Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bli tekniska skillnader på andra sätt med fiber också, det är nog så att ni idag har en gemensam fiber till huset och delar på dess kapacitet via fiberomvandlaren/switchen i källaren, om man drar ett fibernät ända ut till lägenheterna kan det göras via en optisk switch i källaren som ersätter den "elektriska" eller så dras fibern ut ur huset och till nån nod som operatören har på annan plats eftersom man kan dra mycket längre avstånd med fibernätet.
Det gör ju att kapaciteten kan skilja om alla börjar belasta nätet hårt för operatören lär inte dra fram "hundratalsGbit/s" via en fiber så att alla kan belasta sitt Gbit nät för fullt om det är så billigt.

Huh,va snackar du om? Hubbar används inte längre. Det blir ingen skillnad vare sig någonskulle installera en switch med sfp portar i källaren eller behålla nuvarande lösning.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moire:

Huh,va snackar du om? Hubbar används inte längre. Det blir ingen skillnad vare sig någonskulle installera en switch med sfp portar i källaren eller behålla nuvarande lösning.

Jag syftar på vad huset matas med, det kan ju vara en eller flera fibrer till huset eller så går fibern vidare till nån punkt utanför huset och det kan ju påverka kapaciteten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte var du är bosatt men i STHLM är det väldigt vanligt inom företagsvärlden om jag ska tolka alla fiberpar i källarutrymmen som letar sig upp till företagen i fastigheten korrekt. Ser inte mycket koppa alls faktisk...

Jag var kanske lite oklar, men @fadelol hjälpte till att klargöra. Du tänker ju upp till företags våningsplan, jag pratar om patchningen runt i kontoret. Beroende av kontorets uppbyggnad är det väl sen mer eller mindre likt bostadslägenheter.

Sen menade jag ju inte att det är vansinne att köra fiber, bara det att riva ut ett befintligt fungerande CAT6-nät för väldigt lite fördelar, utifrån dumheter som "kopparnät är på väg att försvinna", vilket är tomma ord.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Lite trivia:
Stokabs nät är världens största öppna fibernät och motsvarar över 30 varv runt jorden med sina 1,25 miljoner fiberkilometer, 5 500 kabelkilometer, 600 korskopplingar och mer än 15 000 anslutningspunkter.

Ja fiber är väldigt trevligt, men här snackar vi ju i huvudsak gator och in i fastigheter, inte till enskilda lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag syftar på vad huset matas med, det kan ju vara en eller flera fibrer till huset eller så går fibern vidare till nån punkt utanför huset och det kan ju påverka kapaciteten.

Du menar att dom skulle behöva mera än ett fiber par till huset?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har jobbat på ett företag som sålde saker till andra företag, dessa var ganska så dyra men det saknar betydelse. Jag tänkte bara dela med mig lite av det jag har lärt mig om säljare.

För det första: Säljaren gör ingen dålig affär, om han inte tjänar tillräckligt på affären så genomförs den aldrig. Sedan kan de stå där och gnälla om hur synd det är om honom.

För det andra: Säljare ljuger om allt som inte står i kontraktet. De kan ljuga om vad som står i kontraktet. (Om ni följer med på vad jag menar)
Det handlar bara om att få folk att skriva på så att säljaren får sin provision. En del ljuger så mycket så att de får byta jobb regelbundet. (Till exempel kan det vara tre-års kontrakt, då kan de jobba på samma företag i tre år men när kontrakt skall förnyas eller bytas med nya saker så har de redan bränt sina kontakter och han får byta jobb. Vi kallade dessa för staffet-säljare. En del bytte bara märke och var kvar i branschen andra får flytta, antingen till nya jaktmarker eller bransch.

För det tredje: Säljarna är okunniga. De kan inte ens det som de håller på med. Istället lär de sig ord och fraser som de kan slänga sig med för att låta som de kan. Kunderna kan i regel ännumindre men stöter denna typen av säljare på en kunnig köpare så släpper de kunden. De kommer bara bli avslöjade och det är ingen idé att ödsla tid på den kunden. Det finns en massa andra kunder.

För det fjärde: En lyckad säljare är en säljare som snabbt kan hitta på svar. (Märk att jag inte skrev en bra säljare, dessa beskriver jag nedan) Har ett exempel som jag var närvarande när det hände. Säljaren hade sålt en maskin som ny trots att den var begagnad. När han blev ertappad så slängde han ur sig. "Jaha, då har denna maskinen fastnat i stickkontrollen. De tar ut en del och testkör maskinerna länge. Men sedan servar de upp dem. Detta är bara bra, nu vet du att den går bra"

En del säljare var dock bra, som arbetade med kunderna långsiktigt och fick efter några år ett ganska lätt jobb, kunderna litade på dem. Säljaren kunde antingen bara förlänga kontrakten eller byta vara, helt på säljarens villkor eftersom kunderna litade på dessa säljare. Det kunde räcka att de lyfter telefonen och berättar för kunden att nu skall de ha en sådan här för 150 000 och sedan skickar över ett kontrakt via posten med ett adrresererat svarskuvär.

Nu till TS säljare. Jag tror att säljaren har hört på nyheterna att Teliasonera håller på att avveckla sina kopparledningar till villor på landsbygden så det blir inget mer ADSL/VDSL utan 3G/4G för dessa tills landet är täckt med fiber till alla.
Det är min förklaring till vad han sade. En annan sak som en del snurrar till det med är att om flerfamiljshuset har fiber in så dras det sedan twisted pair CAT5e/CAT6 till lägenheterna så att de kan ansluta med RJ45 i lägenheten. Jag har kommit i kontakt med säljare och support personal som då på fullt allvar säger att lägenheten är utrustad med fiber.

Men jag har råkat ut för en installation på MAS där de renoverade en avdelning och skulle dra nytt till alla rum och till en vansinnig kostnad för skattebetalarna så drogs det fiber. Flera uttag per rum och ingen koppar. För att framtidssäkra. (Det var säkert en säljare som lyckades med detta, knappast något som MAS IT hade kommit på) Detta var någon gång på början av 2000-talet. Det borde ha varit någon gång mellan 2001 och 2003. Inga datorer på denna tiden var utrustad med fiber så det fick köpas in lådor och åter lådor med fiberkonvertrar. En till varje pryl som skulle kopplas in. Har du någon gång sett en skrivare med fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du menar att dom skulle behöva mera än ett fiber par till huset?

Det finns många olika sätt att bygga det.
Artikeln nedan beskriver ett sätt där det inte finns någon aktiv utrustning (switch) i källaren utan varje lägenhet får två(!) fibrer direkt till noden vilket betyder att "ingen" överbokning kan ske till huset.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.586008/sa-byggs-ett-stadsnat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni menar nog olika saker, säljaren syftar nog på koppar till huset och du syftar enbart på nätet i huset.
Ett kopparnät i huset lär duga länge än.

Skrivet av TobiasStockholm:

Nej vi pratade om samma sak, fastighetsnät i koppar/CAT6/RJ45.

CAT6 kommer överleva det mesta... 20-30-50år..

Gigabit nätverk är vad hemma nätverk har stannat vid i årtionden nu och där är ingen fördel att byta ett fungerande Cat 6 vs fiber... för detta. Fiber har sina problem det också, och det är snarare deras (IP-Onlys) 1-fiber lösning som ligger i riskzonen då det inte går att uppgradera så långt, samt att det med 1 tråd och deras teknik har typ samma kapacitet som Cat6 har idag ändå.

Cat 7 och 10Gbit finns redan och är i bruk, även om det mest används för HDMI omvandlare. Cat 8 ska också vara redo och klara enorm bandbredd, samt de har lyckats få det att klara upp till några km i längd tydligen.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22739-ethernet-standarden-ut...
Som du kan se här så finns tom standarder redo för att trycka ut 2.5 och 5Gbit ur dina Cat 6 kablar, upp till 100m. Så redan här så slår de IP-Onlys 1 fiber optik lösning i prestanda, då de behöver mycket dyrare sändare/mottagare och fler frekvenser eller annat teknik för att ens nå 5Gbps.

