Datorn släcker ner, startar inte igen och bluescreenar.

Permalänk

Datorn släcker ner, startar inte igen och bluescreenar.

Kära Sweclockers,
Ännu en gång vänder jag mig till er för att be om hjälp. Efter att jag kom hem från sportlov i söndags utan att ha rört min dator på över en vecka så märkte jag att den var på. Tänkte väl att jag bara glömt den på, så jag börjar surfa runt lite och kolla på youtube innan jag var tvungen att transportera den till min mammas lägenhet (Eftersom att mina föräldrar är skillda så måste jag 2 gånger varje månaden flytta den mellan dom, detta är någonting jag gjort länge). Rutin enligt så packar jag ner datorn i min resväska tillsammans med lite kläder, lite skolböcker och så och tar den mot innerstan, än så länge är allt som vanligt. Men när jag kommer hem och packar upp den, sätter i alla sladdar etc. så vill datorn inte starta.

Den börjar sätta igång som vanligt, fläktar snurrar i någon sekund och hårdiskarna är igång, detsamma med POWER-led, men den stänger av efter en knapp sekund. Når inte ens BIOS. Av sig själv så prövar den igen, och igen, likt en motor utan tändstift insatt (jag kan filma och lägga upp imorgon hur det ser ut om det vore till hjälp). Det ända sättet att stänga av denna loop var att trycka av direkt på PSU, inget annat fungerade. Jag tänkte att det inte var någon riktig fara utan öppnade upp sidopanelen och tryckte in några kablar lite extra och testade igen; och i kanske en halvtimme så fungerade allt galant, tills problemet återuppstod. Jag bestämde mig då för att gå och lägga mig och fortsätta försöken efter skolan nästa dag.

När jag då kommer hem från skolan så fungerar datorn som vanligt igen, och problemet kom inte tillbaka under hela veckan(EDIT: Glömde att den visst stängdes på det här sättet några gånger, men då räckte det att vänta några minuter och starta igen så fungerade datorn). Jag har däremot inte gjort så pass mycket krävande utan mestadels youtube, läxor samt lättare spel som Football Manager och CS:GO. Men nu på morgonen idag så startar jag datorn för att spela lite CS, och det händer igen. Så jag testar att låta den vara i någon minut som jag gjort förut, startar den och går in i CS. Då får jag blue screen med följande meddelande: Stop code: DPC_WATCHDOG_VIOLATION.
Efter bluecreen så får jag "motor-utan-tändarstift" problemet igen, så jag testar att låta den vänta någon minut, startar datorn och CS men så fort spelet är öppet så slås jag av en till blue screen, denna gång: Stop code: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED.

TLDR: Datorn fryser helt, när jag stänger av den så fastnar den i en oändlig loop av omstarter, som om den är för svag. (Likt en motor utan tändstift). Två bluescreens;
Stop code: DPC_WATCHDOG_VIOLATION. och
Stop code: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED.

Hur ska jag lösa detta preoblem? Jag uppskattar all hjälp jag kan få. Tack!

Specs:
PowerColor r9 280 3GB
Asrock z97 mATX Anniversary Edition
Intel Core i7 4790
4x4gb Ballistix Sport DDR3
Corsair CX650m
Fractal Design Core 1100

Permalänk
Skrivet av RatusDesigns:

Kära Sweclockers,
Ännu en gång vänder jag mig till er för att be om hjälp. Efter att jag kom hem från sportlov i söndags utan att ha rört min dator på över en vecka så märkte jag att den var på. Tänkte väl att jag bara glömt den på, så jag börjar surfa runt lite och kolla på youtube innan jag var tvungen att transportera den till min mammas lägenhet (Eftersom att mina föräldrar är skillda så måste jag 2 gånger varje månaden flytta den mellan dom, detta är någonting jag gjort länge). Rutin enligt så packar jag ner datorn i min resväska tillsammans med lite kläder, lite skolböcker och så och tar den mot innerstan, än så länge är allt som vanligt. Men när jag kommer hem och packar upp den, sätter i alla sladdar etc. så vill datorn inte starta.

Den börjar sätta igång som vanligt, fläktar snurrar i någon sekund och hårdiskarna är igång, detsamma med POWER-led, men den stänger av efter en knapp sekund. Når inte ens BIOS. Av sig själv så prövar den igen, och igen, likt en motor utan tändstift insatt (jag kan filma och lägga upp imorgon hur det ser ut om det vore till hjälp). Det ända sättet att stänga av denna loop var att trycka av direkt på PSU, inget annat fungerade. Jag tänkte att det inte var någon riktig fara utan öppnade upp sidopanelen och tryckte in några kablar lite extra och testade igen; och i kanske en halvtimme så fungerade allt galant, tills problemet återuppstod. Jag bestämde mig då för att gå och lägga mig och fortsätta försöken efter skolan nästa dag.

När jag då kommer hem från skolan så fungerar datorn som vanligt igen, och problemet kom inte tillbaka under hela veckan(EDIT: Glömde att den visst stängdes på det här sättet några gånger, men då räckte det att vänta några minuter och starta igen så fungerade datorn). Jag har däremot inte gjort så pass mycket krävande utan mestadels youtube, läxor samt lättare spel som Football Manager och CS:GO. Men nu på morgonen idag så startar jag datorn för att spela lite CS, och det händer igen. Så jag testar att låta den vara i någon minut som jag gjort förut, startar den och går in i CS. Då får jag blue screen med följande meddelande: Stop code: DPC_WATCHDOG_VIOLATION.
Efter bluecreen så får jag "motor-utan-tändarstift" problemet igen, så jag testar att låta den vänta någon minut, startar datorn och CS men så fort spelet är öppet så slås jag av en till blue screen, denna gång: Stop code: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED.

TLDR: Datorn fryser helt, när jag stänger av den så fastnar den i en oändlig loop av omstarter, som om den är för svag. (Likt en motor utan tändstift). Två bluescreens;
Stop code: DPC_WATCHDOG_VIOLATION. och
Stop code: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED.

Hur ska jag lösa detta preoblem? Jag uppskattar all hjälp jag kan få. Tack!

Specs:
PowerColor r9 280 3GB
Asrock z97 mATX Anniversary Edition
Intel Core i7 4790
4x4gb Ballistix Sport DDR3
Corsair CX650m
Fractal Design Core 1100

Skulle gissa på fel på nätagget kan du låna något från nån stationär dator?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Skulle säga antingen psu:n eller mer troligt att du har värme problem då den fungerar efter varit avstängd ett tag. Eventuellt så kan det även vara fel på ena minnesstickan. Skulle kunna ta ner och köra memtest86 för att testa detta.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk

@Grönahunden: Jag har tyvärr inget annat nätaggg, men jag har garanti på detta. Vore det värt isf att köpa ett helt nytt för att testa?

@meleth: Jag trodde först också att det var värme problem, men när jag kollade temperaturerna samtidigt som jag körde lite CS så la den av ändå, vid typ 65~ °c. Jag ska testa memtest så fort jag kommer hem.

Tack så otroligt mycket för svaren!

Permalänk

Tror ni att det vore värt att köpa en ny PSU för att testa även om det inte är säkert att det är problemet? Det känns liten dumt eftersom att jag har fortfarande har garanti på allt, men jag kommer inte på någon annan lösning :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

Tror ni att det vore värt att köpa en ny PSU för att testa även om det inte är säkert att det är problemet? Det känns liten dumt eftersom att jag har fortfarande har garanti på allt, men jag kommer inte på någon annan lösning :/

Har aldrig läst om något sådant förut, trodde att det kan vara något fel på moderkortet men det är inte typiskt för ett döende moderkort att ge dessa symptomet misstänker som andra att det kan vara nätagget eller windows som har ballat ur. Har du testat att köra en clean-install av windows?
-
Byt ut nätagget innan du försöker med en clean-install och se ifall det ordnar sig på så vis, CXm serien är ändå inget att ha, för vissa fungerar de utmärkt, för vissa dör de rätt snabbt.

Rekommenderar ett Supernova G3 550/650W .
G3 Recension av PSU-Gurun

GQ Recension av samma guru

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

oklar och allmänt skit före-detta version av inlägg.
Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Skrivet av RatusDesigns:

Tror ni att det vore värt att köpa en ny PSU för att testa även om det inte är säkert att det är problemet? Det känns liten dumt eftersom att jag har fortfarande har garanti på allt, men jag kommer inte på någon annan lösning :/

garanti kan bli problem om det inte är nätagget som är problemet..
kolla om det finns något riktigt billigt som inte är inplastat då kan du ju testa & sen lämna tillbaka? fråga dom i butiken om dom ger 100% tillbaks. ja vet att Webhallen drar av 20% om förpackningen är öppnad.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Legit Lax: Jag har också funderat lite på om det kan vara moderkortet som spökar. Har försökt kolla runt på nätet men i brist på rätt sökord så har jag inte hittat något och dom flesta jag frågar tror på att det är nätaggregatet. Jag har tidigare hört om att CX-serien ofta inte håller, men jag har aldrig haft några problem med det förrän nu så det känns lite dumt att köpa nytt om det visar sig att det inte är det som är problemet. Det kanske vore värt att, som @Grönahunden föreslog, köpa ett nytt och sedan lämna tillbaka det om det inte löser problemet? Jag känner att det kan vara värt att lägga en tusenlapp på ett nytt nätaggregat istället för att vänta på lagning etc om det visar sig vara nätagget.

