Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Granter:

@IgelQott:

Den enda biologiska fördel kvinnor besitter är att dem klarar av sjukdomar bättre än män.

I krig är de dem som dödar den andra bäst vinner, inget annat. Ska vi hålla på fjanta runt i svensk militär och dela upp arbetsuppgifterna för att "kvinnor kan minst lika bra som män" så är vi ju helt körda. Klart att vissa kvinnor kan prestera i klass med män eller till och med bättre. Det skriver jag ingenting emot. Men det du skriver låter låter som nå feministiskt moral. Så som jag skrev ifrån början. Varje individ ska prestera 100% och bli tilldelad arbetsuppgift efter vad dem klarar av.

Om du kollar på läget i Syrien så gör kurdiska enheter med bara kvinnor ganska bra ifrån sig. Kan i för sig vara att de inte har lika stor erfarenhet av krig som du så de fick aldrig reda på att de suger på det hela. Gå ut i krig först så kanske du lär dig ett och annat om det hela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IgelQott:

@superpwnguin: Vad är ditt förslag på hur vi ska reagera på det ökade hotläget? Inte göra någonting, eller ska vi kanske gå med i NATO och hoppas de skyddar oss när vi inte har en duglig militär att göra det själv? Bli egna "dodgers" som du uttryckte de?

Huvudsyftet är att försvara landet, sekundärt är personliga utbildningen för ungdomar.

Vilket ökat säkerhetsläge? Tonvis av NATO trupper på Rysslands gräns betyder bara en sak. När NATO anfaller Ryssland kommer svaret komma i form av kärnvapen. Då är det säkrast att ses som ofarlig om man inte känner för att få en på sig. I för sig ett Stockholm mindre skulle nog göra mycket bra för Sverige men det är kanske lite drastiskt.

Permalänk
Medlem

@anon127948: Ok det är ju dina spekulationer, jag baserar mitt påstående på de säkerhetsrapporter som bland annat ligger till grund till riksdagens beslut.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IgelQott:

@AxMi-24:
Svenska soldater arbetar i FN och det med fredsbevakande syften. Vi initierar inga attacker, vi startar inga krig, och vi är inte med i NATO, även om samarbeten har skett i kampen mot terrorism.

Krig är ofta politiskt håller helt med, dvs de som startar dem, ser du att Sverige kommer starta några krig i politiska syften?

@superpwnguin:

Jag vet inte hur jag ska besvara det påståendet, är ofattbart att man kan skita i sitt land och sina rättigheter. Jag tycker då sverige och dess demokrati är värd att försvara i den mån det går.

Sverige är en USA knähund. Det fanns absolut ingen SC resolution som sa att man fick bomba sönder och samman Libyen och där var Sverige med, kanske inte med bomber men var med i operationen. Liknande skit med Afghanistan och för att inte nämna Syrien där endast Ryssland och Iran blivit inkallade av den lagliga regeringen, resten stödjer diverse halshuggande islamister och bombar lite överallt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IgelQott:

@AxMi-24: Ok det är ju dina spekulationer, jag baserar mitt påstående på de säkerhetsrapporter som bland annat ligger till grund till riksdagens beslut.

Säkerhetsrapporter som de som hävdade att det var Ryska ubåtar överallt som sedan visade sig vara allt annat än det? Konstigt att militären som vill ha mer pengar skriver sådana rapporter. Jag har varit med om krig och har lite erfarenhet av hur mycket man kan lita på media och politiker i sådana saker. Kritiskt tänkande är sådant som man måste lära sig

Permalänk
Medlem

@anon127948: Jag har inget emot att bekämpa terrorism.

Afghanistan var som medlem i ISAF, och var till en början enbart för att skydda civilbefolkningen, men tog ett steg 2009 till att öka närvaron och patrullera i syfte att söka konflikt, dock ej genom att skjuta först. 2014 har det återgått till att skydda civilbefolkningen, så du har rätt i att just där var Sverige tillfället i "krig" och sökte konflikt.

Angående Syrien så är det hela EU, och återigen i kamp mot terrorism.

Man kan inte lita på Media, Politiker, och Rapporter, vem ska man lita på, vem får man information ifrån? ett urval individer? var har jag gjort av min foliehatt, den behövs nog nu. Självklart måste man vara kritisk och framförallt källkritisk, men där det finns källor, vad är det då att inte tro på?

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

@IgelQott: Ja, men här har vi en viktig gränsdragning. Du får tycka det, men då måste DU försvara landet, inte någon annan som kanske inte alls tycker som du. Tvång är aldrig bra.'

Själv tänker jag aldrig någonsin höja ett vapen för att försvara Sverige, det finns så mycket idioter i det här landet som jag absolut inte vill offra livet för.

Permalänk
Avstängd

@anon127948:

Bubben att använda kvinnor emot IS vet folk är en fördel pga religionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IgelQott:

@AxMi-24: Jag har inget emot att bekämpa terrorism.

Afghanistan var som medlem i ISAF, och var till en början enbart för att skydda civilbefolkningen, men tog ett steg 2009 till att öka närvaron och patrullera i syfte att söka konflikt, dock ej genom att skjuta först. 2014 har det återgått till att skydda civilbefolkningen, så du har rätt i att just där var Sverige tillfället i "krig" och sökte konflikt.

Angående Syrien så är det hela EU, och återigen i kamp mot terrorism.

Man kan inte lita på Media, Politiker, och Rapporter, vem ska man lita på, vem får man information ifrån? ett urval individer? var har jag gjort av min foliehatt, den behövs nog nu. Självklart måste man vara kritisk och framförallt källkritisk, men där det finns källor, vad är det då att inte tro på?

Terrorister i Afghanistan var skapade av CIA på 80 talet så det är frågan vem man krigar för där och varför. En sak är säker, situationen i landet blir bara värre och värre jämfört med innan NATO och kompaniet blandade i sig.

Att EU och NATO stödjer alqaida, IS och resten av galningar är knappast en vettig anledning för att Sverige ska göra det samma. För eller senare kommer de vi skickat stöd till och skyddat politiskt bita oss allihopa i röven precis som USAs lilla låt oss skapa en massa islamist extremister i Afghanistan kom tillbaka när WTC träffades.

Man ska lita på sig själ. Kolla vad alla sidor säger och tänk igenom hur sannolikt det de säger verkligen är. För att inte tala om att tänka igenom deras motivationer och inkomster. Sverige är ett väldigt homogent land när det kommer till offentliga åsikter och alla håller den rätta linjen så det krävs en hel del arbete för att få reda på alternativ information (som i många fall stämmer bra mycket mer med verkligheten).

Enklaste sättet att detektera ren bullshit är när folk hävdar att ena sidan är änglar. Det är bevisat fel och i varje krig och konflikt är båda sidor smutsiga. Vissa mer än andra men alla är smutsiga. Finns inga rena krig även om många verkar tro det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Granter:

@AxMi-24:

Bubben att använda kvinnor emot IS vet folk är en fördel pga religionen.

Under WW2 fanns det en hel del stridande kvinnor både bland Sovjet armén och Jugoslaviens partisaner som gjorde yttersta bra ifrån sig. Det är möjligt att Tyskar var muslimer på den tiden men jag tror att det är en smula tveksamt.

IS och resten av galningarna har inga problem med att klä ut sig till kvinnor så jag tvivlar att de verkligen bryr sig om vem som dödar de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Idag vaknade man upp till trevliga nyheter, att de ska rösta på att återinföra värnplikten. Jag tror det går igenom, vi har låtit försvaret förfalla till den grad att även de största motståndarna klagat mindre.

Vad tycker vi?

Bra tycker jag, synd bara att det är så få som måste göra det, förhoppningsvis utökas det hela.

Värnplikten är otroligt nyttigt för att utvecklas och få disciplin som människa, lära sig sina egna gränser och hur andra människor fungerar. utöver det jobbiga så är det väldigt mycket kul och man skapar vänner för livet, minnen för livet är garanterat.

Och om man nu inte lyckas skaffa ett bra jobb efter, så är man garanterat en färdigutbildad städare efter lumpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Yooriitzz: Du är inte mycket äldre, du kanske behöver disciplin du också?

Har jag sagt att jag inte behöver det?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@anon127948: I'm done, din världsyn är snedvriden och du går inte att diskutera med. Att EU och NATO skulle stödja terrorism i form av IS och Al Qaida, är det konstigaste jag hört på länge. Då förstår jag att du även är emot Lumpen och Försvarsmakten om du inte litar på något du har möjlighet att vara källkritisk och kolla upp källor på. Ingen sida är en ängel i krig, det är nog alla medvetna om.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IgelQott:

@AxMi-24: I'm done, din världsyn är snedvriden och du går inte att diskutera med. Att EU och NATO skulle stödja terrorism i form av IS och Al Qaida, är det konstigaste jag hört på länge. Då förstår jag att du även är emot Lumpen och Försvarsmakten om du inte litar på något du har möjlighet att vara källkritisk och kolla upp källor på. Ingen sida är en ängel i krig, det är nog alla medvetna om.

Echo chamber heter det. Njut av den

Jag är inte emot försvarsmakten så länge den sitter i landet och försvarar den mot yttre angrepp och hjälper vid naturkatastrofer inom landet. Allt annat är invasion oberoende av hur många ljugande politiker hävdar något annat.

Syrrien är praktexempel på terroriststöd (bästa sedan Afghanistan på 80 talet) då både EU och USA har skickat enorma mängder utrustning och resurser till islamister i Syrien. Visst, vi kallar de för rebeller och ignorera när de mördar civilbefolkningen för att de försöker inrätta en lydstat till USA, med det gör inte saken mindre stöd till islamiska terrorister. Det är gamla vanliga med våran del av världen. Så länge det är bruna människor som dör är det bara bra. Mår fan illa av all blodlust i dagens samhälle, verkar som att de flesta glömt hur kul krig är (hint: det är inte som i spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Intressant att så många har erfarenheten att kvinnorna som ger sig på detta ofta gör bättre ifrån sig. Kanske för att de verkligen vill? Eller just för att många män tror att de ska vara rambo? Den frågan skulle jag gärna få svar på.

Kvinnor som söker sig till militären är i regel mycket motiverade och förberedda medan många män har olika grad av machovanföreställningar som ligger till last.

Den som tittat på Elitstyrkans hemligheter ser att machoattityd inte funkar.

Skrivet av Bassen87:

Ni som på ett närmast masochistiskt beteende är beredda på att försvara ert land för att ett gäng med slips och kostym bråkar, ni vet att det är en stormakt och inte lilla Danmark som försvaret nu "byggs" upp emot?

Ni kommer att försvinna i historien och glömmas lika snabbt som alla andra som gett sina liv för sitt land så tro inte att det ni gör kommer att kommas ihåg.

Vi har teknik för att ersätta att människor ska behöva offra sina liv, investera i en kärnvapenarsenal om ni vill stå emot en stormakt.

Allt annat vore naivt...

Skrivet av Bassen87:

Samma sak kan ni orsaka med ett kärnvapen utan att den ens behöver avfyras.

Jag kommer aldrig att offra mig själv, min familj eller mina vänner för att de som sitter vid makten bestämmer det.
De rika kommer dra utomlands medans ni dör och gör er besvärliga och när kriget är över flyttar de rika tillbaka.
Världen är stor nog och jag kan hitta ett hem någon annanstans än att dö för en bit land.

Om du läser tråden finns det gott om martyrer, det är inte jag som vill att det ska handla om det.

Du kommer nog bli gruvligt förvånad över den uteblivna gästfriheten. Många ryssar och ukrainare försöker fly och få asyl, men alla får systematiskt avslag eftersom det inte råder ett regelrätt krig. Det är så den moderna konflikten se ut.

Men ja, det är ju kul att du skiter blankt i demokrati, yttrandefrihet och samhället du lever i, bara du kan rädda ditt eget skinn. Du vet, det är tack vare just demokratiska fri- och rättigheter som du kan fly utan att riskera avrättning för det.

Skrivet av iFerz:

@GilbertG: "Sverige ger alla barn en massa service, skydd, stöd, utbildning, demokratiska fri- och rättigheter och möjligheter till ett bra liv, vad sägs om att betala tillbaka lite och skydda allt det där? För det kommer inte av sig självt.

Sen får naturligtvis alla misogyna element rensas ut."

Betala tillbaka gör jag (imo) genom skatt. Att gå en kort-ish militärutbildning ger mig knappas mer försvar för Sverige, det ger mig endast erfarenhet i att hantera vapen. Vilket känns enormt jävla onödigt att behöva försvara och "betala tillbaka" genom att i värsta fall döda personer som mest troligt försöka försvara sitt eget land.

Javisst är lumpen/GMU bra, men att behöva skjuta folk för att försvara ett land (som gör en sjuhelvetes massa fel) är enormt onödigt och ärligt talat, extremt omoget.

