Skramlat ihop ett bygge med låg kunskap, något jag behöver ändra?

Permalänk
Medlem

Skramlat ihop ett bygge med låg kunskap, något jag behöver ändra?

Hej!

Jag har kommit fram till följande:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10318195/

Jag har redan sedan tidigare ett 1080 armor OC 8gb, så något grafikkort behövs inte. Är det det något som bör ändras i kundvagnen? Sweclockers fri frakt ska också adderas.

Jag kommer att spela WoW, CS:GO, Dota2, Witcher 3 och lite nyare titlar som dyker upp. Tanken är att jag ska kunna köra mina spel i 1440p. CS:GO och Dota2 vill jag spela i 144hz.

Jag är lite osäker på minnen, PSU och processor. Ska jag byta till i7 eller ryzen? Räcker antalet Watt i PSUn? Vilka minnen är bra?

Alla tips och förändringar är välkomna. Har inte någon direkt budget, men billigt är ju alltid bra.

Mvh

Permalänk
Skrivet av felleton:

Hej!

Jag har kommit fram till följande:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10318195/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10318195/

Jag har redan sedan tidigare ett 1080 armor OC 8gb, så något grafikkort behövs inte. Är det det något som bör ändras i kundvagnen? Sweclockers fri frakt ska också adderas.

Jag kommer att spela WoW, CS:GO, Dota2, Witcher 3 och lite nyare titlar som dyker upp. Tanken är att jag ska kunna köra mina spel i 1440p. CS:GO och Dota2 vill jag spela i 144hz.

Jag är lite osäker på minnen, PSU och processor. Ska jag byta till i7 eller ryzen? Räcker antalet Watt i PSUn? Vilka minnen är bra?

Alla tips och förändringar är välkomna. Har inte någon direkt budget, men billigt är ju alltid bra.

Mvh

jag skulle ha tagit i7 6700k eller 7700k. du behöver en cpu kylare.

Permalänk

Gammalt chassi, onödigt med laptophårddisk.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

jag skulle också tagit en 6700k. jag införskaffade en sådan nyligen och det hjälper oerhört med hyperthreading i spel. speciellt spel som CS, ARma3, Ghost Recon Wildlands..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk

@felleton SSD'n verkar ha problem http://www.pcworld.com/article/3131529/storage/toshiba-oczs-t...

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Gammalt chassi, onödigt med laptophårddisk.

Hej!

Anledningen till att jag tog en laptophårddisk var att i en recension av chassit så skrev någon att det skramlade med en vanlig på 7200rpm, och att laptopdiskarna med sin lägre rotationshastighet var tysta. Vilket chassi rekommenderas istället? Jag vill gärna att det ska vara tyst, bra luftflöde för kylning och utan krimskrams som fönster eller färger.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

jag skulle ha tagit i7 6700k eller 7700k. du behöver en cpu kylare.

Hej!

Tack för tipset om CPU-kylare, det hade jag glömt. Jag har hört mycket att man ska köra i5a för spel, i7a för streaming eller andra applikationer. Men det kanske är lika bra att smälla på med en i7? Jag kommer bara spela och sitta i discord, mumble eller liknande. Sen vardagligt surfande och youtube.

Permalänk
Medlem

Hej!

Okej, det där ser inte så bra ut. Har sett just den SSDn i många andra personers kundvagnar så jag antog att den var OK. Ska kolla över kundvagnen lite.

Permalänk
Skrivet av felleton:

Hej!

Anledningen till att jag tog en laptophårddisk var att i en recension av chassit så skrev någon att det skramlade med en vanlig på 7200rpm, och att laptopdiskarna med sin lägre rotationshastighet var tysta. Vilket chassi rekommenderas istället? Jag vill gärna att det ska vara tyst, bra luftflöde för kylning och utan krimskrams som fönster eller färger.

Mvh

Wd blue 5400rpm 4tb är ett bra alternativ till laptop disken. ssd så skulle jag titta på intel och samsung för dem har oftast varit bäst.

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat kundvagnen. Vad tycks nu?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10318257/

Jag bytte ut hårddiskarna mot en större SSD istället. Även bytt processor, lagt till en kylare och bytt chassi till den senare modellen.

Permalänk
Medlem

@felleton: Tycker det ser bra ut, dock är frågan om du såväl vill lira CSGO varför inte satsa på en 240hz skärm?
Tyvärr så finns dessa inte i 1440p men tänkte slänga ut det tipset, blir helt enkelt något du får själv välja mellan, 1440p eller 240hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felleton:

Jag har uppdaterat kundvagnen. Vad tycks nu?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10318257/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10318257/

Jag bytte ut hårddiskarna mot en större SSD istället. Även bytt processor, lagt till en kylare och bytt chassi till den senare modellen.

Det saknas fortfarande processorkylare

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Det saknas fortfarande processorkylare

Nej det ligger en Be Quiet! Pure rock intill CPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Det saknas fortfarande processorkylare

Finns en Pure Rock under cpu:n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

@felleton: Tycker det ser bra ut, dock är frågan om du såväl vill lira CSGO varför inte satsa på en 240hz skärm?
Tyvärr så finns dessa inte i 1440p men tänkte slänga ut det tipset, blir helt enkelt något du får själv välja mellan, 1440p eller 240hz.

Ja jo, jag har haft en 144hz tidigare, och steget från 60hz till 144hz var helt galet. Frågan är om steget från 144hz till 240hz är lika stort? Och om det väger upp förlusten av att tappa 1440p och gsync till mina andra spel. Mitt 1080 armor oc bör väl vara lite overkill för csgo i 240hz, känns som att jag vill utnyttja mitt kort och njuta lite av att spela "på riktigt"

Permalänk
Skrivet av felleton:

Hej!

Anledningen till att jag tog en laptophårddisk var att i en recension av chassit så skrev någon att det skramlade med en vanlig på 7200rpm, och att laptopdiskarna med sin lägre rotationshastighet var tysta. Vilket chassi rekommenderas istället? Jag vill gärna att det ska vara tyst, bra luftflöde för kylning och utan krimskrams som fönster eller färger.

Mvh

Har aldrig haft problem med skrammel med mitt fractal r4, men jag köpte de för 3 år sen när de var de "tystaste" som fanns inom en budget. Titta på fractal r5 eller fractal define s då båda dem är betydligt smartare för utrymmet (får inte plats med en 280mm rad i fractal r4 t.ex.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Har aldrig haft problem med skrammel med mitt fractal r4, men jag köpte de för 3 år sen när de var de "tystaste" som fanns inom en budget. Titta på fractal r5 eller fractal define s då båda dem är betydligt smartare för utrymmet (får inte plats med en 280mm rad i fractal r4 t.ex.

Hej!

Tack för din input, ska kika på dina alternativa chassin!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av felleton:

Ja jo, jag har haft en 144hz tidigare, och steget från 60hz till 144hz var helt galet. Frågan är om steget från 144hz till 240hz är lika stort? Och om det väger upp förlusten av att tappa 1440p och gsync till mina andra spel. Mitt 1080 armor oc bör väl vara lite overkill för csgo i 240hz, känns som att jag vill utnyttja mitt kort och njuta lite av att spela "på riktigt"

Vad jag får höra är att 240Hz har en påverkan, inte testat själv men vad jag har hört notera det xD
Men om du satsar på CSGO så är 240Hz ett självklart val. Däremot om du bara en en casual spelare så kanske du föredrar lite mer ögon godis även om CSGO är inte just det spelet man lirar för grafiken.

Du verkar lira en stor mängd av spel så vad jag rekommenderar är en 1440p som du har kikat på dock ville jag bara lägga in detta ifall du hade tänkt dig att satsa i framtiden

Permalänk
Medlem

@NewCamps:

Hehe, någon satsning blir det definitivt inte. Spelar med polarna för nöjes skull Jag har valet klart för mig, tack för din input!

Permalänk

Väljer du ett FD R4/R5 chassie så är det ett måste att ta bort hårddiskvaggan om du vill uppnå ett bra luftflöde.

Ta istället ett FD S om du kan klara dig utan 5.25" plats