Hur värderar man en begagnad dator eller begagnade komponenter?

Permalänk

Hur värderar man en begagnad dator eller begagnade komponenter?

Hur många procent bör man kapa från nypris vid köp av begagnad dator eller begagnade komponenter? Givetvis påverkar ålder men finns det någon generell linje att gå på?

Hur skulle ni exempelvis värdera följande komponenter? Priset är billigast möjliga på Prisjakt.

Thermaltake Core V21 (Svart/Transparent)
661:-Chassi

Intel Core i5 6600K 3,5GHz Socket 1151 Box without Cooler
2 520:-Processor

MSI Z170M Mortar
1 199:-Moderkort

Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB
4 149:-Grafikkort (PCI Express)

Crucial Ballistix Sport LT Grey DDR4 PC19200/2400MHz CL16 2x4GB
729:-DDR4-minne

Be Quiet! Pure Rock
313:-CPU-kylare

Corsair CX550M 550W
709:-Nätaggregat

Asus PCE-AC68
649:-Trådlöst nätverkskort

Adata Premier SP550 240GB
934:-Solid State-disk (SSD)

Permalänk
Hedersmedlem

Om det gäller saker som fortfarande finns kvar på marknaden så kapa 30-40% på nypriset och håll utkik på marknaden vad andra säljer samma saker för.

Det är dock inte säkert att det funkar om produkten har utgått. Ditt 970 exempelvis är värt 1200-1500kr eftersom det har ersatts av 1070.

Oavsett var du säljer någonstans, var beredd på att få rena skambud från folk som erbjuder typ hälften av vad du har begärt. Tips är att betona i annonsen att du inte är intresserad av sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Hur många procent bör man kapa från nypris vid köp av begagnad dator eller begagnade komponenter? Givetvis påverkar ålder men finns det någon generell linje att gå på?

Hur skulle ni exempelvis värdera följande komponenter? Priset är billigast möjliga på Prisjakt.

Thermaltake Core V21 (Svart/Transparent)
661:-Chassi

Intel Core i5 6600K 3,5GHz Socket 1151 Box without Cooler
2 520:-Processor

MSI Z170M Mortar
1 199:-Moderkort

Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB
4 149:-Grafikkort (PCI Express)

Crucial Ballistix Sport LT Grey DDR4 PC19200/2400MHz CL16 2x4GB
729:-DDR4-minne

Be Quiet! Pure Rock
313:-CPU-kylare

Corsair CX550M 550W
709:-Nätaggregat

Asus PCE-AC68
649:-Trådlöst nätverkskort

Adata Premier SP550 240GB
934:-Solid State-disk (SSD)

Det finns nog ingen generell linje att gå, det är bara kunskap och generell kunskap kring hur marknaden ser ut.

Denna dator begagnat skulle jag betala kring 5500 för.
T.ex. så grafikkortet du länkat ligger idag högt men det har utgått och blivit utbytt, vad låg det på innan det utgick? Om jag inte missminner mig så var det kring 2700-2800kr.

Processorer brukar inte tappa så mycket i värde då de nya generationerna inte är särskilt mycket bättre.
Resten är egentligen ganska budgetorienterade komponenter och dessa brukar inte hålla något värde alls i andra hand.

Permalänk
Skrivet av Helljanek:

Det finns nog ingen generell linje att gå, det är bara kunskap och generell kunskap kring hur marknaden ser ut.

Denna dator begagnat skulle jag betala kring 5500 för.
T.ex. så grafikkortet du länkat ligger idag högt men det har utgått och blivit utbytt, vad låg det på innan det utgick? Om jag inte missminner mig så var det kring 2700-2800kr.

Processorer brukar inte tappa så mycket i värde då de nya generationerna inte är särskilt mycket bättre.
Resten är egentligen ganska budgetorienterade komponenter och dessa brukar inte hålla något värde alls i andra hand.

Så ett köp i det här fallet för 6400 kr (inkl. W10) vore att betala ett överpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Så ett köp i det här fallet för 6400 kr (inkl. W10) vore att betala ett överpris?

Nä, det vore det väl inte, pruta ned den så nära 6000 du kan så skulle det vara acceptabelt absolut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Hur många procent bör man kapa från nypris vid köp av begagnad dator eller begagnade komponenter? Givetvis påverkar ålder men finns det någon generell linje att gå på?

Hur skulle ni exempelvis värdera följande komponenter? Priset är billigast möjliga på Prisjakt.

Thermaltake Core V21 (Svart/Transparent)
661:-Chassi

Jag plockar upp den här då. Jag vill hävda att den är värd 0:- begagnad. Först ska någon vilja ha ett chassi som både är specifikt och billigt i en djungel av andra chassin, sen ska man krångla med själva begagnatköpet. Eventuellt att det är värt 100-200 spänn om du bor i Stockholm. Men bor du på landet och behöver krångla med frakt så kan man nog lika gärna slänga på tippen.

Men du menade kanske datorn som helhet.