Permalänk
Medlem

Toyota Carina -97 med ett eget liv

Hej!

Min mor köpte för några år sedan ett Toyota Carina -97 begagnat från en bilhandlare, bilen var i hyfsat skick med måttlig rost och dylikt, inga större konstigheter. Efter ett eller två år av användning så började bilen bete sig annorlunda. Jag är ingen bilmekaniker och har noll intresse för fordon men börjar fundera om det kan vara ett tekniskt fel i bilen?

Det som händer när man kör bilen så börjar den "hacka" på slump, bilen tappar all kraft framåt och man får lägga sig två växlar under vad man själv skulle vilja ha. Bilen "hoppar" upp och ned nästan då man kör typ små "jerks". Ibland går den bara att få upp i 40 km/h även fast man sitter på tvåan, ibland går den hur bra som helst i längre perioder, ibland är den okörbar. Vill också tillägga att för mig som inte har erfarenhet som mekaniker så känns det som att bilen skulle köra på hälften av cylindrarna? Kan det vara ett fel i någon beräkningsenhet eller vad som nu finns i bilen?

Bilen har varit inne på verkstad ca 7 gånger och då har alla förbrukningsartiklar bytts ut och ingenting har fixat problemet, ingen vet heller vad problemet är. Har någon den minsta aning vad problemet kan vara?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

ta ett kompressionsprov.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

köp nya tändstift, en ny fördelare och nya tändkablar.. låter som den ibland går på mindre cylindrar än normalt! kan orsakas av vatten eller liknande! går den "normalt" utan hack när det är minusgrader ute för att senare bli kass när den blir varm är de ett gott tecken på att det är på de viset!

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Kära nån, har ni betalat för en verkstadsundersökning sju gånger, för en 20 år gammal Corolla?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

En gissning vid dessa symptom är också skitig eller trasig luftmassemätare. Detta borde du kunna prova att felsöka själv. Kolla upp var den sitter och blås av den med tryckluft (inte för nära då det finns risk att tråden går av).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av molle89_89:

köp nya tändstift, en ny fördelare och nya tändkablar.. låter som den ibland går på mindre cylindrar än normalt! kan orsakas av vatten eller liknande! går den "normalt" utan hack när det är minusgrader ute för att senare bli kass när den blir varm är de ett gott tecken på att det är på de viset!

Detta.

Hade exakt samma problem med en gammal Audi 100 och efter att farsan bytte ut det samt justerade tomgången så gick den mycket bättre.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

ta ett kompressionsprov.

Ingenting som normalt görs vid felsökning?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara el/dator relaterat problem, särskilt om ni har haft den på verkstad 7 gånger... tipset är att inte ha en äldre bil om ni inte kan mecka och laga den själv... blir mycket dyrare i längden än att köpa en hyfsad bil. Kan man o andra sidan göra saker själv på bilen så kan man komma billigt undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Ingenting som normalt görs vid felsökning?

Beror på hur bra/rutinerad verkstaden är. Det kan ha gjorts, och då är det uteslutet.

Men det låter generellt som ett tändningsproblem. Har du påpekat detta felet alla gånger?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av molle89_89:

köp nya tändstift, en ny fördelare och nya tändkablar.. låter som den ibland går på mindre cylindrar än normalt! kan orsakas av vatten eller liknande! går den "normalt" utan hack när det är minusgrader ute för att senare bli kass när den blir varm är de ett gott tecken på att det är på de viset!

Bilen går helt slumpartat oavsett om det är vinter, sommar, om det regnar eller är torrt, oberoende av hur länge den har stått o.s.v.
Jag ska framföra denna tråd åt min mor senare då hon vet i detalj vad som har gjorts med bilen.

Har försökt övertala henne att skrota eller sälja bilen då den var inne på verkstad andra gången och köpa en vettigare bil men tror hon är småkär i bilen.

Är oerhört tacksam för svar, som sagt så var detta trådinlägg en chansning då vi har provat allt vad vi har kunskap för! Tack igen!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Beror på hur bra/rutinerad verkstaden är. Det kan ha gjorts, och då är det uteslutet.

Men det låter generellt som ett tändningsproblem. Har du påpekat detta felet alla gånger?

Ja, tror vi har varit till tre olika verkstäder totalt och samtliga har även fått provköra bilen med mig eller min mor i tills problemet uppstår så dem vet exakt vad det är vi pratar om, då det är lite oklart vad det egentligen är som händer!

Men jag ska som sagt framföra detta till min mor så får hon kolla vad som har gjorts redan så får vi checka av med vad alla säger!
Tacksam för svar!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Haft bil med liknande problem, Då vart de databoxen som hade sitt egna liv.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Ja, tror vi har varit till tre olika verkstäder totalt och samtliga har även fått provköra bilen med mig eller min mor i tills problemet uppstår så dem vet exakt vad det är vi pratar om, då det är lite oklart vad det egentligen är som händer!

Men jag ska som sagt framföra detta till min mor så får hon kolla vad som har gjorts redan så får vi checka av med vad alla säger!
Tacksam för svar!

tyvärr kan ju tändningsproblem vara vad som helst. Du behöver bränsle, gnista & luft. det kan vara bränslepump som är uppsliten så trycket är dåligt, något med fördelare om du har sådan, förgasare om du har, luftmängdmätare om du har, styrbox om du har, kompression, eller annat.

Det försvinner inte vatten, eller blir vattnet grådaskigt?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vad innebär att ni bytt alla förbrukningsdelar, är bilen servad enligt fabriksinstruktionerna varje gång eller är det nån som skött det själv för det är ju vanligt att det bara byts olja på så gamla bilar och då kan tex luft och bränslefilter vara obytt och fulla med skit, tänddelarna är kanske inte heller servade som de ska och så kan det ju vara vanliga fel på nått också typ bränslepumpen (påverkas felet av bränslenivån ?) eller att nån slang spruckit av ålder men sånt borde en seriös verkstad hittat om ni bett om en felsökning för att åtgärda felet eller har ni gett dem instruktioner om nån specifik typ av felsökning.
Om det är en större verkstad som felsökt borde de ha kunnat ansluta en dator och avläsa hur motorn funkar och förenkla felsökningen en del men är det en mindre så kanske de inte har sån utrustning till en så gammal bil eftersom det inte fanns nått krav på standardiserade anslutningar för bilar i EU före 2001.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Helt klart första man ska testa då man kan göra det själv är att fylla tanken helt och kanske lägga in lite k-sprit för att bli av med eventuell kondens i tanken.

Är det tändningen så borde de ha lokaliserat felet ganska snabbt, men gissar på fukt, antingen från bränsletanken eller från något annat håll, men min gissning är lika dålig som alla andras.

Alla tips som rekommenderar dig köpa nya delar utan att faktiskt veta vad felet är ska du ignorera.

Det är enbart gissningar...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@SebKro:
Kompressionsproblem - Ofta problem i bilar där oljebyten inte skötts och kamaxeln har slitits. Då är kompressionen fel och bränslet antänds ej. Svårt att hitta och diagonsticera, oftast testar man allt annan innan detta anses vara skälet, gör ett kompressionstest. Sällan värt att laga på en bil som denna då det innebär en total motorrivning. Dyrt $$$!

Skit i bränsleinsprutningen

Tändspole/tändstift

Har varit med om alla tre, den första innebar att vi sålde bilen för 1000kr och slapp dra den till skroten. Den andra innebar att jag körde bränsle och insprutningsrengöring i soppan i ca 500 mil innan den gick ordentligt.

Den sista är väl inte direkt svår att diagnosticera och borde redan ha bytts om jag förstod det?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@SebKro:
Kompressionsproblem - Ofta problem i bilar där oljebyten inte skötts och kamaxeln har slitits. Då är kompressionen fel och bränslet antänds ej. Svårt att hitta och diagonsticera, oftast testar man allt annan innan detta anses vara skälet, gör ett kompressionstest. Sällan värt att laga på en bil som denna då det innebär en total motorrivning. Dyrt $$$!

Skit i bränsleinsprutningen

Tändspole/tändstift

Har varit med om alla tre, den första innebar att vi sålde bilen för 1000kr och slapp dra den till skroten. Den andra innebar att jag körde bränsle och insprutningsrengöring i soppan i ca 500 mil innan den gick ordentligt.

Den sista är väl inte direkt svår att diagnosticera och borde redan ha bytts om jag förstod det?

Hej!

Hm, ja eftersom vi har varit hos tre seriösa aktörer, däremot har ingen kollat datorn i bilen och diagnostiserat vad jag förstod från min mor igår. Jag vet att det har bytts tändstift, samt andra delar som jag inte kan namnet på då jag har noll koll gällande bilar!

Det kommer jättemånga förslag så jag tänkte jag ska gå igenom med min mor exakt vad som har hänt.

Fortsätt gärna lämna era förslag, har provat googla och dylikt men ingen verkar ha haft problemet? Eller så googlar jag på fel saker då jag inte alls vet någonting om bilar!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SebKro:

Hej!

Hm, ja eftersom vi har varit hos tre seriösa aktörer, däremot har ingen kollat datorn i bilen och diagnostiserat vad jag förstod från min mor igår. Jag vet att det har bytts tändstift, samt andra delar som jag inte kan namnet på då jag har noll koll gällande bilar!

Det kommer jättemånga förslag så jag tänkte jag ska gå igenom med min mor exakt vad som har hänt.

Fortsätt gärna lämna era förslag, har provat googla och dylikt men ingen verkar ha haft problemet? Eller så googlar jag på fel saker då jag inte alls vet någonting om bilar!

Det kan bero på fler olik saker så att läsa av sensorerna i bilen vore bra för att kanske se om det beror på bränsle, luft eller tändning utan att behöva mäta upp det manuellt på andra sätt, jag har inte haft nån Toyota men jag har haft problem, tex med bränslepumpen i tanken som gjorde att bilen funkade ok när tanken var full men med låg tanknivå så sög den luft vid kurvtagning och accelereration och motorn tappade kraft och gick ryckigt. Jag har även råkat ut för att tändstiften inte har fungerat bra över ca 3500 rpm och det är nog det klurigaste felet jag upplevt för de både såg ut och mätte normalt när de var lösa och vid lägre varvtal, mätte det mesta som kunde påverka och såg att bränsletryck och flöde var ok, kompression ok, resten av tändsystemet var ok, luftmängdsmätaren var ok och ja allt såg ok ut men bilen började spotta, smälla, misstända och gick skit mellan 3500 och 4000 rpm där den helt enkelt slutade varvade mer, men den gick helt normalt vid lägre varv och det var tändstiften.
Kolla upp att allt som ingår i normal service verkligen är gjort för det är många som fuskar med gamla bilar och tex filter är en detalj många skiter i att byta och det är ju bra att ha tanken helt full för det minskar inte bara belastningen på pumpen utan det bildas mindre kondens också.

En diagnosdator kan ge mycket info, det kan tex vara nått som har med avgasreningen att göra och det brukar synas, tex om det är fel på lambdasonden eller temperatursensorerna och bilen därför kör via nått "limp home" program och om tempsensorerna är kassa så kan det också bli så att den går på en startmappning hela tiden och det brukar inte funka särskilt bra för de ska inte användas annat än just vid start och kör man med dem så brukar det bli alldeles för fet blandning.
Den typen av fel brukar märkas om man använder diagnosdatorer och det kan ju vara fel på nån styrbox och det brukar även det synas via diagnosinstrumentet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för ditt långa och förklarande svar!
börjar fundera, borde inte verkstäder kolla i bilens dator vid felsökning också eller vad är vitsen med att endast undersöka "fysiskt"?

Återigen, tack för ditt svar!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Innan OBD-standardiseringen så hade alla biltillverkare sin egen variant av kommunikation. På en sån här bil (om den inte har OBD) så är det nog inte många förutom en auktoriserad, äldre(var auktoriserad på 90-talet) toyota-verkstad som faktiskt har adaptrar/mjukvara att felsöka med.

Kan även vara så att om den har OBD så är det bara felkoder man får ut, och då kan man ju inte se mycket mer än så. Jag vet inte hur de verkstäderna du varit på fungerar, men detta kan vara en förklaring.

I slutändan är det ju alltid ett fysiskt problem.
Att vara bilmekaniker har ju i alla fall inneburit mer än att byta saker tills det funkar. Idag så är det ju tyvärr effektivast att bara byta komponenten som bilen gnäller på och ge tillbaka bilen till kund, utan någon vidare felsökning. kommer kunden tillbaka, upprepa steg ett.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Av felbeskrivningen att döma, bilens ålder och med tanke på att det uppkommer oberoende av väder och vind, skulle jag tro att det är någon sorts elfel snarare än komponentfel. Detta kan vara i form av någon kontakt eller kabel som ligger precis på gränsen mellan hel och trasig vars förmåga att göra sitt jobb påverkas exempelvis av vibrationer, därav felets svårsökta karaktär. Kan ju mycket väl vara en kabel till någon av alla redan utbytta enheter som inte är helt tillförlitlig.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SebKro:

@mrqaffe: Tack för ditt långa och förklarande svar!
börjar fundera, borde inte verkstäder kolla i bilens dator vid felsökning också eller vad är vitsen med att endast undersöka "fysiskt"?

Återigen, tack för ditt svar!

Som otur nämner så kanske inte en mindre icke Toyotaverkstad kan läsa av felkoder på en gammal bil för det kan kräva specialutrustning som troligen bara en auktoriserad verkstad har tillgång till, det var sånt som gjorde att det kom krav på en standardiserad anslutning som åtminstone ska tillåta att man läser av de viktigaste parametrarna, verkstaden kanske kan läsa felkoder från av modernare bilar men inte från en så passa gammal bil så fråga dem uttryckligen om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.