Är det dags för en uppgradering eller ska man vänta?

Permalänk
Medlem

Är det dags för en uppgradering eller ska man vänta?

Hej alla sweclockare!

Jag sitter i uppgraderingstankar...... lite mer än vanligt.

Får hem en ny skärm i nästa vecka nämligen en ASUS RoG Swift PG348Q som ska få kela med mitt ASUS RoG Strix 1080...

Har förövrigt ett nätaggregat på 1000W - Cooler Master Silent Pro M1000 som har tjänat mig väl sedan 2011.

Chassit fungerar bra men det tänker jag byta ut då det är välanvänt och har fått sina skavanker.

I övrigt så har jag ett ASUS Sabertooth X79 moderkort, Corsair Vengeance Heatspreader DDR3 1600MHz minnen (32GB)
och en i7-4930K hexacore som jag klockat upp till 4GHz samt att den är vattenkyld.

SSD som jag har tänker jag behålla men känner att PSU kan behöva bytas ut.

Sedan så är tanken om jag ska skaffa mig en 7700K eller om man ska vänta tills det kommer en 6-kärning variant på kaby lake (om det inte redan finns).

För er som är insatta i branchen kanske ni kan uppskatta hur stor prestandaskjuts det skulle bli med exempelvis en 7700K, DDR4 på 3000MHz+ kontra mitt nuvarande system i spel som exempelvis: GTA V, FIFA 17, WoW:Legion, Hitman (2016, BF4/BF one etc etc.

Vet att fifa inte kräver speciellt mycket kraft samt att WoW är mer single core beroende pga deras motor.

Har inga problem att driva spel idag med väldigt höga inställningar till max inställningar i 1080p, det blir förstås en ändring när nya skärmen kommer och då undrar jag ifall jag kommer ha någon annan flaskhals än grafikkortet och vad ni skulle rekommendera/gjort i min sits

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Du har ju redan processor som räcker gott och väl till ditt nya grafikkort och skärm. Jag hade definitivt väntat om du inte känner för att uppgradera "bara för att".

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ifall ekonomin på något sett är pressad och varje tusing räknas så skulle jag personligen ha avvaktat, kanske börja spara och starta ett specifikt "uppgraderings konto" och slå på ordentligt när det väl är dags.

Återigen talar jag bara för egen del men jag skulle absolut ha slagit till på en Ryzen rigg om jag kunde avvara stålarna, kommer det ut någon riktigt strömsnål bra laptop med ny AMD APU värd namnet så kanske jag måste slå till men tills dess spara och avvakta...

Du kan ju alltid skrämma upp den en bit, torde klara en bit över 4GHz tycker man.
Behöver du inte vakta kontot som jag el än bättre har det helt ok-bra ställt så jag kör hårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Har inga problem att driva spel idag med väldigt höga inställningar till max inställningar i 1080p, det blir förstås en ändring när nya skärmen kommer och då undrar jag ifall jag kommer ha någon annan flaskhals än grafikkortet och vad ni skulle rekommendera/gjort i min sits

När det gäller grafiken så är det ju främst antalet bildrutor/sek som bestämmer belastningen för processorn, upplösningen spelar ingen större roll där. Eftersom du går från en 120Hz-skärm (enligt din tidigare tråd) till 100Hz så minskar risken att processorn blir en flaskhals. Den ökade upplösningen kommer dock belasta grafikkortet mycket mer, det måste skyffla ca. dubbelt så många pixlar/sek med den nya skärmen. Om du redan nu klarar av alla spel i 1080p@120Hz så bör alltså din processor inte ha några problem alls med den nya skärmen.

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att uppgradera med den nya skärmen. Grafikkortet kommer att vara flaskhals redan med den processor du har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Härligt!

Tack för så snabba svar.

Kollade min OC igår, processorn låg på 4.1GHz men minnena var då nedklockade till 1333MHz via Asus OC Tuner. Testade att köra upp dem till 1666MHz för det är så pass marginellt, men den gillade det inte så länge, gick ca 1 timme under lite stresstest.

Ska kolla över min OC lite till då jag vet att jag tidigare kört på den CPU-hastigheten och minnena i 1600MHz (X.M.P).

Blir kvällens projekt.

Får knyta fast köpfingret så länge och invänta en senare investering

Ha en trevlig helg allesammans!

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Hejsan Mahkizmo,

Skrivet av Mahkizmo:

Härligt!

Tack för så snabba svar.

Kollade min OC igår, processorn låg på 4.1GHz men minnena var då nedklockade till 1333MHz via Asus OC Tuner. Testade att köra upp dem till 1666MHz för det är så pass marginellt, men den gillade det inte så länge, gick ca 1 timme under lite stresstest.

Ska kolla över min OC lite till då jag vet att jag tidigare kört på den CPU-hastigheten och minnena i 1600MHz (X.M.P).

Blir kvällens projekt.

Får knyta fast köpfingret så länge och invänta en senare investering

Ha en trevlig helg allesammans!

Du gör helt rätt i att vänta.
Låt AMDs R5 serie släppas, vänta på Intels "motreaktion".
Oavsett vad för CPU-tillverkare du föredrar gagnas du av att det numera är två konkurenter som slåss om våra pengar!