Och notera att Optiskt fiber och koppar fiber är båda "fiber"... de är bara med olika tekniker. Självklart tar man optisk för längre sträckor, som tex från stationen till er inkommande central med switchar mm, sen där efter så beror det på föreningen om man tar optisk fiber mellan husen, eller bara kör Cat 6 direkt till hyresgästerna från en övervakningbar switch.

Hela fördelen med kopparfiber vs optisk för slutkund är ju att du slipper en till dosa som ska ha ström och omvandla signalen. Detta var en anledning varför många blev glada när de slapp ADSL modemet tex.

Sen kan du ju söka lite på just IP-Only och se hur bra kapacitet de verkligen har när familjer med 10Mbit knappt kan få ut det de betalar för...

Att ADSL (koppar linjer) ska avvecklas är dock sant, men Cat 6 kommer stanna kvar i många år till...

Permalänk
Medlem

Finns ingen som helst anledning att byta ut ett fungerande cat6 nät mot fiber i fastighetsnätet. Cat6 klarar upp till 10gbit på mindre avstånd och även om du hade haft cat5e så hade ni kunnat få 1gbit(1000mbit).
Nackdelen med fiber i lägenheter är snarare att ha ännu mer jobbig utrustning som kan bli fel på, jobbar själv både med koppar och fiber i flera operatörers nät och det är ofta man är ute där kunder dragit av inkommande fiber för att dom antingen felsökt själva eller att dom skulle pilla. Med cat6 slipper du känsligheten, extra utrustningen och det kommer GARANTERAT hålla standarden dom närmaste 30 åren. Ni behöver inte vara oroliga överhuvudtaget, det byggs ofta med cat6 fortfarande och kommer göra det lång tid framöver.

Frågan är ju alltid vem som äger fastighetsnätet, det är där kruxet kan ligga, men annars tycker jag du ska ignorera IP Only, låter som en försäljare som bara vill få sålt sin produkt.

Permalänk
Medlem

Nu har du missförstått Missförståndet som åsyftas är "nedläggningen av kopparnätet", inget annat. Det kopparnät telia lägger ner är det kopparnät som xDSL-förbindelser och analogtelefoni använder sig av, Telia skiter fullständigt i vad ni har för fastighetsnät draget i era lägenheter och de har inte heller med det att göra
Telefonförsäljaren har, medvetet eller omedvetet, lurat eller åtminstone gjort dig osäker i onödan. CAT6-nät är fullt kapabelt att leverera upp till 1Gbit/s utan några som helst problem på kabellängder upp till 100m och det kommer dröja länge innan någon behöver högre hastighet än så mot internet, så jag skulle säga att IP-Only är ett givet val att dissa i detta läge, framför allt då ni får högre hastighet från den andra leverantören

tog bort ett quote som jag inte läst ordentligt..
Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Jag var kanske lite oklar, men @fadelol hjälpte till att klargöra. Du tänker ju upp till företags våningsplan, jag pratar om patchningen runt i kontoret. Beroende av kontorets uppbyggnad är det väl sen mer eller mindre likt bostadslägenheter.

Sen menade jag ju inte att det är vansinne att köra fiber, bara det att riva ut ett befintligt fungerande CAT6-nät för väldigt lite fördelar, utifrån dumheter som "kopparnät är på väg att försvinna", vilket är tomma ord.
Ja fiber är väldigt trevligt, men här snackar vi ju i huvudsak gator och in i fastigheter, inte till enskilda lägenheter.

Då är vi överens

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@AtreX 5Gbit går tom på Cat6... 2,5Gbit ur 5E, på 100m och det går med 10Gbit på Cat6 på ca 25-30m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

CAT6 kommer överleva det mesta... 20-30-50år..

Gigabit nätverk är vad hemma nätverk har stannat vid i årtionden nu och där är ingen fördel att byta ett fungerande Cat 6 vs fiber... för detta. Fiber har sina problem det också, och det är snarare deras (IP-Onlys) 1-fiber lösning som ligger i riskzonen då det inte går att uppgradera så långt, samt att det med 1 tråd och deras teknik har typ samma kapacitet som Cat6 har idag ändå.

Cat 7 och 10Gbit finns redan och är i bruk, även om det mest används för HDMI omvandlare. Cat 8 ska också vara redo och klara enorm bandbredd, samt de har lyckats få det att klara upp till några km i längd tydligen.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22739-ethernet-standarden-ut...
Som du kan se här så finns tom standarder redo för att trycka ut 2.5 och 5Gbit ur dina Cat 6 kablar, upp till 100m. Så redan här så slår de IP-Onlys 1 fiber optik lösning i prestanda, då de behöver mycket dyrare sändare/mottagare och fler frekvenser eller annat teknik för att ens nå 5Gbps.

Och notera att Optiskt fiber och koppar fiber är båda "fiber"... de är bara med olika tekniker. Självklart tar man optisk för längre sträckor, som tex från stationen till er inkommande central med switchar mm, sen där efter så beror det på föreningen om man tar optisk fiber mellan husen, eller bara kör Cat 6 direkt till hyresgästerna från en övervakningbar switch.

Hela fördelen med kopparfiber vs optisk för slutkund är ju att du slipper en till dosa som ska ha ström och omvandla signalen. Detta var en anledning varför många blev glada när de slapp ADSL modemet tex.

Sen kan du ju söka lite på just IP-Only och se hur bra kapacitet de verkligen har när familjer med 10Mbit knappt kan få ut det de betalar för...

Att ADSL (koppar linjer) ska avvecklas är dock sant, men Cat 6 kommer stanna kvar i många år till...

Cat6 klara även att köra 10Gbit upp till ~50m

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det finns många olika sätt att bygga det.
Artikeln nedan beskriver ett sätt där det inte finns någon aktiv utrustning (switch) i källaren utan varje lägenhet får två(!) fibrer direkt till noden vilket betyder att "ingen" överbokning kan ske till huset.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.586008/sa-byggs-ett-stadsnat...

Alla sysslar med överbokning. Även serverhallar. Jag förstår om man vill ha flera fiber par in i ett höghus för redundans. Men hastighetsmässigt räcker ett par fiber....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@AtreX 5Gbit går tom på Cat6... 2,5Gbit ur 5E, på 100m och det går med 10Gbit på Cat6 på ca 25-30m

I know, men dels är 25-30m aldeles för kort för att vara användbart i fastighetsnät och dels ville jag inte dra in för många standarder och förvirra TS i onödan, men du har helt rätt såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Men jag har råkat ut för en installation på MAS där de renoverade en avdelning och skulle dra nytt till alla rum och till en vansinnig kostnad för skattebetalarna så drogs det fiber. Flera uttag per rum och ingen koppar. För att framtidssäkra. (Det var säkert en säljare som lyckades med detta, knappast något som MAS IT hade kommit på) Detta var någon gång på början av 2000-talet. Det borde ha varit någon gång mellan 2001 och 2003. Inga datorer på denna tiden var utrustad med fiber så det fick köpas in lådor och åter lådor med fiberkonvertrar. En till varje pryl som skulle kopplas in. Har du någon gång sett en skrivare med fiber?

Haha..
Jag minns detta. Såg det för många år sedan när jag jobbade där, och typ satt fiber nätverkskort i datorerna och fiberomvandlare överallt. Tror tom jag har några av dessa kort och omvandlare kvar i samlingslådan, från när de gjorde sig av med det, tänkte i fall jag behöver det. Men allt blev rivet igen och senast jag vet är det Cat 6/6A nu...

Jag kan dock säga att en av de mest dyraste och slösande utgifterna på MAS var helt klart skrivarpatroner, sk toner-kassetter.. Alla skulle ju ha en färglaser... och alla vars en så klart. HP fick ju gigantiska kontrakt och allt var ju HP original kassetter, till priser.. ja du vet. (Och man undrar var deras budget går)

Men det mest skrämmande var... mängden toner-kassetter som slängdes för 10000-tals kronor varje månad med allt från 5-100% toner kvar. Jepp... tom helt nya, oanvända färglaser kassetter.

Så jag köpte en sådan skrivare som matchade för en rimlig peng, och har än idag toner kassetter kvar från det som skulle slängas där, typ 10+ år senare. Troligen kommer de två skrivarna jag har gå sönder innan kassetterna är slut, trots att jag inte jobbat där på evigheter.

Måste vara en säljares dröm att sälja skit till dessa okunniga personer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

I know, men dels är 25-30m aldeles för kort för att vara användbart i fastighetsnät och dels ville jag inte dra in för många standarder och förvirra TS i onödan, men du har helt rätt såklart!

Sant, jag hade inte litat på det heller för 10Gbit i offentlig sits. Ev patchning mellan 2 switchar/servrar men inte mycket mer. Men den 5Gbit tekniken jag länkade ovan bör fungera då den skulle klara 100Mbit. Frågan är väl mer om och när konsumenter kommer få någon nätverksteknik över 1000Mbit till vettig peng :=/

Skrivet av Ahlen:

Cat6 klara även att köra 10Gbit upp till ~50m

Nja... 30m tror jag bör gå, typ som 5E klarar 25-30m på Gigabit, men över det vete katten om jag litat alls på det. Visst i perfekt miljö kanske det går, men sen ändras något 1 år senare och du får problem.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att TS registrerar ett klagomål hos Telekområdgivarna eller hos tillsynsmyndigheten Post och Telestyrelsen. Mer information finns hos PTS: http://www.pts.se/sv/Privat/Internet/Konsumentarbete/Rad-vid-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AkUs:

Du menar att dom skulle behöva mera än ett fiber par till huset?

Det behövs oftast inte men det finns troligen mer än en fiber även om det skulle gå att få samma kapacitet via bara en, det är ofta billigare att ha flera långsammare delar än en värsting och dessutom kan det ge en viss redundans, jag har själv switchar som kan använda 4 fiberomvandlare och om en omvandlare går sönder så rullar ju 3 vidare, kapaciteten sjunker lite men det är ju ändå driftsäkrare än om jag bara haft en snabbare fiberomvandlare, det hjälper ju inte mot grävskopor om det inte finns flera fiberanslutningar från olika håll men det hjälper mot en del elektronikfel.

I fibernätet som förser mitt hus med bredband finns det just nu inga aktiva delar i den del av nätet som vi i fiberföreningen äger, vi äger alltså den dyra värdefulla delen, själva fibern och dess installation, infrastrukturen ska vi fortsätta att äga så att vi kan låta olika operatörer erbjuda tjänster, fiberkonvertern i huset ägs idag av nätoperatören, alla fastigheter har alltså en fiber som går ganska lång bort till nätdriftsoperatörens avlämningspunkt där det finns aktiv utrustning.
Det går att bygga näten på många olika sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tror ni vi kommer kunna köra 10Gbit med vårat befintliga CAT6-kopparnät när det kommer lämpliga switchar för det? Behöver något annat än switcharna bytas för 10Gbit ethernet över CAT6?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det finns många olika sätt att bygga det.
Artikeln nedan beskriver ett sätt där det inte finns någon aktiv utrustning (switch) i källaren utan varje lägenhet får två(!) fibrer direkt till noden vilket betyder att "ingen" överbokning kan ske till huset.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.586008/sa-byggs-ett-stadsnat...

Du har rätt med samtidigt fel. Överbokningen sker inte i fastigheten, men i områdesnoden.
Tittar du på deras beskrivning så matas varje områdesnod med 2x10GE på cirka 2000 hushåll.
Skulle de inte överboka för bostadsområdet i systemskissen så skulle de behöva skaffa utrustning för att
hantera 2 terabit per sekund!

Det betyder att överbokningen på en områdesnod är 200 gånger om man inte använder den redundanta
fibern på 10GE! Om den andra länken på 10GE används för att balansera så är överbokningen 100 gånger!

EDIT:
Det betyder att varje lägenhet har mellan 5 och 10 Mbit dedikerad hastighet i områdesnoden!
När trafiken lämnar områdesnoden så ökar överbokningsgraden.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tror ni vi kommer kunna köra 10Gbit med vårat befintliga CAT6-kopparnät när det kommer lämpliga switchar för det? Behöver något annat än switcharna bytas för 10Gbit ethernet över CAT6?

Ja men inte "kommer att kunna" utan standarden säger att det ska fungera på sträckor upp till 55 meter installationskabel och 5 meter patch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Du har rätt med samtidigt fel. Överbokningen sker inte i fastigheten, men i områdesnoden.
Tittar du på deras beskrivning så matas varje områdesnod med 2x10GE på cirka 2000 hushåll.
Skulle de inte överboka för bostadsområdet i systemskissen så skulle de behöva skaffa utrustning för att
hantera 2 terabit per sekund!

Det betyder att överbokningen på en områdesnod är 200 gånger om man inte använder den redundanta
fibern på 10GE! Om den andra länken på 10GE används för att balansera så är överbokningen 100 gånger!

EDIT:
Det betyder att varje lägenhet har mellan 5 och 10 Mbit dedikerad hastighet i områdesnoden!
När trafiken lämnar områdesnoden så ökar överbokningsgraden.

Intressant. Frågade hur överbokad vår anslutning kommer vara men fick bara svaret att "Våra tekniker kommer att sätta hastighet utifrån vad som kommer utnyttjas". De borde väl veta redan nu då de vet hur många lägenheter som ska anslutas men får väl försöka fråga igen när allt är inkopplat och driftsatt...

Skrivet av mrqaffe:

Ja men inte "kommer att kunna" utan standarden säger att det ska fungera på sträckor upp till 55 meter installationskabel och 5 meter patch.

Ok tack, bra att veta. Tror inte några sträckor hos oss överstiger 55 meter.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

FYI: För att bli så kallad "Projektledare" på IP-only krävs absolut ingen tidigare erfarenhet eller utbildning, det är ungdomar som oftast inte jobbat med något annat inom branschen och precis som telefonförsäljare utgår de från manus. En del av detta manus är att använda argumentet "kopparledningarna kommer att försvinna snart". Inga som helst tekniska kunskaper krävs.

Har ett flertal bekanta som jobbat/jobbar där och alla började direkt som "projektledare".

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Skrivet av Tv_tuben:

FYI: För att bli så kallad "Projektledare" på IP-only krävs absolut ingen tidigare erfarenhet eller utbildning, det är ungdomar som oftast inte jobbat med något annat inom branschen och precis som telefonförsäljare utgår de från manus. En del av detta manus är att använda argumentet "kopparledningarna kommer att försvinna snart". Inga som helst tekniska kunskaper krävs.

Har ett flertal bekanta som jobbat/jobbar där och alla började direkt som "projektledare".

Ok. Den här personen var i 50-årsåldern enligt hitta.se så antog att det var någon mer senior anställd där men det behöver ju såklart inte stämma.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Intressant. Frågade hur överbokad vår anslutning kommer vara men fick bara svaret att "Våra tekniker kommer att sätta hastighet utifrån vad som kommer utnyttjas". De borde väl veta redan nu då de vet hur många lägenheter som ska anslutas men får väl försöka fråga igen när allt är inkopplat och driftsatt...

Ok tack, bra att veta. Tror inte några sträckor hos oss överstiger 55 meter.

Överbokning är normalt. Det är så man pressar priserna på anslutningar.
Det du borde fokusera på är att fråga om SLA. Vilka garantier får ni? Hur snabbt lagas felen?
Ni vill inte hamna i samma sits som de som har Zitius eller liknande där slutanvändaren
hamnar mellan en operatör och KO vid svårare fel.

EDIT:
Om ni har möjlighet att skaffa Stokab fiber (finns endast i Stockholm) så ska du välja det.
Betydligt bättre än KO.
http://www.dn.se/sthlm/bredbandet-mycket-dyrare-for-hyresgast...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Överbokning är normalt. Det är så man pressar priserna på anslutningar.
Det du borde fokusera på är att fråga om SLA. Vilka garantier får ni? Hur snabbt lagas felen?
Ni vill inte hamna i samma sits som de som har Zitius eller liknande där slutanvändaren
hamnar mellan en operatör och KO vid svårare fel.

EDIT:
Om ni har möjlighet att skaffa Stokab fiber (finns endast i Stockholm) så ska du välja det.
Betydligt bättre än KO.
http://www.dn.se/sthlm/bredbandet-mycket-dyrare-for-hyresgast...

Jo jag vet att överbokning är normalt men är ju ändå intressant att veta HUR överbokad anslutningen är...

SLA, är det service level agreement? De garanterar 600mbit ner och upp men inget specificerat om hur snabbt fel åtgärdas. Tror inte man kan förvänta sig något bättre på annat än företagsanslutningar.

Vi har avtal direkt med leverantören, inga mellanhänder eller kommunikationsoperatör. Det är via Stokab.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jo jag vet att överbokning är normalt men är ju ändå intressant att veta HUR överbokad anslutningen är...

SLA, är det service level agreement? De garanterar 600mbit ner och upp men inget specificerat om hur snabbt fel åtgärdas. Tror inte man kan förvänta sig något bättre på annat än företagsanslutningar.

Vi har avtal direkt med leverantören, inga mellanhänder eller kommunikationsoperatör. Det är via Stokab.

Skickades från m.sweclockers.com

I avtalet behöver SLA nivån framgå så att ni vet vad ni kan förvänta er vi avbrott och driftstörningar.
Angående överbokningarna så kommer du inte få ett svar. Hur mycket de överbokar din uplink är egentligen
inte intressant. Det handlar om hur de bygger sitt nät så att de inte drabbas av kapacitetproblem.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ok. Den här personen var i 50-årsåldern enligt hitta.se så antog att det var någon mer senior anställd där men det behöver ju såklart inte stämma.

Ett "oftast" innan ungdomar kanske hade varit på sin plats, jag pratar ju iof inte om 18-19åringar, utan snarare i åldern 22-26.

Men projektledare är ju lite vilseledande, eftersom alla är det...

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Skrivet av BrusE:

I avtalet behöver SLA nivån framgå så att ni vet vad ni kan förvänta er vi avbrott och driftstörningar.
Angående överbokningarna så kommer du inte få ett svar. Hur mycket de överbokar din uplink är egentligen
inte intressant. Det handlar om hur de bygger sitt nät så att de inte drabbas av kapacitetproblem.

Tror som sagt det endast är relevant när det kommer till företagsanslutningar. Det finns inga garantier gällande avbrott eller driftstörningar när det kommer till konsumentanslutningar till privatpersoner. Vi ser iaf inte behovet av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tror som sagt det endast är relevant när det kommer till företagsanslutningar. Det finns inga garantier gällande avbrott eller driftstörningar när det kommer till konsumentanslutningar till privatpersoner. Vi ser iaf inte behovet av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är konstigt. I min förening så har vi BBB och vi har SLA på vår anslutning. Avtalet reglera hur snabbt
problem ska fixas inklusive kabelavbrott. Du vill inte hamna i en sits där er internet ligger nere över en vecka.

SLA för företag är betydligt bättra, vilket inte är så konstigt. Dock så kostar det för mycket för konsumentanslutningar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |