Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. De hade inte tvingats att göra något alls. Dessutom skulle Sverige använda kärnvapen så skulle landet förintas på ett par minuter. Detta vet Ryssland. Detta vet Sverige och detta vet USA. Har du aldrig reflekterat över varför varken Ryssland eller USA valt att avfyra sina arsenaler med kärnvapenspetsar? Aldrig slagit dig varför Pakistan inte använde kärnvapen istället för att gå med på en förödmjukade fred?

Kärnvapen är ett vapen som inte kommer att användas. Inte ens som en sista utväg förrän en annan part använt sig av just vapnet först.

Vilken signalpolitik skulle det ge tror du om USA började sälja kärnvapen? Om Sverige införskaffade kärnvapen?

Inte pga. av det så din kommentar är högst irrelevant. Positiv könskvotering är inte negativ.. faktum är att den oftast ger positiva effekter. För du vet väl vad positiv (eller indirekt könskvotering som den praxisen också är känd som) är för något eller hur?

Det finns inget positivt med könskvotering eller annan kvotering heller, för den delen. Det är en politisk agenda för att få de som startat hysterin in i styrelserummen och de feta lönerna.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ännu mer skrämmande är väl denna syn på att man inte har rätt till en egen åsikt och därför riskerar att bli av med sina rättigheter. Kom igen nu? Folk har lika mycket rätt att tacka nej till vapentjänst som du har rätt att tycka att andra inte ska få tycka som de vill.

Hmm vet inte om du kanske citerade fel person här men det är väl lika bra att förtydliga.
Jag skrev:
"Ganska skrämmande att läsa en del kommentarer i stil med "jag skulle aldrig ta till vapen och försvara sverige". Man får verkligen hoppas att dessa personer också avsäger sig allt det som sverige erbjuder sina medborgare. Allt."

Jag påstår alltså inte att man inte har rätt till en egen åsikt. Jag påstår inte att man ska riskera att bli av med några rättigheter. Jag påstår inte att man inte ska få tycka som man vill. (Förstår inte riktigt hur man skulle kunna tolka så fritt utifrån det jag skrev faktiskt)

Det jag skrev är att jag tycker det är skrämmande att en del inte tycker att de ska behöva hjälpa till vid behov för att försvara det samhälle vi har, och att de som tycker så (dvs de som inte kan tänka sig att hjälpa till) är konsekventa i sin logik och därmed avsäger sig fördelarna med det samhälle vi har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Svårt o ens hitta bostad om man vill flytta för att plugga/jobba om man inte har föräldrar som köper en lägenhet åt en.

Under de åren vi hade värnplikt kan väl samma sägas om vänsterextremismen dvs samhället idag har stora problem vi saknar lösning på och det gäller inte bara Sverige utan hela världen skulle jag vilja säga.

Jag vet inte om värnplikt är någon lösning på de problemen vi har idag om det var så du menade.

Om du menar att vänsterpartiet är "extremister", så bor vi inte på samma planet och den diskussionen är nog bättre att ta i PM.

Bostadsbristen löses inte av värnplikten, men jag tror den kan tjäna till att ge lite "driv" och "jävlar anamma" åt ungdommarna idag, och på så sätt sporra till att hitta lösningar på annat håll och inte bara sitta med armarna i kors och vänta sig att saker ska bli serverade åt en för att man har föräldrar som curlat en så hårt att man inte vet hur man gör. Jag säger inte att det är barnens fel men det är ändå de som resultatet avspeglas på.

Sen, självklart vettigt att det gäller alla, finns ingen anledning att utesluta vissa grupper från plikten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om ett krig blir såpass storskaligt att Sverige tvingas in har vi förmodligen ett globalt problem som kan få enorma konsekvenser. Mer vapen eller större armé skulle knappast hjälpa i detta fall.

Ser inget direkt hot nu, men ska bli intressant att se hur vi kommer hantera effekterna av den globala uppvärmningen med enorma flyktingströmmar, mat och vattenbrist. Där kan man prata om riktig massinvandring till skillnad från vad folk gnäller om idag.

Klart att tidigare generationer ser ner på den nya. Det har man ju aldrig hört tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Det finns inget positivt med könskvotering eller annan kvotering heller, för den delen. Det är en politisk agenda för att få de som startat hysterin in i styrelserummen och de feta lönerna.

.

Då har du fel. Om personen ifråga har samma meriter och samma erfarenhet så kan man välja personen ifråga baserad på gruppdynamik. Beror detta på kön så kallas det för positiv eller indirekt könskvotering. Och den där sista meningen är inte sant alls. Det finns många fall där en kvinna och en man gör upp den bästa formen av grupp. Inom polisen är det så bland annat där en kvinna och en man i ett tvåman team har bäst resultat. Detta för att två män skapar en situation som kan urarta för att folk tenderar att brösta upp sig och två kvinnor är inte att föredra i situationer där det kan behövas ren fysisk styrka eller där personen ifråga ger sig på polisen för att denne anser sig fysiskt starkare. En kvinna gör oftast att män (framförallt) lugnar ned sig och skulle det urarta så finns en fysisk för att motverka det. Hysteri handlar det sällan om och feta löner nästan aldrig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Massgravarna i de områden som jag nämnde är dokumenterade att de existerar. Att man inte hittade Massförstörelsevapen i Irak däremot är sant. Samma gäller användningen av kemiska stridsmedel i Syrien (finns inga belägg för det sista). Men du har fel om massgravarna i Kosovo. Hur media behandlar Aleppo mot Mosul har en ganska kraftig orsak. I Aleppo nästan fri gång.. i Mosul har de det inte.. ändå har det ganska dagligen börjat dyka upp fler och fler artiklar om hemskheterna i Irak. Att civila bombas är tyvärr ett problem som inte går att undvika om man ska ta tillbaka Mosul även om civila offer kan reduceras ganska kraftigt med rätt kommunikation. Att IS avrättar folk är dock ingen nyhet.

Kan du länka till det då jag aldrig sett någon dokumentation (från tillförlitliga källor)?

Skillnaden mellan östra Aleppo var att media grät som fan när Syrien och dess allierade kickade ut islamisterna som hamstrade mat och utnyttjade civila som mänskliga sköldar. Var aldrig problem när dessa "rebeller" bombade skiten ur civila i resten av Aleppo. Kan ju inte gnälla på galningar vi stödjer eller något i den stilen. I Mosul är det västs bomber som dödar en hel del civila, medan det är något man förväntar sig av krig (anledning varför krig är dåligt trots alla aggressiva krigsivrare här inne) är behandling i media helt annat. Jag har inte sett ett ända ord om krigsbrott och liknande för att civila blev träffade. Verkar vara att så länge det är vi som mördar är det helt ok.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Om du menar att vänsterpartiet är "extremister", så bor vi inte på samma planet och den diskussionen är nog bättre att ta i PM.

Bostadsbristen löses inte av värnplikten, men jag tror den kan tjäna till att ge lite "driv" och "jävlar anamma" åt ungdommarna idag, och på så sätt sporra till att hitta lösningar på annat håll och inte bara sitta med armarna i kors och vänta sig att saker ska bli serverade åt en för att man har föräldrar som curlat en så hårt att man inte vet hur man gör. Jag säger inte att det är barnens fel men det är ändå de som resultatet avspeglas på.

Sen, självklart vettigt att det gäller alla, finns ingen anledning att utesluta vissa grupper från plikten.

Kan du förklara för oss hur exakt tänkte du jävla anamma dig till en lägenhet utan stöd utifrån? Värnplikten kommer inte ändra samhället eller de växande klyftor. I alla fall så länge planen är att ändra det hela fredligt, tänkte du skjuta på folk då hjälper det väl men är kanske inte den mest etiska sättet att förändra ett samhälle på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Då har du fel. Om personen ifråga har samma meriter och samma erfarenhet så kan man välja personen ifråga baserad på gruppdynamik. Beror detta på kön så kallas det för positiv eller indirekt könskvotering. Och den där sista meningen är inte sant alls. Det finns många fall där en kvinna och en man gör upp den bästa formen av grupp. Inom polisen är det så bland annat där en kvinna och en man i ett tvåman team har bäst resultat. Detta för att två män skapar en situation som kan urarta för att folk tenderar att brösta upp sig och två kvinnor är inte att föredra i situationer där det kan behövas ren fysisk styrka eller där personen ifråga ger sig på polisen för att denne anser sig fysiskt starkare. En kvinna gör oftast att män (framförallt) lugnar ned sig och skulle det urarta så finns en fysisk för att motverka det. Hysteri handlar det sällan om och feta löner nästan aldrig.

Vad jag har hört från vänner inom polisen så är det tokjobbigt att ha en kvinnlig partner. Förr så var man två tuffa grabbar som kunde "dela på" buset. Nu är det endast en tuff kille som får ta all skit.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Vad jag har hört från vänner inom polisen så är det tokjobbigt att ha en kvinnlig partner. Förr så var man två tuffa grabbar som kunde "dela på" buset. Nu är det endast en tuff kille som får ta all skit.

.

"Vad jag har hört.." Anekdotisk bevisföring i sin ära men det betyder bara att de eventuellt mött någon sämre kollega. Känner själv ett antal poliser och de menar att det faktiskt är så att om en kvinnlig polis finns på plats så brukar bråk och annat lugna ned sig och när det kommer två män i lag till platsen så eskalerar det. Det handlar om dominansbeteende här... Vem vet? Kanske "Buset" betett sig bättre om en kvinna var på plats?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Trump är inte din vanliga politiker och hans tankesätt är inte logiska.
Det har aldrig funnits en president som Trump och han får till och med George W. Bush att likna ett geni.

Min idé var ställd emot att återuppbygga Sveriges militär, vad som är mest effektivt.
Inte chansen med att våra politiker skulle göra så.

Om du frågar mig vad jag tror kommer hända så blir det nog att vi slösar en massa resurser på att återuppbygga vår militär och om Ryssland anfaller så kommer den svenska militären inte att spela någon roll och Ryssland ockuperar Sverige om inte något annat land kommer till undsättning.

Det finns fler ledare än presidenten i USA av varierande kaliber.

Men apropå ekonomi.
En kula kostar några kronor.
En missil som kan ödelägga en byggnad med precision kostar kring miljonen dollar.
Vad tror du en missil som kan ödelägga en stad skulle kosta om den nu fanns på marknaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Det finns fler ledare än presidenten i USA av varierande kaliber.

Men apropå ekonomi.
En kula kostar några kronor.
En missil som kan ödelägga en byggnad med precision kostar kring miljonen dollar.
Vad tror du en missil som kan ödelägga en stad skulle kosta om den nu fanns på marknaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg även då till att det måste ske under "hysch hysch" vilket direkt gör att priset skenar iväg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@anon127948: Fast nu fanns det visst massförstörelsevapen i Irak (du kan googla Operation Avarice), massgravar i Irak och internationella experter har bekräftat att kemiska vapen har använts av båda sidor i Syrien. Frågor på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Vad jag har hört.." Anekdotisk bevisföring i sin ära men det betyder bara att de eventuellt mött någon sämre kollega. Känner själv ett antal poliser och de menar att det faktiskt är så att om en kvinnlig polis finns på plats så brukar bråk och annat lugna ned sig och när det kommer två män i lag till platsen så eskalerar det. Det handlar om dominansbeteende här... Vem vet? Kanske "Buset" betett sig bättre om en kvinna var på plats?

Ja, vem vet? Snacka om anekdotiskt...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kan du förklara för oss hur exakt tänkte du jävla anamma dig till en lägenhet utan stöd utifrån? Värnplikten kommer inte ändra samhället eller de växande klyftor. I alla fall så länge planen är att ändra det hela fredligt, tänkte du skjuta på folk då hjälper det väl men är kanske inte den mest etiska sättet att förändra ett samhälle på.

Det handlar om attityder. Är man söndercurlad så kanske det är så att man är helt inställd på att bo och jobba i staden man är uppväxt i, men så ser det ju inte ut för många, utan man får finna sig i att vill man ha jobb och bostad får man kanske röra på sig lite. Det är inte bostadsbrist i hela landet.

Sen så behöver man ju inte bry sig om mat och husrum när man ligger i lumpen, och jag ser hellre att folk lär sig lite diciplin än att de sitter och tävlar i trollande på Flashback.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde värnplikt lite för lite mindre än 15 år sedan på vad som kan räknas som en "tuff" befattning. Man kan ju alltid diskutera om man ska ha värnplikt i sig. Jag kan tycka att det är bättre med en försvarsmakt som är folkligt förankrad. Så länge det endast är ett fåtal som gör värnplikt kan man dock inte förvänta sig att folk ska "offra sig". Trots att jag gjorde värnplikt på ett relativt prioriterat förband med motiverade värnpliktiga i en tid då försvaret fortfarande var "igång" så kan jag verkligen inte rekommendera att göra värnplikt om du inte behöver. Några av anledningarna är att:

  • Pliktverket, förbandet och befälen ljög oss rakt upp i ansiktet. Stora delar av tjänstgöringen som skulle vara meriterande både inom och utom försvarsmakten drogs in och ersattes inte av annan likvädig verksamhet.

  • Stora delar av verksamheten var dåligt planerad eller rent ut sagt utfyllnad. Sitta och rulla tummarna är varken särskilt "hårt" eller givande.

  • Relativt stort antal person ådrog sig skador inklusive förfrysningar, brännmärken, förslitning av leder, belastningskador, ögonskador etc. Saker som hänger med längre fram i livet. Oftast av dumma anledningar och helt i onödan.

Det här är saker som absolut inte skulle accepteras ens på en "flummig" högskoleutbildning. Men som värnpliktig har du såklart inget att säga till om. Jag är verkligen inte förvånad att man inte lyckades rekrytera personer frivilligt, trots mindre antalet och den högre ersättningen. Att värnplikten skulle vara det enda sättet, eller ens ett bra sätt, att "växa upp" stämmer inte. Det finns många andra bättre sätt att bli självständigt som att organisera lagsporter, vara aktiv i studentföreningar, tågluffa eller backpacka, jobba utomlands med "working holiday", gå på folkhögskola eller yrkesutbildning osv.

Samtidigt har en massa saker blivit sämre på senare dagar. Sämre tillgång på bostäder inklusive studentbostäder, svårare att bli antagen till utbildningar, svårare att hitta jobb (särskilt som ung med begränsad utbildning), svårare att kvalificera sig för arbetslöshetsersättning, försörjningsstöd eller sjukersättning. Personerna i den här tråden som tycker att du "ska göra ditt för landet", "inte vara så mesigt" och allt vad de hittar på, kommer knappast vara där för dig när du efter utförd värnplikt blir utslängd från högskolan när du missade en tenta på grund av att du inte hittade studentbostad i rimlig tid för att få studiero.

Jag kan faktiskt tänka mig att värnplikten kommer vara ännu sämre idag då många kompetenta personer valt att lämna försvaret, förbanden är inte vana att utbilda och samhället är ännu mindre anpassat då så får gör militärtjänst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Det där om något, var rent skitsnack. Förövrigt så tävlar vi män alltid gentemot andra män, biologi, handlar om att hitta sig själv, handlar om att hitta den som skall leda, osv osv. Helt naturlig dynamik. Lite som mobbning, som till syven och sist handlar om att lära sig konflikthantering samt förmågan att stå upp för sig själv.

Du behöver inte be om ursäkt, jag nämde två attribut och egenskaper, inte de du tog upp, men de du tog upp är också egenskaper vi män har..... + de andra två som kvinnor av biologiska skäl saknar. Styrka samt agressivitet, kvinnor har inte testosteron utan östrogen. Faktum är att vad som krävs för att kvinnor skall klara av inte bara det militära, utan brandkår samt polis, är att eftergifter görs samt att kraven sänks och anpassas efter kvinnors förmåga. Just därför att de inte har de egenskaper som män har, egenskaper som tidigare varit måttstocken. Inget att förvånas över, inget att bli upprörd över, inget att kalla mans...this and that. Det skulle inte förvåna mig om det går så långt att de försökte kvotera in kvinnor till kustjägarna heller.

Så är det faktiskt inte, det är våra biologiska olikheter som bla skapar våra beteenden. Helt naturlig logisk koppling där, dvs; ingen social konstruktion, utan en biologisk konstruktion som en social konstruktion formar sig efter. Viss skillnad där. Vad du vill göra är att vända på det baklänges, typiskt vänster nonsens. Dvs: den biologiska konstruktionen är inte en biologisk konstruktion utan en social konstruktion, och den sociala konstruktion (som du då eftersträvar) är i själva verket den biologiska konstruktionen. Helt upp och ner.

Vilka argument? Jag har inte sett ett enda argument för VARFÖR kvinnor skall in i det militära annat än att det skall vara "jämställt", och det är inget argument, det har inte varit någon som framfört ett argument med VAD det är kvinnor bidrar med som män saknar heller, kvinnor har inte har de egenskaperna som krävs för att vara i fält. Något som bla Amerikanerna har upptäckt.

Vi är biologiskt olika, har olika styrkor och svagheter. Vill man blunda för det (som vissa i den här tråden gör) så kan man ju naturligtvis göra det, och precis som jag tidigare nämde så är årtalet heller inget argument för VARFÖR kvinnor skall in i det militära. Spelar ingen roll om det är 20 talet 30 talet 40 talet eller anno 2017. Ett årtal är inget argument vare sig för eller mot något.

Jag är helt för samma krav! Det är klart dom ska ha samma grundegenskaper, men att dissa dom helt är bara löjligt...ja menar ingen skillnad om bara 20% möter kraven...det är 20% fler att söka frivilliga bland! Och agressivitet är ingen bra egenskap i strid...det är ofta så man blir dödad i krig...väldigt få gånger man har nytta av agressivitet! Och en kvinna kan dessutom lätt bli agressiv...speciellt om nån hon känner blir skadad!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av prpx:

Jag gjorde värnplikt lite för lite mindre än 15 år sedan på vad som kan räknas som en "tuff" befattning. Man kan ju alltid diskutera om man ska ha värnplikt i sig. Jag kan tycka att det är bättre med en försvarsmakt som är folkligt förankrad. Så länge det endast är ett fåtal som gör värnplikt kan man dock inte förvänta sig att folk ska "offra sig". Trots att jag gjorde värnplikt på ett relativt prioriterat förband med motiverade värnpliktiga i en tid då försvaret fortfarande var "igång" så kan jag verkligen inte rekommendera att göra värnplikt om du inte behöver. Några av anledningarna är att:

  • Pliktverket, förbandet och befälen ljög oss rakt upp i ansiktet. Stora delar av tjänstgöringen som skulle vara meriterande både inom och utom försvarsmakten drogs in och ersattes inte av annan likvädig verksamhet.

  • Stora delar av verksamheten var dåligt planerad eller rent ut sagt utfyllnad. Sitta och rulla tummarna är varken särskilt "hårt" eller givande.

  • Relativt stort antal person ådrog sig skador inklusive förfrysningar, brännmärken, förslitning av leder, belastningskador, ögonskador etc. Saker som hänger med längre fram i livet. Oftast av dumma anledningar och helt i onödan.

Det här är saker som absolut inte skulle accepteras ens på en "flummig" högskoleutbildning. Men som värnpliktig har du såklart inget att säga till om. Jag är verkligen inte förvånad att man inte lyckades rekrytera personer frivilligt, trots mindre antalet och den högre ersättningen. Att värnplikten skulle vara det enda sättet, eller ens ett bra sätt, att "växa upp" stämmer inte. Det finns många andra bättre sätt att bli självständigt som att organisera lagsporter, vara aktiv i studentföreningar, tågluffa eller backpacka, jobba utomlands med "working holiday", gå på folkhögskola eller yrkesutbildning osv.

Samtidigt har en massa saker blivit sämre på senare dagar. Sämre tillgång på bostäder inklusive studentbostäder, svårare att bli antagen till utbildningar, svårare att hitta jobb (särskilt som ung med begränsad utbildning), svårare att kvalificera sig för arbetslöshetsersättning, försörjningsstöd eller sjukersättning. Personerna i den här tråden som tycker att du "ska göra ditt för landet", "inte vara så mesigt" och allt vad de hittar på, kommer knappast vara där för dig när du efter utförd värnplikt blir utslängd från högskolan när du missade en tenta på grund av att du inte hittade studentbostad i rimlig tid för att få studiero.

Jag kan faktiskt tänka mig att värnplikten kommer vara ännu sämre idag då många kompetenta personer valt att lämna försvaret, förbanden är inte vana att utbilda och samhället är ännu mindre anpassat då så får gör militärtjänst.

Wat? Tjänstgjorde i Finland år 2015, hade inga problem med några skador eller dylikt, visst, en beväring sköt sig själv i foten men han var en väldigt speciell typ...värsta vi hört om var att nån dubbel laddat en granatkastare så att 1 dog och 4 skadades men det var på 90-talet, belastningsskador var det få av för man fick varje dag på morgonen gå och anmäla sig till sjukvårdaren om man ville bli undersökt haha! Och dom har inte lika hårda granskningar på sängbäddning (Så länge den inte är skrynklig och sned).

Samt att all typ av mobbning kan leda till hårda straff! En Över sergant blev faktiskt degraderad p.g.a detta under min tid Samt att en gång när vi nästan blev tvungna att sitte inne på brigaden ett veckoslut så hotade Aspiranterna att gå till media om inte alla fick åka hem (Det var andra veckoslutet i rad) då endast 3 beväringar missköt sig...gruppbestraffning är inte tillåten i det militära i Finland, om det inte handlar om rena prestationsproblem som kan lösas med motivation.

Lägren var ett helvete, men även där var det lätt att få vård även för mindre blesyrer eftersom man i Finland är väldigt mån om försvarsmaktens rykte!

Får hoppas att Sverige tar efter Finland så borde allt gå vägen enligt mig

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Jag gjorde värnplikt lite för lite mindre än 15 år sedan på vad som kan räknas som en "tuff" befattning. Man kan ju alltid diskutera om man ska ha värnplikt i sig. Jag kan tycka att det är bättre med en försvarsmakt som är folkligt förankrad. Så länge det endast är ett fåtal som gör värnplikt kan man dock inte förvänta sig att folk ska "offra sig". Trots att jag gjorde värnplikt på ett relativt prioriterat förband med motiverade värnpliktiga i en tid då försvaret fortfarande var "igång" så kan jag verkligen inte rekommendera att göra värnplikt om du inte behöver. Några av anledningarna är att:

  • Pliktverket, förbandet och befälen ljög oss rakt upp i ansiktet. Stora delar av tjänstgöringen som skulle vara meriterande både inom och utom försvarsmakten drogs in och ersattes inte av annan likvädig verksamhet.

  • Stora delar av verksamheten var dåligt planerad eller rent ut sagt utfyllnad. Sitta och rulla tummarna är varken särskilt "hårt" eller givande.

  • Relativt stort antal person ådrog sig skador inklusive förfrysningar, brännmärken, förslitning av leder, belastningskador, ögonskador etc. Saker som hänger med längre fram i livet. Oftast av dumma anledningar och helt i onödan.

Det här är saker som absolut inte skulle accepteras ens på en "flummig" högskoleutbildning. Men som värnpliktig har du såklart inget att säga till om. Jag är verkligen inte förvånad att man inte lyckades rekrytera personer frivilligt, trots mindre antalet och den högre ersättningen. Att värnplikten skulle vara det enda sättet, eller ens ett bra sätt, att "växa upp" stämmer inte. Det finns många andra bättre sätt att bli självständigt som att organisera lagsporter, vara aktiv i studentföreningar, tågluffa eller backpacka, jobba utomlands med "working holiday", gå på folkhögskola eller yrkesutbildning osv.

Samtidigt har en massa saker blivit sämre på senare dagar. Sämre tillgång på bostäder inklusive studentbostäder, svårare att bli antagen till utbildningar, svårare att hitta jobb (särskilt som ung med begränsad utbildning), svårare att kvalificera sig för arbetslöshetsersättning, försörjningsstöd eller sjukersättning. Personerna i den här tråden som tycker att du "ska göra ditt för landet", "inte vara så mesigt" och allt vad de hittar på, kommer knappast vara där för dig när du efter utförd värnplikt blir utslängd från högskolan när du missade en tenta på grund av att du inte hittade studentbostad i rimlig tid för att få studiero.

Jag kan faktiskt tänka mig att värnplikten kommer vara ännu sämre idag då många kompetenta personer valt att lämna försvaret, förbanden är inte vana att utbilda och samhället är ännu mindre anpassat då så får gör militärtjänst.

Skrivet av Esseboy:

Wat? Tjänstgjorde i Finland år 2015, hade inga problem med några skador eller dylikt, visst, en beväring sköt sig själv i foten men han var en väldigt speciell typ...värsta vi hört om var att nån dubbel laddat en granatkastare så att 1 dog och 4 skadades men det var på 90-talet, belastningsskador var det få av för man fick varje dag på morgonen gå och anmäla sig till sjukvårdaren om man ville bli undersökt haha! Och dom har inte lika hårda granskningar på sängbäddning (Så länge den inte är skrynklig och sned).

Samt att all typ av mobbning kan leda till hårda straff! En Över sergant blev faktiskt degraderad p.g.a detta under min tid Samt att en gång när vi nästan blev tvungna att sitte inne på brigaden ett veckoslut så hotade Aspiranterna att gå till media om inte alla fick åka hem (Det var andra veckoslutet i rad) då endast 3 beväringar missköt sig...gruppbestraffning är inte tillåten i det militära i Finland, om det inte handlar om rena prestationsproblem som kan lösas med motivation.

Lägren var ett helvete, men även där var det lätt att få vård även för mindre blesyrer eftersom man i Finland är väldigt mån om försvarsmaktens rykte!

Får hoppas att Sverige tar efter Finland så borde allt gå vägen enligt mig

Jag genomförde också min värnplikt vid ett "prioriterat" förband. Ett regemente som dessutom hade snudd på sämst rykte av alla när det kommer till hur man ser på och behandlar "beväringar". Vi hade en del skador och annat som hände. En kille sprängde trumhinnan under vattenfysen. En annan fick hämtas med ambulans mitt under en helvetesvecka i fält, honom såg vi aldrig igen. Han bröt ihop fullständigt, trots en helt galen fysik.

Personligen drabbades jag av förfrysningsskador, ryggslitage. Brosket under hälarna är i princip slut så behöver ilägg i skor om jag ska stå/gå längre stunder o s v.

Trots allt detta, och mycket annat som inte nämnts, ser jag tillbaka på värnplikten med positiva ögon. Detta mycket p g a. det faktum att allt i livet kändes lätt efter att vi muckat. Man kunde uppskatta de små sakerna i livet som man annars bara skulle tagit för givet, och skulle en krigssituation uppstå, som Sverige tvingas bli delaktig i, tror jag värnplikten gjort att vi är lite mer förberedda på vad det skulle innebära.

Sen behöver ju en värnplikt inte vara som det vi beskriver här. Man kan ju söka sig till, eller placeras på, ett förband som är rejält snällare.

Permalänk

Dålig idé, jag vill inte se ungdomar utbildas till mördarmaskiner...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Det finns fler ledare än presidenten i USA av varierande kaliber.

Men apropå ekonomi.
En kula kostar några kronor.
En missil som kan ödelägga en byggnad med precision kostar kring miljonen dollar.
Vad tror du en missil som kan ödelägga en stad skulle kosta om den nu fanns på marknaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Betydligt mycket mindre än att återupprusta en hel militär över 5-10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sverige har aldrig och kommer aldrig ha öppna gränser.

Men herre min skapare, dom väller ju in och har gjort i många år, säkert 10 år eller mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ÖrjanKlas:

Dålig idé, jag vill inte se ungdomar utbildas till mördarmaskiner...

Det är inte riktigt de dom tränas till, dom tränas snarare i hur man hanterar ett gevär säkert och kan grunderna i skytte, sen är 90% av utbildningen att förstå sig på strukturerna inom militären, lära sig att leva i fält och sköta sin utrustning. Om dom vill blir "mördarmaskiner" får dom söka in till specialförband! Vilket innebär psykisk gallring med mera.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Betydligt mycket mindre än att återupprusta en hel militär över 5-10 år.

Är du säker? Tror du att 100 miljarder räcker för att utveckla urancentrifuger eller plutonium reaktorer? Sen ska en missil utvecklas för långdistans! Som ska föra en payload på flera ton...och allt detta antingen med eller utan USAs stöd...bara rent politiskt skulle kostanderna bli större...

Du verkar inte förstå riktigt vad kärnvapenproduktion innebär!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Betydligt mycket mindre än att återupprusta en hel militär över 5-10 år.

Kostnaden för att ersätta Trident system i UK med ett nytt ligger på mellan 1 800 - 2 300 miljarder kronor. Vilket är ca 35-45 st försvarsbudgetar. Då har man även redan stridsspetsarna med plutionumet och industrin på plats, vi pratar med en nation som har sysslat med detta och haft aktiva system i över 60 år till skillnad från Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Kan du länka till det då jag aldrig sett någon dokumentation (från tillförlitliga källor)?

Skillnaden mellan östra Aleppo var att media grät som fan när Syrien och dess allierade kickade ut islamisterna som hamstrade mat och utnyttjade civila som mänskliga sköldar. Var aldrig problem när dessa "rebeller" bombade skiten ur civila i resten av Aleppo. Kan ju inte gnälla på galningar vi stödjer eller något i den stilen. I Mosul är det västs bomber som dödar en hel del civila, medan det är något man förväntar sig av krig (anledning varför krig är dåligt trots alla aggressiva krigsivrare här inne) är behandling i media helt annat. Jag har inte sett ett ända ord om krigsbrott och liknande för att civila blev träffade. Verkar vara att så länge det är vi som mördar är det helt ok.

När dom gömmer sig bland civila är det svåra dilemman. Civila lider oavsätt vad vi gör, det enda som skulle vara bättre är en fullskalig landinvasion...men med Vietnam,Afghanistan och Irak i baktanke lockar det få!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Kostnaden för att ersätta Trident system i UK med ett nytt ligger på mellan 1 800 - 2 300 miljarder kronor. Vilket är typ 35-45 st försvarsbudgetar. Då har man även redan stridsspetsarna med plutionumet och industrin på plats, vi pratar med en nation som har sysslat med detta och haft aktiva system i över 60 år till skillnad från Sverige.

Närmare 77 faktiskt, dom startade 10 april 1940

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Det är inte riktigt de dom tränas till, dom tränas snarare i hur man hanterar ett gevär säkert och kan grunderna i skytte, sen är 90% av utbildningen att förstå sig på strukturerna inom militären, lära sig att leva i fält och sköta sin utrustning. Om dom vill blir "mördarmaskiner" får dom söka in till specialförband! Vilket innebär psykisk gallring med mera.

Lära sig hantera vapen just det, till vilken nytta? sverige kommer ändå inte hamna i krig. Personalbristen i försvaret kan man istället lösa med schysstare villkor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ÖrjanKlas:

Lära sig hantera vapen just det, till vilken nytta? sverige kommer ändå inte hamna i krig. Personalbristen i försvaret kan man istället lösa med schysstare villkor.

Schysstare villkor brukar betyda högre lön vilket leder till högre budget...då är vi tillbaks på ruta ett igen Där värnplikt är effektivare!

Nu handlar det inte om att förbereda sig för krig, utan att ha ett försvar som kan förhindra krig...stor skillnad! Ifall ryssen verkligen stod vid dörren skulle du minsann ha blivit inkallad för brådskande mönstring! Utan avskräckande militär är Sverige tyvärr ett mål för terrorism, hybridkrig med mera, och värnplikt är ett enkelt sätt att motverka detta Beväringar i Finland har ofta hjälp till med skallgång, säkrandet av spciella lägen, hjälpt polis med mera! T.ex i Stockholm finns det många kvarter som skulle behöva lite större militär närvaro...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Schysstare villkor brukar betyda högre lön vilket leder till högre budget...då är vi tillbaks på ruta ett igen Där värnplikt är effektivare!

Nu handlar det inte om att förbereda sig för krig, utan att ha ett försvar som kan förhindra krig...stor skillnad! Ifall ryssen verkligen stod vid dörren skulle du minsann ha blivit inkallad för brådskande mönstring! Utan avskräckande militär är Sverige tyvärr ett mål för terrorism, hybridkrig med mera, och värnplikt är ett enkelt sätt att motverka detta Beväringar i Finland har ofta hjälp till med skallgång, säkrandet av spciella lägen, hjälpt polis med mera! T.ex i Stockholm finns det många kvarter som skulle behöva lite större militär närvaro...

visst du verkar väldigt intelligent och så... men du glömmer bort att värnplikt också kostar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ÖrjanKlas:

visst du verkar väldigt intelligent och så... men du glömmer bort att värnplikt också kostar...

Tja, inte så mycket faktiskt! Vet du vad Finland har för militär budget? 28 miljarder, dom tar in 15 000 man i året. Sverige har en budget på 48 miljarder...svårt att se den skulle öka p.g.a 4 000 beväringar...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...