Programmering införs i skolan från årskurs ett nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Då jag själv är lärare och har arbetat med programmering i år 1-3 i grundskolan, så vill jag bara förtydliga att det inte handlar om att sitta och knacka kod i python eller liknande. För yngre barn kan man mycket väl lära ut grundläggande programmeringskoncept och träna förmågan att bryta ner större problem i delar. Detta kan övas i för åldern anpassade appar som t.ex. Lightbot, Code-a-pillar, Daisy the Dinosaur. Min upplevelse är att det har skapat ett stort elevengagemang när de har fått arbeta med programmering på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra förtydligande.

Just att kunna problemlösa är något som måste in i barnen tidigt. Vare sig det är att få veckopengen att räcka, eller att kunna lösa större problem genom att bryta ner dem.

Ingen som ber dem skriva flytande Java språk i årskurs 2 som vissa verkar ha fått för sig...

@Cebor Underskatta inte vad de redan kan... 5 åringar som redan listat ut hur man kommer in i pappas dator, eller hur man lägger in mammas kreditkort i appen så man kan köpa många roliga saker. Vill de ha något så är de satans uppfinningsrika och smartare än många tror. Största problemet kan bli att de faktiskt bli smartare på saker än mamma och pappa.

Det handlar därför mest om att försöka ta vara på detta och ge dem något som praktiskt hjälper dem i mycket mer än bara ett programspråk.

Minns själv när man spenderade tid på att bygga program för att lösa alla problem som Pythagoras sats, normaliseringsformler mm... för jag insåg att man kommer vara omgiven av källor för att ta fram detta i framtiden, och att det mest gällde att identifiera "vad" du behövde, och "hur" du skulle lösa det... inte "att" lösa varje 100 problem en författare kunde ge i en bok. Mao, att metodiskt komma på ett sätt att lösa problemet, inte att i huvudet kunna lösa allt och alla problem.

Där är ganska begränsat med "plats" för kunskap i en person, och det handlar mest om vad man själv vill kunna och har för intressen så klart. Finns självklart de som inte vill detta, och kommer vara dålig på det, precis som vanlig matte eller något annat.

Men att kunna lösa problem är något som du kommer att behöva hela ditt liv... så tankesättet de kan lära sig här är det som troligen kommer hjälpa dem mest. Därför är det också viktigt att man tidigt börjar med det, så man får användning av tankesättet i så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Ibland önskar man att man var barn på nytt.
Det här hade jag tyckt varit skitkul i skolan. Själv fick man sitta och titta i någon världsatlas i windows 3.2 på sin höjd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Dags för systersidan ProgramClockers att träda fram och möta den nya växande målgruppen!

CodeClockers

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Sen programmering... Känner fan ingen som brinner för det, de som har utbildat sig till det är ganska trötta på det redan efter utbildningarna.

De programmerare man sett i tjänsten är nog de tröttaste snubbarna man sett.

Det finns gott om programmerare som brinner för det, men precis som med alla andra jobb så finns det alltid folk som inte trivs av en eller annan anledning. Det brukar inte vara jobbet i sig som är problemet, utan snarare med chefer och arbetskamrater runt om kring sig som styr om man trivs eller inte.

Jag tycker det är ett bra initiativ från regeringens sida, hoppas bara de har ett bra genomförande med.

Permalänk

Sjukt bra, äntligen kan man slå ner "barriären" om den relativa mystiken, som stora delar av den okunniga befolkningen har en bild av gällande just programmering och kodning. Jag har hopp om att det här kommer att frysa de avskräckande folk verkar ha inför datorkunskap i samhället.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Det känns som att alla som är negativa får det till att eleverna ska sitta och traggla Java/Python eller motsvarande redan i första klass men när man faktiskt läser artikeln så framgår det att de ska lära sig enklare problemlösning
"Algebra i årskurs 1-3: Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering."
"Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar i årskurs 1-3: Att styra föremål med programmering."

Tänk på att du skriver detta till Generation Kränkt och Generation Rubriker-Är-Allt-Jag-Behöver-Läsa-För-Att-Ha-En-Åsikt

Rätt uppenbart att de som skriver negativt här inte har en aning om vad de snackar om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen!

Jättebra att få in logik och problemlösning tidigt. Ju förr desto bättre. Att kunna se sammanhang och konsekvenser underlättar massor i andra ämnen.

Hoppas detta smittar av sig även i förskolans läroplan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Tycker det låter som en fantastiskt bra ide med programmering tidigt i skolan, men redan i ettan?

Nu var det förvisso ungefär 35 år sedan jag gick i ettan men som jag minns det var fokus på att lära sig saker som att 1+1=2 eller skillnaden på jämna och udda tal, känns ganska långt därifrån till att lära sig konstruera algoritmer.

Nåja, med tanke på hur mycket mer tillgänglig tekniken är nu än på min tid kanske det inte upplevs lika konstigt och förvirrande för dagens 7-åringar som jag antaglig upplevt det om någon försökt lära mig programmering vid den åldern

När man går i ettan har man redan tänket som behövs för att kunna programmera.
Om lampan är släckt och jag vill ha det tänt - tänd lampan.
Det som behöver tillföras är hur man skriver det i kod och där kommer utbildningen in.

Programmering är inte så stort eller otäckt som det kan verka :>

Permalänk
Medlem

Det här hade nog passat mig om det inte var för att timingen är ganska många år fel.
Men det har potential att kunna vara lärorikt och intressant för de som växer upp nu.

Skrivet av kyuw:

En jämförelse vore ju om man bara lärde sig lösa ekvationer i matematiken och aldrig förklarade vad tillämpningen är eller ens hur det fungerar eller kan användas.

Låter ungefär som klassisk matematik undervisning :/

Permalänk
Medlem

Jahapp. Dags att få tummen ur och lära sig lite mer programmering då. Kan ju inte veta mindre C++ än en tioåring

Men helt rätt strategi! Sverige lever och har till viss del alltid levt på att exportera kunskap, inte material. Ska det fortsätta gå bra för landet så är utbildning i rätt ämnen A och O.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

CodeClockers

CodeClockers... "CC"

"Lär dig Cpp med CC" =P
eller kanske
...
...
wait a minute!

E=m
= E/m
E/m..... E är en bakvänd 3 OCH m är en liggande 3 in disguise!
E/m = 3/3

Half life 3 confirmed!!!

Trevlig helg =P
(de e fredag och sådana inlägg är högst tillåtna efter kaffet!)

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ett problem för många är att mycket av den matte som lärs ut idag upplevs sakna praktiskt nytta (När i vardagen använder man Pythagoras sats??) men med programmering som ämne får man se detta omsättas i praktiska tillämpningar. Det är kanon! Fattar inte varför det inte gjorts tidigare.

Förstår vad du menar, men som betgjutare använder jag pythagoras sats dagligen för att få ut en rät vinkel

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Haha, 8-bit Guy laddade upp en video om Basic här om dagen som bl.a. visade hur man kodade i skolan på 70-, 80-talet. https://youtu.be/seM9SqTsRG4?t=10m7s

Låter inte helt fel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag tror långt ifrån alla personer (och barn) är lämpade för att bli programmerare.
Det positiva med detta är kanske att vissa barn tycker det är kul och vill fortsätta med programmering senare.

Alla som jag känner som programmerar har haft ett STARKT eget intresse för detta. (det gäller även mig) Jag är lite tveksam att man kan tvinga barn att tycka det är kul.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

När jag läste rubriken så tänkte jag bara, för tidigt att börja med i första klass men efter att ha läst mer och även inläggen så är det absolut inte helt fel.
Att börja tänka logiskt och lösa problem är helt rätt väg att gå. Matematik kan kännas helt hopplös och man tänker, när ska jag ha nytta av detta, men vips så sitter man där och försöker minnas hur man gjorde den ena uträkningen efter den andra i verkliga livet.
Mer eller mindre hela ditt liv går att räkna på och hur det ska lösas och lägger man då också till en stor del logiskt tänkande så kan man komma långt.
Att programera i framtiden kommer vara lika självklart som att du kan excel, sen är det alltid frågan om vilken nivå du väljer att lägga dig på.
Jag som vardagsanvändare och lite i jobbet använder väl max 5% av hela excel om äns det.

Jag tror det är helt rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

Inte ett bra beslut.

Datorkunskap borde vara ett ämne från början i skolan, så att eleverna får lära sig använda en dator, officepaket, söka information på internet, lära sig farorna med att lägga ut för mycket information om sig själv, och annat man har nytta av i vardagen.

Men programmering är för svårt för förstaklassare. Och för de som inte är lagda åt det hållet är det för svårt över huvud taget. Det kräver ett visst tankesätt, en mer djupgående kunskap om hur datorer fungerar och att man är duktig på matematik och logik. Högstadiet kan vara lagom att introducera programmering tycker jag, och sen ha programmering som ett valbart ämne för de som vill fördjupa sig.

Ta en titt på Swift Playgrounds eller Lego Mindstorm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Årskurs ett?? Wat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Nu kanske man slipper tjatet om "Detta kommer vi ändå aldrig ha någon nytta utav..."

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror långt ifrån alla personer (och barn) är lämpade för att bli programmerare.
Det positiva med detta är kanske att vissa barn tycker det är kul och vill fortsätta med programmering senare.

Alla som jag känner som programmerar har haft ett STARKT eget intresse för detta. (det gäller även mig) Jag är lite tveksam att man kan tvinga barn att tycka det är kul.

Man har inte matematik för att alla ska bli matematiker eller historia för att alla ska bli historiker.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

@BigMomma: Har du testat scratch? Det är hur enkelt som helst att komma igång om man är 7 år. Det är inte meningen att eleverna ska blir programmerare. Det är mening att väcka intresse och förståelse för hur saker fungerar. Bara för att man läser matte blir man inte matematiker i så fall kan vi strunta i flera ämnen.

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelgubbe:

Årskurs ett?? Wat

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är väl jättebra?
Börja tidigt så man får in tänket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Man har inte matematik för att alla ska bli matematiker eller historia för att alla ska bli historiker.

Grundläggande matte hör till allmänbildning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Grundläggande matte hör till allmänbildning.

Och nu tillhör även programmering allmänbildning.

Bra förslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lel, precis när jag är klar med skolan så händer det. Tror barnen inte kommer gilla det, så kommer bli skit av det.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

Jag tycker det är en bra ide. Ja, det finns andra saker att lägga högre prio på men det finns också mängder av saker att prioritera ned.

Handen på hjärtat.. Hur ofta har ni i vuxna livet haft nytta av att veta att Linnea är smålands landsskapsblomma? Det är så extremt jävla onödigt kunnande och i årskurs 1-9 fullständigt kryllar det av sånt här.

Absolut finns det skit som är onödigt men en sju åring har mycket annat man kan fokusera på och tror inte det är bra men hoppar man mot 4e klass är man betydligt mognare och en betydligt större grundläggande förståelse och där känns det mer aktuellt och saker är enklare att ta till sig

Sen har jag förståelse att man inte ligger på python/c++ nivå eller som när jag började med datorer när man fick programera allt man använde i basic och spara det på kasett och enda hjälp var en bok på några hundra sidor och internet existerade inte i hemmen då utan är enkelt men är ändå lite väl tidigt

Fast är en sak som är orelevant men ändå är intressant är som dyslektiker och ordblind som en jävla get funkade kodning mycket bättre än språk för min del och är inte alls påverkad av det och ser på en gång när det är fel vilket jag inte gör om jag skriver text

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Vad jag har hört så är tanken att de börjar de lite smått med språket VHDL i årkurs 1. I årkurs 2 så ska de bygga sin första ALU och i årskurs 3 så går de vidare med en FPU till kretsen de gjorde innan. Det kommer bli riktigt heta elever på arbetsmarknaden efter de går ur högskolan om de börjar i denna takt.

