Året är 2017, Samsung och Microsoft klarar inte av att synkronisera varandras kalendrar. Apple däremot, inga problem!

Permalänk
Inaktiv

Året är 2017, Samsung och Microsoft klarar inte av att synkronisera varandras kalendrar. Apple däremot, inga problem!

Hur synkroniserar man Samsung Calendar (Galaxy S7) med Outlook (@live) kalendern?

Söker alltså en riktig lösning, inte att typ starta en Gmail för att sedan dela Outlookkalendern till för att sedan lägga till Gmail i Samsung Calendar. Detta vållar andra problem, exempelvis som att händelserna måste göras på en webbläsare. Idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Hur synkroniserar man Samsung Calendar (Galaxy S7) med Outlook (@live) kalendern?

Söker alltså en riktig lösning, inte att typ starta en Gmail för att sedan dela Outlookkalendern till för att sedan lägga till Gmail i Samsung Calendar. Detta vållar andra problem, exempelvis som att händelserna måste göras på en webbläsare. Idiotiskt.

Räcker inte att lägga till ett live account på telefonen?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Räcker inte att lägga till ett live account på telefonen?

Vad menar du med att lägga till ett live-account? Man kan lägga till ett live-account som e-post. Dock synkroniserar den då bara e-post. Det går även att lägga till sitt live-konto som Google respektive Samsung-konto, om man registrerat sina konton med den adressen. Då kan man förvisso använda sig av Gmail kalendern, men det är att kringgå problemet och ingen lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Vad menar du med att lägga till ett live-account? Man kan lägga till ett live-account som e-post. Dock synkroniserar den då bara e-post. Det går även att lägga till sitt live-konto som Google respektive Samsung-konto, om man registrerat sina konton med den adressen. Då kan man förvisso använda sig av Gmail kalendern, men det är att kringgå problemet och ingen lösning.

Såsant. Det vore smidigt, håller med. Men de gör som de vill, det finns work arounds, då är det inte så bråttom antar jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Såsant. Det vore smidigt, håller med. Men de gör som de vill, det finns work arounds, då är det inte så bråttom antar jag.

Absolut. Men har ändå svårt att inte bli irriterad när man lägger ner flera tusen på en mobiltelefon och en dator bara för att inse att båda inte ens stödjer det mest enkla inställningarna.

Förstår inte såväl Samsung och Microsoft att det är exakt den här av irritationsfel, som just kräver sina "work arounds", som får personer att lessna och istället köpa Apple - som faktiskt fungerar.

Permalänk
Medlem

Du får nog förklara ditt problem lite närmare. Vill du kunna se din outlook-kalender i Samsungs kalender-app på telefonen, eller vill du se entries du gjort på telefonen i din outlook-klient (till exempel på datorn)?

Både scenariorna borde gå relativt enkelt att lösa. Jag kan se alla mina outlook-kalendrar på min telefon (både privata och jobb). När man lägger till sin E-post kan man även välja att lägga med sin kalender (Inställningar -> Moln och konton -> Konton -> Microsoft Exchange -> xxx.yyy@outlook.com -> Synkronisera Kalender (ON).

Vill du se saker du lägger till i din kalender på telefonen i din outlook-klient, så är den enklaste lösningen att synkronisera kalendern enligt ovan, sen när du lägger till en ny entry i kalendern så får du välja vilken kalender du vill lägga den till (då borde xxx.yyy@outlook.com finnas med).

Har jag missuppfattat din fråga får du gärna förtydliga vad du menar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Du får nog förklara ditt problem lite närmare. Vill du kunna se din outlook-kalender i Samsungs kalender-app på telefonen, eller vill du se entries du gjort på telefonen i din outlook-klient (till exempel på datorn)?

Både scenariorna borde gå relativt enkelt att lösa. Jag kan se alla mina outlook-kalendrar på min telefon (både privata och jobb). När man lägger till sin E-post kan man även välja att lägga med sin kalender (Inställningar -> Moln och konton -> Konton -> Microsoft Exchange -> xxx.yyy@outlook.com -> Synkronisera Kalender (ON).

Vill du se saker du lägger till i din kalender på telefonen i din outlook-klient, så är den enklaste lösningen att synkronisera kalendern enligt ovan, sen när du lägger till en ny entry i kalendern så får du välja vilken kalender du vill lägga den till (då borde xxx.yyy@outlook.com finnas med).

Har jag missuppfattat din fråga får du gärna förtydliga vad du menar.

"Det går inte att ansluta till servern", står det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

"Det går inte att ansluta till servern", står det.

I vilket läge/scenario menar du?
På telefonen, datorn, outlook-klienten, etc?

Om vi pratar om telefonen, har du provat att ta bort och lägga till kontot? Kontrollerat så att alla "uppgifter" är korrekta etc?

Permalänk

Men på Iphone så kan du lägga till email, sen så får du i kalendern väla om man vill visa kalendern från den. Har du kollat i kalender efter att du lagt till mailkonto?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att vi har stora problem mellan iPhone/IOS och Outlook med IOS egna email app. Så vi har nu sagt till de anställda att inte boka några möten via telefonen då de synkas bara i fåtal av fallen mot exchange servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Vad menar du med att lägga till ett live-account? Man kan lägga till ett live-account som e-post. Dock synkroniserar den då bara e-post. Det går även att lägga till sitt live-konto som Google respektive Samsung-konto, om man registrerat sina konton med den adressen. Då kan man förvisso använda sig av Gmail kalendern, men det är att kringgå problemet och ingen lösning.

Jag har ingen Samsung, så vet inte vad en "Samsung-kalender" är. Men jag har lagt till min Outlook-account i mobilens Gmail-app, och valt att synkronisera kalendern. Outlook-kalendern symkkar då fint mot alla kalender-apps jag har i mobilen. Använder oftast Google-calender, men även övriga fungerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Josafo:

Jag har ingen Samsung, så vet inte vad en "Samsung-kalender" är. Men jag har lagt till min Outlook-account i mobilens Gmail-app, och valt att synkronisera kalendern. Outlook-kalendern symkkar då fint mot alla kalender-apps jag har i mobilen. Använder oftast Google-calender, men även övriga fungerar.

Gmail calender appen suger IMO.

Ironin när man måste använda sig av Gmail för att få Outlook kalendern att funka.

Låt oss alla enas kring att Samsung och Microsoft är överskattade. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Gmail calender appen suger IMO.

Ironin när man måste använda sig av Gmail för att få Outlook kalendern att funka.

Låt oss alla enas kring att Samsung och Microsoft är överskattade. Tack.

Fast det går ju som sagt hur bra som helst att ha sina outlook-kalendrar i Samsungs kalenderapp (Gmail behövs inte). Det måste vara ett handhavandefel, det läggs ju till automatiskt när man lägger till kontot. Jag har aldrig någonsin haft problem med min kalender...

Permalänk

@Blomman90: Hej! Min Samsungtelefon funkar det inte heller på...

Permalänk
Medlem

Vad snackar du om?
Jag hade min outlook kalender syncad i Samsung kalender utan problem på min s8a när jag la till mitt outlook konto.

Däremot strulade outlook email med Apples email klient lite när jag körde iphone 7s+

Aldrig haft problem med varken outlook mail eller kalender på android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LisaWolter:

@Blomman90: Hej! Min Samsungtelefon funkar det inte heller på...

Då är det som sagt till 99,9% sannolikhet ett handhavandefel. Har du till exempel provat att följa denna guide?
how-do-i-sync-my-outlook-account-with-my-s-planner-calendar-app