Då jag själv är lärare och har arbetat med programmering i år 1-3 i grundskolan, så vill jag bara förtydliga att det inte handlar om att sitta och knacka kod i python eller liknande. För yngre barn kan man mycket väl lära ut grundläggande programmeringskoncept och träna förmågan att bryta ner större problem i delar. Detta kan övas i för åldern anpassade appar som t.ex. Lightbot, Code-a-pillar, Daisy the Dinosaur. Min upplevelse är att det har skapat ett stort elevengagemang när de har fått arbeta med programmering på det viset.
Skickades från m.sweclockers.com
Bra förtydligande.
Just att kunna problemlösa är något som måste in i barnen tidigt. Vare sig det är att få veckopengen att räcka, eller att kunna lösa större problem genom att bryta ner dem.
Ingen som ber dem skriva flytande Java språk i årskurs 2 som vissa verkar ha fått för sig...
@Cebor Underskatta inte vad de redan kan... 5 åringar som redan listat ut hur man kommer in i pappas dator, eller hur man lägger in mammas kreditkort i appen så man kan köpa många roliga saker. Vill de ha något så är de satans uppfinningsrika och smartare än många tror. Största problemet kan bli att de faktiskt bli smartare på saker än mamma och pappa.
Det handlar därför mest om att försöka ta vara på detta och ge dem något som praktiskt hjälper dem i mycket mer än bara ett programspråk.
Minns själv när man spenderade tid på att bygga program för att lösa alla problem som Pythagoras sats, normaliseringsformler mm... för jag insåg att man kommer vara omgiven av källor för att ta fram detta i framtiden, och att det mest gällde att identifiera "vad" du behövde, och "hur" du skulle lösa det... inte "att" lösa varje 100 problem en författare kunde ge i en bok. Mao, att metodiskt komma på ett sätt att lösa problemet, inte att i huvudet kunna lösa allt och alla problem.
Där är ganska begränsat med "plats" för kunskap i en person, och det handlar mest om vad man själv vill kunna och har för intressen så klart. Finns självklart de som inte vill detta, och kommer vara dålig på det, precis som vanlig matte eller något annat.
Men att kunna lösa problem är något som du kommer att behöva hela ditt liv... så tankesättet de kan lära sig här är det som troligen kommer hjälpa dem mest. Därför är det också viktigt att man tidigt börjar med det, så man får användning av tankesättet i så mycket som möjligt.