Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Det här är nog den vanligaste argumentationen jag ser bland de som berörs, dvs. de som faktiskt ska pliktas in. Det är en väldigt ovanlig företeelse att man faktiskt får "bestämma själv" om allting, jag får till exempel inte "välja själv" om jag vill betala skatt eller köra min bil på vänster sida om vägen. Det säger väl sig självt att det inte är allmän värnplikt, det är cirka 10 000 som ska pliktas in.

Det tråkiga i det hela är inte att man använder sig av värnplikt för att stärka försvaret, utan att man använder det för att täcka upp för en dålig personaluppfyllnad, eller rättare sagt, de dåliga villkoren för heltidsanställda soldater. Enbart på grund av den anledningen är detta beslutet ett steg tillbaka, inte för att du (om du nu tillhör generationen som ska mönstra) tvingas göra en tjänst för ditt fosterland.

Har en bekant som gör sin värnplikt i Israel just nu, vilket betyder minst 2 år och 8 månader och med både betydligt fler pliktade och markant sämre villkor (tillika chanser att slippa om man nu "inte vill").

Jag är faktiskt inte berörd (97:a) så vitt jag förstått allting. Försöker bara sköta en argumentation om ämnet då jag står emot det.
Däremot uttrycket "göra tjänst för ditt fosterland" stör mig lite. Är verkligen inte patriotisk, men bränner inte heller flaggan om man säger så.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Att tvinga en grupp människor till något man inte vill vara delaktig i är alltid tungt till en början.
Å andra sidan så är det helt klart viktigt att gå utanför sin komfortzon här i livet och inte bara leva varje dag på samma vis för det är då man slutar att växa.

Med tanke på hur vi yngre är och hur pass många som inte ens vågar resa utomlands och utforska andra delar av världen så tror jag detta är bra. Det är alldeles för många som har för lite erfarenheter om hur världen fungerar utan utan allt smink.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

För gemene man kommer detta väldigt plötsligt. Är det ökande hotet grövre än vad som anges?

Typo
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag är emot av den anledningen att jag är helt emot synsättet att staten ser medborgarna som deras egendom som de kan använda som slavarbetskraft.

I övrigt tycker jag att själva värnplikten nog kan vara en bra och uppfostrande upplevelse för att härda folk lite för vuxenlivet.
Och självfallet ska vi inte bygga in någon könsdiskriminering om det nu införs igen. Både tjejer och killar ska isåfall tvingas mönstra i samma utsträckning. Det är såklart skillnad på män och kvinnor fysiskt och på andra sätt, men i ett modernt försvar är det långt ifrån endast råstyrka som behövs..

Skattesatsen i Sverige ligger på runt 50%, så att om du nu har ett jobb och betalar skatt så är du redan en slav till staten hälften av dina arbetstimmar.

Kvinnor ska definitivt få möjlighet att mönstra på samma villkor, och definitivt ska inte samma könsdiskriminering som fanns tidigare byggas in (att kvinnor till exempel automatiskt fick högre resultat på mönstringen på grund av sitt könsorgan är ett av dessa).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

@Barren Wuffet: Världen har inte varit i ett så instabilt läge som just nu sedan WWII, det är en stats ansvar att SKYDDA sin befolkning, någon lektion du missade i skolan kanske?

Ah, jag ser att du fullkomligt missade kalla kriget. Undrar vem som missat lektioner i skolan egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Jag är för det, tror det hade varit bra för både INDIVIDEN som Sverige.

Om man ser det till ett större perspektiv så är mönstring utmärkt för unga män, även för män som enskilda individer. Det är något de kommer att ha nytta av senare i livet, precis som jag har haft (om än frivilligt), min pappa, min farfar osv. Inte dumt alls. Man växer som man, som människa, som individ.

Skrivet av Bogey:

För gemene man kommer detta väldigt plötsligt. Är det ökande hotet grövre än vad som anges?

De vill få oss till att tro att Ryssarna planerar en Zerg rush på Östfronten.

Oavsett om de gör det eller inte, så måste riket ha ett fungerande försvar. I vart fall om vi vill vara alliansfria, går vi med i NATO och ett annat NATO land blir attackerat, eller attackerar ett annat land, ja då blir vi automatiskt indragna i den sörjan. Enda skälet "för" NATO argumentet är att inte behöva spendera pengar på ett fungerande försvar, utan istället förlita sig på andra länder.

Edit.
Om vi nu prompt måste ha en miltär allians så skulle det vara med Island, Norge, Danmark samt möjligtvis Finland. Vi är i samma närområde (har, om vi bortser från Finland) samma bakgrund, fan, vi skulle ha get tusan i EU och haft våran egen version där med. Men men, det är ju vad det är.

Permalänk
Medlem

Eller.... politikerna gillar ju att trolla med siffrorna ang arbetslöshet. Är detta ett nytt trick? fas 3 typ? Blir väl fel grupp då.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar att försvaret ska göras föräldrarnas jobb?

Som jag ser det är det föräldrarnas jobb att förbereda barnen inför verkligheten, medan lumpen är en introduktion till verkligheten. De kompletterar varandra, mao.

Permalänk

Helt rätt tycker jag!
Är 92a så kommer ej "drabbas" av detta. Ville göra lumpen men fick ej..
Förr va man tvungen, sen fick man ej om man verkligen vilel

Permalänk

Jag tycker det är bra att det återinförs, det är som sagt väldigt nyttigt för många och ger roliga erfarenheter!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Om man ser det till ett större perspektiv så är mönstring utmärkt för unga män, även för män som enskilda individer. Det är något de kommer att ha nytta av senare i livet, precis som jag har haft (om än frivilligt), min pappa, min farfar osv. Inte dumt alls. Man växer som man, som människa, som individ.

Ööööh ja? jag säger ju det? med skillnaden att jag säger individ, som INKLUDERAR kvinnor. Dvs människor, för tro det eller ej, även kvinnor är människor dvs individer. Även de utveklas som människa, individ.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ville göra lumpen, sen gjorde jag den. Det var 10 månader jag hellre hade ägnat åt något mer konstruktivt.

Som mycket annat säkert beroende av var man hamnar men, jag hamnade pga besparingar (mitt i nedrustningshysterin i nådens år, 1995) inte där jag var placerad och sen gick spiralen hela vägen ned i kaninhålet vad mig anbelangar.

Allmän mönstring ser jag positivt på, samt allmän tjänstgöring, militär eller civil utifrån lämplighet och vilja.

Jag missade själva pudelns kärna.
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Ööööh ja? jag säger ju det? med skillnaden att jag säger individ, som INKLUDERAR kvinnor. Dvs människor, för tro det eller ej, även kvinnor är människor dvs individer. Även de utveklas som människa, individ.

Visst så är dom människor, och individer. Men de är inte män. Och deras utveckling som kvinnor, är inte den samma som utvecklingen för män. Vi är olika, och således är våran utveckling också olika. Inte så komplicerat. Det är bla därför som vi kompletterar varandra, just för att vi inte är lika utan olika.

Mönstringen är också bra för män i form av kamratskap, bygga kontakter osv. Och som jag tidigare nämnde, det ger unga män den disciplin de behöver, kvinnor behöver den inte, de har den redan, de är betydligt mognare än män i denna kontext, vilket inte är så konstigt med tanke på att de föder liv in i den här tillvaron. Nature baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

För gemene man kommer detta väldigt plötsligt. Är det ökande hotet grövre än vad som anges?

Har ingenting med nuvarande hotbild att göra, det har med att säkerställa personalförsörjningen för att slutföra delar av IO14 (Insatsorganisation 2014) som beslutades 2009 som fortfarande inte är på plats än.

För övrigt så pågår svensk nedrustning fortfarande. Även om ni har gått på lögner i media om olika investeringar är försvaret mindre slagkraftigt än vad det var 2010. Organisationen 2020 kommer vara sämre än vad den är idag. Flygvapnet kommer mer än halveras med Gripen E inträde som ett exempel. E Gripen kommer att byggas på begagnade delar från C Gripen, vilket innebär att Gripen C skrotas för varje Gripen E.

Svenskt artilleri består av 12 rör idag. För 10 år sedan var det drygt 200 rör. Ett nästan fullt betalt 120mm GRK system, AMOS skrotas och istället ersätts med ett nästan lika dyrt och sämre system 2016.

Kustartilleriet som lanserades som en nyhet 2016 är i själva verket en halvering av kapacitet jämfört mot 12 år sedan. Det är grejer som stått i malpåsen, halva batteriet är borta via diverse auktionsförsäljning till privatpersoner.

Ubåtsvapnet kommer bli mindre. Sverige har idag endast 1/5 kvar av stridsvagnarna jämfört mot 2010. Resten ligger i malpåsen, fast regeringen presenterar detta som en stor satsning att 36 vagnar eller vad det är ska få en REMO, men att resten hamnar i malpåsen är man tyst om. Det är Leopard 2A6++ som kommer troligen skrotas b.la. vagnar som fortfarande är toppmoderna.

Så ni som är totalt mot att ha ett försvar, var inte oroliga. Försvarets budget krymper fortfarande mot BNP, tro inte på vad regeringen försöker ge sken av att det satsat på försvaret. Sveriges slagkraft minskar fortfarande för varje år som går. Materiel gammal som ny, modern som omodern skrotas för fullt. Media och folk blir skogstokiga när det kommer fram att landstinget köper strumpor för 6000kr, om bara de visste vad det är för kapitalförstöring i FM fortfarande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Försvarets budget krymper fortfarande mot BNP, tro inte på vad regeringen försöker ge sken av att det satsat på försvaret. Sveriges slagkraft minskar fortfarande för varje år som går. Materiel gammal som ny, modern som omodern skrotas för fullt. Media och folk blir skogstokiga när det kommer fram att landstinget köper strumpor för 6000kr, om bara de visste vad det är för kapitalförstöring i FM fortfarande...

Det kommer väll att ge dom den ursäkt de behöver för att dra oss in i NATO. Det skulle inte alls förvåna mig. "oj eh vi har inte råd eh vi hinner inte bygga upp ett försvar eh"

Permalänk

Kan vi inte sluta med vapen och lösa världens problem så?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Har ingenting med nuvarande hotbild att göra, det har man att säkerställa personalförsörjningen för att för att slutföra delar av IO14 (Insatsorganisation 2014) som beslutades 2009 som inte än är på plats. Som de flesta vet sedan flera år tillbaka är att yrkesförsvaret har misslyckats.

För övrigt så pågår svensk nedrustning fortfarande. Även om ni har gått på lögner i media upp upprustningar är försvaret mindre slagkraftigt än vad det var 2010. Organisationen 2020 kommer vara sämre än vad den är idag. Flygvapnet kommer mer än halveras med Gripen E inträde som ett exempel. E Gripen kommer att byggas på begagnade delar från C Gripen, vilket innebär att Gripen C skrotas för varje Gripen E. Svenskt artilleri består av 12 rör idag. för 10 år sedan drygt 200 rör. Ett nästan fullt betalt 120mm GRK system AMOS skrotas och istället ersätts med ett nästan lika dyrt och sämre system 2016.

Kustartilleriet som lanserades som en nyhet 2016 är i själva verket en halvering av kapacitet jämfört mot 12 år sedan. Det är grejer som stått i malpåsen, halva batteriet är borta via auktionsförsäljning till privatpersoner.

Ubåtsvapnet kommer bli mindre. Sverige har endast 1/5 kvar av våra stridsvagnar idag jämfört mot 2010. Resten ligger i malpåsen, fast regeringen presenterar detta som en stor satsning att 36 vagnar eller vad det är ska få en REMO, men att resten hamnar i malpåsen är man tyst om. Det är Leopard 2A6++ som kommer troligen skrotas b.la. vagnar som fortfarande är toppmoderna.

Så ni som är totalt mot att ha ett försvar, var inte oroliga. Försvarets budget krymper fortfarande mot BNP, tro inte på vad regeringen försöker ge sken av att det satsat på försvaret. Sveriges slagkraft minskar fortfarande för varje år som går. Materiel gammal som ny, modern som omodern skrotas för fullt. Media och folk blir skogstokiga när det kommer fram att landstinget köper strumpor för 6000kr, om bara de visste vad det är för kapitalförstöring i FM fortfarande...

Tycker mig ha läst detta inlägget tidigare, men men. I stora delar tycker jag att du träffar ganska rätt gentemot mina egna åsikter. Man försöker med detta hjälpa till med personalförsörjningen så att man slipper ta striden om ekonomiska anslag eller operativ förmåga.

Det är skrämmande att se hur vår statsapparat manipulerar folket. Om man tror att Sveriges försvarsanslag har ökat de senaste åren har man svalt det med hull och hår. Istället väljer man att ge med den ena handen och ta med den andra, och enbart presentera den givande handen i media och samtidigt sparka försvarsstenen ytterligare ett antal år fram i tiden. Problemet kommer vi vara tvungna att tackla, frågan är bara vilken regering och vad notan kommer landa på. Har vi tur är det endast sedlar och mynt, har vi otur är det människoliv och vår suveränitet.

Permalänk
Medlem

@iFerz:

Det vore bra om man kunde lära sig sådant inom samhället som helhet, men jag skulle vilja påstå att det krävs en extrem situation, som lumpen är, för att det ska fungera.

Du kommer aldrig lära dig dina gränser genom att leva ett vardagsliv, du kommer inte lära dig nyttan av samarbete om du inte utsätts för prov där det verkligen krävs. Mycket av lärdomar kommer när man utsätts för extrema situationer, det märker man tex vid bortgång av nära och kära eller andra jobbiga situationer. Om folk bara förstog hur mkt man klarar av, och hur mkt man kan ge av sig själv till andra så hade vi haft ett bra mkt bättre samhälle än idag.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

@john00133: Visst, sen kan vi sluta jobba också, så slipper vi allt tjat om fattigdom också. Om folket får slut på bröd, låt dom äta tårtor. Och så vidare.

Var det ett skämt eller är du så naiv på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Har ingenting med nuvarande hotbild att göra, det har man att säkerställa personalförsörjningen för att för att slutföra delar av IO14 (Insatsorganisation 2014) som beslutades 2009 som inte än är på plats. Som de flesta vet sedan flera år tillbaka är att yrkesförsvaret har misslyckats.

För övrigt så pågår svensk nedrustning fortfarande. Även om ni har gått på lögner i media upp upprustningar är försvaret mindre slagkraftigt än vad det var 2010. Organisationen 2020 kommer vara sämre än vad den är idag. Flygvapnet kommer mer än halveras med Gripen E inträde som ett exempel. E Gripen kommer att byggas på begagnade delar från C Gripen, vilket innebär att Gripen C skrotas för varje Gripen E. Svenskt artilleri består av 12 rör idag. för 10 år sedan drygt 200 rör. Ett nästan fullt betalt 120mm GRK system AMOS skrotas och istället ersätts med ett nästan lika dyrt och sämre system 2016.

Kustartilleriet som lanserades som en nyhet 2016 är i själva verket en halvering av kapacitet jämfört mot 12 år sedan. Det är grejer som stått i malpåsen, halva batteriet är borta via auktionsförsäljning till privatpersoner.

Ubåtsvapnet kommer bli mindre. Sverige har endast 1/5 kvar av våra stridsvagnar idag jämfört mot 2010. Resten ligger i malpåsen, fast regeringen presenterar detta som en stor satsning att 36 vagnar eller vad det är ska få en REMO, men att resten hamnar i malpåsen är man tyst om. Det är Leopard 2A6++ som kommer troligen skrotas b.la. vagnar som fortfarande är toppmoderna.

Så ni som är totalt mot att ha ett försvar, var inte oroliga. Försvarets budget krymper fortfarande mot BNP, tro inte på vad regeringen försöker ge sken av att det satsat på försvaret. Sveriges slagkraft minskar fortfarande för varje år som går. Materiel gammal som ny, modern som omodern skrotas för fullt. Media och folk blir skogstokiga när det kommer fram att landstinget köper strumpor för 6000kr, om bara de visste vad det är för kapitalförstöring i FM fortfarande...

Det var mest en frågeställning vad som står i media är mest dravel.

Försvaret ja, har vi något längre? Sorglit är som de gjort, det är väl snart i klass med Scweisiska bergsmarinen.

Men.. en blänkare. Internt?
Notera att flera av inläggen varit hypotetiska.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Dåligt, nu när man monterat ner allt gällande försvar "typ" så varför satsa igen? pengar behövs till fler poliser och skola samt omsorg. Skulle ryssen komma så låt han, kan ju bara bli bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

'Modernt' försvar?! Biologi är vad biologi är, dessa skillnader har ingenting med vare sig årtal, mode, eller politisk ideologi att göra, och vad avser försvar så är det försvar som gäller, således så har inte den biten ändrats heller. Det finns många andra sätt för kvinnor att tjäna samhället på. Sist men inte minst, vi diskriminerar mellan många olika saker och för goda skäl, och den formen av diskriminering är inget som är negativt, snarare något som är positivt. Dessutom så betyder den formen av diskriminering att man både ser och respekterar skillnaden mellan män och kvinnor. Sist men inte minst, det är ganska skönt för både män och kvinnor att ha en frizon från varandra. Samma sak i skolan, under tex gymnastiken. Inget hot, inte farligt, tvärtom så är det nyttigt.

Ja, modernt med högteknologi och allt som hör därtill. Försvaret bygger långt ifrån endast på vår biologi..
Självfallet finns stora skillnader biologiskt mellan män och kvinnor, vilket jag också skrev.

Vi bör inte införa att system där ena halvan av befolkning anses tillhöra staten att förfoga fritt över, anser jag.
Ska män tvingas ge upp en lång tid av sin frihet för att närmast gratis tjäna staten så ska fanemej kvinnorna göra det också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ryssen blir säkert livrädd för ett kompani med framryckande 18-åriga flickor med tofsar, mobilen i ena handen och mest tänkande på sin brutna naglar.
Verkar ju vara en lysande ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ja, modernt med högteknologi och allt som hör därtill. Försvaret bygger långt ifrån endast på vår biologi..
Självfallet finns stora skillnader biologiskt mellan män och kvinnor, vilket jag också skrev.

Vi bör inte införa att system där ena halvan av befolkning anses tillhöra staten att förfoga fritt över, anser jag.
Ska män tvingas ge upp en lång tid av sin frihet för att närmast gratis tjäna staten så ska fanemej kvinnorna göra det också.

Bättre att de är hemma med barn istället och får ersätting för det, amma osv är ju något vi män som bekannt inte kan göra. Dessutom så är mönstringen något positivt för män, inte något negativt, inte i den kontexten som jag har tagit upp. Varför kvinnor skall göra det som faller på oss män är helt bakvänt, till syven och sist så handlar det om att ta livet av fiende soldater under krig, det är illa nog att vi män skall göra det, än värre är att vi skall ha våra kvinnor till att göra det pga något "Jämställdhets" argument. Det är helt absurt.

Skall kvinnor bidra låt dem då göra det BAKOM fronten (som sjuksköterskor osv), och det har de gjort sedan urminnes tider, så då var den biten löst.

Edit.
Eller så skrotar vi försvaret och inför en milis istället.

Permalänk
Medlem

Spelar nog ingen större roll när ryssen står i farstun.

Permalänk
Avstängd

Själv gjorde jag värnplikt för över 20 år sen. Jag skulle inte vilja göra det igen om det nu blev frågan om det men skulle absolut inte vilja ha det ogjort.
Man lär sig umgås med personer och man märker att ett gäng är starkare än en ensam person. Man får lära sig att hålla tider, lyssna på befälen, ta order även om de ibland känns idiotiska. Man får även lära sig respekt.
Jag har fortfarande sporadisk kontakt med ett par av mina lumparkompisar och vi åker ibland på resor ihop eller bara tar ett par öl.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Barren Wuffet: Du menar "kriget" som inte var ett krig i dess sanna benämning? ***bort/mod***

Inlägg redigerat i enlighet med §1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har fortfarande sporadisk kontakt med ett par av mina lumparkompisar och vi åker ibland på resor ihop eller bara tar ett par öl.

Samma här, även om vi inte träffas så ofta längre, men när vi väl träffas så har vi jäkligt roligt ihop. Ett grabb gäng på fyra.

Permalänk
Medlem

Aldrig tyckt värnplikten var vettig så att den tas tillbaka tycker jag inte om. De har i var fall gjort det bra med att inte bara killarna mönstrar men det är en klen tröst.

Skrivet av Dunde:

Ryssen blir säkert livrädd för ett kompani med framryckande 18-åriga flickor med tofsar, mobilen i ena handen och mest tänkande på sin brutna naglar.
Verkar ju vara en lysande ide.

Och du tror de skulle bli mer rädda för ett kompani med fjuniga 18-åriga pojkar med mobilen i ena handen och där hela tankekraften är upptagen med att oroa sig för att de är homosexuella eftersom de råkade se någons penis i duschen? Se, man kan generalisera åt båda hållen. Finns gott om tjejer som gör sig till bra mycket bättre soldater än majoriteten av killar gör att hitta dessa är bara bra.

Permalänk
Medlem

Helt klart ett sätt för staten att "sänka" ungdomsarbetslösheten. De spenderar skattemedel på att sänka siffrorna istället för att göra något åt det, som att stötta företagare.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro