AMD: "Ryzen blir bättre i spel med tiden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag tror inte att det handlar om bara antal kärnor. En processorarkitektur kan ha diverse andra subtila detaljer som man kan optimera för. Intel har haft seminarier och annan för hur man ska optimera för just Intel, och det har handlat bl.a. om hur just Intels data-cache funkar och hur just Intels instruktions-cache (µ-ops m.m) funkar. Mycket av detta har varit i stort sett likadant sedan Sandy Bridge så programmerare är ganska vana vid det vid det här laget.
Zen är ny och AMD hade sitt första seminarium om att optimera för Ryzen vid midnatt svensk tid (om jag räknat rätt).

Tvivelaktig optimering även i nyare spel som BF1 som de tom har partnerskap med.
Känns som att det är de själva som saknar know-how eller kan det verkligen vara så otroligt komplicerad som att implementera SMT (inte ens ha nytt av det, endast att det inte påverkar prestandan negativt)?!

Permalänk
Medlem

Finns en hel del teorier och fakta redan.

Power plan i windows måste vara satt till High Performance för att stänga av core parking från windows sida (vissa reviews gjorde inte det).

Vissa moderkort som skickats ut till reviewers verkar prestera bättre än andra (gigabyte verkar ha det bästa bios stödet för tillfället)

Stänga av AMDs version av SMT ger rejält prestandalyft i vissa spel, om det beror på overhead eller om windows schedulern assignar trådar fel och behöver en patch verkar vara oklart.

Ryzen har 2 cluster med cores och splittad L3 mellan dessa, kommunikationen mellan de 2 clustren av L3 sker tydligen genom IMC och är en rejäl flaskhals om inte thread schedulern är optimerad för att minimera trafiken mellan de 2 klustren. Det intressanta är att detta problem möjligen försvinner på quad core ryzen iom att dom bara kommer ha 1 kluster med cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

6900K kostar dubbla vad en 1800X gör...

Japp men vad jag påpekade var ju att 6900K körs i lägre klockfrekvenser än 7700K och ändå är det en skillnad i spelprestanda mellan 1800X och 6900K trots att den tidigare har högre klockfrekvenser.

Med tanke på hur väl 1800X presterade i CPU testerna borde det ju minst matchat en 6900K i speltesterna vilket inte var fallet.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Sen när optimerar spelutvecklare för individuella CPU:er? Konsoller visst , men inte för PC. Brukar isåfall vara grafikkort man optimerar för. Så jag tror inte helt på den här storyn.

Jag antar att du inte sett Runs great on Intel logan när du startar ett spel?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Tycker redan att R7 1700 är den bästa CPUn som går att köpa just nu. De enda spelen jag är mån om att ha mycket fps för min 144hz skärm är OW och CS:GO, och där är det ju inga problem oavsett processor. I alla andra fall, t.ex. singleplayer-spel räcker 60 fps gott och väl då man hellre prioriterar hög upplösning, AA osv. Att då bråka om några enstaka fps i 1080p istället för 4 extra kärnar med god möjlighet att ge en allmänt skönare upplevelse med datorn i helhet känns korkat, rakt ut sagt. Lite trist att det inte är mycket rum för överklockning, men man kan inte få allt. Tycker de som bashar Ryzen till förmån för 7700k hittills i dessa trådar har gjort ett mycket dåligt jobb på att förklara vilka argument de faktiskt har. 115 fps istället för 105 i FarCry Primal i 1080p istället för 4 extra kärnor och ett mer gynnsamt läge på marknaden? lmao.

Vad är det här för snack? 60fps räcker i singleplayer? Skönare upplevelse i helhet?? Mer gynnsamt läge på marknaden???

Skall du lira OW, CS:GO och ha en skön upplevelse i Minesweeper kan du köra det på en dator som är 7år gammal med samma resultat. Varför skall man ens köpa en ny CPU om man redan är nöjd som du själva säger. Det är du som gör ett dåligt jobb att förklara varför man skall köpa en dyr CPU när man kan få bättre för mindre.

Den enda anledningen att köpa Ryzen och spela på är för underdog-perspektivet, det respekterar jag. Men inte snack om att det inte spelar ngn roll att den suger i spel.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Till alla ni som klagar: Varför antar ni alla att AMD's SMT fungerar till 100 % (När det finns bevis som säger raka motsatsen), varför antar ni att Microsoft Windows (7, 8 och 10) känner igen en Ryzen-cpu och kör den som den ska (när bevis finns för att så inte är fallet), varför antar ni att UEFI-bios hos alla tillverkare av moderkort är 100% stabila och kör alla Ryzens finesser etc till 100 % eller ens kör dem, varför antar ni alla moderna och populära spel redan är optimerade för Ryzen?

Svaret är naturligtvis att ni inte kan anta dessa faktorer överhuvudtaget. Jag blir bara mer och mer besviken på nivån som 90 % av alla medlemmar på Sweclockers sänker sig till när en produkt inte presterar till 100 % på releasedagen. Ta och skärp er för fan och ha lite tålamod.

Om nyare bios, nya gamepatchar etc inte gör ett skit för att förbättra Ryzens prestanda eller överklockningspotential, då kan ni skratta och håna mig och alla andra hur mycket ni vill, men innan den dagen kommer så kan ni ju åtminstone försöka vara lite positiva och hoppas att AMD kan förbättra så att konkurrensen inte försvinner.

Men snälla sluta fiska efter massor med gömd prestanda.
AMD hade självklart varit medvetna om det fanns ett problem mellan Windows och deras produkt. Det hade de basunerat ut i alla mediakansler om så var faktumet.

Sedan bara för att flera människor inte tycker som dig betyder ju för delen inte att de ha rätt.
Man kan ju vända på det och se dig som en orealistisk lycksökare.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som förvånar mig är att vissa individer på forumet som man kan anta har en del kunskap i slutändan inte har fattat någonting. Att Ryzen skulle släppas och vara 100% optimerad i precis allt är tydligen vad många kräver och verkligen tror på idag.Snacka om att köra kunskap rakt ner i köttkvarnen.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Vad är det här för snack? 60fps räcker i singleplayer? Skönare upplevelse i helhet?? Mer gynnsamt läge på marknaden???

Skall du lira OW, CS:GO och ha en skön upplevelse i Minesweeper kan du köra det på en dator som är 7år gammal med samma resultat. Varför skall man ens köpa en ny CPU om man redan är nöjd som du själva säger. Det är du som gör ett dåligt jobb att förklara varför man skall köpa en dyr CPU när man kan få bättre för mindre.

Den enda anledningen att köpa Ryzen och spela på är för underdog-perspektivet, det respekterar jag. Men inte snack om att det inte spelar ngn roll att den suger i spel.

Lite intressanta dock är att en 1800X slår en 7700K i stock på Overwatch. Och det spelet är en rätt bra indikator på prestandan man kan förvänta sig i framtida spel med bättre multi core optimering.

Så rent lång siktigt ser jag inte Ryzen som mycket av en underdog. Speciellt inte i pris/prestanda.

Och vi har än så länge bara sett deras 8 kärniga.. Men alla är helt fixerade på att jämföra den mot en högre klockad 4 kärnig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Det som förvånar mig är att vissa individer på forumet som man kan anta har en del kunskap i slutändan inte har fattat någonting. Att Ryzen skulle släppas och vara 100% optimerad i precis allt är tydligen vad många kräver och verkligen tror på idag.Snacka om att köra kunskap rakt ner i köttkvarnen.

Bara vänta, snart kommer de tro alla spel släpps helt buggfria och perfekt optimerade för allt vid release.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

MMX 200

Skrivet av marcus84:

Har för mig man rentav var tvungen att ha MMX för quake? MMX 200 om jag kommer ihåg rätt

Den låten med Perrra har jag kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag antar att du inte sett Runs great on Intel logan när du startar ett spel?

Det kallas marknadsföring.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ParasiteX:

Bara vänta, snart kommer de tro alla spel släpps helt buggfria och perfekt optimerade för allt vid release.

Det är är närmare än du anar, bara man kör Vulkan så blir allt perfekt direkt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Säger inte att det kommer bli bättre med tiden.
Men den som tror det inte går att optimera för cpu borde titta på Civilization VI där 4790k slår 7700k med god marginal trots att den är rent teoretiskt i underläge och föråldrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Och vi har än så länge bara sett deras 8 kärniga.. Men alla Intel fanboys är helt fixerade på att jämföra den mot en högre klockad 4 kärnig.

Är inte 1800X den processor som är högst specad i allt (klocka, kärnor, cache) i nuvarande Ryzen lineup? Vilken processor borde man jämföra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Lite intressanta dock är att en 1800X slår en 7700K i stock på Overwatch. Och det spelet är en rätt bra indikator på prestandan man kan förvänta sig i framtida spel med bättre multi core optimering.

Så rent lång siktigt ser jag inte Ryzen som mycket av en underdog. Speciellt inte i pris/prestanda.

Och vi har än så länge bara sett deras 8 kärniga.. Men alla är helt fixerade på att jämföra den mot en högre klockad 4 kärnig.

Det är absolut intressant. Det är också intressant att den kostar dubbelt så mkt som en 7700k. Samt att 7700k går att överklocka mer än 100Mhz. Fanboy-skiten kan du dra ngn annanstans med. Jag diskuterar resultaten som är gjorda i swec-recension, samt prestanda i spel som du ser tråden handlar om.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Första gången jag hört att man skulle optimera ett spel för en viss typ av CPU.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det här visar bara att folk är snabba att döma och gnälla, och andelen "gamers" som spelar i 1080p lär krympa med tiden så är det ett problem (vilket jag inte tycker att det är) så kommer det försvinna med tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Det som förvånar mig är att vissa individer på forumet som man kan anta har en del kunskap i slutändan inte har fattat någonting. Att Ryzen skulle släppas och vara 100% optimerad i precis allt är tydligen vad många kräver och verkligen tror på idag.Snacka om att köra kunskap rakt ner i köttkvarnen.

Som alltid med AMD så får man hög prestanda efter 1 år medans med andra aktörer levereras relativt hög prestanda ifrån start.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu är jag rädd att jag inte förstår problemet:
Menar folk att en CPU som kör i 3,6 - 4,0 GHz skall motsvara en CPU som kör i 4,2 - 4,5GHz i applikationer som sällan är optimerade att utnyttja ens fyra kärnor?

Man skulle kunna tro att någon trollar...

Om spel inte kan utnyttja fler än 4 kärnor, hur kommer det sig då att i7-6900K (som verkar ligga på 3,3-3,4 GHz när alla kärnor jobbar) hamnar rätt nära i7-7700K (som håller 4,4 GHz samt har högre IPC) i flera titlar, t.ex. BF1?

Dold text

Och hur kan i7-6950X toppa tabellen för både BF1 och Witcher 3 när SweClockers körde alla CPUer på 2,8 GHz? Åter igen, Skylake/Kaby Lake har högre prestanda per kärna då de har högre IPC.

Dold text

De problem som verkar vara svårast att få folk att förstå är att det inte ens är teoretiskt möjligt att få något likt spel att skala perfekt med CPU-kärnor då det inte är ett problem av klassen "embarrassingly parallel".

Kan man få spel att prestera bättre med fler kärnor? Absolut, det är fallet redan idag.
Men "problemet" är att spel, så länge de är CPU-bundna, skalar nära nog perfekt med frekvens och IPC men de kommer aldrig skala perfekt med CPU-kärnor.

Är lika omöjligt att få perfekt skalning med kärnor i spel som det är att bryta fysikens lagar. Det sagt kan den säkert bli något bättre än idag, men den som förväntar sig några gigantiska lyft här lär får vänta bra länge...

En betydligt sannolikare utveckling och något som lär ligga betydligt närmare i tiden är att man lyckas få upp prestanda per kärna (d.v.s. produkten frekvens * IPC) på 6/8 kärnors CPU inom ~10-15 % av 4-kärniga. Om/när det händer kommer det vara bättre med 6/8-kärnor för spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här visar bara att folk är snabba att döma och gnälla, och andelen "gamers" som spelar i 1080p lär krympa med tiden så är det ett problem (vilket jag inte tycker att det är) så kommer det försvinna med tiden.

Fast nu är väl inte problemet 1080p i sig utan framerates högre än 60? Det spelar väl ingen roll om skärmen är 2160p om inte processorn orkar med att driva spelet i den önskade frameraten? 144hz och uppåt kommer ju till de högre upplösningarna med

Jag är sugen på en Ryzen själv men då mitt primära användningsområde är spel så tänker jag avvakta ett tag för att se hur saker utvecklar sig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det här visar bara att folk är snabba att döma och gnälla, och andelen "gamers" som spelar i 1080p lär krympa med tiden så är det ett problem (vilket jag inte tycker att det är) så kommer det försvinna med tiden.

Fast du tror inte prestanda på GPUer kommer öka, vilket då kommer flytta över flaskhalsen mer mot CPU även i högre upplösningar?

Verkar även som de som nöjer sig med 60 FPS också krymper (även om jag själv för tillfället nöjer mig både med 1920x1080 och 60 FPS i spel, mitt krav är bara att ALDRIG se något annat än exakt 60 FPS).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Men snälla sluta fiska efter massor med gömd prestanda.
Skickades från m.sweclockers.com

När 1800x blir slagen av bulldozer (har sett exempel i 1-2 tester) så är det inte längre en fråga om att processorn presterar dåligt utan då är det uppenbart något som är fel med hur trådar balanseras mellan logiska/fysiska cores. Problemen med SMT går att mitigera med optimeringar till windows, men man kommer alltid riskera prestandaförluster när inte alla trådar är saturerade. När jag först skaffade min x58 plattform hade jag HT avstängt i nästan 2 år pga att det kunde vara så mycket som -10% förlust i vissa spel när i princip inget spel använde mer än 2-4 trådar.

Alla Intels processorer med HT har också prestandaförluster när inte alla trådar används, men det har mitigerats över tid med optimeringar i både mjuk/hårdvara. Men även idag kan man se prestandaökningar om man stänger av HT i applikationer som har lika många eller färre trådar än processorn har fysiska cores.

Det stora frågetecknet just nu är Ryzens splittade L3 och hur windows flyttar trådar mellan de 2 klustren av 4 cores. Problemet är att du vill absolut inte att en core från ett kluster behöver data från L3 på det andra klustret då bandbredden för att skicka data mellan L3 > L3 från ett kluster till ett annat är extremt begränsad. Spel delar tydligen en hel del data mellan olika trådar så det kan vara förklaringen till att dom berörs speciellt hårt, lägg då till att Windows gärna skyfflar runt processer lite som det vill för att optimera load-balancing så kan vi se att det urartar rätt snabbt.

Det finns lite olika lösningar på problemet med den splittade l3 cachen, den enklaste men sämsta lösningen vore att isolera en process till att bara köras på ett kluster. Då skulle man vara begränsad till 4/8 cores/threads men spelprestandan skulle förmodligen vara fixad i dom mest problematiska fallen, tyvärr skulle man då i princip sitta med en quad core för just spel. Mer troligt är att Windows kommer får en patch för att bli medveten om de olika klustren vilket borde mitigera en hel del av problemen.

I princip om du ser en 1800x bli slagen av t.ex 4770 (ej k) så går det att "brute force" optimera sig till samma/bättre prestanda genom att helt enkelt tvinga processen du kör att endast använda 1 kluster, problemet är att det inte finns något sätt att göra det i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast du tror inte prestanda på GPUer kommer öka, vilket då kommer flytta över flaskhalsen mer mot CPU även i högre upplösningar?

Verkar även som de som nöjer sig med 60 FPS också krymper (även om jag själv för tillfället nöjer mig både med 1920x1080 och 60 FPS i spel, mitt krav är bara att ALDRIG se något annat än exakt 60 FPS).

Flikar in. Du tror inte att spel kommer bli snyggare, mer effekter etc som kräver ännu bättre grafikkort i högre upplösningar än 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu är jag rädd att jag inte förstår problemet:
Menar folk att en CPU som kör i 3,6 - 4,0 GHz skall motsvara en CPU som kör i 4,2 - 4,5GHz i applikationer som sällan är optimerade att utnyttja ens fyra kärnor?

Man skulle kunna tro att någon trollar...

Sen när är GHz det som avgör prestandan? Vi kan ju dra fram en gammal pentium 4 i 4GHz om det är så vi ska jämföra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Såklart det är min åsikt. Precis som det är din åsikt att du tycker det är mer värt med 10 fps. Skillnaden våra åsikter emellan är att du inte tycker Ryzens övriga styrkor väger upp ett par bilder per sekund. Jag föredrar också 115 framför 105 om jag fick välja rakt av, men här finns ju fler faktorer att ta hänsyn till.

Kan du förklara lite mer ingående vilka faktorer som man bör ta hänsyn till? Vill tilläga att jag är inte är ett dugg intresserad av exempelvis videoredigering etc och streama har jag gjort ett par år med min Intel processor så det är heller inge nytt. Om jag får något bra argument så kanske det blir AMD nästa gång jag byter men det är gaming som gäller för min del och jag vill helst inte ha som svar att jag kanske behöver flera kärnor år 2020-2021 för då e det dags för dagens Ryzen att åka i papperskorgen i vilket fall.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KalBumling:

När 1800x blir slagen av bulldozer (har sett exempel i 1-2 tester) så är det inte längre en fråga om att processorn presterar dåligt utan då är det uppenbart något som är fel med hur trådar balanseras mellan logiska/fysiska cores. Problemen med SMT går att mitigera med optimeringar till windows, men man kommer alltid riskera prestandaförluster när inte alla trådar är saturerade. När jag först skaffade min x58 plattform hade jag HT avstängt i nästan 2 år pga att det kunde vara så mycket som -10% förlust i vissa spel när i princip inget spel använde mer än 2-4 trådar.

Alla Intels processorer med HT har också prestandaförluster när inte alla trådar används, men det har mitigerats över tid med optimeringar i både mjuk/hårdvara. Men även idag kan man se prestandaökningar om man stänger av HT i applikationer som har lika många eller färre trådar än processorn har fysiska cores.

Det stora frågetecknet just nu är Ryzens splittade L3 och hur windows flyttar trådar mellan de 2 klustren av 4 cores. Problemet är att du vill absolut inte att en core från ett kluster behöver data från L3 på det andra klustret då bandbredden för att skicka data mellan L3 > L3 från ett kluster till ett annat är extremt begränsad. Spel delar tydligen en hel del data mellan olika trådar så det kan vara förklaringen till att dom berörs speciellt hårt, lägg då till att Windows gärna skyfflar runt processer lite som det vill för att optimera load-balancing så kan vi se att det urartar rätt snabbt.

Det finns lite olika lösningar på problemet med den splittade l3 cachen, den enklaste men sämsta lösningen vore att isolera en process till att bara köras på ett kluster. Då skulle man vara begränsad till 4/8 cores/threads men spelprestandan skulle förmodligen vara fixad i dom mest problematiska fallen, tyvärr skulle man då i princip sitta med en quad core för just spel. Mer troligt är att Windows kommer får en patch för att bli medveten om de olika klustren vilket borde mitigera en hel del av problemen.

Vad du skriver är absolut en fullt möjlig förklaring.

Tittar man historiskt på vad som får SMT att ge negativ prestandaboost är det ofta relaterat till CPU-cache. Effektivt sätt så halveras ju storleken på cachen sett per tråd när båda CPU-trådar jobbar, om det då är skillnaden mellan att få plats i säg L2$ mot att inte lyckas med det så kan de få enorm påverkan på hur mycket arbete CPUn kan utföra.

Det lite lustiga här är att fallet när SMT tenderar att ge som absolut mest är fallet där "working-set" (data man frekvent jobbar med) inte får plats i någon CPU-cache nivå redan när en CPU-tråd jobbar. I det läget kan SMT ge lika stor boost som en "riktig" kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Har för mig man rentav var tvungen att ha MMX för quake? MMX 200 om jag kommer ihåg rätt

Nope, spelade quake på min Cyrix GX 180mhz

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här visar bara att folk är snabba att döma och gnälla, och andelen "gamers" som spelar i 1080p lär krympa med tiden så är det ett problem (vilket jag inte tycker att det är) så kommer det försvinna med tiden.

Vad är det som visar att folk är snabba att dömma och gnälla? Att AMD säger att det blir bättre i framtiden? Det är nog framtiden i sig som utvisar det.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Tycker redan att R7 1700 är den bästa CPUn som går att köpa just nu. De enda spelen jag är mån om att ha mycket fps för min 144hz skärm är OW och CS:GO, och där är det ju inga problem oavsett processor. I alla andra fall, t.ex. singleplayer-spel räcker 60 fps gott och väl då man hellre prioriterar hög upplösning, AA osv. Att då bråka om några enstaka fps i 1080p istället för 4 extra kärnar med god möjlighet att ge en allmänt skönare upplevelse med datorn i helhet känns korkat, rakt ut sagt. Lite trist att det inte är mycket rum för överklockning, men man kan inte få allt. Tycker de som bashar Ryzen till förmån för 7700k hittills i dessa trådar har gjort ett mycket dåligt jobb på att förklara vilka argument de faktiskt har. 115 fps istället för 105 i FarCry Primal i 1080p istället för 4 extra kärnor och ett mer gynnsamt läge på marknaden? lmao.

Två problem här.

Det är inte "några enstaka fps" utan det är 10-15 fps. Det är väldigt mycket.

När du säger att 4 extra kärnor är bättre har du helt klart rätt men vad du och många andra verkar tro är att en 7700k är helt värdelös i multitasking och allt annat än gaming, något som inte heller är sant.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Som det är nu måste spel få bättre stöd för flera trådar/kärnor för att Ryzen 7. IDAG är skillnaden inte så jättestor när man kör högre upplösning, men anledningen till att man har med 720p i tester är för att visa hur det kommer se ut när kraftfullare grafikkort kommer ut.

Om något år kan ni med nytt grafikkort byta 720p mot 1080p och 1080p mot 1440p i diagrammen. OM nu det inte händer förändring på hur spel utnyttjar processorerna.

Ryzen 7 är ett monster för arbetsstationer, och skulle lätt köpa en om jag satt med sådana program. Men vill man ha bäst bang for the bucket till spel som är hyfsat framtidssäkert så är 7700K ett säkert kort. Vill man gambla lite så kan Ryzen löna sig i framtiden för spel.

Själv sitter jag le lugnt i båten och ser var som händer inom 1-2 år, för tror definitivt detta kommer starta lite eld under Intels rumpa.