Permalänk
Medlem

Idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Isåfall är det väl dags för värnplikt för kvinnor nu också?

Och Sveriges försvar med eller utan värnplikt är ett spel för gallerierna. Vi skulle kunna försvara oss 1 minut mot Ryssland.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Allmän mönstring för båda män och kvinnor? Ja! Allmän värnplikt? Nej!

Allmän mönstring skulle ge försvaret en chans att visa vad som kan erbjuda i form av utbildning och kariärsmöjligheter. Det skulle också ge intresserade en första möjlighet att visa försvaret vad dom har att erbjuda som individ. Detta skulle ju så klart innebära att mönstringen måste vara anpassad för att faktiskt kunna visa upp dessa saker.

Vad det gäller allmän värnplikt har jag svårare att se några argument för. Många här säger att det är bra för att lära unga män och kvinnor att "lära sig veta hut", fungera i grupp och bädda en säng med mera. Inget av detta anser jag att skattepengar ska gå till (via försvaret). Att lära "vara som en människa" vare sig det är i grupp eller som individ borde redan vara gjort i hemmet och/eller skolan. Och dom som inte redan har dessa grundläggande egenskaper vid denna ålder ska helt enkelt sorteras bort. Och att lära sig bädda sägen är för övrigt ingen grundläggande egenskap eller nått staten ska betala för.

Vad försvaret istället ska vara till och dessa utbildningar ska ligga till grund för är att försvara landet och dess intressen. Alltså inget vuxendagis. Att värnplikt kan ge individen fler färdigheter än att just detta är förstås positivt även för samhället i stort men det ska inte vara försvarsmaktens huvudsyfte.

Sen kan man ju också jämföra viken typ av soldat vi i slutändan får ut. En hypotetisk soldat som själv har valt detta som ett yrke och som också använder sin utbildning aktivt och som dessutom inom sin yrkesutövning också tillgodoser sig ytterligare egenskaper. Detta skulle ju så klart underlättas av en mer aktiv roll av Sverige ute i världen där våra soldater kan både hindra att oroshärdar sprids och vara "färdiga" om dom kallas hem på grund av säkerhetsläget på hemmaplan.

En annan hypotetisk soldat som inte gör det frivilligt, inte är speciellt motiverat att lära sig saker och sen inte heller får chansen att repetera och vidareutveckla sina förmågor riskerar snarare att sluta som dyrt kanonfoder om det verkligen blir skarpt läge.

Allt detta är ju tyvärr mer eller mindre akademiskt så länge den svenska hållningen är att vi är neutrala och ingen som inträffar utanför våra gränser (militärt) är något vi ska beblanda oss med. Ett mer moraliskt och även försvarsmässigt hållbart agerande borde vara att flytta potentiella hot längre från vår egna gräns. Ett sätt att göra detta skulle till exempel vara ett samarbeta med Finland, Estland, Lettland, Litauen samt möjligtvis också Polen, Tyskland och Danmark. På så sätt flyttar vi gränsen där ett möjligt ryss-anfall kan mötas och våra soldater får möjlighet att i fredstid befinna sig på en gräns "som betyder något". Dessutom borde effekten av att samarbeta närmare med flera länder som antingen har ett intresse av en bättre försvarad gräns mot Ryssland och/eller en öppen och fredlig Östersjö vara ett bättre försvar av Sverige till en lägre eller lika kostnad.

Summan av allt detta torde vara att istället för att ha ett försvar som är ett spel för galleriet, som inte är bra för nått, har vi istället ett bättre egen försvar som dessutom kan vara del av större försvar som faktiskt skulle vara kapabelt att göra skillnad.

Nu förutsätter ju allt detta så klart inte bara en förändring om hur försvaret bedrivs här hemma och på bortaplan och ett nytt synsätt på landet ska försvaras men också att det faktiskt tillsätts medel för ändamålet.

Detta förutsätter också vidare att just Ryssland är det man bygger upp ett försvar emot. Att Ryssland är ett hot mot demokratiska stater har dom ju redan visat i Ukraina, att dom är ett direkt hot mot Sverige får väl anses vara mindre troligt. Därav mitt argument att Sveriges försvar måste vara mer mobilt och kunna sättas in det dom värdering vi anser oss ha måste försvaras. Även om det är en bit bort och inte påverkas oss direkt, just nu.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte. Grundproblemet är att pengar saknas. Inte många vill riskera liv och lem för knappt 20 papp i månaden. Nu ska de tvinga folk in istället, men pga nämnda pengabrist/snåleri, så de kommer inte ens mönstra alla, vilket ju är djupt orättvist att vissa som inte vill riskerar åka in medan andra kanske halvintresserade inte ens får.

Jag förespråkar dock en allmän och könsneutral medborgarplikt.

Den senaste tidens ökade anslag till försvaret är ett skämt och egentligen en lögn.

Regeringen drog in 900 MSEK från försvarsbudgeten 2016
"Regeringen drog in ("indragning") 900 MSEK från försvarsbudgeten 2016. För att låtsas ha en högre budget anslogs pengar till internationell verksamhet man visste man inte skulle ha, och dessa pengar drogs sedan in och återfördes till staten. Pengarna gick inte över till andra nödvändiga delar för försvaret utan snyggade istället till statsbudgeten. Det innebär att tillskottet för nationellt försvar från internationella insatser enligt försvarsbeslutet 2015 i stort sett utplånats."

Värnplikten: Regeringen riktar bort fokus från behovet av 6.5 miljarder
"Genom att dagen efter Försvarsmakten och ÖB lämnat sitt budgetunderlag och konstaterat att det saknas 6.5 miljarder kronor i anslag, så väljer regeringen att återinföra värnpliktsutbildning. Detta sparar inga pengar, men beslutet kommer för att rikta bort uppmärksamheten från Socialdemokraternas och Miljöpartiets ovilja att anslå ytterligare 6.5 miljarder till försvaret för de politiska beslut man redan fattat. Istället kommer vi nu få en okunnig debatt om värnplikt."

Vad skulle en tredje svensk brigad kosta?
"Sverige har i den sk förbandsreserven stående materiel till en hel mekaniserad skyttebrigad, utrustad med stridsfordon 90 som stridsfordon. Kombinerat med de Archer-haubitsar som ska "säljas" eller placeras i förbandsreserven är det teoretiskt möjligt att sätta upp en tredje svensk brigad. Vad detta skulle kosta årligen kan utläsas ur Försvarsmaktens årsredovisning. [...] Ska Sveriges armé rustas upp till en tredje brigad behövs en varaktig anslagsökning om 600 - 3000 MSEK om året till försvarsbudgeten, plus engångsanslag för viss materielanskaffning som lastbilar och stridsvagnar."
Väldigt lite pengar för en såpass stor förmågeökning.

Skrivet av Tumnus:

Fortfarande. Trumps åsikter om Nato har kommit alldeles för sent (Sverige är inte med i Nato dessutom) för att det ska ha någon som helst inverkan på detta beslut utan jag tror att beslutet har fattats baserad på utvecklingen i Ukraina samt Rysslands upprustning. Precis som synen på det svenska försvaret tidigare följde Rysslands nedrustning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3aq80/regeringen-beslutar...

Om 1.000 soldater beräknas kosta 600 miljoner att förse med material och utbildning... vad kommer då 4.000 eller 13.000 av den första kullen kosta? Om vi säger att 13.000 årligen utbildas (vilket var snittet innan lagen las på is) så kommer det att kosta försvarsmakten 7,8 miljarder. Ska en allmän värnplikt införas (vilket artikeln menar att den gör efter december) så kan det nästan bli det dubbla. Vi snackar alltså om att försvarsbudgeten måste ökas med närmare 20%. Pengar som inte kan trollas fram....

Äh, kan det trollas fram 60 miljarder till Migrationsverket så kan väl försvaret få några
procent högre budget.

Skrivet av anon186252:

Förvisso, men det är vibben jag plockat upp. Folk oroar sig rejält för att inte få stöd utav USA, blabla.. Tror du förstår hur jag tänker också. Kan dock vara att Trumps uttalanden snarare var den lilla knuff som behövdes, om man ska följa min tankebana.
Edit2: Var föresten inte bara Nato-delen jag menade, även om jag kanske uttryckte mig så. Är ju ganska mycket snack om att Trump och kompani är Ryssvänliga.

Jo, var lite det jag menade med "någorlund förståelig i dagsläget". Finns faktiskt orsak till att ta sig en funderare, egentligen inte bara en "ryssen kommer", men men, bra början.

Edit: Intressant med lite siffror, så det tackar jag för. Vet dock inte riktigt hur det ska kopplas till vår diskussion exakt, stärker väl snarare min poäng att man behöver mer pengar till militär och därför gör västvärlden glad.

Jag är inne på din linje. Sveriges försvar har sedan Andra världskriget varit baserat på ursprungligen hemliga bilaterala avtal med USA och varit synkat med NATO-grannarna.

Skrivet av Heinel:

Eller så kunde de infört något vettigt som allmän yrkesutbildning, eller att alla fick hjälpa ensamma pensionärer eller något annat som vi skulle ha nån nytta av...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av loefet:

Tycker de kan utöka det till att alla som inte gör Värnplikt får göra en "Civiltjänstgöring" vilkea skulle kunna hjälpa till att avlasta de professionella inom vård, omsorgen, skolan, tull, polis, etc.
för att kunna skapa en möjlighet till att för en gångs kunna "fixa" dessa områden som ändå behövs för alla här i Sverige.

Se här http://www.sydsvenskan.se/2014-07-20/anders-emanuelson-tidiga...

Skrivet av eribo01:

Jag är för till en viss grad. Jag är en av många som kommer drabbas, och själva lumpen i sig är väl bra. Men jag skulle personligen hellre plugga ett år, istället för att slänga iväg det. Och ja, det är säkert bra för att växa upp, men samtidigt kan jag väl tycka att om man kan bevisa att man gör något sammhällsnyttigt istället för att göra lumpen så kan det vara okej. För hur bra är ett försvar med omotiverade människor egentligen? Jag vill inte vli utkallad i tjänst i typ afghanistan. Samtidigt håller jag med att vissa behöver det då dem är rent ut sagt idioter.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer inte bli tvingad till utlandstjänst, det är bara grundutbildningen som är belagd med plikt.

Skrivet av Jocke86:

Huruvida det behövs av militära skäl har jag ingen aning om, så mycket motstridiga uppgifter. För enskilda individer, framförallt män, tror jag att det kan vara väldigt nyttigt. Förmodligen kommer ADHD diagnoser och dylikt börja minska igen. På ett principiellt plan är jag starkt emot att tvinga människor till någonting överhuvudtaget, allra minst att ta till vapen.

Skrivet av Klumpeduns:

Utifrån egen erfarenhet så bör värnplikt inte återinföras. Det var tio bortkastade månader i mitt liv där jag istället kunde ha gjort något produktivt istället, och det är inte rimligt i en demokrati att man frihetsberövar människor mot sin vilja i 7.5-15 månader som det var tidigare. Och ersättningen per månad? Under 1500:- under sent 90-tal. Det militära brukade påstå att de gjorde män av pojkar, min erfarenhet är att de gjorde pojkar till ännu större pojkar i den unkna machomiljö som rådde. Som exempel kan nämnas att befäl använde uttryck som fittglans/knullglans för att beskriva hur välputsade kängor skulle se ut....

Om det nu skall vara ett tvång så skall det självklart gälla oavsett kön. Varför skall bara män behöva tvingas dö för att försvara sitt land?

Skrivet av JesperT:

Jag är emot av den anledningen att jag är helt emot synsättet att staten ser medborgarna som deras egendom som de kan använda som slavarbetskraft.

I övrigt tycker jag att själva värnplikten nog kan vara en bra och uppfostrande upplevelse för att härda folk lite för vuxenlivet.
Och självfallet ska vi inte bygga in någon könsdiskriminering om det nu införs igen. Både tjejer och killar ska isåfall tvingas mönstra i samma utsträckning. Det är såklart skillnad på män och kvinnor fysiskt och på andra sätt, men i ett modernt försvar är det långt ifrån endast råstyrka som behövs..

Skrivet av iFerz:

Jag är faktiskt inte berörd (97:a) så vitt jag förstått allting. Försöker bara sköta en argumentation om ämnet då jag står emot det.
Däremot uttrycket "göra tjänst för ditt fosterland" stör mig lite. Är verkligen inte patriotisk, men bränner inte heller flaggan om man säger så.

Sverige ger alla barn en massa service, skydd, stöd, utbildning, demokratiska fri- och rättigheter och möjligheter till ett bra liv, vad sägs om att betala tillbaka lite och skydda allt det där? För det kommer inte av sig självt.

Sen får naturligtvis alla misogyna element rensas ut.

Skrivet av Enity:

Om vi ska ha värnplikt så bör den vara allmän och omfatta båda könen. Är det någon som tycker att man inte kan tvinga tjejer till det så är det det bara att titta på Israel för där fungerar det alldeles utmärkt. Är det någon som tycker att pengar inte finns så kan man ju titta på hur Finland har löst sitt försvar. Fast det känns nog jobbigt för politikerna att erkänna att JAS är onödigt dyrt och att super pumor inte är så jävla användbart och kostnadseffektivt att försvara Sverige med. Fast det är ju klart att stridsvagnar och artilleri inte går att skicka iväg på prestigefyllda utlandsuppdrag.

Hkp 10 är avskaffad.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Äh, kan det trollas fram 60 miljarder till Migrationsverket så kan väl försvaret få några
procent högre budget.

Det går tyvärr inte till så. "60 miljarder" trollades inte fram ur tomma intet utan uppkom genom massiva nedskärningar framförallt under alliansregeringen. De pengar som sparas i framtiden genom sänkt invandring MÅSTE återgå till skola, omsorg, vård etc lika mycket som försvaret och då rinner fort pengarna bort. Så det är inte bara att "trolla" fram något. Framförallt inte en ökning på 20% av försvarsbudgeten. Den måste komma någonstans ifrån.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Svammel. Lägg ned hela försvaret och lägg pengar på sjukvård, utbildning osv istället.

Skrivet av DaNii:

Jag tycker det är löjligt. Det finns så mycket annat det behövs läggas tid och pengar på i dagens samhälle.

Jag gjorde 7,5 månaders värnplikt och det tillförde inget i mitt liv. Jag kunde redan skilja på rätt och fel, vad man får och inte får göra, att respekterar andra människor osv.
Jag tycker det är upp till var förälder att uppfostra sina barn till bättre människor!

Skrivet av Celebmir:

Gjorde tjänstgöring 87-88 då vi hade ett försvar. Jag tycker inte att den skall återinföras. Jag vet att de saknar folk som vill in i försvaret idag så kanske skulle vi införa allmän mönstring igen för att enklare fånga in folk som vill göra tjänstgöring men någon värnplikt vill jag inte ha tillbaka. Jag ser helst att försvaret minskas än mer. Men vår försvarsindustri behöver ha en satsning på försvaret.

Hur hade ni viljat att säkerhetspolitiken sett ut?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag är tjej och valde att göra lumpen i Finland då jag var 19, detta var inte så många år sedan. Flera borde göra lumpen för det eliminerar mycket av tonårens dryghet, både hos killar och tjejer. Vad som dock måste tas i beaktande är det helvete som återkommer hos alla kvinnor varje månad - det kostar pengar att köpa sanitära produkter och hygienen ska skötas, för att inte tala om fruktansvärda smärtor som påminner och knivar och levande Aliens inne i kroppen >_>

Folk som säger att kvinnor ska in i militären ska vara beredda på att ge dessa rekryter extra tillägg så att de kan leva normalt precis som killarna. Nuff said. Annars har jag inga kommentarer, släng dit allihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Sverige ger alla barn en massa service, skydd, stöd, utbildning, demokratiska fri- och rättigheter och möjligheter till ett bra liv, vad sägs om att betala tillbaka lite och skydda allt det där? För det kommer inte av sig självt.

Sen får naturligtvis alla misogyna element rensas ut.

Hkp 10 är avskaffad.

Jag tycker det räcker bra att jag som en heltidsarbetande individ betalar tillbaka genom ett av världens högsta skattetryck. Med den starka maktstruktur som naturligt existerar i det militära och eftersom makt lätt korrumperar så skulle jag vilja påstå att det är ganska svårt att städa bort macho-attityd och annat ur försvaret. När jag gjorde lumpen så fick befäl inte längre används sig av pennalism påstods det, det gjorde de ibland ändå. Jag upplevde även tillfällen då de fysiskt tvingade personer till saker, t.ex. att bada i en isbelagd pöl med fyskläder på mitt i vintern utan möjlighet till ombyte eller värme efteråt. Lösningen de presenterade var att springa de kilometrarna som det var till kasernen för att hålla värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Det är helt klart ett slagfärdigt argument - att man borde betala tillbaka för det som samhället bidragit med så långt. Samtidigt har ungdomen knappast haft en möjlighet att tacka nej till samhällets försorg. Det blir lite som om barn skulle vara skyldiga att försörja sina föräldrar pga alla uppoffringar som de gjort under barnets uppväxt. Det finns helt klart något sorts fordransförhållande i båda fallen - som god medborgare/avkomma borde man kanske hjälpa staten eller föräldrarna. Men jag är tveksam till om det är moraliskt att tvinga ungdomen.

Sen undrar jag rent allmänt vad 'könsneutral' värnplikt betyder. Innebär det att man kallar en kull till mönstring utan att ta hänsyn till kön varpå man väljer de individer som är bäst lämpade? Eller innebär det att man försöker uppnå hälften män och hälften kvinnor bland dom som gör värnplikten?

Permalänk
Avstängd

Bra.

Många feminister och "sjws" på Facebook som gråter dock.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Detta är bra för Sverige, och framförallt för många ungdomar.

Permalänk
Medlem

Bra med ett försvar.
Idén att "vi har ändå ingen chans mot ryssen så varför försöka?" är rätt så efterbliven tycker jag... Ingen minns en fegis, såklart vi ställer oss upp och slåss för vårt land om det skulle komma till det, oavsett om vi blir totalt smiskade eller inte.

Kommer oss som inte fick göra lumpen få en ny chans?

Permalänk
Skrivet av Efta:

@john00133: Visst, sen kan vi sluta jobba också, så slipper vi allt tjat om fattigdom också. Om folket får slut på bröd, låt dom äta tårtor. Och så vidare.

Var det ett skämt eller är du så naiv på riktigt?

Men om vi slutar krigar och skaffar fred och blir ett intelligent samhälle i hela världen utan några gränser och alla samarbetar med varandra så borde ju allt vara löst? Varför är alltid krig så bra?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

@anon173292:
Kompisen målade stjärnhimlen i sin vaktkur för molniga dagar då han klippte en hövding... Och jag vidhåller att det kommer att tråka ut en generation till.

Ge soldater 50kkr i månaden och så får de folket de vill ha.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Bortsett ifrån att man fick lära känna nytt folk så var lumpen en oerhört hemsk tid. Lekskola för pojkar är vad det är... eller var.

Gör män av pojkar? Jo men visst. Så trött man blir på det argumentet. Finns lite bättre utbildningar för det.

Permalänk
Medlem

Det finns betydligt bättre saker att spendera pengar på än försvaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det finns betydligt bättre saker att spendera pengar på än försvaret.

Exempel?

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av tibbar:

Sjukvård, skola, äldreomsorg, "infrastruktur"... för att bara nämna något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Sjukvård, skola, äldreomsorg, "infrastruktur"... för att bara nämna något.

Så Sjukvård, skola, äldreomsorg och infrastruktur går inte att lägga pengar på för att vi har ett försvar?
Ska vi bara strunta i vår säkerhetspolitik? håller med om att allt du rabblar upp är fantastiskt viktiga områden, men det är också försvaret och ser man inte det bör man läsa på.

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

Vad det gäller allmän värnplikt har jag svårare att se några argument för. Många här säger att det är bra för att lära unga män och kvinnor att "lära sig veta hut", fungera i grupp och bädda en säng med mera. Inget av detta anser jag att skattepengar ska gå till (via försvaret). Att lära "vara som en människa" vare sig det är i grupp eller som individ borde redan vara gjort i hemmet och/eller skolan. Och dom som inte redan har dessa grundläggande egenskaper vid denna ålder ska helt enkelt sorteras bort. Och att lära sig bädda sägen är för övrigt ingen grundläggande egenskap eller nått staten ska betala för.

Behövs inga argument för att återföra värnplikt i fredstid igen, det är en konsekvens. Sverige har valt att inte ha råd med ett yrkesförsvar, man har saknat finansiering redan från dag ett. Första mediala larmen kom bara efter några månader, ingen brydde sig nämvärt dock. Försvaret har en uppgift som ska lösas och därtill behövs det säkras en personalförsörjning som fungerar. Därför blir det värnplikt igen. Aint svårare än så.

Skrivet av Eriksson:

Allt detta är ju tyvärr mer eller mindre akademiskt så länge den svenska hållningen är att vi är neutrala och ingen som inträffar utanför våra gränser (militärt) är något vi ska beblanda oss med. Ett mer moraliskt och även försvarsmässigt hållbart agerande borde vara att flytta potentiella hot längre från vår egna gräns. Ett sätt att göra detta skulle till exempel vara ett samarbeta med Finland, Estland, Lettland, Litauen samt möjligtvis också Polen, Tyskland och Danmark. På så sätt flyttar vi gränsen där ett möjligt ryss-anfall kan mötas och våra soldater får möjlighet att i fredstid befinna sig på en gräns "som betyder något". Dessutom borde effekten av att samarbeta närmare med flera länder som antingen har ett intresse av en bättre försvarad gräns mot Ryssland och/eller en öppen och fredlig Östersjö vara ett bättre försvar av Sverige till en lägre eller lika kostnad.

Precis denna doktrin som tillämpas idag. Sverige har inte lyckats med att flytta hotet bortom dessa gränser. Om du tror att ett hundratal tappra HV män tillsammans med med några hundra soldater och några parkerade stridsvagnar utan besättning på Gotland har flyttat fram tröskeln för invasion från närområdet till yttre gränserna till Europa så har du så fel. Det är förvisso en oändlig stor förmågeökning att gå från 0 förbandssatta soldater och resurser till denna numerär men i praktiken gör det ingen skillnad. Tyvärr är det så att moderna robotbatterier som stationeras på Gotland har god räckvidd genom samtliga länder du nämner. Gotland är Nordeuropas mest militärt strategiska punkt.

Ursäkta, men precis detta svammel är det som gör Sveriges försvars så otroligt opålitligt och eftersatt, det ska bli billigare, vassare, mobilare, "där det behövs" etc. Svammel och svammel. Det har blivit dyrare, sämre och prognosen ser bara mörkare ut för varje år. Det funkar inte.

Skrivet av Eriksson:

Summan av allt detta torde vara att istället för att ha ett försvar som är ett spel för galleriet, som inte är bra för nått, har vi istället ett bättre egen försvar som dessutom kan vara del av större försvar som faktiskt skulle vara kapabelt att göra skillnad.

Nu förutsätter ju allt detta så klart inte bara en förändring om hur försvaret bedrivs här hemma och på bortaplan och ett nytt synsätt på landet ska försvaras men också att det faktiskt tillsätts medel för ändamålet.

Det här skitsnacken var igång redan på 90talet. Helt plötsligt var Sveriges invasionsförsvar, vilket var ett av Europas modernaste. Kanske t.o.m världens mest militariserade länder när det gäller att skydda civilbefolkning med egenförsörjning, civil skyddsutrustning, skyddsrum, beredskap, inhemsk vapenproduktion etc helt värdelöst och kunde inte användas till någonting. Allt skulle avvecklas och göras mindre och vassare. 25 år senare slukare det svarta hålet 50 miljarder för ingenting och det ser sämre ut.

Skrivet av Eriksson:

Detta förutsätter också vidare att just Ryssland är det man bygger upp ett försvar emot. Att Ryssland är ett hot mot demokratiska stater har dom ju redan visat i Ukraina, att dom är ett direkt hot mot Sverige får väl anses vara mindre troligt. Därav mitt argument att Sveriges försvar måste vara mer mobilt och kunna sättas in det dom värdering vi anser oss ha måste försvaras. Även om det är en bit bort och inte påverkas oss direkt, just nu.

Precis denna organisationen är ju det vi har idag, dvs en mobil kolanialpolis med bepansrade galtar som fordon. Det kan inte bli mer mobilt än vad det är idag. Eller vänta är det ett mobilt invasionsförsvar du vill ha?

Bara för att citera Cecilia Widergren - Så här fungerar tänket med mindre och vassare.

Citat:

"Professionell personal och modern materiel möjliggör utvecklingen av tillgängliga förband med hög rörlighet och med möjligheter att samverka med andra länder. Den nationella försvarsförmågan stärks ytterligare och alliansregeringen fortsätter att modernisera det nya försvaret av Sverige."
"Regeringen beslutar i morgon om en miljardsatsning på försvaret i Västsverige."
"Det handlar om att uppgradera hela Sveriges stridsvagnsförmåga"

För så här lät det för några år sedan när Alliansen avbröt av budgetskäl en uppgradering av Stridsvagn 122 som varit planerad i flera år tidigare med färdig finansieringsplan för att sedan återlansera uppgradering fast i mindre upplaga och kolla det för en satsning. Precis detta skitsnack med nationella förmågan egentligen ska handla om att bara fungera internationellt. Till vilken nytta ska vara 122 kunna samverka internationellt? Sen blev det ingen REMO utan bara en RENO, en ytterligare lögn.

Sedan ska tilläggas i samma intervju:

Citat:

från man genom satsningen på stridsvagnarna även lägger till anfallsförmåga till den förmåga som redan finns i dag som blir mer modernt och användbart i morgondagens anfallsmiljöer.

Från satsningen där man går från 120 + 160 vagnar till 36st så får man även anfallsförmåga på en Leo2 vagn, fantastisk Den var helt värdelös innan men nu kan vi äntligen använda den för anfallsstrid internationellt.

Jag köper inte det här skitsnacket längre med mindre vassare för mer samarbete internationellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tibbar:

Så Sjukvård, skola, äldreomsorg och infrastruktur går inte att lägga pengar på för att vi har ett försvar?
Ska vi bara strunta i vår säkerhetspolitik? håller med om att allt du rabblar upp är fantastiskt viktiga områden, men det är också försvaret och ser man inte det bör man läsa på.

Givetvis inte lika mycket eftersom det bara finns en viss del att ta av. Dock är det ju tänkbart att höja skatterna lite mer rejält för höginkomsttagarna. Sedan kan man ju även justera lönerna för statligt anställda som får lite väl mycket betalt som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Givetvis inte lika mycket eftersom det bara finns en viss del att ta av. Dock är det ju tänkbart att höja skatterna lite mer rejält för höginkomsttagarna. Sedan kan man ju även justera lönerna för statligt anställda som får lite väl mycket betalt som det ser ut nu.

Men i händelse av krig, hur mycket var då alla pengar som du vill ta från försvaret och lägga på exempelvis äldreomsorgen värt när stridsvagnar obehindrat rullar över dessa inrättningar? kan det inte vara ganska bra att ha en liten buffert av kött som står emellan alla de svenskar som inte vill, vågar eller kan strida som då hinner evakuera till annat land?

Jag är statligt anställd och har exakt 20 000 innan skatt, är det för mycket?

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Tycker Cornucopia skriver bra om det: http://cornucopia.cornubot.se/2017/03/regeringen-beslutar-om-...

"Det handlar alltså inte om någon upprustning eller utökning av svenskt försvar, utan bara om att slippa höja yrkets löner genom tvångsrekrytering. ÖB är tydlig i gårdagens budgetunderlag att krigsduglighet prioriteras och antalet soldater eller förband kommer inte ökas."

"För att upprätthålla krigsduglighet blir alltså de tvångsrekryterade dyrare än yrkessoldater, och dränerar försvarsekonomin ytterligare om inte regeringen avser att höja anslagen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tibbar:

Men i händelse av krig, hur mycket var då alla pengar som du vill ta från försvaret och lägga på exempelvis äldreomsorgen värt när stridsvagnar obehindrat rullar över dessa inrättningar? kan det inte vara ganska bra att ha en liten buffert av kött som står emellan alla de svenskar som inte vill, vågar eller kan strida som då hinner evakuera till annat land?

Jag är statligt anställd och har exakt 20 000 innan skatt, är det för mycket?

Jag är extremt oinsatt i allt vad krigföring heter så ha överseende med det och förstå att det här bara är nyfikna frågor då jag såg att du var soldat.

1) Tror du att det är antal soldater som kommer göra skillnaden i ett eventuellt krig eller tror du att det är kompetent personal som t ex styr stridsvagnar, drönare, ubåtar, flygplan, missiler etc via remote? Jag vet inte hur långt utvecklade dessa maskiner är men det verkar ju som att drönare får en hel del gjort idag som skulle ta flertalet män av daga i samma operation.

2) Tror du inte att det är bättre att det här "köttet" får en utbildning i just att evakuera och rädda sårade människor? Jag misstänker att det här säkert ingår i en del utav militärutbildningen men jag menar en mer specifik utbildning.

3) Tycker du inte systemet som vi har idag, det som du fick ta del av antar jag, med GMU och eventuell vidareutbildning för de som är intresserade är ett bra sätt att se till att man kompetent personal? Hur många historier har man inte hört ifrån de som gjort lumpen om att de försökte smita och ställa till med hyss.

Med detta sagt vill jag också tillägga att jag själv sökte till GMU och jag tycker du har för dålig lön. Så ta det här bara som nyfikna frågor och inte kritiskt menat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

@Barren Wuffet: Herregud är du tappad eller? Du menar "kriget" som inte var ett krig i dess sanna benämning? Pinsamt när obildade personer gör sig själv till åtlöje, lycka till nästa gång genius..

Du bevisade just nu att du vet ju för tusan inte ens innebörden av "kalla kriget" och du kallar mig obildad? Grattis.

Koreakriget, vietnamkriget, suezkrisen, israelkrigen, afghanistan-sovjet-kriget, kubakrisen, manhattanprojektet, sistema perimetr och kärnvapenkapprustningen mellan USA och Sovjet och tillika propagandan om ett potentiellt kärnvapenkrig?

Nej du har helt rätt, det har aaaaldrig varit så instabilt i världen som nu sedan 2:a världskriget.

Permalänk
Medlem

Hela försvaret behöver dammas av på alla sätt så det är nödvändigt.

Går att ta pengar får Arbetsförmedlingen som kostar svindlande 80 miljarder per år... Försvaret kostar 40 miljarder.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

värnplikt är bra, det behövs. alldeles för mycket mesar i sverige just nu som spelar pokemon go och tror på 58000 olika kön. dags för lite blod, svett och tårar i den svenska försvarsmakten!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Klokast är att satsa allt man kan på att förhindra ett krig istället för att rusta sig för det krig som förhoppningsvis aldrig sker.

Det är galet mycket felsatsningar just nu. Ostlänken t.ex. Tågen är ju för tusan drabbade av problem varenda dag så gott som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

så skulle jag vilja påstå att det är ganska svårt att städa bort macho-attityd och annat ur försvaret.

Den manliga kulturen och aggressiviteten inom försvaret behövs. Ganska så uppenbart varför, uppenbart varför den finns till att börja med eftersom detta är naturligt manliga attribut och egenskaper. Funkar inte och vara feminin svag och hel vaginal om du skall försvara dig och de runt omkring dig. Män skall inte behöva be om ursäkt för att de är män och ger uttryck för sin manlighet heller. Män och kvinnor är olika, har olika styrkor och svagheter. Således så skall de vara där de passar bäst. Och inom det militära så passar män bättre än kvinnor då uppgiften kräver just de manliga attributen och egenskaperna, som tex styrka, agressivet osv osv. Det här "jämnstäldhets" tjafset har gått så långt nu att det har inte bara blivit absurt, utan skadligt, kontraproduktivt.

Argumenten för VARFÖR kvinnor skall in i det militära existerar inte, som tex vad är det de bidrar med? De har ju inte de manliga attributen och egenskaperna som behövs till att börja med! Som tex styrkan och agressiviteten osv osv. Nope, det enda resonemang som förs, och som skall ses som ett argument för varför, är följande: Jo men de är kvinnor och...det skall vara "jämställt". Jaha, va för argument är det? Just det, inget alls. Det är bara principen i sig som ses som ett fullgott argument, beyond korkat...det samt ibland också vilket årtal det är.

Kvinnlig arbetsplats.

"ja men vi vill ha in 50% män här" jaha, varför? Vad är det männen skall bidra med? "jamen det skall vara jämställt liksom" ?! OK, men varför? Men va fan hatar du män eller? Det är ju liksom anno 2017!!!" Tack jag vet vilket årtal det är men vad har det att göra med VARFÖR det promt skall vara 50% män på en kvinnlig arbetsplats? MEN ÄR DU.... OK, quietly closes the door and walks away.