Varför har man två kameror fram ?

Permalänk

Varför har man två kameror fram ?

Hallåj såg att det har kommit ut en mobil huawei mate 9 pro med två kameror på 12mp. Varför skall man ha två kameror ?

Force

Permalänk
Medlem

Vissa har det för att skapa ett bättre djup i bilden med fler detaljer.
Tex iphone 7 + har detta.
Sedan fanns det dem som hade det för att "skapa" 3d bilder, detta tror jag dock har dött ut.

Permalänk

Okej, men hur funkar det ? Två bilder blir en bild då eller ? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Huawei Honor 8 har en svart/vit och en färg kamera.
En svart/vit sensor är känsligare för ljus än en färg sensor. De använder en svart/vit sensor för att fylla på med mera ljus i bilderna. Och givetvis då ihop med färg sensorn för att bilderna skall vara i färg.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Aha ok då färstår jag. Tackar för svaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En "vanlig" och en vidvinkel är också ett alternativ. LG G5 och G6 har så bland annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

En "vanlig" och en vidvinkel är också ett alternativ. LG G5 och G6 har så bland annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Och äpple plus.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Min sambo vill ha en telefon med väldigt bra kamera, hon gillar att fotografera. Vilken telefon skulle ni rekommendera ? Idag har hon samsung g s4 zoom hon vill ha en liknande telefon.

/Force

Permalänk
Medlem

Svårt att jämföra den telefonen med andra på marknaden då det sitter ett helt objektiv baktill på G s4 Zoom. Google Pixel är väl den som har "bäst" kamera på marknaden idag men den kostar flis och är svår att få tag på.

Samsung släpper ny förmodligen en ny S8 nästa månad som lär vara riktigt vass.

https://www.dxomark.com/Mobiles där har du en sida som skriver rätt ingående om olika mobilkameror.

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk

s8 är den med ett riktigt objektiv så som s4 zoom har ?