Får inte DDR4 att passa i mitt moderkort (AsRock Z270 Extreme 4)

Permalänk

Får inte DDR4 att passa i mitt moderkort (AsRock Z270 Extreme 4)

Hej,

Beställde ett ASRock Z270 Extreme 4 moderkort och Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 16GB.

Jag får inte i minnena i slotsen....vad har jag missat?

Minnena ser ut som såhär över kretsarna, om ni förstår vad jag menar ------______------
De är alltså inte helt raka i underkant...antar att jag beställt fel minne eller så är jag helt ute på cykeltur...

Tacksam för svar.

Rubrik justerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Ser la inget problem med delarna.

Kolla på ramminnet, kolla på slotten, öppna upp slotten med sidoflärpen, tryck ner minnet. Går bara att sätta i åt ett håll.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Extremaz: Hej och tack för ditt svar Saken är att det är bara "flärp" på ena sidan av sloten och det passar verkligen inte.....

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt rocket science, du ser till så minnet är åt rätt håll, öppnar flärpen och trycker sen ner minnet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusmedc:

@Extremaz: Hej och tack för ditt svar Saken är att det är bara "flärp" på ena sidan av sloten och det passar verkligen inte.....

Bara på ena sidan?

Du försöker väl inte sätta kortet i en PCIE slot?

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk

@AnXeZ: Nej. Vet att det är en minnesplats Men fortsatt bara en flärp.......aldrig sett det förut.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Marcusmedc:

@AnXeZ: Nej. Vet att det är en minnesplats Men fortsatt bara en flärp.......aldrig sett det förut.

Tycker det är rätt vanligt nu för tiden, går det inte att föra rakt ned symmetriskt så börja med att peta ned den i andra änden och stäng sedan på flärp-sidan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tycker det är rätt vanligt nu för tiden, går det inte att föra rakt ned symmetriskt så börja med att peta ned den i andra änden och stäng sedan på flärp-sidan.

@Marcusmedc

Man lär sig någonting nytt varje dag...

Men när jag googlar på ditt moderkort så är det dubbla "flärpar"...

Men jag kan ha fel o.O

EDIT: Jag har letat som en galning nu och kan bara hitta det moderkortet med dubbla "flärpar"...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att ta en bild på ditt RAM och ditt moderkort?

Kan det vara så att du försöker sätta i RAM-minnet i PCIe...?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z270%20Extreme4/

Från vad jag kan se där så är det bara flärp i ovankant, "öppna" den, kolla vart du har ursparningen på minnet och linea upp det med minnesslottens "gupp", börja med att montera minnet på den sida där du inte har flärp för att sedan trycka fast den i den kant där du har flärp på slotten.

Att moderkort bara har en flärp har varit någorlunda vanligt sedan iallafall inte 4*** serien, har ingen koll hur det ser ut på amd's sida.

Edit: TS trådrubrik gav mig cancer och jag är nu döende, thx alot.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z270%20Extreme4/

Från vad jag kan se där så är det bara flärp i ovankant, "öppna" den, kolla vart du har ursparningen på minnet och linea upp det med minnesslottens "gupp", börja med att montera minnet på den sida där du inte har flärp för att sedan trycka fast den i den kant där du har flärp på slotten.

Att moderkort bara har en flärp har varit någorlunda vanligt sedan iallafall inte 4*** serien, har ingen koll hur det ser ut på amd's sida.

Edit: TS trådrubrik gav mig cancer och jag är nu döende, thx alot.

När man inser att man är blind....

Jag ska nog reklamera min ögon.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...