Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Skrattar lite. Jag har byggt datorer och elektronik sedan slutet av 1970-talet så intresset finns redan. Och jag vet vad TDP är men jag vet inte vad som flög i mig. Jag kom ut från ett irriterande möte på jobbet och var nog lite frustrerad.

Shit happens.

Hoppas det känns bättre nu.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Med risk för att få bära dumstruten och ställa mig i hörnet: Kan det vara så att "begränsad överklockningspotential" kan syfta på att den verkar vara låst till 4.0 GHz, oavsett vad du gör, till skillnad från andra entusiast-processorer, där överklockningen begränsas av hur mycket pengar och hur bra kylning du har?

Jag förstår för övrigt fortfarande inte, efter att ha läst hela tråden, varför AMD släpper vad som verkar vara samma processor med tre olika prislappar. Varför inte i så fall t.ex. "R7 1200", prislapp 600 spänn, klockad till 1 GHz från fabrik, också låst till max 4.0 GHz vid överklockning, och av SweClockers medlemmar snart hyllad för sin fantastiska överklockningspotential på 300%? Vad är det jag missar? För mig ser det ut som om R7 1700 är en underklockad R7 1800X, eller tvärtom.

Det kommer en 1800X Black Box Edition senare i år. Den kommer att gå att klocka till . . . Nä bara skoja

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Med risk för att få bära dumstruten och ställa mig i hörnet: Kan det vara så att "begränsad överklockningspotential" kan syfta på att den verkar vara låst till 4.0 GHz, oavsett vad du gör, till skillnad från andra entusiast-processorer, där överklockningen begränsas av hur mycket pengar och hur bra kylning du har?

Jag förstår för övrigt fortfarande inte, efter att ha läst hela tråden, varför AMD släpper vad som verkar vara samma processor med tre olika prislappar. Varför inte i så fall t.ex. "R7 1200", prislapp 600 spänn, klockad till 1 GHz från fabrik, också låst till max 4.0 GHz vid överklockning, och av SweClockers medlemmar snart hyllad för sin fantastiska överklockningspotential på 300%? Vad är det jag missar? För mig ser det ut som om R7 1700 är en underklockad R7 1800X, eller tvärtom.

Det är just därför det är så olyckligt att Sweclockers skriver så här.
För så som AMD försöker göra nu var det "alltid" förut. Man köpte den billigaste CPUn I varje serie och sedan på olika sätt fick upp hastigheten i klass med den dyraste i serien.

För länge sedan var Sweclockers ett nästintill renodlat ÖVERklockarforum och sådana här missförstånd överlevde inte särskilt länge. Det är inte riktigt samma sak i dag.

Man kan vara relativist och definera vad överklockning är för sig själv det är bara olyckligt när Sweclockers om är en auktoritet går emot det som varit definitionen så länge jag minns.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Det är just därför det är så olyckligt att Sweclockers skriver så här.
För så som AMD försöker göra nu var det "alltid" förut. Man köpte den billigaste CPUn I varje serie och sedan på olika sätt fick upp hastigheten i klass med den dyraste i serien, mer än ofta högre (då pga den högre FSB/HT frekvensen).

För länge sedan var Sweclockers ett nästintill renodlat ÖVERklockarforum och sådana här missförstånd överlevde inte särskilt länge. Det är inte riktigt samma sak idag.

Alltså, ja, det finns något i SweClockers namn som ger känslan av att folk en gång i tiden kom hit för att de var intresserade av överklockning, kan inte riktigt sätta fingret på vad...

Men, vilket är missförståndet, och vem är det som har missförstått? Har medlemmarna missförstått vad redaktionen menar med "begränsad överklockningspotential"? Eller är det jag som har det?

Och jag förstår fortfarande inte riktigt varför AMD gör såhär. Vem är den tilltänkta målgruppen för 1800X? Är det folk som inte har någon aning om att det går att överklocka de billigare modellerna i serien så att de når samma prestanda som de dyrare (något som jag ändå misstänker är betydligt mindre riskabelt idag än "förut" (typ, när SweClockers grundades), eller folk som har chefer som inte låter dem försöka, eller typ så? Eller finns det något legitimt skäl till att köpa 1800X istället för 1700, annat än "jag vill inte riskera att förstöra CPU:n" (och är det verkligen ett legitimt skäl i det här fallet)?

Skrivet av Pudeln:

Man kan vara relativist och definera vad överklockning är för sig själv det är bara olyckligt när Sweclockers om är en auktoritet går emot det som varit definitionen så länge jag minns.

Jag vill hålla med dig, men "OC" har använts rätt länge för att kränga fabriksöverklockade varianter av existerande modeller rätt länge nu, så man får nog acceptera att begreppet har fått mer än en innebörd vid det här laget. Men det är synd, visst. I mina öron har "överklocka" fortfarande en rebellisk klang av att lura systemet och göra något man egentligen inte får.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Är du seriös eller?!! det är 5 watt vi snackar om som gör dig besviken och alla Intels 8 kärniga drar 60w i idle.

Jag är superkräsen när det gäller sånt här och förväntar mig inte att alla ska hålla med mig. Varenda watt räknas och jag försöker minimera vad jag använder totalt sett. Idag har man teknik bra nog att kunna minska idle power draw även med många kärnor. Så tills man fått ner det några watt så kommer jag inte vara helt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Den "spöar" inte 6900K i prestanda, men nog i pris.
En överklockad 6900K når ju 4,4 och lär slå Ryzen i 4 GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo den "spöar" en 6900k i prestanda men inte en överklockad 6900k, och något annat har jag aldrig påstått. Detta till inte ens EN TREDJEDEL av priset, fantastiskt och revolutionerande!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dafydd:

Alltså, ja, det finns något i SweClockers namn som ger känslan av att folk en gång i tiden kom hit för att de var intresserade av överklockning, kan inte riktigt sätta fingret på vad...

Men, vilket är missförståndet, och vem är det som har missförstått? Har medlemmarna missförstått vad redaktionen menar med "begränsad överklockningspotential"? Eller är det jag som har det?

Och jag förstår fortfarande inte riktigt varför AMD gör såhär. Vem är den tilltänkta målgruppen för 1800X? Är det folk som inte har någon aning om att det går att överklocka de billigare modellerna i serien så att de når samma prestanda som de dyrare (något som jag ändå misstänker är betydligt mindre riskabelt idag än "förut" (typ, när SweClockers grundades), eller folk som har chefer som inte låter dem försöka, eller typ så? Eller finns det något legitimt skäl till att köpa 1800X istället för 1700, annat än "jag vill inte riskera att förstöra CPU:n" (och är det verkligen ett legitimt skäl i det här fallet)?

Jag vill hålla med dig, men "OC" har använts rätt länge för att kränga fabriksöverklockade varianter av existerande modeller rätt länge nu, så man får nog acceptera att begreppet har fått mer än en innebörd vid det här laget.

På arbetsplatser hobbyklockas det inte utan där köper man in grejerna och kör dem i stock.
Sedan är inte alla intresserade av att pilla med överklockning utan en del vill bara ha bra grejer from scratch.

Men ja, det är ju en fin genväg för många att köpa den billigare varianten och skruva upp frekvenserna likt hur det var förr ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jo den "spöar" en 6900k i prestanda men inte en överklockad 6900k, och något annat har jag aldrig påstått. Detta till inte ens EN TREDJEDEL av priset, fantastiskt och revolutionerande!

I vissa test är 6900k bättre och i vissa 1800x. Hur är det att spöa?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

På arbetsplatser hobbyklockas det inte utan där köper man in grejerna och kör dem i stock.

Kort och gott "företag", alltså; svaret på nästan alla frågor om underlig syn på pengar och hur de ska spenderas. Tack!

Skrivet av Söderbäck:

Vidare är inte alla intresserade av att pilla med överklockning.

Det förstår jag, men det verkar ju så löjligt enkelt nu för tiden...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Alltså, ja, det finns något i SweClockers namn som ger känslan av att folk en gång i tiden kom hit för att de var intresserade av överklockning, kan inte riktigt sätta fingret på vad...

Men, vilket är missförståndet, och vem är det som har missförstått? Har medlemmarna missförstått vad redaktionen menar med "begränsad överklockningspotential"? Eller är det jag som har det?

Först glöm boost och sådana saker. Överklockare har aldrig brytt sig om sådant, vilket bara är gjort för sådana med stockkylare eftersom det är en begränsad höjning av frekvens i tid och rum i processor.

Tänk så här.
Du köper en processor i en given serie med identiskt kisel för 1000 kr. Sedan ändrar du inställningar på moderkortet så den går på samma samma grundfrekvens och toppfrekvens som processon som kostar 2000 kr.
Du har nu sparat 1000 kr borträknat eventuella moderkorts och kylningsinvesteringar du behövt göra. Det är detta som är grunden till överklockningsrörelsen eller vad vi ska kalla den.

Det är uppenbart att AMD försöker blidka överklockare med 1700, de flesta fattar det. Skribenten gjorde inte det.

Permalänk
Medlem

Så några 100MHz kostar ~2000:- så dom kan belöna överklockare, typ? Jag trodde det var Intel som mjölkade sina kunder.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Tänk så här.
Du köper en processor i en given serie med identiskt kisel för 1000 kr. Sedan ändrar du inställningar på moderkortet så den går på samma samma grundfrekvens och toppfrekvens som processon som kostar 2000 kr.
Du har nu sparat 1000 kr borträknat eventuella moderkorts och kylningsinvesteringar du behövt göra. Det är detta som är grunden till överklockningsrörelsen eller vad vi ska kalla den.

Det är uppenbart att AMD försöker blidka överklockare med 1700, de flesta fattar det. Skribenten gjorde inte det.

Ja, det är så uppenbart att det nästan är suspekt, det är därför jag undrar om jag har missat något? Men tydligen inte, då, antar jag.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ett problem med testmetoden när det är så pass stor spridning i minneshastigheter som användes för de olika systemen. För mig personligen så hade jag även gärna sett samtliga processorer i "prestanda vid överklockning". Skulle vilja se hur min 2600K i 4.4-4.6ghz står sig mot ryzen. 1333mhz ddr3 blir inte representativt för sandy bridge. De flesta kör minnen i1600mhz-2400mhz. Skylake och kaby lake är också handikappade av långsamma minnen. Om nu inte ryzen i ert fall klarar minnen högre än 2666mhz, så kanske det åtminstone hade varit en idé att utrusta intel-riggarna med samma minneshastigheter som ryzen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ser inte varför man köper en Ryzen för 3 690kr, när 7600k kostar runt 2500..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

I vissa test är 6900k bättre och i vissa 1800x. Hur är det att spöa?

Dessutom gällde det R7 1700 som vann mot 6900K i ett enda test med 2%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Ser inte varför man köper en Ryzen för 3 690kr, när 7600k kostar runt 2500..

Då har du hoppat över halva testet och hela kommentarstråden: 1700 är typ dubbelt så snabb som 7600k i alla icke-spel-tester (Cinebench, Blender och allt det där andra som du inte bryr dig om). Dubbelt så bra prestanda för 50% mer pengar, det är väl ett ganska bra skäl?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ang3r:

Ser inte varför man köper en Ryzen för 3 690kr, när 7600k kostar runt 2500..

Fast det gör man kanske inte heller. Man väntar väl tills AMD släppt ryzen 5 som är en mer rimlig motsvarighet i så fall.
Eller så vill man inte vänta och köper en 7600k direkt kanske?
Eller så vill man ha mer prestanda och fler kärnor men tycker intels 8kärniga processorer är för dyra?

"Man" är aningen diffust i sammanhanget skulle jag vilka påstå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gluon:

Lite besviken att Ryzen inte når ända ner till 40w i idle, för det är ju där man spenderar mest tid. Men hoppas detta kan slipas till under året eller att det tom kan skilja mellan olika moderkort. Skulle också vilja se kompileringstider i Visual Studio, vs Intel.

Är du medveten om att de mäter på hela systemet utan skärm?
40W är alltså vad CPU, moderkort, grafikkort och diskar drar tillsammans.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Synd på OC som är usel! nah hoppar denna generation AMD igen!
Dem börjar närma sig men att dem klockar så uselt is a big no go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ang3r:

Ser inte varför man köper en Ryzen för 3 690kr, när 7600k kostar runt 2500..

För att folk kanske känner att de behöver fler kärnor? Varför köpa en 7600K när man kan få en 1400 för typ $30 billigare? Och då ändå få med SMT påslaget? Det är alltså en i7 för mindre än priset av en i5.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en 1700 och är riktigt sugen på att få se skillnaden i det mesta, spelar en del men kör ofta en del program i bakgrunden.
får hoppas amd får fart på multitrådsstödet i flera spel och inte göra samma fail som med bulldozer där dom kör de all in med multitrådat långt före sin tid och sket totalt i sigeltråds prestandan som blev horribel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack till ett bra test SweClockers!

Jag tar dock era speltester med en liten nypa salt då dom påverkas stort av många faktorer på grund av mjukvara/OS. Ni kör så vitt jag vet med Core Parking på (High performance PP fungerar visst inte alltid för att undvika detta). Windows kastar också runt trådar på ett ofördelaktigt sätt på 6 och 8 kärniga Ryzen processorer vilket kan elimineras med Process Lasso tills detta blir fixat. Skillnaden är stor, speciellt i spel, och här kan vi se skillnad på 20% i fps i detta CPu intensiva fysiktest:

Bevis för mitt påstående gällande att trådar allokeras till slumpmässiga kärnor:

https://www.youtube.com/watch?v=JbryPYcnscA

Bevis på prestandaskillnaden när man eliminerar detta:

https://www.youtube.com/watch?v=BORHnYLLgyY

Därav hade jag vart lite mer försiktig att döma ut att det i första hand är arkitekturen som underpresterar, utan hur den felaktigt testas än så länge! Trots detta fixar den alla spel med ett väldigt imponerande flyt (fina renderingstider och åtminstone ingen som helst stuttering) samt brutal i flertrådade applikationer.

I väntan på ASRock X370 Taichi som det är global brist på så har jag kört en 1800X och en 1700 som hastighast på ett ASUS kort, och 1700 var betydligt roligare att leka med då den gör 4GHz på alla kärnor på originalspänning än så länge. Allt på luftkylning och Win10 än så länge:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att folk kanske känner att de behöver fler kärnor? Varför köpa en 7600K när man kan få en 1400 för typ $30 billigare? Och då ändå få med SMT påslaget? Det är alltså en i7 för mindre än priset av en i5.

En 1400? mot en 7600k. Har du några resultat att visa?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Rent allmänt märker jag ingen skillnad på Ryzen och min gamla Ivy Bridge med HT. Fast kan nu köra youtube 4k i Firefox utan lagg utan att behöva byta till Chrome och systemet känns lite rappare men kan vara placebo. Fast rent allmänt kan jag känna att uppgradera ett 3 till 5 år gammalt I7 system inte är värt pengarna om man inte är av nyfiken natur som mig själv.

Tycker recensenterna är rätt snälla i sina omdömen av Ryzen och man märker att de längtat efter konkurrens på cpu marknaden. Inga lögner men heller ingen uppgivenhet som mot Intels nyheter vilka inte gjort stora prestandardvinster senaste åren.

(Nu jämför jag inte Ryzen mot äldre amd cpu:er, utan jämför mot Intels).

Har inte 4K på youtuben med överföringshastigheten på internet att göra? Har man ADSL som jag har nu så går det nog inte oavsett vilket dator man har. Jag klarar väl max 1440p innan jag internet har problem att buffra videon

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Problemet är att de inte mäter varken minimum FPS eller frametimes, som enligt mig är viktigare för en bra spelupplevelse än average FPS.

Då skall du ju rimligtvis kolla det i ett test där CPUn är begränsande. Skillnaden mellan min- och maxfps MINSKAR ju destu högre upplösning du kör.

Lite bakgrundskunskap behöver man för att förstå ett givet test i alla ämnen. Det är intressant att veta vart CPU->GPU flaskar. Men att ha med det i varje mätning, i varje spel blir väldigt redundant. Att visa högupplösta benchmarks där allt ser lika bra ut är MER vilseledande för mindre insatta människor som vill veta skillnaden mellan olika CPU:er.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Med risk för att få bära dumstruten och ställa mig i hörnet: Kan det vara så att "begränsad överklockningspotential" kan syfta på att den verkar vara låst till 4.0 GHz, oavsett vad du gör, till skillnad från andra entusiast-processorer, där överklockningen begränsas av hur mycket pengar och hur bra kylning du har?

Jag förstår för övrigt fortfarande inte, efter att ha läst hela tråden, varför AMD släpper vad som verkar vara samma processor med tre olika prislappar. Varför inte i så fall t.ex. "R7 1200", prislapp 600 spänn, klockad till 1 GHz från fabrik, också låst till max 4.0 GHz vid överklockning, och av SweClockers medlemmar snart hyllad för sin fantastiska överklockningspotential på 300%? Vad är det jag missar? För mig ser det ut som om R7 1700 är en underklockad R7 1800X, eller tvärtom.

R1700 är med absolut största sannolikhet exakt samma CPU som 1800x bara att den inte klarade av testerna club utsätts för vid fabrik men med lägre hastighet fungera den.
Då kan de kränga en cpu som de annars fått kasserat och fyller upp ytterligare ett prissegmdnt kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Enigma:

Jag tar dock era speltester med en liten nypa salt då dom påverkas stort av många faktorer på grund av mjukvara/OS. Ni kör så vitt jag vet med Core Parking på (High performance PP fungerar visst inte alltid för att undvika detta). Windows kastar också runt trådar på ett ofördelaktigt sätt på 6 och 8 kärniga Ryzen processorer vilket kan elimineras med Process Lasso tills detta blir fixat. Skillnaden är stor, speciellt i spel, och här kan vi se skillnad på 20% i fps i detta CPu intensiva fysiktest:

Bevis för mitt påstående gällande att trådar allokeras i fel ordning:

https://www.youtube.com/watch?v=JbryPYcnscA

Bevis på prestandaskillnaden när man eliminerar detta:

https://www.youtube.com/watch?v=BORHnYLLgyY

Därav hade jag vart lite mer försiktig att döma ut att det i första hand är arkitekturen som underpresterar, utan hur den felaktigt testas än så länge! Trots detta fixar den alla spel med ett väldigt imponerande flyt (fina renderingstider och åtminstone ingen som helst stuttering) samt brutal i flertrådade applikationer.

Vi kör med Core Parking av vid prestandatester, enligt AMD:s rekommendationer till dess att Windows 10 uppdateras. Sedan anser jag inte att vi talat om att Ryzen "underpresterar", utan konstaterar att processorerna halkar efter Intel i spel. Vi har faktiskt i omgångar i video sagt uttryckligen att Ryzen är bra i spel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ryzen. Dagen då alla började att arbeta i Blender.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cameltotem:

Ryzen. Dagen då alla började att arbeta i Blender.

Sweclockers testade Blender även när de testade i7 7700k, klagade du då också?
http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |