Uppgradera DDR3 dual channel med olika MHz

Permalänk

Uppgradera DDR3 dual channel med olika MHz

Tjena allihopa!
Äger en msi ge70 2oe bärbar. Den har 2 RAM slots och en används i nuläget med 8gb. Jag har försökt tag reda på vad för slags minne som redan sitter i så jag köper liknande. Det står på MSIs hemsida att datorn kör DDR3L fast cpuz och speccy visar DDR3, dock så säger CPUz att det är 1.35V vilket betyder att det är DDR3L. Jag bifogar lite bilder för jag blir osäker. Det som jag ser är att nuvarande minne ligger på 800 MHz och jag plannerar på att köpa ett till minne för att komma upp i 16gb. Dock så kommer jag köpa 1600MHz.

Det jag undrar är; kör jag DDR3 eller DDR3L? och om jag köper ett nytt minne med 1600MHz kommer det kunna köras i dual channel med nuvarande 800MHz. Eller ska jag byta ut nuvarande minne också mot ett 1600MHz.

Tack för all hjälp!

Bild: http://imgur.com/a/PQcnS

Bilder
Permalänk
Medlem

Det låter som DDR3L..
Öppnar du luckan undertill så ser du om det står 1.35 eller 1.5V på stickorna. Olika hastighet spelar inte så stor roll då den snabbare anpassar sig efter den långsammare men att blanda olika spänningar bör undvikas.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Det låter som DDR3L..
Öppnar du luckan undertill så ser du om det står 1.35 eller 1.5V på stickorna. Olika hastighet spelar inte så stor roll då den snabbare anpassar sig efter den långsammare men att blanda olika spänningar bör undvikas.

Tack för snabbt svar. Kommer jag märka skillnaden på 800MHz och 1600MHz till skillnad på två st 1600MHz?

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Det låter som DDR3L..
Öppnar du luckan undertill så ser du om det står 1.35 eller 1.5V på stickorna. Olika hastighet spelar inte så stor roll då den snabbare anpassar sig efter den långsammare men att blanda olika spänningar bör undvikas.

https://imgur.com/a/Tnxlb

Permalänk
Medlem

Minnet som sitter i går i 1600mhz.
DDR=DUAL data rate, alltså 2*800mhz
Så köp du ett till minne på 1600mhz så ska du se att allt blir bra, försök om du kan hitta samma modell av minnet som sitter i redan.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

PC3L indikerar att det är DDR3L. Annars kan du googla på mif4d1d167hz1j

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av PelleRell:

Minnet som sitter i går i 1600mhz.
DDR=DUAL data rate, alltså 2*800mhz
Så köp du ett till minne på 1600mhz så ska du se att allt blir bra, försök om du kan hitta samma modell av minnet som sitter i redan.

Ok, tack för den informationen. Det som sitter i nu heter ADATA. Jag hade tänkt skaffa ett mer nya såsom Kingston