Vilken SSD rekommenderar ni för ASUS Z97-A

Permalänk

Vilken SSD rekommenderar ni för ASUS Z97-A

Tjenare! Ska köpa en ny SSD. Vilket tycker ni jag ska köpa? OBS. endast SSDs som finns på netonnet. Helst under 1000kr

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Kallman123:
Samsung 850 EVO är nog den som är mest prisvärd just nu, man får extremt bra kvalite för pengarna

https://www.netonnet.se/Search?query=evo%20850&page=1&filter=...

Permalänk

@Yippikayey: Nybörjarfråga men den passar mitt moderkort, eller?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att Intel 600p stryks från den listan, den SSDn har prestandaproblem, särskilt de mindre modellerna. Z97-A är dessutom begränsad till 10Gb/s via M.2. 850 EVO kostar ungefär lika mycket, men har ingen av nackdelarna som 600p har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallman123:

@Yippikayey: Nybörjarfråga men den passar mitt moderkort, eller?

Alla ssd passar alla moderkort sålänge de är sata och inte m.2

M.2 passar bara de kort som har en anslutning direkt på Mobo.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

tänk på att beroende på vilken cpu du har så kommer du inte kunna använda SLI om du väljer en M.2 disk då den okuperar upp 4 pci-e lanes.

men endast aktuell info om du har en cpu med 16 eller färre lanes t.ex 4790 eller 4670 och kör SLI.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Dragone: Okej, sökte lite på det innan men fick aldrig grepp om M2 och SATA

Permalänk

@Rouge of Darkness: Jag har en i5 4670k då borde ju Samsung 850 EVO Series 250GB passa då det inte är en M2 eller SATA

Permalänk
Skrivet av Kallman123:

@Rouge of Darkness: Jag har en i5 4670k då borde ju Samsung 850 EVO Series 250GB passa då det inte är en M2 eller SATA

ja vanliga satadiskar passar som vanligt.

bara plugga in i valfri sata port och köra

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tänk på att beroende på vilken cpu du har så kommer du inte kunna använda SLI om du väljer en M.2 disk då den okuperar upp 4 pci-e lanes.

men endast aktuell info om du har en cpu med 16 eller färre lanes t.ex 4790 eller 4670 och kör SLI.

Det fungerar inte så, de 16 linorna från CPUn används exklusivt till de två x16 PCIe 3.0-portarna på detta moderkort (d.v.s. 1x16 eller 2x8). M.2-porten använder två av de åtta PCIe 2.0-linorna från Z97-styrkretsen, och har ingen inverkan på linorna från CPUn. Däremot så kan man inte använda de två x1 PCIe-portarna på det moderkortet om man använder M.2-porten, och man måste då också slå på M.2-porten i BIOS.

Permalänk
Administrativ avgift
Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Jag skulle rekommendera att Intel 600p stryks från den listan, den SSDn har prestandaproblem, särskilt de mindre modellerna. Z97-A är dessutom begränsad till 10Gb/s via M.2. 850 EVO kostar ungefär lika mycket, men har ingen av nackdelarna som 600p har.

Jag har inte uppfattat problemen som så stora. (Och har dom inte släppt nån firmware för att fixa det?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har inte uppfattat problemen som så stora. (Och har dom inte släppt nån firmware för att fixa det?)

Nej begränsningen ligger i minneskapslarna. Det är enbart det små 128GB och 256GB. 512GB och 1024GB har så många kapslar att man får tillräckligt med total bandbredd att problemet inte märks.
Det var nåt sånt iaf, det var ett tag sedan jag läste om det. Men det finns flera tester på nätet.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det fungerar inte så, de 16 linorna från CPUn används exklusivt till de två x16 PCIe 3.0-portarna på detta moderkort (d.v.s. 1x16 eller 2x8). M.2-porten använder två av de åtta PCIe 2.0-linorna från Z97-styrkretsen, och har ingen inverkan på linorna från CPUn. Däremot så kan man inte använda de två x1 PCIe-portarna på det moderkortet om man använder M.2-porten, och man måste då också slå på M.2-porten i BIOS.

ok det viste jag inte trodde den stal lanes från cpu´n hade ingen koll på att det fanns inbyggda 2.0 linor i chipset på detta kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har inte uppfattat problemen som så stora. (Och har dom inte släppt nån firmware för att fixa det?)

256GB-modellen har bara 6GB SLC-cache, tar den slut så hamnar prestandan runt 20MB/s tills att SSDn hinner ikapp. 6GB kan tyckas mycket, men det tar lätt slut om man t.ex. installerar ett stort spel. 512GB-modellen har 16GB SLC-cache och fungerar bättre på den punkten, men med t.ex. en 850 EVO så får man i de flesta fallen bättre prestanda och behöver inte oroa sig över såna problem.

850 EVO 500GB använder för övrigt också 6GB SLC-cache, men dess NAND-minne ligger i en helt annan liga än 600p och klarar av att hålla bra prestanda även när cachen tar slut.

600p fick en ny firmware-uppgradering i slutet av förra året, men den verkar mest fixa lite problem med vilolägen. Jag har inte sett några bevis på att den förbättrar prestandan.

Permalänk
Medlem

Nu går jag tyvärr i mot strömmen men men

Jag har i nu läget 3st SSD hårddiskar i min dator.....en Samsung 850 EVO disk...en Intel och en samsung till fast 950pro...en sak är säker det kommer ALDRIG blir en 850 EVO disk någon mer gång....seg som sirap om man jämför med Intel disken + 950Pro(även om mot 950pro är det självklart). Har försökt gjort allt men 850 EVO är fortfarande väldigt trött jämfört med Intel disken.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallman123:

@Yippikayey: Nybörjarfråga men den passar mitt moderkort, eller?

Precis som Dragone sa, så är det SATA som gäller mer eller mindre men köp SATA och inte mSATA.. M.2 är bra, men det är inte alla modekort som har anslutning för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yippikayey:

Precis som Dragone sa, så är det SATA som gäller mer eller mindre men köp SATA och inte mSATA.. M.2 är bra, men det är inte alla modekort som har anslutning för det.

Han skrev ju vilket moderkort han har ........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Nu går jag tyvärr i mot strömmen men men

Jag har i nu läget 3st SSD hårddiskar i min dator.....en Samsung 850 EVO disk...en Intel och en samsung till fast 950pro...en sak är säker det kommer ALDRIG blir en 850 EVO disk någon mer gång....seg som sirap om man jämför med Intel disken + 950Pro(även om mot 950pro är det självklart). Har försökt gjort allt men 850 EVO är fortfarande väldigt trött jämfört med Intel disken.

Intressant.

Kan man få lite detaljer?
Storlek på 850 EVO disken?
Model och storlek på Intel disken?

EVO är trots allt en budget disk, och 250GB modellen tex kan bara skriva i ca 300MB/s när SLC cachen tar slut. Intel 750 Tex är ju helt klart snabbare än 850 EVO, men kostar också därefter.

Har också en fråga, du har inte råkat sätta 850 EVO disken i en Marvell eller annan 3:e part kontroller?