usb3-minne istället för intern hårddisk?

Permalänk
Medlem

usb3-minne istället för intern hårddisk?

Har köpt en laptop utan skärm och hårddisk som jag tänkte ha som mediacenter. D.v.s. köra filmer från nätverk, kodi, netflix, etc. Hårddiskar har jag och skärmen behövs inte då datorn hela tiden kommer att ligga i skåpet, inkopplad i tvn. Nu har jag fått hem datorn och fattat att den har M.2 ssd disk och således passar inte de diskar jag har hemma.

Skulle det funka att köpa ett USB3 minne och köra windows ifrån? Vad skulle effekten bli? Datorn kommer inte användas till annat än film, dock så är ju vissa högupplösta 3d-filmer 30-40 Gb, men de hade jag ju tänkt att via hemnätverket i vilket fall.

Permalänk
Medlem

De flesta usb-minnena är inte så väl lämpade att använda som systemdisk. Det finns dock de som är hyfsat ok, som t.ex. sandisk extreme, vilken egentligen kan liknas vid en enkel ssd, då den har ssd (liknande?) kontroller, till skillnad från de flesta usb-minnen. Men de är rätt dyra, och du får nog en liten ssd för ungefär samma pris, så då är det ju bättre att köpa en ssd.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer att fungera. Men som sagt så lämpar sig inte alla usb minnen sig för att använda som primär disk. En m.2 med 32 gb lagringsutrymme finns att köpa på conrad för 364 kr inkl frakt och skulle vara den bästa och billigaste lösningen för ditt problem.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vaoen:

Ja det kommer att fungera. Men vore det inte enklare att installera windows på m.2 disken som följde med datorn?

Men det var ju en sån som fattades.

Men tillbaka till tråden , Japp det kommer fungera , sannerligen med någon open elec dist för linux,

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielTe:

Har köpt en laptop utan skärm och hårddisk som jag tänkte ha som mediacenter. D.v.s. köra filmer från nätverk, kodi, netflix, etc. Hårddiskar har jag och skärmen behövs inte då datorn hela tiden kommer att ligga i skåpet, inkopplad i tvn. Nu har jag fått hem datorn och fattat att den har M.2 ssd disk och således passar inte de diskar jag har hemma.

Skulle det funka att köpa ett USB3 minne och köra windows ifrån? Vad skulle effekten bli? Datorn kommer inte användas till annat än film, dock så är ju vissa högupplösta 3d-filmer 30-40 Gb, men de hade jag ju tänkt att via hemnätverket i vilket fall.

En riktigt bra snabb USB sticka (vilket kostar ca mellan 200 och 300 hundra för 32GB) är ca bara 100 spänn billigare än en M:2 SSD disk, men som sagt USB stickor är inte så lämpliga av ganska många anledningar att köra OS på, samt en M:2 SSD är brutalt mycket snabbare.

Vanliga billigare stickor är ju helt uteslutet för ändamålet.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Får bli en enklare SSD M.2.

32 GB bör väl räcka?
Fungerar vilket märke som helst?
Några rekommendationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielTe:

Tack för era svar! Får bli en enklare SSD M.2.

32 GB bör väl räcka?
Fungerar vilket märke som helst?
Några rekommendationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns två typer av dessa M:2 SSD, SATA och PCIe men alltså med samma kontakt M:2
Man kan behöva veta vilken av dessa 2 typer som behövs först.
Eventuellt kan datorn använda vilken som.

Men utan att veta dator så vet man inte vad du behöver..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jaha, hade ingen aning om detta.

Det är en sådan här:

http://www.billigteknik.se/portabel-dator/11890-hp-spectre-ul...

Vilken typ bör vara i den? Hittar inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade en manual. Verksr vara sata.
Där står det:

Supports:
512-GB mSATA, SSD
256-GB mSATA, SSD
128-GB mSATA, SSD

Måste jag alltså förhålla mig till de storlekarna? Låter inte det konstigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så förvirrande...
Först står det i nder product description:

"Single M.2 SSD Configuration as storage
Supports the following SSDs:
● 512-GB
● 256-GB
● 128-GB"

Senare står det under solid state driver (där de också visar hur man byter SSD):
Solid-state drive (SSD)
Description Spare part number
512-GB mSATA, SSD 744380-001
256-GB mSATA, SSD 744379-001
128-GB mSATA, SSD

Men M.2 och Mesta är väl inte samma sak??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ringde hp-supporten som sade att det fick med både M.2 samt mSata. Skumt.

De sade också att andra storlekar borde fungera bra, men att Windowsinstallstionen kunde bli krångligare.

Låter det trovärdigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr svårt att få fatt i rätt intern hårddisk utan att chansa.

Får därför backa och utgå från grundtanken och köra via USB. Är det SanDisk extreme som gäller då? Eller är det bättre att köra på en 2,5" disk i usb kabinett som jag redan har hemma?

Skickades från m.sweclockers.com