Annars kan programmering betyda väldigt mycket och det är logisk att de börjar med det redan i årskurs 1.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Känns ju lite konstigt att man ska lära sig programmering samtidigt som man lär sig skriva/läsa korrekt, för en 7-åring så kan det bli ganska jobbigt...

Sen programmering... Känner fan ingen som brinner för det, de som har utbildat sig till det är ganska trötta på det redan efter utbildningarna.

De programmerare man sett i tjänsten är nog de tröttaste snubbarna man sett.

Skulle det handla om generell datorkunskap så skulle jag förstå ämnet, men det kanske är det som politikerna har uppfattat "programmering" som...

Känns som man bara hittat på skiten för att låta moderna, implementationen kommer ju skita sig rejält då lärarna inte lär ha koll på 99% av själva ämnet heller.

Bitter programmerare?

Jobbar själv som kodare med ett 80-tal kollegor och det är typ få här som tycker det är tråkigt. Handlar väl egentligen om vad det är man kodar, sitter man och tragglar med typ drivrutinskodning mot skrivare så är det nog mycket FML. Jobbar man däremot med att bygga en produkt och har bra produktägare som låter en lösa problemet på eget sätt, så är det nog betydligt roligare.

De som sitter med dokumentationsskrivning, de tycker jag desto mer synd om.

Permalänk

Personligen kan jag tycka att årskurs ett är lite väl tidigt, kanske mellanstadiet eller så. Bara för att ungar är bättre med datorer och teknik (bärbar sådan) överlag, är väl att det är mer lättillgängligt, och inte att de har en underliggande förmåga för C++ eller dyl.

Att öppna en laptop och bli en hejare på att snabbt få upp statusuppdateringar på fb är inte samma som programmering. Sedan är det sant som vissa här har skrivit, att vi underskattar ofta barns förmågor, och att det finns andra sätt att lära än att bara skriva kod i programmeringen, oavsett språk.

Visst, programmering är ett bra tillägg i läroplanen, fast jag kan tycka att man även borde rycka upp sig i de vanliga ämnena, då många av dagens unga är skrämmande dåligt allmänbildade. Sådant som kan tänkas som en självklarhet för oss lite äldre, är ett främmande koncept för dem. Visst, många parametrar som spelar in, men men...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Känns ju lite konstigt att man ska lära sig programmering samtidigt som man lär sig skriva/läsa korrekt, för en 7-åring så kan det bli ganska jobbigt...

Sen programmering... Känner fan ingen som brinner för det, de som har utbildat sig till det är ganska trötta på det redan efter utbildningarna.

De programmerare man sett i tjänsten är nog de tröttaste snubbarna man sett.

Skulle det handla om generell datorkunskap så skulle jag förstå ämnet, men det kanske är det som politikerna har uppfattat "programmering" som...

Känns som man bara hittat på skiten för att låta moderna, implementationen kommer ju skita sig rejält då lärarna inte lär ha koll på 99% av själva ämnet heller.

Det är faktiskt lite så, men jag tror att programmering är en sådan där hobby/intresse som lockar sådana typer av människor. Man vill sitta lite för sig själv och är nöjd med att spendera mestadels av livet framför datorn.

Jag själv är utbildad utvecklare och jobbar som utvecklare dock relativt ny, och det var nog det som slog mig mest, just att utvecklare ofta känns lite avtrubbade på livet på något sätt. Av någon anledning mest killar jämfört med tjejer. Om det ligger någon vetenskap bakom det vet jag inte men det är lite så jag upplever det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror långt ifrån alla personer (och barn) är lämpade för att bli programmerare.
Det positiva med detta är kanske att vissa barn tycker det är kul och vill fortsätta med programmering senare.

Alla som jag känner som programmerar har haft ett STARKT eget intresse för detta. (det gäller även mig) Jag är lite tveksam att man kan tvinga barn att tycka det är kul.

Nu beror det på vad man menar med programmerare, syftar man det som yrkestitel så håller jag med dig.
Men att kunna programmera håller på att bli som att kunna läsa/räkna, alla får inget jobb inom området, men väldigt många använder det för sina dagliga sysslor.