Permalänk
Skrivet av RatusDesigns:

@Legit Lax: Jag har också funderat lite på om det kan vara moderkortet som spökar. Har försökt kolla runt på nätet men i brist på rätt sökord så har jag inte hittat något och dom flesta jag frågar tror på att det är nätaggregatet. Jag har tidigare hört om att CX-serien ofta inte håller, men jag har aldrig haft några problem med det förrän nu så det känns lite dumt att köpa nytt om det visar sig att det inte är det som är problemet. Det kanske vore värt att, som @Grönahunden föreslog, köpa ett nytt och sedan lämna tillbaka det om det inte löser problemet? Jag känner att det kan vara värt att lägga en tusenlapp på ett nytt nätaggregat istället för att vänta på lagning etc om det visar sig vara nätagget.

EVGA G2/G3 eller Corsair RMx är ju bra nätagg..

Bitfenix Whisper finns ochså för runt 1000kr
http://www.sweclockers.com/test/23247-bitfenix-whisper-m-750-...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Okej, jag testade att starta datorn för att installera memtest86 som @meleth föreslog, men innan jag hann ladda ner något så fick jag BSOD med error koden Stop code: MEMORY_MANAGEMENT och när jag startade om datorn så fortsatte "Ingen-tändare problemet" och jag behövde slå av på PSU. Det känns som att det pekar mot att det är fel på ramstickorna? Å andra sidan så borde ju iallafall nå BIOS om det är ram det är fel på? Tack för alla svar, hoppas jag kan lösa detta.

Permalänk

@Grönahunden: Okej, det ser vettigt ut. Vad är fördelarna och nackdelarna med de olika aggregaten?

Permalänk
Skrivet av RatusDesigns:

@Grönahunden: Okej, det ser vettigt ut. Vad är fördelarna och nackdelarna med de olika aggregaten?

fördelen är att dom är Bra, har garanti på 7-10år troligen håller bra värden & inte dödar några andra komponenter..
Bitfenix Wisper.. är ju rätt nya så blir ju svårt veta vad som händer om några år..

EVGA supernova & Corair RMx är ju kvalitet rakt igenom.

nackdelar vet jag inte du får läsa dom recensioner som finns.. sweclockers har testat alla.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Ursäkta men hur kan du göra inlägg här om din dator är "död"?

Troll. Anmäld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

Okej, jag testade att starta datorn för att installera memtest86 som @meleth föreslog, men innan jag hann ladda ner något så fick jag BSOD med error koden Stop code: MEMORY_MANAGEMENT och när jag startade om datorn så fortsatte "Ingen-tändare problemet" och jag behövde slå av på PSU. Det känns som att det pekar mot att det är fel på ramstickorna? Å andra sidan så borde ju iallafall nå BIOS om det är ram det är fel på? Tack för alla svar, hoppas jag kan lösa detta.

Byt plats på minnena, om ett av dem är trasigt så borde datorn bete sig lite annorlunda. Eftersom du får problem nästa direkt vid uppstart så borde den fungera längre efter du skiftat plats. Eftersom du har 4 moduler så kan du nog börja med att plocka ur 2 av dem och sen köra memtest, om den fortfarande kraschar byt ut de 2 mot de 2 du tagit ut. Om den fortfarande kraschar efter det så är det förmodligen PSU'n som det är problem med. Väldigt osannolikt att 2 moduler skulle gå sönder samtidigt.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk

@Grönahunden: Okej tack för info, får se vilken jag väljer.

Nu har jag börjar jag däremot tro att minnet också krånglar, jag har fått två BSOD's med meddelandet "Stop code: MEMORY_MANEGEMENT". Kan det vara fel på både RAM och PSU?
Jag funderar lite på om jag bara borde lämna in den på felsökning hos inet, kostar bara 500kr ändå. Tror ni att det går att lämna in den på inet för att få veta problemet, för att sedan fixa det själv?
Tack ännu en gång för alla svar!

Permalänk

@PROSPECT-GRIPEN: Hahaha, you got me, jag erkänner! Nej, skriver från en laptop och telefonen

@meleth: Okej, ska testa det nu direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

@Grönahunden: Okej tack för info, får se vilken jag väljer.

Nu har jag börjar jag däremot tro att minnet också krånglar, jag har fått två BSOD's med meddelandet "Stop code: MEMORY_MANEGEMENT". Kan det vara fel på både RAM och PSU?
Jag funderar lite på om jag bara borde lämna in den på felsökning hos inet, kostar bara 500kr ändå. Tror ni att det går att lämna in den på inet för att få veta problemet, för att sedan fixa det själv?
Tack ännu en gång för alla svar!

Om det är problem med psu'n så kan det göra att du inte får tillräckligt med spänning till moderkortet som gör att det blir problem med minnena. Så om den fortfarande kraschar efter du tagit ut moduler och även bytt dem så är det nästan säkerligen psu'n som är banditen. Du har ingen polare som du kan låna hans psu av för att testa innan du köper ny?

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk

@meleth: Tack så otroligt mycket för hjälpen! Nu testade jag att ta ut två av fyra stickor (visst är stickor och moduler samma?) och nu fungerar datorn bra. Har än så länge bara surfat men det fungerar. Men nu hittade jag ett nytt problem: När jag tittar i task manager för att se hur mycket ram som används, så upptäcks bara en av två stickor:
http://prntscr.com/ej1rm8
Jag antar att det betyder att en av två moduler är död? Ska jag pröva med någon av dom andra stickorna för att se om den fungerar?

Skrivet av meleth:

...Du har ingen polare som du kan låna hans psu av för att testa innan du köper ny?

Jag skulle kunna kolla imorgon, men jag är inte helt säker på om någon orkar vara utan datorn i några dagar.

Permalänk
Medlem

@RatusDesigns: CX serien från Corsair är ökänt för att ge typiska budget nätaggs fel.

Såna vill man byta ut oavsett orsaken till felen och oavsett hur långt över grafikkortets krav antal watt ligger. Så länge den är kvar blir den alltid en av sakerna du måste misstänka varje gång du får konstiga fel. Nätagget driver resten av datorn som i sin tur kan få konstiga fel när nätagget fått problem.

Edit:
Du kan testa att bygga om datorn. Ta ut allt, passa på och kolla att portar, hållare, kontakter ser ok ut innan du sätter ihop allt igen.

Om felet händer tillräckligt ofta så kan du ta med datorn till din polare så dom bara behöver vara utan nätagget i nån timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

@meleth: Tack så otroligt mycket för hjälpen! Nu testade jag att ta ut två av fyra stickor (visst är stickor och moduler samma?) och nu fungerar datorn bra. Har än så länge bara surfat men det fungerar. Men nu hittade jag ett nytt problem: När jag tittar i task manager för att se hur mycket ram som används, så upptäcks bara en av två stickor:
http://prntscr.com/ej1rm8
Jag antar att det betyder att en av två moduler är död? Ska jag pröva med någon av dom andra stickorna för att se om den fungerar?

Jag skulle kunna kolla imorgon, men jag är inte helt säker på om någon orkar vara utan datorn i några dagar.

Kolla på moderkortet det kan vara att slot 1 och 3 hör ihop så du får flytta den i slot 2 till 3. De brukar kunna vara markerat på moderkortet typ a1 a2 och b1 b2 eller liknande, de två ska sitta i a1 a2. Om det ser rätt ut prova och byt ut ena stickan till en av de du tagit ut.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk

@meleth: Det visade sig att jag bara inte hade satt i den tillräckligt, nu fungerar allt som det ska! Är det då säkert att det är fel på dom resterande två modulerna och att dom ska gå på garanti? Tack ännu en gång för all hjälp, den är guld värd!

@panpo98: Så jag borde alltså ändå byta mitt nuvarande nätagg även om det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

@meleth: Det visade sig att jag bara inte hade satt i den tillräckligt, nu fungerar allt som det ska! Är det då säkert att det är fel på dom resterande två modulerna och att dom ska gå på garanti? Tack ännu en gång för all hjälp, den är guld värd!

@panpo98: Så jag borde alltså ändå byta mitt nuvarande nätagg även om det fungerar?

Du kan byta ut dem en åt gången tills du hittar vilken det är fel på

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

@panpo98: Så jag borde alltså ändå byta mitt nuvarande nätagg även om det fungerar?

Det är upp till dig och hur mycket du orkar innan du byter ut den. Den dagen du köper bättre grafikkort bör du verkligen byta ut det där nätagget också.