Datorfixarna går i konkurs

Permalänk
Melding Plague

Datorfixarna går i konkurs

På grund av stora förluster tvingas nu återförsäljaren Datorfixarna ansöka om konkurs, men exakt vad som kommer hända med företaget är ännu inte säkert.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Aldrig ens hört talas om, trevlig hemsida dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har uppriktigt aldrig hört talas om Datorfixarna, över huvud taget.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Alltid tråkigt att företag ska gå i konken. Svår marknad att slå på.

Har dock köpt lite småkraffa från fixarna

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, köpte mina grafikkort därifrån till min första dator, bra service. Ett av korten var dött vid ankomst så fick gå från 7970x2 till ett 280x och min lillebror fick ta ett 7970 till hans dator!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

förvånad över att deras omsättning var 21m då jag aldrig hört någon som köpt där även om jag sett till hemsidan på prisjakt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr stämma in; har aldrig hört talats om dem.

Får intrycket av att det är mer populärt i Norrland?

Permalänk
Avstängd

Har ett par kompisar som har köpte där dock så har jag aldrig gjort det.

Men tycker om deras hemsida.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har hört namnet förut men aldrig handlat där.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Tycker det verkar som att vi är på väg mot en mer oligopolliknande marknadssituation, detta bådar inte gott för konkurrensen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det startade som en liten onlinebutik och har växt sen dess, mycket bra service och för det mesta ganska bra priser, tyvärr gick det inte längre för dom.
Har handlat där relativt mycket då det är en lokal butik för mig, tråkigt att se dom i konkurs.

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem

Nope. Aldrig hört talas om dem.

Tråkigt för dem dock.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tråkigt med konkurs, men som många andra har jag inte mer än lagt märke till deras namn på Prisjakt, tyvärr oftast långt ner i listan.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

När kemikalieskatten tagit fart lär det slå ännu hårdare mot mindre aktörer. Undrar om de företag som finns etablerade i de nordiska grannländerna kommer göra så att man kan handla billigare från deras utländska butiker och därmed kringgå skatten? Dvs, butiken ligger i ett annat land men har ändå en hemsida på svenska och väljer att leverera till Sverige istället för att leverera från sina butiker som finns i Sverige?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

När kemikaliedkatten tagit fart lär det slå ännu hårdare mot mindre aktörer. Undrar om de företag som finns etablerade i de nordiska grannländerna kommer göra så att man kan handla billigare från deras utländska butiker? Dvs, butiken ligger i ett annat land men har ändå en hemsida på svenska?

Komplett är en norsk koncern.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Är nog en svår marknad idag när det är så enormt med begagnat till dåliga marginaler och mycket konkurrens och dom flesta handlar av större ställen som kan hålla lite bättre pris och ha mer på lager och känner flera st som har/har haft företag och dom som riktat sig mot vanliga konsumenter har klarat sig sämst då det krävs mer än enkla lokaler och reparationer tar mycket tid och marginalerna är för små

Sen är det väldigt tidskrävande att handskas med vanliga konsumenter och förutsättningarna har ändrats mycket dom senaste 10 åren och är nog många av dom stora ställena som går kärvt och tror inte det kommer bli bättre och hur bra upplägg och service en mindre säljare har är det svårt att slå sig fram och giganterna kommer äta upp dom mindre tråkigt nog och ren hårdvara försäljning är inget jag skulle försöka slå mig in på idag och vi kommer nog se flera lite större som går omkull tror jag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Tack så mycket! En mindre jobbig butik att jävlas med, om någon undrar är det bara läsa denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1437489-rma-acer-produk...

Oseriösa personer ska inte hålla på med sådant här och det är därför man går i konkurs också.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

När kemikaliedkatten tagit fart lär det slå ännu hårdare mot mindre aktörer. Undrar om de företag som finns etablerade i de nordiska grannländerna kommer göra så att man kan handla billigare från deras utländska butiker? Dvs, butiken ligger i ett annat land men har ändå en hemsida på svenska?

Varför skulle det bli värre med kemikalieskatten? Att småföretagen går i konkurs handlar väl mer om mängdrabatt? T.ex de större bolagen kan köpa in fler till ett billigare pris och distribuera dessa över flera butiker. Det blir små marginaler. En kemikalieskatt påverkas väl inte av hur många man köper in, det är en fast summa beroende på produktens innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Tråkigt ändå. Förra veckan var det Alina och nu dessa. Snart finns väl bara elgiganten kvar...

Permalänk
Medlem

Vore kul om Inet gick i konkurs. Tänk vilket liv det skulle bli i forumet

OT: Tråkigt för dem, men som många andra hade jag inte hört om dem innan, och med ett sådant fånigt namn så hade jag nog inte handlat där heller ens om jag kännt till dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag köpte en
Corsair HX1200i, 1200W PSU
i början av maj 2015 från Datorfixarna.
Det var en helt ny modell som var svår att få tag på från början men
Datorfixarna ordnade fram den. Något annat har jag inte köpt från dem.
Inte heller från Alina som också konkat.
Det jag köpt har varit i första hand från Inet och Webbhallen, i mindre omfattning från NetOnNet, Komplett, Proshop och CDON.
Jag tror kunderna är ganska rörliga och med hjälp av Prisjakt handlar man där man får bra pris, låg eller ingen frakt och snabb leverans.
Inet har säkert kunder på grund av att de har bra monteringstjänst när man själv vill komponera sin dator men inte vill eller kan montera ihop den.
Men Inet är ofta lite dyrare än andra på enskilda komponenter. Kanske ligger en del av vinsten på monteringen i priserna eftersom monteringskostnaden man betalar inte är särskilt hög..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Varför skulle det bli värre med kemikalieskatten? Att småföretagen går i konkurs handlar väl mer om mängdrabatt? T.ex de större bolagen kan köpa in fler till ett billigare pris och distribuera dessa över flera butiker. Det blir små marginaler. En kemikalieskatt påverkas väl inte av hur många man köper in, det är en fast summa beroende på produktens innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte huruvida de större Svenska aktörerna även finns i t.ex. finland eller danmark? I teorin skulle de kunna sälja till Sverige från butiker belägna i dessa länder och därmed kringgå skatten. Något som småaktörerna troligtvis inte har möjlighet till? Alternativet är att även de svensketablerade företagen på sikt blir utkonkurrerade av t.ex. tyska butiker som även säljer till Sverige.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Aldrig handlat därifrån, jag handlar enbart från dessa s.k. större aktörer när det gäller datorgrejer.

Eller inte riktigt sant handlar lokalt också då och då i en mindre butik.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Tack så mycket! En mindre jobbig butik att jävlas med, om någon undrar är det bara läsa denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1437489-rma-acer-produk...

Oseriösa personer ska inte hålla på med sådant här och det är därför man går i konkurs också.

Det där var det enda jag tänkte på. Var det inte nån som hamnade hos kronofogden också (det kan dock mycket väl varit nåt annat företag)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Undrar som många andra här. Har aldrig hört talas om dem. Idag var första gången jag hörde om den butiken. Borde man ha känt till datorfixarna? Tycker alla butiker som inte listas på prisjakt nuförtiden dom finns inte om man inte bor i närheten av en butik förståss.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Tack så mycket! En mindre jobbig butik att jävlas med, om någon undrar är det bara läsa denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1437489-rma-acer-produk...

Oseriösa personer ska inte hålla på med sådant här och det är därför man går i konkurs också.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag köpte faktiskt mitt R9 290 där, de var först på prisjakt med att få in kort med eftermarknadskylare till R9 290(x) i lager och höll samma pris som de större aktörerna. Inte varit i kontakt med butiken varken före eller efter köpet dock.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv

Har handlat där vid ett flertal tillfällen, då jag bor bara 400 meter ifrån butiken. Har köpt min nuvarande i5 4570, MSI Z97S Krait Edition, Kingston Fury minnen, 3 TB WD Green, diverse tillbehör och ett chassi som jag fick rabatt på, för att originalkartongen inte fanns kvar till chassit. Priserna har varit i ungefärlig nivå med de större aktörerna vid tillfällena som jag handlade vid, med kanske bara någon 50-100-lapp i skillnad. Och den lilla hundralappen, ser jag som att jag har fått varan hand samma dag än att vänta 2-3 dagar lång leverans.

Trevlig butik överlag!

Permalänk
Medlem

Aldrig hört om denna butik innan. Konkurrensen är väl redan så hög som den kan bli antar jag. :/

Skrivet av SebKro:

Tråkigt, köpte mina grafikkort därifrån till min första dator, bra service. Ett av korten var dött vid ankomst så fick gå från 7970x2 till ett 280x och min lillebror fick ta ett 7970 till hans dator!

7970 och 280x var ju samma kort och gick att köra cf?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Tack så mycket! En mindre jobbig butik att jävlas med, om någon undrar är det bara läsa denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1437489-rma-acer-produk...

Oseriösa personer ska inte hålla på med sådant här och det är därför man går i konkurs också.

oseriösa är väl att kraftigt överdriva men... som många andra i den tråden tyckte jag att dom gjorde helt rätt.

Ont: synd att dom konkar nu måste jag verkligen beställa allt från nätet, går inte snabbt glida in till stan och impulsköpa, kanske en bra grej

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)