvara och åkte dit.

Vad är "nyskick" förresten? Är det samma som "väsentligen oförändrat skick" som gäller vid retur? Skulle man då tänka samma sak som en ÅF vägrade retur för att det var några repor på baksidan?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Om de faktiskt gick med på att ersätta dig för en viss distans så tycker jag så klart att de ska sätta det maxtaket och ersätta det, detta är dock bara good will imo generellt.

Däremot förstår jag inte riktigt, du har åkt 28 mil, köpt en fyndvara-produkt, och sen åker tillbaka hela vägen utan att ens öppna förpackningen och faktiskt kolla skick på den? Varför kan du inte skicka tillbaka telefonen via post?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

@niclasc: Det var några repor på den, big deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Så trött

Paxade en samsung galaxy s7 edge på netonnet fick sms om att den var paxxad

Var en fyndvara
"
Vad är en fyndvara?
En fyndvara är en produkt som vi av olika anledningar har fått i retur. Det kan bero på att försändelsen inte har lösts ut, har returnerats inom ångerrättsperioden eller att produkten är ett reparationsexemplar. Vissa produkter kan ha skadad eller helt sakna originalförpackning eller inneremballage.

Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats.Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor.
"

Frågade över disk varför telefonen var fyndvara
"kunden har ENDAST öppnat och ångrat sig den är i topp skick"

Jag betalade och gick ut.

Öppnade lådan och det fanns några repor på baksidan. Gick tillbaka och sa att jag inte accepterar det. De skulle ersätta milersättning men tyckte jag hade kört för långt så jag fick INGET alls.

Tycker Netonnet gjorde bort sig rejält

Dragit av ytterligare några hundra?
Skickat med ett skal?

Besviken.

De kunde dragit av lite mer på priset som goodwill. Vad fan spelar det för roll för ett megaföretag som dem.

Fattar att du är sned.

Annars har jag bara haft bra erfarenhet med netonnet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

De kunde dragit av lite mer på priset som goodwill. Vad fan spelar det för roll för ett megaföretag som dem.

Fattar att du är sned.

Annars har jag bara haft bra erfarenhet med netonnet.

TS satte sig i bilen och körde 28 mil för att köpa något vars skick var okänt.
Väl framme sa någon av outgrundlig anledning att varan va i toppskick. Fel, visade det sig. Men TS hade redan bekostat resan på eget bevåg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Han åkte för att köpa en telefon som enligt Netonnet var i toppskick, men det stämde inte. Om butiken ljuger så känns det väl rimligt att han ska få nån typ av ersättning, eller?

Ja, absolut. Är mest förbryllad över att någon åker 28 mil för en mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

TS satte sig i bilen och körde 28 mil för att köpa något vars skick var okänt.
Väl framme sa någon av outgrundlig anledning att varan va i toppskick. Fel, visade det sig. Men TS hade redan bekostat resan på eget bevåg.

Jo det är sant. Jag snackar bara om att försöka göra kunden glad.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jo det är sant. Jag snackar bara om att försöka göra kunden glad.

Ska man göra dagens lättkränkta personer glada så skulle alla gå i konkurs...

28 mil för att hämta en fybdvara?? Det är, väldigt lågt räknat och förutsatt att han skulle hem igen, 56 * 30 = 1680 kr. Hela storyn luktar osann eller extremt saltad...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska man göra dagens lättkränkta personer glada så skulle alla gå i konkurs...

28 mil för att hämta en fybdvara?? Det är, väldigt lågt räknat och förutsatt att han skulle hem igen, 56 * 30 = 1680 kr. Hela storyn luktar osann eller extremt saltad...

Möjligtvis är det så.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Ska man göra dagens lättkränkta personer glada så skulle alla gå i konkurs...

28 mil för att hämta en fybdvara?? Det är, väldigt lågt räknat och förutsatt att han skulle hem igen, 56 * 30 = 1680 kr. Hela storyn luktar osann eller extremt saltad...

56x30?

vad är de där 30 för något?

en liter soppa kostar ju typ under 15:- så med slitaget på bilen kanske 16:- milen totalt.

så 56mil x 16:- = 896:-

sen tveksamt att bilen drog 1L/mil heller såvida det inte var nån gammal törstig volvo 740 eller nått.

men håller med får vara bra mycket nedsatt för att motivera nästan 1000:- resa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av talonmas:

Ska man göra dagens lättkränkta personer glada så skulle alla gå i konkurs...

28 mil för att hämta en fybdvara?? Det är, väldigt lågt räknat och förutsatt att han skulle hem igen, 56 * 30 = 1680 kr. Hela storyn luktar osann eller extremt saltad...

Skrivet av Rouge of Darkness:

56x30?

vad är de där 30 för något?

en liter soppa kostar ju typ under 15:- så med slitaget på bilen kanske 16:- milen totalt.

så 56mil x 16:- = 896:-

sen tveksamt att bilen drog 1L/mil heller såvida det inte var nån gammal törstig volvo 740 eller nått.

men håller med får vara bra mycket nedsatt för att motivera nästan 1000:- resa.

Jag tror och hoppas att TS menade en 14 mils resa tur och retur
Men det är ju extremt oavsett IMO.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hemma nu. Lite lättare att skriva på dator..

Jo, tänkte. Jag vill ha en telefon "nu" så boka var inget alternativ. Ska sälja min på måndag för jag paxade denna så jag kan fixa allt som har med kontakter, bilder och övrigt i helgen.

Då tänkte jag att en dag i Göteborg kan ju vara trevligt med nu när man ändå ska in och hämta telefonen.

Resan kostar mig personligen cirka 190 kr snål bil och billig diesel
Så jag skulle spara cirka 300kr totalt på telefonen. 300 kr är ändå ett 32gb minneskort eller ett skydd etc

på lådan står det

FYNDVARA: Endast öppnad, retur.
Informationsdisken säger: Den är endast öppnad och returnerad

Sen när jag kommer tillbaka 10 minuter senare så säger killen att vi tar en retur på telefonen och du ska få milersättning.
Han för över mina pengar för telefonen och ringer sin chef. Chefen vill inte ge en ersättning.

¯\_(ツ)_/¯

Så nu ligger jag back alla dessa tusen och de kommer efter 3 bankdagar så på onsdag?.. Kunde köpt den på webhallen för 200kr mer i Göteborg men det gick inte med inga pengar.

Många företag som gjort det bästa för sina kunder.

Elgiganten - Gratis skärmskydd (349kr) för att jag fick lämna in den på service någon vecka efter.
Boxer - Max paketet i sex månader gratis för att "en" faktura krånglade
Onlinepizza - 2 gratis pizzor för att betalningen drogs men ingen order hade skickats.
Olw - 10 gratis chipspåsar för att det låg en kryddoljaklump i påsen.
varit med om fler.

Edit: Det är 14 mil, men gubben i disken pratade om 28 för hemresan med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Elgiganten - Gratis skärmskydd (349kr) för att jag fick lämna in den på service någon vecka efter.
Boxer - Max paketet i sex månader gratis för att "en" faktura krånglade
Onlinepizza - 2 gratis pizzor för att betalningen drogs men ingen order hade skickats.
Olw - 10 gratis chipspåsar för att det låg en kryddoljaklump i påsen.
varit med om fler.

Jaha, du är en sån person alltså som "alltid" skall ha kompensation såvida det är det minsta fel.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Jaha, du är en sån person alltså som "alltid" skall ha kompensation såvida det är det minsta fel.

Nu behöver du väl inte vara sådan. Det ser ju faktiskt ut som att fel begicks i dom fallen, till skillnad från det aktuella.
Kompensation när något faktiskt har blivit fel är väl inget konstigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Jaha, du är en sån person alltså som "alltid" skall ha kompensation såvida det är det minsta fel.

Nej, de erbjuder själva kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hemma nu. Lite lättare att skriva på dator..

Jo, tänkte. Jag vill ha en telefon "nu" så boka var inget alternativ. Ska sälja min på måndag för jag paxade denna så jag kan fixa allt som har med kontakter, bilder och övrigt i helgen.

Då tänkte jag att en dag i Göteborg kan ju vara trevligt med nu när man ändå ska in och hämta telefonen.

Resan kostar mig personligen cirka 190 kr snål bil och billig diesel
Så jag skulle spara cirka 300kr totalt på telefonen. 300 kr är ändå ett 32gb minneskort eller ett skydd etc

på lådan står det

FYNDVARA: Endast öppnad, retur.
Informationsdisken säger: Den är endast öppnad och returnerad

Sen när jag kommer tillbaka 10 minuter senare så säger killen att vi tar en retur på telefonen och du ska få milersättning.
Han för över mina pengar för telefonen och ringer sin chef. Chefen vill inte ge en ersättning.

¯\_(ツ)_/¯

Så nu ligger jag back alla dessa tusen och de kommer efter 3 bankdagar så på onsdag?.. Kunde köpt den på webhallen för 200kr mer i Göteborg men det gick inte med inga pengar.

Många företag som gjort det bästa för sina kunder.

Elgiganten - Gratis skärmskydd (349kr) för att jag fick lämna in den på service någon vecka efter.
Boxer - Max paketet i sex månader gratis för att "en" faktura krånglade
Onlinepizza - 2 gratis pizzor för att betalningen drogs men ingen order hade skickats.
Olw - 10 gratis chipspåsar för att det låg en kryddoljaklump i påsen.
varit med om fler.

Edit: Det är 14 mil, men gubben i disken pratade om 28 för hemresan med.

Du låter som en riktigt mardrömskund. Varför skulle du få ersättning? Om skicket nu var så jäkla viktigt borde du ringt och kollat innan. Butiken skiter väl fullständigt i hur långt du har kört för att komma dit.

Men om vi tar din version att de ska betala milersättning. Ska de inte betala för förlorad arbetstid? För sveda och värk? För att du blir ledsen?

Sen att du skulle fått maxat boxerpaket i sex månader för att en faktura krånglade låter helt vansinnigt. Låter som att det finns mer till historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du låter som en riktigt mardrömskund. Varför skulle du få ersättning? Om skicket nu var så jäkla viktigt borde du ringt och kollat innan. Butiken skiter väl fullständigt i hur långt du har kört för att komma dit.

Men om vi tar din version att de ska betala milersättning. Ska de inte betala för förlorad arbetstid? För sveda och värk? För att du blir ledsen?

Sen att du skulle fått maxat boxerpaket i sex månader för att en faktura krånglade låter helt vansinnigt. Låter som att det finns mer till historien.

Om du läser så var de NetOnNet själva som erbjöd milersättningen, men eftersom det var för långt ville de inte.