Dator stänger av sig själv efter 1 sekund.

Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig själv efter 1 sekund.

Tja! har problem med en dator som jag slängt in ett nytt grafikkort i.
Efter att jag installerat det nya Grafikkortet så går fläktarna igång en sekund sen dör datorn.
har bytt nätagg testat utan grafikkortet, kopplat in och ut ram. tagit ut moderkort batteriet.
bytt moderkort. den vägrar starta. jag kan bara tänka mig att det är CPUn som krånglar?

500w nätagg rekommenderat till GPUn är 400w
nån i7 2800k (?)

Permalänk
Medlem

Testa uppgradera bios.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

Vad har du bytt till för nätaggregat?

Tycker dock när jag läser det en andra gång att du testat det mesta. Om du inte missat någon kabel vid nätaggregatsbytet

Permalänk
Skrivet av Lucas!:

Tja! har problem med en dator som jag slängt in ett nytt grafikkort i.
Efter att jag installerat det nya Grafikkortet så går fläktarna igång en sekund sen dör datorn.
har bytt nätagg testat utan grafikkortet, kopplat in och ut ram. tagit ut moderkort batteriet.
bytt moderkort. den vägrar starta. jag kan bara tänka mig att det är CPUn som krånglar?

500w nätagg rekommenderat till GPUn är 400w
nån i7 2800k (?)

skriv ner vad du har för delar i datorn..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@tarumbar: hur gör man detta då? tack för svar

Permalänk
Medlem

@jocke92: antec ea 500D

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: acer ipimb ar-rev 1.02a moderkort
gtx 960
i7 2600k

Permalänk
Skrivet av Lucas!:

@tarumbar: hur gör man detta då? tack för svar

Skrivet av Lucas!:

@jocke92: antec ea 500D

Skrivet av Lucas!:

@Grönahunden: acer ipimb ar-rev 1.02a moderkort
gtx 960
i7 2600k

det går använda citera flera

okej så en märkesdator med ett 500Watts antec-nätagg.. släng in det gamla grafikkortet kolla om datorn startar..?

kanske kolla på Acers sida om ditt moderkort stödjer gtx960 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det går använda citera flera

okej så en märkesdator med ett 500Watts antec-nätagg.. släng in det gamla grafikkortet kolla om datorn startar..?

kanske kolla på Acers sida om ditt moderkort stödjer gtx960 ?

Klart 500W klarar ett GTX 960

För 960 tar bara 120W och rekommenderad nätagreat på 400W

Oftast när den stänger av sig själv är ju för skydda mot skador med värmen, dock är det ju acer märket så det har antaligen byggt den.

Bios, kolla temperaturen kan ju också vara se om fläktarna börja snurra ens när du startar?

Permalänk
Medlem

Har du verifierat att 6-pin-strömkabeln från PSU är korrekt ansluten till det nya grafikkortet? Vad jag kan se när jag söker på bilder på ett GTX 960 så har den en sådan kontakt.

Permalänk
Medlem

@UMJ
Ingen ifrågasätter att 500W räcker.
I första inlägget står det att fläktarna snurrar.

Permalänk
Medlem

Äldre moderkort behöver oftast en BIOS-uppdatering för att fungera med moderna grafikkort, och som vanligt med märkesdatorer så verkar tillverkaren inte tillhandahålla någon sådan. Söker man på det så är det många som har problem med just det moderkortet och moderna grafikkort, se t.ex. denna tråd. Så ett GTX 960 kommer nog tyvärr inte fungera med den datorn.

Men fungerar alltså datorn inte ens med det gamla grafikkortet längre? Att det skulle vara något fel på CPUn är nog inte så sannolikt i alla fall, det är så sällan som CPUer går sönder att man oftast brukar misstänka alla andra delar först.

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Klart 500W klarar ett GTX 960

För 960 tar bara 120W och rekommenderad nätagreat på 400W

Oftast när den stänger av sig själv är ju för skydda mot skador med värmen, dock är det ju acer märket så det har antaligen byggt den.

Bios, kolla temperaturen kan ju också vara se om fläktarna börja snurra ens när du startar?

jag vet att talet 500 är mer än 120..

nätagg kan gå sönder, då klarar dom inte av vad dom är specificerade att klara av..

moderkort från märkesdatorer som är mycket "äldre" än det grafikkort som stoppats in gör att det kan bli problem med kompatibiliteten..
2013 visste dom på Acer inte om att det det skulle släppas ett grafikkort gtx960, finns det ingen bios uppdatering så är det inte garanterat att det funkar..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@perost: har använt mig av två olika moderkort samma problem på båda, har testat utan grafikkort. har plockat ut batteriet för att "nollställa" tror det är vad som händer när man gör det iallafall.
@grönahunden:

Permalänk
Skrivet av Lucas!:

@perost: har använt mig av två olika moderkort samma problem på båda, har testat utan grafikkort. har plockat ut batteriet för att "nollställa" tror det är vad som händer när man gör det iallafall.
@grönahunden:

två olika moderkort ? om du har två till datorer som du kan testa delarna i så borde det ju lösa sig ?
fast då behöver du en dator som fungerar gör nån av dom två det ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644