Här skrev jag detta:

"Nu utgår jag från min propå om medborgarplikt, dvs att det inte endast innebär vapentjänst, utan att det finns flera olika alternativ, vilket gör det lite mer demokratiskt på så vis.

Ett samhälle som ger utan att kräva något finns inte.

Jag anser att skatt inte är tillräckligt hur mycket man än betalar, för det handlar inte bara om ekonomi, utan att man måste få en särskild kontakt till samhället och "verkligheten" genom särskild delaktighet i det och förhoppningsvis knyta an samhället. Det kan vara en del av gymnasiet. Jag anser att en sådan kurs/prövning bör vara obligatorisk för alla som vill vara myndiga medborgare. Det är viktigt för samhället och för demokratin att medborgarna förstår hur det fungerar och hänger ihop, känner samhörighet med det och är beredda att stå upp för det. På sikt tror jag att det skapar ett mycket bättre samhälle på alla plan."

Se även http://www.sydsvenskan.se/2014-07-20/anders-emanuelson-tidiga...

Sen är det inte annat lands försvar när det kommer objudna gäster/"trevligt folk" från annat land utan tillåtelse och börjar hota, kräva saker och även skjuta.

Skrivet av superpwnguin:

@IgelQott: Vi har ändå ingen chans att försvara landet, just därför är det helt onödigt att skicka ungdomar (och vuxna) i döden för att sen ÄNDÅ förlora. Jag jämför ofta med en rånare. Han har en pistol och du har en colaburk i handen, du kan svinga hårt med den där burken och kanske får in en klockren pärla rakt på kinden på rånaren, men han skjuter dig ändå.
Då kan man ju lika gärna ge bort plånboken och fortsätta leva, i mitt tycke. Och det spelar mig ingen som helst roll vem jag betalar skatt till, Löven eller Putin.

Det är en korkad analogi, ett något rimligare scenario är att rånaren inte bara rånar en person, utan varenda en i sin närhet, och rör sig vidare för att råna fler. Visst kanske någon får sätta livet till för att göra motstånd, men då har man förhindrat att resten av befolkningen också blir rånade.

Sedan är det väldigt beklämmande att du är helt likgiltig inför att bo i ett korrupt maffialand med väldigt begränsade möjligheter.

Skrivet av anon127948:

Säkerhetsrapporter som de som hävdade att det var Ryska ubåtar överallt som sedan visade sig vara allt annat än det? Konstigt att militären som vill ha mer pengar skriver sådana rapporter. Jag har varit med om krig och har lite erfarenhet av hur mycket man kan lita på media och politiker i sådana saker. Kritiskt tänkande är sådant som man måste lära sig

Samtidigt har du svalt all putinistpropaganda med hull och hår, relativiserar friskt och svamlar om "men USA då?" i varenda inlägg och annat som inte rör svensk värnplikt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Wow wow wow! Sakta i backarna...vi vet att kvinnor har sämre råstyrka än män p.g.a lägre testosteron, MEN dagens krig utkämpas inte med svärd och spjut...utan med automatvapen och kannoner! Kvinnor har dessutom ett försiktigare och mindre vårdslöst temperament och förlitar sig oftast mer på list än på råstyrka! Visst, en vältränad man med bra träning kan prestera bättre men inte ens nära dubbelt bättre som vissa här får det att låta som! Ser vi på friidrott prestera män i genomsnitt ca 10-20% bättre MAX och då är det inte endast råstyrka som spelar roll i krigssituationer. Så den faktiska fördelen torde ligga i 5-10% snåret. (Med vissa undantag givetvis!)

Vad det gäller lumpen överlag så gick jag lumpen i Finland och tycker att det var en givande upplevelse! 6 månader i toaletten visst, men man lärde samtidigt känna sig själv på ett helt annat sätt! Men vet inte riktigt vad man tål förrän man kört ställningskörningar i 14 dagar i minus 30 grader i lappland haha! Då vet man vad som är usliga omständigheter Att käka fuset bröd med halvätlig ärtsoppa varje dag tär på en kan jag säga! Och vill man inte delta så kan man givetvis göra civiltjänst Vi fick avbryta närsomhelst!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Sedan är det väldigt beklämmande att du är helt likgiltig inför att bo i ett korrupt maffialand med väldigt begränsade möjligheter.
Samtidigt har du svalt all putinistpropaganda med hull och hår, relativiserar friskt och svamlar om "men USA då?" i varenda inlägg och annat som inte rör svensk värnplikt.

Visst, Putin bot. har du något vettigt att komma med eller är det det bästa du kunde komma på?

USAs äventyr påverkar de som gör värnplikten då de blir indragna i deras små krig. Om lagen säger att värnpliktiga aldrig kommer skickas utanför Sveriges gränser är det lugna puckar. Då kan vi fullständigt skita i vad USA och resten av EU håller på med. Men så länge ungdomar kan bli tvingade ut i krig av politiker som sitter säkra hemma är det ganska viktigt att se vad de som bestämmer våran utrikespolitik gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IgelQott:

@AxMi-24: I'm done, din världsyn är snedvriden och du går inte att diskutera med. Att EU och NATO skulle stödja terrorism i form av IS och Al Qaida, är det konstigaste jag hört på länge. Då förstår jag att du även är emot Lumpen och Försvarsmakten om du inte litar på något du har möjlighet att vara källkritisk och kolla upp källor på. Ingen sida är en ängel i krig, det är nog alla medvetna om.

CIA bidrog med flera Miljarder dollar till Al Qaida under 80-talet för att bekämpa ryssen i Afghanistan. Bara att googla så vet du Klart dom inte stöder dom i dagsläget men med den historia CIA har så vet man inte om man kan lita på dom...dom försökte ju mörda Castro 500 ggr utan att lyckas och försökte göra statskupp i Iran....dom hade även planer på att göra iscensatta terrordåd i USA för att kunna motivera invasion av Kuba men Kennedy sa nej...

Själv har jag inget emot NATO eller EU, ville bara inflika lite om CIA

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Kvinnor som söker sig till militären är i regel mycket motiverade och förberedda medan många män har olika grad av machovanföreställningar som ligger till last.

Den som tittat på Elitstyrkans hemligheter ser att machoattityd inte funkar.

Fasen vad duktig jag är på att gissa då Vi kan väl i för sig inte vara säkra på att det det är hela sanningen egentligen. Men det är ju ganska logiska slutsatser.

Tackar för tipset, ska se om jag kan kika på den. Verkar dock bara vara sista avsnittet jag får se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Visst, Putin bot. har du något vettigt att komma med eller är det det bästa du kunde komma på?

USAs äventyr påverkar de som gör värnplikten då de blir indragna i deras små krig. Om lagen säger att värnpliktiga aldrig kommer skickas utanför Sveriges gränser är det lugna puckar. Då kan vi fullständigt skita i vad USA och resten av EU håller på med. Men så länge ungdomar kan bli tvingade ut i krig av politiker som sitter säkra hemma är det ganska viktigt att se vad de som bestämmer våran utrikespolitik gör.

Nu måste du ju oftast gå i med i nått specialtruppförband för att hamna i mindre NATO-krig...allmän värnplikt är mer för att få en större bas att vaska fram specialtrupper ur! Samt att hålla en större krigstida reserv i skick!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Den som tittat på Elitstyrkans hemligheter ser att machoattityd inte funkar.

"Machoattityden" fungerar alldeles utmärkt så länge den är kalibrerad, och det blir den i den miljön. Faktum är att det blir den inom det militära överlag. Pojkar görs till män. Fullt med macho, fullt med testosteron, fullt med styrka, fullt med agression, osv, men det är kalibrerat macho.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Nu måste du ju oftast gå i med i nått specialtruppförband för att hamna i mindre NATO-krig...allmän värnplikt är mer för att få en större bas att vaska fram specialtrupper ur! Samt att hålla en större krigstida reserv i skick!

Det är fortfarande värnpliktiga som skickas ut för att kriga. Man är precis lika död om man blir skjuten oberoende av vilken enhet man tillhör och samma gäller för ens offer. Är man tvingad att göra värnplikten (vilket man är) så ska man aldrig skickas för att kriga utanför egna landet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Det är fortfarande värnpliktiga som skickas ut för att kriga. Man är precis lika död om man blir skjuten oberoende av vilken enhet man tillhör och samma gäller för ens offer. Är man tvingad att göra värnplikten (vilket man är) så ska man aldrig skickas för att kriga utanför egna landet.

Nu är det endast om ett NATO-land blir anfallet som alla NATO-länder måste hjälpa till...och nu är Sverige inte med i NATO...Specialförband skickas iväg först! Man skickar inte 6-12 månaders män för att kriga i småkrig...

Får jag fråga hur många värnpliktiga som dödats nu när du är så rädd för att bli dödad i krig? Du får det att låta som att runt 10% kommer att dö...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tibbar:

Hur ska kärnvapen lösa situationen? Dra iväg en raket mot Moskva i "förebyggande" syfte eller hur tänker du?

Att du och din familj kommer klara sig ifrån en attack av en stormakt som obehindrat kommer invadera Sverige är naivt, jag skulle göra allt i min malt för att få min familj, släkt och vänner att få den tid som krävs under en evakuering. Det gör jag gladeligen även om jag inte skulle kommas ihåg mer än min familj. Var du lägger din värdering är upp till dig.
Men tro inte en sekund att dina nära o kära kommer gå hela ur ett krig med ditt resonemang. Inte för att mitt resonemang skulle rädda Sverige men kanske iaf få stopp på det initiala hotet.

Hur många länder som har kärnvapen har du sett invaderas utav en större makt?

Kärnvapen fungerar som en försäkring och just därför är Nordkorea är ett svårt problem då man inte bara kan gå in och få bort den extrema diktatorn.
Antalet soldater och stridsfordon har ingen betydelse när man väger det emot ett kärnvapen, kan du inte förstå den kopplingen så har jag försökt iallafall.

Det är inte säkert man hinner undan innan utvägarna är stängda, men jag hade iallafall försökt än att gå efter vad folk med makt säger åt mig att göra medans de själva sitter i en säker bunker för att de tror att de är mer värda än alla andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

Vi får väl hoppas att det finns "någon annan" som är mindre värd som kan offra sitt liv så att du och ditt släkte av syltryggar kan fly till "något annat land".

Tänker du alltid bara på dig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Tvärtom, jag vill inte att unga män och kvinnor ska offra sina liv i en utgång som för mig är rätt självklar emot en större makt.

Ni kan skrika er gula och blåa men faktum är att Ryssland är en krigsmotståndare som vi inte har en chans emot varken när det gäller antal man, fordon och vapen.

Varför skulle jag då vilja att folk går ut och ställer sig emot ett eventuellt anfall och bara dö?

Jag ser värdet i folk, men jag antar att du är beredd att offra alla inklusive dig själv för att visa motstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Hur många länder som har kärnvapen har du sett invaderas utav en större makt?

Kärnvapen fungerar som en försäkring och just därför är Nordkorea är ett svårt problem då man inte bara kan gå in och få bort den extrema diktatorn.
Antalet soldater och stridsfordon har ingen betydelse när man väger det emot ett kärnvapen, kan du inte förstå den kopplingen så har jag försökt iallafall.

Nordkorea har inte ett utvecklat MAD koncept än mot Sydkorea. Finns en buffert där på bra många år innan man når den kapaciteten, men det innebär också att Nordkoreas dagar är på nedräkning på allvar. Vi kommer vilken morgon som helst vakna upp med nyheterna att Sydkorea, tillsammans med massivt understöd från Japan och USA har gått in och sänkt Nordkorea och bombat Pyongyang till en grushög.

Nordkorea har i alla fall inte officiellt någon som helst kapacitet att använda kärnvapen taktiskt. Än .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Du kommer nog bli gruvligt förvånad över den uteblivna gästfriheten. Många ryssar och ukrainare försöker fly och få asyl, men alla får systematiskt avslag eftersom det inte råder ett regelrätt krig. Det är så den moderna konflikten se ut.

Men ja, det är ju kul att du skiter blankt i demokrati, yttrandefrihet och samhället du lever i, bara du kan rädda ditt eget skinn. Du vet, det är tack vare just demokratiska fri- och rättigheter som du kan fly utan att riskera avrättning för det.

Har dubbelt medborgarskap så den vägen är inte helt körd.

Hade jag bara velat rädda mitt eget skinn hade jag ju inte ens försökt kommunicera med de som blint vill offra sina liv för sitt land, då hade intresset istället legat i att vara tyst och låta er dö ut.

Bättre än så kan du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Wow wow wow! Sakta i backarna...vi vet att kvinnor har sämre råstyrka än män p.g.a lägre testosteron, MEN dagens krig utkämpas inte med svärd och spjut...utan med automatvapen och kannoner! Kvinnor har dessutom ett försiktigare och mindre vårdslöst temperament och förlitar sig oftast mer på list än på råstyrka! Visst, en vältränad man med bra träning kan prestera bättre men inte ens nära dubbelt bättre som vissa här får det att låta som! Ser vi på friidrott prestera män i genomsnitt ca 10-20% bättre MAX och då är det inte endast råstyrka som spelar roll i krigssituationer. Så den faktiska fördelen torde ligga i 5-10% snåret. (Med vissa undantag givetvis!)

Vad det gäller lumpen överlag så gick jag lumpen i Finland och tycker att det var en givande upplevelse! 6 månader i toaletten visst, men man lärde samtidigt känna sig själv på ett helt annat sätt! Men vet inte riktigt vad man tål förrän man kört ställningskörningar i 14 dagar i minus 30 grader i lappland haha! Då vet man vad som är usliga omständigheter Att käka fuset bröd med halvätlig ärtsoppa varje dag tär på en kan jag säga! Och vill man inte delta så kan man givetvis göra civiltjänst Vi fick avbryta närsomhelst!

Håller helt med!
Och det märks helt klart att kvinnor har högre smärttröskel också hehe
Minns de riktigt påfrästande övningarna, flera av killarna gnällde medans tjejerna bet ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Nordkorea har inte ett utvecklat MAD koncept än mot Sydkorea. Finns en buffert där på bra många år innan man når den kapaciteten, men det innebär också att Nordkoreas dagar är på nedräkning på allvar. Vi kommer vilken morgon som helst vakna upp med nyheterna att Sydkorea, tillsammans med massivt understöd från Japan och USA har gått in och sänkt Nordkorea och bombat Pyongyang till en grushög.

Nordkorea har i alla fall inte officiellt någon som helst kapacitet att använda kärnvapen taktiskt. Än .

Du menar att de inte har ett sätt att bestycka långdistansmissiler än, men de kan fortfarande placera ut kärnvapen och detonera ifall Syd och USA anfaller.

Sen har du problemet att Kina inte kommer tillåta att USA kommer så nära deras gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Visst, Putin bot. har du något vettigt att komma med eller är det det bästa du kunde komma på?

USAs äventyr påverkar de som gör värnplikten då de blir indragna i deras små krig. Om lagen säger att värnpliktiga aldrig kommer skickas utanför Sveriges gränser är det lugna puckar. Då kan vi fullständigt skita i vad USA och resten av EU håller på med. Men så länge ungdomar kan bli tvingade ut i krig av politiker som sitter säkra hemma är det ganska viktigt att se vad de som bestämmer våran utrikespolitik gör.

Demokrati är alltså inget argument för dig. Ja, det är bara att flytta till valfri drömsk diktatur, vi vill inte ha antidemokrater här. Men det är klart, du är gravt misinformerad i största allmänhet, så det kan kanske ursäktas.

PS. Detta är ingen diktatur, värnpliktiga skickas inte ut i krig.
PS2. Detta är en demokrati, vi väljer vilka som ska bestämma.
PS3. Sverige är genom Lissabonfördraget allierade med övriga EU-länder sedan 2009.

Skrivet av anon186252:

Fasen vad duktig jag är på att gissa då Vi kan väl i för sig inte vara säkra på att det det är hela sanningen egentligen. Men det är ju ganska logiska slutsatser.

Tackar för tipset, ska se om jag kan kika på den. Verkar dock bara vara sista avsnittet jag får se

Säsong 1 är bättre, se gärna den om du kan, eh... "hitta" den.

Skrivet av Larsioni:

"Machoattityden" fungerar alldeles utmärkt så länge den är kalibrerad, och det blir den i den miljön. Faktum är att det blir den inom det militära överlag. Pojkar görs till män. Fullt med macho, fullt med testosteron, fullt med styrka, fullt med agression, osv, men det är kalibrerat macho.

Du bör förkovra dig inom biologi och söka hjälp för dina sociala vanföreställningar.

Skrivet av Bassen87:

Har dubbelt medborgarskap så den vägen är inte helt körd.

Hade jag bara velat rädda mitt eget skinn hade jag ju inte ens försökt kommunicera med de som blint vill offra sina liv för sitt land, då hade intresset istället legat i att vara tyst och låta er dö ut.

Bättre än så kan du.

Nej, du propagerar för att demokrati och yttrandefrihet ska överges till förmån för diktatur och despoti. Tvi!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian